Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2657112_0001.png
Styrelsen for
Beskæftigelsesminister
Ane Halsboe-Jørgensen
Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38,
2100 København Ø
T: 72 21 74 00
E: www.star.dk
Tilsynsrådets rolle og vores opmærksomhedspunkter fra møder i
juni og september
Dato: 21. december 2022
J. Nr.
22/01697
Kære Ane Halsboe-Jørgensen
Tillykke med udnævnelsen til beskæftigelsesminister. Vi ser i Tilsynsrådet frem til
samarbejdet og til at rådgive dig om Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
(STAR) tilsynsindsatser.
Vi skriver til dig for at fortælle dig om Tilsynsrådets rolle i tilsynsarbejdet og for at
gøre opmærksom på vores opmærksomhedspunkter fra rådets seneste møder.
Tilsynsrådet rolle
Tilsynsrådets opgave er følgende:
1. Rådet rådgiver beskæftigelsesministeren med henblik på at sikre, at tilsyns-
indsatsen er dækkende, proportional og fokuseret.
2. Rådet følger, drøfter og vurderer fx effektiviteten af STARs tilsyn på be-
skæftigelsesområdet.
3. Rådet drøfter centrale tilsynssager.
Rådet mødes fire gange årligt for at drøfte STARs tilsynsvirksomhed, og hvis mø-
derne giver anledning til det, så retter vi henvendelse til ministeren med rådets op-
mærksomhedspunkter i forhold til tilsynsindsatsen. Rådet plejer desuden én gang
årligt, at mødes med beskæftigelsesministeren. Det årlige møde giver mulighed for
en mere direkte dialog og dermed bedre rådgivning af ministeren. Derfor vil vi
gerne fortsætte denne mødeform og foreslår, at vi mødes i første halvår af det nye
år.
På de seneste møder drøftede vi bl.a. Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sank-
tioner, STARs fokusrevision af indsatsen for uddannelseshjælpsmodtagere, den
halvårlige statusrapport, kommunernes sanktionspraksis og socialt bedrageri i
transportbranchen.
Praksisundersøgelse om sanktioner
Praksisundersøgelsen om sanktioner viser, at Ankestyrelsen i over halvdelen af sa-
gerne ville ændre eller hjemvise afgørelsen, hvis den blev behandlet som en klage-
sag. Det drejer sig om sager, hvor kontanthjælpsmodtagere er sanktioneret, fordi de
er udeblevet fra et tilbud eller en samtale.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 55: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for første halvår 2022
Vi er i Tilsynsrådet bekymrede for den høje andel af sager, der fejlbehandles, da
det svækker borgernes retssikkerhed. Vi bakker derfor op om de tiltag, som både
Ankestyrelsen og STAR har iværksat, herunder:
Tjekliste til brug for sagsbehandling
Flow-chart til brug i sager, hvor borger udebliver pga. sygdom
Fællesmøder for deltagerkommuner
Tilbud om læringsforløb til de fem kommuner med størst udviklingspotentiale
Praksistjek med henblik på at skabe klarhed over, hvad der er problematisk i
ved den nuværende vejledningsforpligtelse
Arbejdsgruppe mellem STAR, Ankestyrelsen og KL, hvor der skal findes kon-
krete forslag til at rette op på kommunernes fejladministration af sanktionssager
Vi er tilfredse med, at både Ankestyrelsen og STAR tager problemerne alvorligt og
allerede har igangsat en række af de oplistede initiativer. Vi mener dog grundlæg-
gende, at reglerne er ganske komplekse, og derfor er en medvirkende årsag til den
høje fejladministration. Vi vil derfor opfordre til, at der på ny bliver set på reglerne
med henblik på at kunne reducere fejladministrationen.
Indsatsen for uddannelseshjælpsmodtagere
Fokusrevisionen om indsatsen for uddannelseshjælpsmodtagere viser, at forvaltnin-
gen i langt overvejende grad er tilfredsstillende. Fokusrevisionen viser dog også, at
kommunerne har en række udfordringer i forhold til at give målgruppen uddannel-
sespålæg rettidigt, gennemføre rettidige læse-, skrive- og regnetest samt sætte klare
uddannelsesmål. Herudover peger fokusrevisionen på, at vejledningen til de unge
og kommunikationen om de unge, der starter uddannelse med et uddannelsespålæg,
hvor kommunen er forpligtet til at underrette uddannelsesinstitutionen, forbedres.
Vi kan desuden forstå, at Statsrevisorerne på deres møde den 16. maj 2022 har bedt
Rigsrevisionen om at følge op på beretningen om udsatte unge i uddannelse i efter-
året 2023.
Trods de mange gode takter på området, er vi bekymrede for, om målgruppen får
den nødvendige indsats. Vi bakker derfor op om, at Rigsrevisionen fortsat følger
området og om STARs initiativer som opfølgning på ungeindsatsen:
Kontrolpunkter i den kommunale revision for brugen af uddannelsespålæg
Praksistjek af læse-, skrive- og regnetestindsatsen
Forbedret kommunikation mellem kommuner og uddannelsesinstitutioner
Forbedret IT-understøttelse af udveksling af informationer om de unge mellem
kommuner og uddannelsesinstitutioner i samarbejde med Styrelsen for Under-
visnings og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring
Webinarer og seminarer i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet med henblik på at understøtte et bedre samarbejde mellem kommuner og er-
hvervsskoler om unge, der overgår fra uddannelseshjælp til uddannelse
Undersøgelse af jobcentrenes registreringspraksis af uddannelsespålæggets trin
4 efter endt ydelsesforløb.
Vi er tilfredse med, at STAR allerede har gennemført en række af de oplistede ini-
tiativer, og rådet vil følge rådets implementering af initiativerne.
Den halvårlige statusrapport
Sekretariatet gav os en status på styrelsens tilsynsindsatser for første halvår 2022.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 55: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for første halvår 2022
2657112_0003.png
Med udgangspunkt i orienteringen er det vores opfattelse, at STARs tilsynsindsat-
ser langt hen ad vejen er effektive og virker efter hensigten. Når det så er sagt, er
der altid plads til forbedring. Vi har derfor en række ønsker til yderligere oplysnin-
ger, som vi drøfter med sekretariatet, og som fremadrettet også vil kunne indgå i
statusrapporten.
Kommunernes sanktionspraksis
STAR opgør kommunernes sanktionspraksis halvårligt, og det viser med al tydelig-
hed, at der er stor variation i praksis på tværs af kommunerne.
Vi undrer os over, at der kan være så stor en variation kommunerne imellem, og
derfor har vi opfordret STAR til at undersøge, om variationen kan forklares af
kommunestørrelse, demografi mv. Herudover har vi opfordret til, at variationen
sammenlignes med Ankestyrelsens omgørelsesprocenter, og at styrelsen næste
gang kontakter flere kommuner med en lav sanktionsandel.
Endelig anbefaler vi, at styrelsen i statusrapporterne fremadrettet søger at præci-
sere, hvilke kriterier der lægges til grund for, at en kommune skal udarbejde en re-
degørelse.
Socialt bedrageri i transportbranchen
Afslutningsvis fik vi indblik i et sagskompleks fra Midt- og Vestsjællands Politi,
hvor politiet i forbindelse med en efterforskning af en sag om social dumping i
transportbranchen var stødt på flere tilfælde af muligt bedrageri med dagpenge.
Der var tale om i alt 25 indberetninger fra politiet til STAR. STAR sendte indberet-
ningerne til a-kasserne til behandling. Det fremgår af a-kassernes tilbagemeldinger,
at 13 af de 25 indberetninger har givet anledning til, at der er rejst et tilbagebeta-
lingskrav. Det samlede tilbagebetalingskrav er på i alt 368.203 kr.
10 af indberetningerne har desuden medført sanktioner (karantæne) til de pågæl-
dende borgere, og i fire tilfælde er der foretaget en politianmeldelse, da tilbagebeta-
lingskravet oversteg beløbsgrænsen for politianmeldelse i lov om arbejdsløsheds-
forsikring mv.
Vi har i den forbindelse opfordret STAR til at undersøge, om det er muligt at ud-
bygge det samarbejde, som styrelsen allerede har med Skattestyrelsen og politiet.
Formålet er at afdække, om der evt. er flere af denne type af sagskomplekser.
Venlig hilsen
Henrik Bach Mortensen
Formand for Tilsynsrådet
3