Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2665159_0001.png
Notat
28. september
2022
Arbejdsmiljørådets tilbagemelding vedrørende tilrettelæggelse af natarbejde
Indhold
1. Baggrund .............................................................................................................................. 2
2. Supplerende materiale om natarbejde ................................................................................. 2
3. Bemærkninger og handlingsforslag ...................................................................................... 2
Bilag:
Bilag 1: Svar på spørgsmål fra AMR’s arbejdsgruppe om arbejdstid d. 11. januar 2021 – op-
dateret april 2021
Bilag 2: AT’s oversigt over regulering af natarbejde
Bilag 3: Oversigt over BFA’s materiale om natarbejde
Bilag 4: AH data om udbredelse/forekomst af natarbejde
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Orientering om AMR’s tilbagemelding vedr. anbefalinger om natarbejde
1. Baggrund
Beskæftigelsesministeren har i september 2020 sendt et brev til Arbejdsmiljørådet og gjort
opmærksom på en ny artikel fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) med
forskningsbaserede anbefalinger vedrørende tilrettelæggelse af natarbejde. Artiklen er base-
ret på diskussioner af videnskabelig litteratur blandt 15 forskere fra primært de nordiske
lande. Diskussionerne foregik på workshops primo 2020. Kort fortalt vurderes det i artiklen,
at der er mindre risiko for ulykker og sandsynligvis brystkræft, hvis natarbejdet tilrettelægges
med:
Højst 3 nattevagter i træk
Mindst 11 timer mellem 2 vagter
Højst 9 timers varighed af vagter
Desuden anbefales det i artiklen, at gravide normalt arbejder maksimalt 1 nattevagt om ugen
for at mindske risiko for abort og andre graviditetskomplikationer.
2. Supplerende materiale om natarbejde
En arbejdsgruppe under Arbejdsmiljørådet har i januar 2021 drøftet anbefalingerne med for-
skere fra NFA, som har bidraget til de nye anbefalinger. På baggrund af denne drøftelse ud-
arbejdede NFA et notat, hvor arbejdsgruppens spørgsmål er besvaret med skriftlige svar (jf.
bilag 1).
Arbejdsmiljørådet vedlægger følgende supplerende materiale om natarbejde:
Bilag 1: Svar på spørgsmål fra AMR’s arbejdsgruppe om arbejdstid d. 11. januar
2021 – opdateret april 2021
Bilag 2: AT’s oversigt over regulering af natarbejde
Bilag 3: Oversigt over BFA’s materiale om natarbejde
Bilag 4: AH data om udbredelse/forekomst af natarbejde
3. Bemærkninger og handlingsforslag
DA, FH, Danske Regioner, KL, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Lederne har note-
ret sig følgende:
Natarbejde skal planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Den bedste sikring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed er at begrænse fore-
komsten af natarbejde. Natarbejde er dog samtidig forbundet med helt centrale sam-
funds- og produktionsmæssige opgaver, som er nødvendige at varetage om natten.
Der er brug for branchespecifikke løsninger, idet muligheder og udfordringer med
natarbejde varierer på tværs af brancher. Natarbejdstid er reguleret i overenskom-
ster og lovgivning (der henvises til bilag 2, oversigt fra Arbejdstilsynets notat for så
vidt angår lovgivning). Det bemærkes i den forbindelse, at overenskomstdækningen
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Orientering om AMR’s tilbagemelding vedr. anbefalinger om natarbejde
2665159_0003.png
på det samlede arbejdsmarked er 82 pct. (Tæt på 100 pct. på det offentlige område
og 73 pct. på det private område).
Flere BFA’er har information om natarbejde i deres materialer - der henvises til bilag
3.
Det er fortsat relevant med mere forskning om natarbejde og forhold relateret til nat-
arbejde
DA, FH, Danske Regioner, KL, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Lederne foreslår
følgende:
At Arbejdsmiljørådet noterer sig at arbejdsmarkeds parter vil forholde sig til NFA’s
anbefalinger om natarbejde.
At Arbejdsmiljørådet iværksætter en kampagne om lovkravet om helbredskontrol
med udgangspunkt i BFA-materiale.
At Arbejdsmiljørådet iværksætter en bred forebyggelseskampagne om natarbejde
med inddragelse af BFA’er – hvor der sættes fokus på hele forebyggelsespaletten i
forhold til helbredsrisikoen ved natarbejde, herunder betydningen af gode søvnruti-
ner, indflydelse på arbejdets tilrettelæggelse og muligheden for at planlægge natar-
bejdet ud fra den øgede ulykkesrisiko om natten.
Det anbefales, at der forskes mere i natarbejde og i forhold relateret til natarbejde,
bl.a. hvordan skift fra natarbejde til aften og morgen arbejde påvirker helbred og
work-life balance. Forskningen bør være anvendelsesorienteret og dermed tage
højde for, at forskellige dele af arbejdsmarkedet har forskellige mønstre, forudsæt-
ninger mv.
Akademikernes bemærkninger
Akademikerne er enige med resten af Arbejdsmiljørådet i, at det fortsat er relevant med
mere forskning i natarbejde. Akademikerne mener dog, at forskningen bør fokusere særligt
på konsekvenserne af højt arbejdstempo, tidspres og følelsesmæssige krav om natten samt
i virkningsfulde forebyggende tiltag
1
.
Akademikernes forslag
Akademikerne mener, at NFA’s fire anbefalinger om natarbejde skal omsættes til lovgivning.
Nærmere bestemt ved styrket, tydelig og klar regulering af natarbejde i arbejdsmiljølovgiv-
ningen.
Reglerne skal understøttes gennem konkret og handlingsanvisende vejledning fra Arbejdstil-
synet.
NFA peger i notatet ”Svar på spørgsmål fra AMR’s arbejdsgruppe om arbejdstid d. 11. januar 2021 – opdateret
april 2021" på, at forskning i disse områder er relevant.
1
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Orientering om AMR’s tilbagemelding vedr. anbefalinger om natarbejde
2665159_0004.png
Det skal samtidig være mulighed for fleksibilitet gennem fravigelse af reglerne om natarbejde
ved aftaler mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter inden for de pågældende
faglige områder.
Akademikerne lægger vægt på, at store dele af arbejdsmarkedet ikke er dækket af overens-
komster, og at formålet med anbefalingerne handler om arbejdstagernes sikkerhed og sund-
hed ved natarbejde. Ved indgåelse af aftaler om natarbejde, sikrer vi derved ikke arbejdsta-
gernes sikkerhed og sundhed bredt set, men efterlader gruppen af arbejdstagere, som ikke
er dækket af en overenskomst. Akademikerne finder det samtidig ikke tilstrækkeligt at lade
denne gruppe af arbejdstagere omfatte af eksempelvis arbejdstidsloven
2
, idet denne lovgiv-
ning ikke indgår som en del af arbejdsmiljølovgivningen og ikke håndhæves af Arbejdstilsy-
net.
Akademikerne er enige i, at den bedste sikring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed er
at begrænse forekomsten af natarbejde, samt at natarbejde samtidig er forbundet med helt
centrale samfunds- og produktionsmæssige opgaver, som er nødvendige at varetage om
natten. Disse modsatrettede hensyn kan netop varetages gennem regulering i arbejdsmiljø-
lovgivningen, idet lovgivningens generelle forebyggelsesprincipper tilsiger, at arbejdsgiver
først skal søge at begrænse udsættelsen for risici (forekomst af natarbejde), og hvor dette
ikke er muligt, skal arbejdet tilpasses mennesket og tilrettelægges forsvarligt.
Det er værd at bemærke, at både Norge og Sverige allerede regulerer natarbejde direkte i
deres respektive arbejdsmiljø- og arbejdstidslovgivninger
3
. Samtidig er der i Norge og Sve-
rige vide muligheder for at indgå kollektive aftaler om arbejdstid, herunder natarbejde.
2
Bekendtgørelse af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet.
Både Norge og Sverige har en lovgivning, som i udgangspunktet bygger på et forbud mod natarbejde, hvortil der
er angivet undtagelser (bl.a. hvor det af samfunds- og produktionsmæssige grunde er nødvendigt at arbejde om
natten). Akademikernes forslag er mindre vidtrækkende, idet vi ikke foreslår et forbud mod natarbejde.
3
4