Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser
1)
I medfør af § 9, stk. 2, § 73, § 74, stk. 6, nr. 1, og stk. 9, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. 2588 af 28.
december 2021, lov nr. 566 af 10. maj 2022 og lov nr. 893 af 21. juni 2022, fastsættes
efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser skal godkendes af
Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Godkendelsesordningen omfatter
1) arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er
medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, jf. bekendtgørelse om samarbejde om
sikkerhed og sundhed §§ 34-38 og
2) arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen, jf. bekendtgørelse om bygherrens pligter § 5, stk. 3.
Stk. 3.
Godkendelsesordningen indeholder de krav, som udbydere af obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser skal opfylde for at blive og forblive godkendt,
fremgangsmåden ved ansøgning og godkendelse samt regler for evaluering,
kvalitetssikring og gebyr.
Stk. 4.
De obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser består af følgende uddannelser:
1) Uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er medlemmer
af arbejdsmiljøorganisationen, jf. kapitel 2:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
2) Uddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, jf.
kapitel 3:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
Kapitel 2
Arbejdsmiljøuddannelsen for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Formål og særlige krav til indhold
§ 2.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, der er medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen, er at styrke det forebyggende arbejde og at effektivisere
arbejdsmiljøorganisationens arbejde. Uddannelsen skal sikre, at
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere får den fornødne viden om arbejdsmiljø og
om metoder til at varetage sikkerheds- og sundhedsmæssige opgaver. Uddannelsen skal
medvirke til, at samarbejdet om arbejdsmiljø sker på en systematisk måde, både på det
operationelle og det strategiske niveau. Uddannelsen skal give
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere kompetencer til at medvirke til at integrere
arbejdsmiljø i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
§ 3.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen skal tilrettelægges således, at
kursusdeltagerne opnår en helhedsorienteret forståelse af arbejdsmiljøområdet gennem
undervisning i