Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2657129_0001.png
17. januar 2023
Kære Arbejdsmarkedschefer og KY-ydelseschefer
KOMBIT ønsker at følge op på brev fremsendt af STAR til alle kommuner 16. januar
2023 og give en status på situationen og håndteringen af sagen.
Indledningsvist vil KOMBIT gerne beklage situationen og vil gøre alt for at bidrage til
løsningen af problemstillingen.
KL og KOMBITs vurdering er, at 225-timersreglen er et af de mest komplekse områder i
Lov om Aktiv Socialpolitik både for KOMBIT og kommunerne. Derfor har der løbende
været behov for justeringer af løsningen og afklaring af lovgivningen med STAR.
KOMBIT redegør hermed for hændelsesforløbet samt vores fælles videre samarbejde
med KL og kommunerne om at løse sagen.
Ved brugertesten i 2019 forud for idriftsættelse af KY (Kommunernes Ydelsessystem)
stod det klart, at det designede workflow til administration af 225-timersreglen ikke var
understøttet korrekt. Herefter blev work flowet redesignet med deltagelse af et antal
kommuner.
I foråret 2022 – efter udløb af Covid 19 forlængelserne/undtagelserne – har vi
konstateret, at work flowet til 225-timersreglen fortsat var mangelfuldt, og vi indgik i
dialog med KL og STAR om fortolkning af lovgivning for at sikre korrekt it-
understøttelse. Der er i den anledning fortsat løbende dialog mellem STAR, KL og
KOMBIT.
Siden KY blev idriftsat i 2020, er der releaset forbedringer på 225-timersområdet.
I efteråret 2022 modtog STAR brev fra Folketingets Ombudsmand, der igangsatte en
undersøgelse af digital forvaltning af 225-timersreglen. KL og KOMBIT har bidraget til
STARs besvarelse af henvendelse fra Folketingets Ombudsmand og uddybet
sagsgangen for 225-timersreglen samt oplyst om ændringer af breve pba. input fra
kommuner. I denne forbindelse blev work around for processen udarbejdet for at sikre
lovmedholdelighed, og opgavepakker til genberegning forud for bortfald eller
nedsættelse blev oprettet.
I forlængelse heraf afholdt KOMBIT webinar for alle kommuner for at undervise i
nævnte work around, besvare tvivlsspørgsmål og dermed sikre, at kommunerne var i
stand til at sikre korrekt forvaltning af 225-timersreglen. Optagelse af webinar samt
præsentation blev udsendt til alle kommuner via KYs driftsite den 29. september 2022.
Der er før jul afholdt møder med STAR, Beskæftigelsesministeriet og Ankestyrelsen,
hvor det mundtligt er afklaret, hvorledes loven fortolkes. KOMBIT og KL har anmodet
om, at afklaringerne sendes skriftligt forud for ændring af it-understøttelsen. KL har
rykket for svar senest primo januar 2023.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Orientering om KL’s redegørelser om systemunderstøttelsen af 225-timersreglen
2657129_0002.png
17. januar 2023 har KOMBIT igangsat følgende for at sikre, at borgerne ikke automatisk
nedsættes i ydelse uden forudgående behandling af sagsbehandler:
Nyhed på KYs driftsite om næste skridt
Bestilling hos leverandøren Netcompany af udtræk over hvilke borgere, der er
nedsat i ydelse således, at kommunerne kan få overblik. De berørte kommuner
vil modtage udtræk straks de foreligger.
KOMBIT orienterer arbejdsmarkedsdirektører på møde 17. januar 2023.
KOMBIT følger op på møde med arbejdsmarkedsdirektører 19. januar 2023.
KOMBIT inviterer igen til webinar, hvor work around vil blive gennemgået og
alle kommuner vil modtage den skriftlige vejledning. Det er yderst vigtigt, at
denne work around bliver implementeret, da det ikke er muligt at deaktivere
den nuværende automatik.
KOMBIT beder kommunerne om at bekræfte implementering af work around
som udmeldt 29. september 2022 på KYs driftsite. I den forbindelse vil KOMBIT
oprette en KLIK-opgave.
KOMBIT tager kontakt til Udbetaling Danmark for at sikre den korrekte
sagshåndtering i de sager, hvor borger modtager andre ydelser og en eventuel
oprydning af sager om 225-timersreglen kan på virke udbetaling af disse andre
ydelser. KOMBIT holder kommunerne orienteret.
It-udviklingsmæssigt afventer KOMBIT fortsat skriftligt materiale fra STAR. Når dette
foreligger, vil ændringen i KY blive højeste prioritet, og vi sikrer kommunikation herom.
Vi understreger, at hvis kommunerne følger anvist work around og sagsbehandler
rettidigt tager stilling til genberegningsopgaven samt kontrollerer, at borger opfylder
betingelserne for nedsættelse/bortfald inden opgaven godkendes, vil der ikke ske
uretmæssig automatisk nedsættelse eller bortfald af borgers ydelse.
Såfremt kommunerne modtager henvendelse fra presse og medier, står KOMBITs
pressechef Henrik Kirkeskov
[email protected]
og/eller KLs pressetjeneste til rådighed.
Såfremt kommunerne har konkrete spørgsmål til KY-løsningen henvises der til
[email protected].
Med venlig hilsen
POUL DITLEV CHRISTIANSEN
Markedsdirektør
Tlf. D: +45 3334 9444 / M: +45 2478 6318
[email protected]
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Orientering om KL’s redegørelser om systemunderstøttelsen af 225-timersreglen
2657129_0003.png
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 3/3