Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 56
Offentligt
17. januar 2023
Kære Arbejdsmarkedschefer og KY-ydelseschefer
KOMBIT ønsker at følge op på brev fremsendt af STAR til alle kommuner 16. januar
2023 og give en status på situationen og håndteringen af sagen.
Indledningsvist vil KOMBIT gerne beklage situationen og vil gøre alt for at bidrage til
løsningen af problemstillingen.
KL og KOMBITs vurdering er, at 225-timersreglen er et af de mest komplekse områder i
Lov om Aktiv Socialpolitik både for KOMBIT og kommunerne. Derfor har der løbende
været behov for justeringer af løsningen og afklaring af lovgivningen med STAR.
KOMBIT redegør hermed for hændelsesforløbet samt vores fælles videre samarbejde
med KL og kommunerne om at løse sagen.
Ved brugertesten i 2019 forud for idriftsættelse af KY (Kommunernes Ydelsessystem)
stod det klart, at det designede workflow til administration af 225-timersreglen ikke var
understøttet korrekt. Herefter blev work flowet redesignet med deltagelse af et antal
kommuner.
I foråret 2022 – efter udløb af Covid 19 forlængelserne/undtagelserne – har vi
konstateret, at work flowet til 225-timersreglen fortsat var mangelfuldt, og vi indgik i
dialog med KL og STAR om fortolkning af lovgivning for at sikre korrekt it-
understøttelse. Der er i den anledning fortsat løbende dialog mellem STAR, KL og
KOMBIT.
Siden KY blev idriftsat i 2020, er der releaset forbedringer på 225-timersområdet.
I efteråret 2022 modtog STAR brev fra Folketingets Ombudsmand, der igangsatte en
undersøgelse af digital forvaltning af 225-timersreglen. KL og KOMBIT har bidraget til
STARs besvarelse af henvendelse fra Folketingets Ombudsmand og uddybet
sagsgangen for 225-timersreglen samt oplyst om ændringer af breve pba. input fra
kommuner. I denne forbindelse blev work around for processen udarbejdet for at sikre
lovmedholdelighed, og opgavepakker til genberegning forud for bortfald eller
nedsættelse blev oprettet.
I forlængelse heraf afholdt KOMBIT webinar for alle kommuner for at undervise i
nævnte work around, besvare tvivlsspørgsmål og dermed sikre, at kommunerne var i
stand til at sikre korrekt forvaltning af 225-timersreglen. Optagelse af webinar samt
præsentation blev udsendt til alle kommuner via KYs driftsite den 29. september 2022.
Der er før jul afholdt møder med STAR, Beskæftigelsesministeriet og Ankestyrelsen,
hvor det mundtligt er afklaret, hvorledes loven fortolkes. KOMBIT og KL har anmodet
om, at afklaringerne sendes skriftligt forud for ændring af it-understøttelsen. KL har
rykket for svar senest primo januar 2023.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/3