Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2664128_0001.png
Bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser
1)
I medfør af § 9, stk. 2, § 73, § 74, stk. 6, nr. 1, og stk. 9, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. 2588 af 28.
december 2021, lov nr. 566 af 10. maj 2022 og lov nr. 893 af 21. juni 2022, fastsættes
efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser skal godkendes af
Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Godkendelsesordningen omfatter
1) arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er
medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, jf. bekendtgørelse om samarbejde om
sikkerhed og sundhed §§ 34-38 og
2) arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen, jf. bekendtgørelse om bygherrens pligter § 5, stk. 3.
Stk. 3.
Godkendelsesordningen indeholder de krav, som udbydere af obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser skal opfylde for at blive og forblive godkendt,
fremgangsmåden ved ansøgning og godkendelse samt regler for evaluering,
kvalitetssikring og gebyr.
Stk. 4.
De obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser består af følgende uddannelser:
1) Uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er medlemmer
af arbejdsmiljøorganisationen, jf. kapitel 2:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
2) Uddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, jf.
kapitel 3:
a) Tilstedeværelsesuddannelse.
b) Netuddannelse.
Kapitel 2
Arbejdsmiljøuddannelsen for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Formål og særlige krav til indhold
§ 2.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, der er medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen, er at styrke det forebyggende arbejde og at effektivisere
arbejdsmiljøorganisationens arbejde. Uddannelsen skal sikre, at
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere får den fornødne viden om arbejdsmiljø og
om metoder til at varetage sikkerheds- og sundhedsmæssige opgaver. Uddannelsen skal
medvirke til, at samarbejdet om arbejdsmiljø sker på en systematisk måde, både på det
operationelle og det strategiske niveau. Uddannelsen skal give
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere kompetencer til at medvirke til at integrere
arbejdsmiljø i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
§ 3.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen skal tilrettelægges således, at
kursusdeltagerne opnår en helhedsorienteret forståelse af arbejdsmiljøområdet gennem
undervisning i
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0002.png
1) principper for samarbejde, formidling og pædagogiske virkemidler, der kan
anvendes i arbejdsmiljøorganisationen,
2) arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion i virksomheden i henhold til
bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder deltagelse i
den årlige arbejdsmiljødrøftelse,
3) de strukturer på virksomheden, som arbejdsmiljøorganisationen indgår i og
samarbejdet i forbindelse hermed,
4) arbejdsmiljøorganisationens samarbejdsrelationer til andre arbejdsmiljøaktører,
herunder arbejdsmiljørådgivere, branchearbejdsmiljøråd, Arbejdstilsynet m.v.,
5) arbejdsmiljøorganisationens planlægning og gennemførelse af det forebyggende
arbejdsmiljøarbejde i virksomheden,
6) arbejdsmiljøorganisationens opgaver i relation til ulykker, nærved-ulykker og
sundhedsfarer og
7) metoder, som kan anvendes i det forebyggende arbejde, herunder betydningen af
positive arbejdsmiljøfaktorer, arbejdsmiljøgennemgange, tjekskemaer og lignende
redskaber for identificering af arbejdsmiljøproblemer, inddragelse af indikatorer på
arbejdsmiljøproblemer, udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger, herunder
inddragelse af sygefravær samt handlemuligheder vedrørende det psykiske
arbejdsmiljø.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 4.
Uddannelsen består af en fælles uddannelse på 22 timer, inkl. kortere pauser,
men ekskl. frokostpauser, fordelt ligeligt på 3 dage.
Stk. 2.
Uddannelsen gennemføres som kurser for hold på maksimalt 20 personer.
§ 5.
Uddannelsen kan gennemføres i sammenhæng eller opdeles i adskilte dage.
Stk. 2.
Deltagerne gennemfører som en del af uddannelsen, men uden for det afsatte
timetal på 22 timer, en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den enkelte
deltagers arbejde i arbejdsmiljøorganisationen.
Netuddannelse
§ 6.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og
arbejdsledere kan foregå som netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 3 og maksimalt 7 uger.
§ 7.
Netuddannelsen er betinget af, at:
1) Kursusudbyder til enhver tid kan dokumentere, at det anvendte it-system er
afprøvet, og at afprøvningen har vist, at systemet:
a) har en god driftsstabilitet,
b) giver god mulighed for dialog mellem deltagerne samt mellem den enkelte
deltager og underviseren,
c) er brugervenligt med nem betjening, overskuelighed og korte svartider,
d) kan følge og dokumentere deltageraktiviteten,
e) kan håndtere løsning af opgaver samt søgning og formidling af viden og
f) er sikret mod tab af data, uønsket adgang til data samt misbrug af data.
2) Deltagerne, inden kurset påbegyndes, gennem en præsentationsopgave har
dokumenteret tilstrækkelige it-kundskaber samt adgang til de fornødne tekniske
faciliteter.
3) Der maksimalt er 20 deltagere på det enkelte kursus.
4) Underviseren har kontakt med og kan rådgive deltagerne, så længe kurset foregår.
5) Underviseren har den nødvendige viden om informationsteknologi og den
nødvendige pædagogiske erfaring, der gør vedkommende i stand til at arbejde med
netbaseret undervisning.
Side 2/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0003.png
§ 8.
Netuddannelsen indledes med minimum 4 timers tilstedeværelsesundervisning
for det samlede hold, hvor den enkelte kursusdeltager
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af
arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes
forudsætninger kan danne grundlag for en aktivitetsplan over kursusdeltagerens
indsats i uddannelsesforløbet,
3) kan sætte sin virksomheds arbejdsmiljøarbejde i relation til arbejdsmiljølovens
hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til arbejdsmiljøorganisationens arbejdsopgaver, både i egen
virksomhed og i henhold til bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og
sundhed og
5) får introduktion til at gennemføre den netbaserede undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 20. Herudover skal der
være mulighed for at demonstrere det it-system, der skal anvendes i undervisningen.
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviseren sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om
indhold og tidsplan for uddannelsesforløbet og
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere sig til
kursusdeltagerens egen arbejdsplads.
Stk. 4.
Opgaverne skal besvares på forskellige niveauer, og mindst én opgave skal
omfatte gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter på kursusdeltagerens egen
arbejdsplads, svarende til den praktiske opgave på tilstedeværelsesuddannelsen.
§ 9.
Udbydere af netuddannelsen kan indtil den 1. april 2026 fravige kravet om
minimum 4 timers tilstedeværelsesundervisning, jf. § 8, stk. 1, og krav til
undervisningslokaler, hjælpemidler og demonstration af it-system, jf. § 8, stk. 2, ved at
meddele Arbejdstilsynet, at hele uddannelsen gennemføres med netbaseret
undervisning.
Kapitel 3
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer
Formål og særlige krav til indhold
§ 10.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af
arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen er at kvalificere koordinatorer til selvstændigt
at varetage funktionen som koordinator under projektering og udførelse af bygge- og
anlægsprojekter. Uddannelsen skal sikre, at koordinatorerne erhverver sig kompetencer
til at udøve lederskab som koordinator, får den fornødne viden om arbejdsmiljø, og får
indsigt i metoder til at varetage arbejdsmiljøkoordinering på en systematisk måde under
projektering og udførelse af bygge- og anlægsprojekter. Uddannelsen skal give
koordinatorerne viden om samspillet mellem byggeproces, procesledelse og
arbejdsmiljø i forbindelse med arbejdsmiljøkoordinering.
§ 11.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal tilrettelægges
således, at kursusdeltagerne undervises i:
1) Byggeprocesser, herunder koordinatorens samarbejde med bygge- og
anlægsprojektets aktører og mulighederne for at indarbejde hensyn til arbejdsmiljø i
projektets forskellige faser og processer.
2) Procesledelse, herunder koordinatorens lederskab og effektiv kommunikation.
3) Arbejdsmiljø i bygge- og anlægsprojektet, herunder principper for forebyggelse,
vurdering af risiko og effektivt samarbejde om arbejdsmiljø samt relevant
lovgivning om koordinatorens opgaver og funktion, jf. særligt bekendtgørelse om
Side 3/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0004.png
bygherrens pligter, bekendtgørelse om projekterende og rådgivers pligter og
bekendtgørelse om bygge- og anlægsarbejde.
4) Metoder til koordinering under projektering og udførelse af bygge- og
anlægsprojektet, herunder især metoder til
a) at afgrænse ansvaret for forpligtelser ved flere projekterende og udførende
virksomheder,
b) at arbejde med plan for sikkerhed og sundhed, journal, sikkerhedsrunderinger,
opstartsmøder og sikkerhedsmøder,
c) at overdrage plan for sikkerhed og sundhed, der er udarbejdet under
projektering, til den koordinator, der skal koordinere under udførelse, og
d) at følge op over for bygherren og øvrige aktører tilknyttet bygge- og
anlægsprojektet.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 12.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø
består af en fælles uddannelse på i alt 37 timer, inkl. kortere pauser, men ekskl.
frokostpauser, fordelt ligeligt på mindst 4 dage.
Stk. 2.
Uddannelsen gennemføres som kurser for hold på maksimalt 20 personer.
§ 13.
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen, som gennemføres som tilstedeværelseskursus, kan gennemføres i
sammenhæng eller opdeles i adskilte dage.
Stk. 2.
Uddannelsen skal være gennemført inden 15 uger fra uddannelsens start.
Stk. 3.
Kursusdeltagerne skal som en del af kurset, men uden for det afsatte timeantal
på 37 timer, gennemføre en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den
enkelte deltagers arbejde som koordinator.
Netuddannelse
§ 14.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø
kan foregå som netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 6 og maksimalt 15 uger.
Stk. 3.
For gennemførelse af uddannelsen som netbaseret undervisning gælder § 7.
§ 15.
Netuddannelsen indledes med én dags tilstedeværelsesundervisning for det
samlede hold, hvor den enkelte kursusdeltager
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af
arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes
forudsætninger kan danne grundlag for en aktivitetsplan over kursusdeltagerens
indsats i uddannelsesforløbet,
3) kan sætte bygge- og anlægspladsens arbejdsmiljøarbejde i relation til
arbejdsmiljølovens hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til koordinatorens og arbejdsmiljøorganisationens opgaver og
funktion i henhold til bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed og
bekendtgørelse om bygherrens pligter og
5) supplerer sine forudsætninger for at gennemføre den netbaserede undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 20. Herudover skal der
være mulighed for at demonstrere det it-system, der skal anvendes i undervisningen.
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviser sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om indhold
og tidsplan for uddannelsesforløbet og
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere til kursusdeltagerens
egen arbejdsplads.
Side 4/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0005.png
Stk. 4.
Opgaverne skal være af forskellige sværhedsgrader og mindst én opgave skal
omfatte gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter, som kobler kursets indhold
med den enkelte kursusdeltagers funktion som koordinator, svarende til den praktiske
opgave på tilstedeværelseskurset.
Side 5/10
Kapitel 4
Fælles krav til udbydere af obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser for medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen og koordinatorer
Pædagogiske principper
§ 16.
Udbyder skal sørge for, at arbejdsmiljøuddannelserne tilrettelægges og
gennemføres, så de pædagogiske principper indeholder følgende:
1) Undervisningen skal differentieres i forhold til kursusdeltagernes forudsætninger
med udgangspunkt i kursusdeltagernes arbejdspladser og kursusdeltagernes viden
og erfaringer i forhold til den funktion, de skal udøve i arbejdsmiljøorganisationen
eller som koordinator.
2) Kursusdeltagerne skal lære metoder til gennemførelse af arbejdsmiljøarbejdet i
virksomheden via praktiske øvelser, der fortrinsvis har udgangspunkt i konkrete
situationer fra den enkeltes arbejdsplads.
3) Undervisningen skal organiseres og tilrettelægges, så
a) kursusdeltagerne inddrages aktivt,
b) kursusdeltagerne kan udveksle erfaringer om behandlingen af
arbejdsmiljøopgaverne,
c) kursusdeltagerne arbejder opgave- og problemorienteret,
d) der veksles mellem teori og praktiske øvelser og
e) den enkelte kursusdeltager sikres egnet introduktion til og tilbagemelding på
den praktiske opgave.
Uddannelsesplaner
§ 17.
Udbydere af arbejdsmiljøuddannelserne skal udarbejde en uddannelsesplan for
hver uddannelse, der udbydes. Den enkelte uddannelsesplan skal opfylde kravene i
kapitel 2 eller 3 for den pågældende uddannelse og indeholde de i bilag 1 anførte
oplysninger og beskrivelser.
Stk. 2.
Uddannelsesplanen skal være tilgængelig for kursusdeltagerne senest ved
kursets begyndelse. Kursusdeltagerne skal have et kursusprogram.
Undervisere
§ 18.
Udbyder skal sørge for, at en underviser i arbejdsmiljøuddannelsen har
følgende uddannelsesmæssige og arbejdsmiljøfaglige kvalifikationer:
1) Gennemgået underviserkursus af 9 dages varighed.
2) Deltaget i en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1, eller i anden tilsvarende
arbejdsmiljøuddannelse.
3) Erfaring med udførelse af praktisk arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende arbejde
af en varighed på mindst 1 år inden for de seneste 5 år. For undervisere på
arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal der være tale om praktisk
arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende arbejde inden for bygge- og anlægsområdet.
4) Gennemført en voksenpædagogisk uddannelse svarende til minimum 120 timer.
5) Relevant undervisningserfaring.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at undervisere gennemfører arbejdsmiljøfaglig og
pædagogisk relevant efteruddannelse af 2 dages varighed årligt.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0006.png
Stk. 3.
Udbyder skal sørge for, at undervisere vedligeholder deres kvalifikationer ved
at undervise på arbejdsmiljøuddannelsen, jf. § 1, i et omfang, der svarer til mindst 4
kurser årligt, uanset kursustype.
§ 19.
Arbejdstilsynet afholder kurser for undervisere, jf. § 18, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet opkræver gebyr for deltagelse i kurser efter stk. 1.
Undervisningslokaler, hjælpemidler og udbyders organisatoriske forhold
§ 20.
Udbyder af en tilstedeværelsesuddannelse skal sørge for, at undervisningen
afvikles i egnede undervisningslokaler med nødvendige og velfungerende pædagogiske
og tekniske hjælpemidler, herunder it-udstyr med internetopkobling og tilhørende
printer.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at relevante netsøgninger og opslagsværker om
arbejdsmiljølovens bestemmelser, vejledninger fra Arbejdstilsynet,
branchearbejdsmiljørådene og lignende er tilgængelige for deltagerne.
§ 21.
Udbyder skal etablere og sikre varetagelsen af de administrative opgaver i
forbindelse med kursusudbud i form af kursusplanlægning, undervisers ansættelses-
eller kontraktforhold, tilmelding til kurser og udstedelse af kursusbeviser.
Stk. 2.
Udbyder skal føre tilsyn med og sikre, at betingelserne for godkendelsen til
enhver tid er opfyldt i forbindelse med gennemførelsen af uddannelsen, herunder
uddannelsens kvalitet.
Kapitel 5
Godkendelse af udbydere
§ 22.
Godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, jf. § 1,
foretages af Arbejdstilsynet efter indstilling fra Danmarks Akkrediteringsinstitution i
henhold til kravene i kapitel 2-4.
§ 23.
Godkendelse er betinget af, at udbyderen afgiver de oplysninger, der er
nødvendige for vurdering af, om betingelserne for godkendelse er til stede.
Stk. 2.
Arbejdstilsynets godkendelse af en udbyder gælder i 3 år, med mindre
betingelserne for godkendelse ikke længere er til stede. Der kan inden for den 3-årige
periode ske godkendelse af yderligere uddannelsesplaner.
Stk. 3.
En udbyder, der er godkendt til at udbyde en arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1,
skal meddele Arbejdstilsynet, hvis der sker ændringer i de forhold, som fremgik af
udbyderens ansøgningsmateriale om godkendelse.
Stk. 4.
Arbejdstilsynet kan tilbagekalde en godkendelse, hvis den groft misbruges,
eller der er alvorlige mangler i kvaliteten af den udbudte uddannelse.
§ 24.
Arbejdstilsynet registrerer og offentliggør en liste over udbydere, der er
godkendt til at afholde kurser i arbejdsmiljøuddannelserne, på Arbejdstilsynets
hjemmeside. Listen giver oplysning om den periode, den pågældende udbyder er
godkendt for.
§ 25.
Godkendte udbydere udsteder et kursusbevis til hver kursusdeltager for
gennemført arbejdsmiljøuddannelse. Udbyderen skal angive Arbejdstilsynets
journalnummer for den pågældende uddannelse på kursusbeviset.
§ 26.
Godkendte udbydere skal medvirke til evaluering og kvalitetssikring, jf. § 32.
Side 6/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0007.png
§ 27.
Godkendte udbydere kan udbyde en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på
fremmedsprog uden særskilt godkendelse af en uddannelsesplan for denne uddannelse,
såfremt uddannelsen gennemføres på grundlag af en godkendt uddannelsesplan.
Fremgangsmåde ved ansøgning
§ 28.
Ansøgning om at blive godkendt til at udbyde en obligatorisk
arbejdsmiljøuddannelse skal indsendes til Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Arbejdstilsynets afgørelse sker på baggrund af en indstilling fra Danmarks
Akkrediteringsinstitution. Godkendte udbydere, som ønsker at udbyde yderligere
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, skal ansøge herom efter samme
fremgangsmåde.
Stk. 2.
Ansøgningsskemaet findes på Danmarks Akkrediteringsinstitutions
hjemmeside. Det er muligt at ansøge elektronisk.
Stk. 3.
Ansøgningsskemaet skal vedlægges
1) uddannelsesplaner, jf. § 17 og bilag 1 og
2) dokumentation for undervisernes kvalifikationer, jf. § 18.
Stk. 4.
Udbyder skal endvidere oplyse i ansøgningen om sine organisatoriske og
ledelsesmæssige forhold ved administrationen af arbejdsmiljøuddannelsen, herunder
udbyders virksomhedsstruktur, den enhed, der ansøger om godkendelse, og navn og
stilling for den ansvarlige leder for arbejdsmiljøuddannelsen.
Stk. 5.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund af ansøgningen
en begrundet indstilling, som sendes til Arbejdstilsynet, jf. § 22. Arbejdstilsynet træffer
herefter afgørelse om ansøgningen og meddeler denne til ansøgeren.
Evaluering og kvalitetssikring
§ 29.
Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager kvalitetskontrol af godkendte
kursusudbydere af en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse.
Stk. 2.
Kvalitetskontrollen består af:
1) Stikprøvevis kontrolbesøg på udvalgte kurser med overværelse af undervisningen
og interview af kursusdeltagere, underviser og kursusudbyder.
2) En årlig evalueringsrapport, der opgør antallet af udbudte kurser og antallet af
deltagere, samler og bearbejder de løbende evalueringer af undervisningen, som
kursusudbydere er forpligtet til at gennemføre efter § 32, og resultater af
kontrolbesøgene. Evalueringsrapporten sendes med udgangen af 1. kvartal til
Arbejdstilsynet.
§ 30.
Arbejdstilsynet sender evalueringsrapporten til Arbejdsmiljørådet og
offentliggør efterfølgende rapporten på Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 31.
Vurderer Danmarks Akkrediteringsinstitution efter besøg på et kursus eller på
anden baggrund, at kursusudbyderen ikke opfylder betingelserne for godkendelse,
indstilles det til Arbejdstilsynet, at kursusudbyderens godkendelse tilbagekaldes.
Stk. 2.
Kursusudbyderen skal forinden have mulighed for at kommentere
indstillingen.
Udbyders pligter i forbindelse med evaluering og kvalitetskontrol
§ 32.
Til brug for evaluering og kvalitetskontrol skal udbyder
1) løbende sørge for, at kursusdeltagerne evaluerer hvert kursus efter nærmere
bestemte retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution,
2) årligt udarbejde en oversigt over udbudte kurser og deltagerantal efter nærmere
bestemte retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution og
Side 7/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0008.png
3) give Danmarks Akkrediteringsinstitution adgang til at aflægge kontrolbesøg på
kurser, som kursusudbyderen afholder.
Kapitel 6
Gebyr
Arbejdstilsynet
§ 33.
Arbejdstilsynet opkræver et gebyr for den tid, der medgår ved Arbejdstilsynets
behandling af ansøgninger om godkendelse som udbyder af en arbejdsmiljøuddannelse.
Dette gælder, uanset om der meddeles afslag, eller om ansøgningen trækkes tilbage.
§ 34.
Arbejdstilsynets gebyr for at behandle sager om godkendelse fastsættes, så de
langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Arbejdstilsynets gebyr udgør i 2022-
priser kr. 588 ekskl. moms pr. påbegyndt time.
Stk. 2.
Arbejdstilsynets gebyr reguleres hvert år pr. 1. januar med det generelle pris-
og lønindeks, jf. arbejdsmiljølovens § 74, stk. 9. Den aktuelle gebyrsats vil fremgå af
Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 35.
Betales gebyret ikke rettidigt, forrentes gebyret med 1,5 pct. for hver
påbegyndt måned fra forfaldsdag.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet har udpantningsret for det manglende indbetalte gebyr.
Stk. 3.
Hvis en ansøger trods gentagne påkrav har undladt at betale Arbejdstilsynets
gebyr efter denne bekendtgørelse, vil Arbejdstilsynet overdrage inddrivelsen til SKAT.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
§ 36.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr for at udarbejde en
begrundet indstilling til en ansøgning om godkendelse til at afholde kurser i en
arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1. Gebyret fastsættes, så de langsigtede gennemsnitlige
omkostninger dækkes. Gebyret udgør i 2022-priser kr. 16.500 ekskl. moms pr.
uddannelsesplan.
Stk. 2.
Gebyret betales forud for udarbejdelsen af indstillingen, jf. stk. 1.
§ 37.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr fra alle godkendte
udbydere for den årlige evaluering og kvalitetskontrol af godkendte kursusudbydere.
Gebyret fastsættes, så de langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Gebyret
udgør i 2022-priser kr. 6.600 ekskl. moms for den årlige evaluering pr. godkendt
uddannelsesplan.
Stk. 2.
Gebyret betales forud for et år ad gangen.
Kapitel 7
Klageadgang
§ 38.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages efter lov
om arbejdsmiljø, jf. § 81.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 39.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 766 af 24. maj 2022 om godkendelse af udbydere af de
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser ophæves.
Side 8/10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0009.png
Arbejdstilsynet, den XX. februar 2023
Sine Frederiksen
/ Sofie Bisbjerg
Side 9/10
Bilag 1
Uddannelsesplanens indhold
A. Uddannelsesplanen for tilstedeværelseskurser skal indeholde beskrivelse af:
1.
2.
3.
Formålet med arbejdsmiljøuddannelsen.
Forventet målgruppe, herunder eventuelt branchetilhørsforhold.
Uddannelsens opbygning, herunder rækkefølgen og den tidsmæssige
vægtning af indholdet af undervisningen.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Formålet med de enkelte dele i uddannelsen.
Integration af den praktiske opgave i uddannelsesforløbet.
De pædagogiske principper og anvendte metoder.
Liste over undervisningsmaterialet og anvendelse af materialet.
Anvendelse af evt. gæsteundervisere.
Evaluering af kurset.
B. Uddannelsesplanen for netbaseret undervisning skal indeholde en beskrivelse af:
1.
2.
3.
Formålet med arbejdsmiljøuddannelsen.
Forventet målgruppe, herunder eventuelt branchetilhørsforhold.
Uddannelsens opbygning, herunder rækkefølgen og den tidsmæssige
vægtning af indholdet af undervisningen.
4.
5.
Formålet med de enkelte dele i uddannelsen.
De pædagogiske principper og anvendte metoder.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Orientering om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
2664128_0010.png
Side 10/10
6.
7.
IT-systemet, der anvendes.
Liste over undervisningsmaterialet og anvendelse af materialet, herunder
beskrivelse af IT-systemets vidensbase.
8.
9.
10.
11.
Opgavekravene til kursusdeltagerne i forbindelse med kurset.
Kriterierne for godkendelse af kursusdeltagernes opgavebesvarelser.
Kriterier for dokumentation af deltagernes aktive deltagelse i uddannelsen.
Evaluering af kurset.
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EF-Tidende af 29. juni 1989 nr.
L 183, s. 1, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22.
oktober 2008, nr. L 311, s. 1.