Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Udkast
Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest
under arbejde
I medfør af § 15 a, stk. 4, § 17, stk. 3, § 22, stk. 1, § 35, stk. 1, § 39, § 40, nr. 1, § 41, nr. 1, § 43, § 46, § 49, §
57, § 63, stk. 1-2, og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021,
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for asbestarbejde, som er arbejde med asbest og asbestholdige materialer,
herunder rengøring for asbeststøv, og for arbejde i øvrigt, der kan være forbundet med risiko for
udsættelse for asbeststøv.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen gælder for ethvert arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, jf. § 2, stk. 1, i lov om
arbejdsmiljø, for det arbejde for en arbejdsgiver, der er undtaget i § 2, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, og for
arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver, jf. § 2, stk. 3, i lov om arbejdsmiljø.
Stk. 3.
Følgende bestemmelser gælder dog kun for arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, jf. § 2, stk. 1, i
lov om arbejdsmiljø: § 6, § 8, stk. 3, § 10, stk. 3, § 19, stk. 2, § 30, § 31, stk. 1, §§ 33-36 og §§ 38-39.
§ 2.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) med senere ændringer (REACH-forordningen), bilag XVII, indeholder
i øvrigt regler, herunder forbud, om fremstilling, markedsføring og anvendelse af asbestfibre og af artikler
(genstande) og blandinger med indhold af asbestfibre, der bevidst er tilsat. Ved anvendelse forstås også
genanvendelse.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
Ved asbest forstås følgende silikater med fiberstruktur: actinolit, asbestgrunerit (amosit), anthophyllit,
chrysotil, crocidolit og tremolit.
§ 4.
Ved asbestarbejde med lavt støvniveau forstås i denne bekendtgørelse arbejde, hvor:
1)
2)
3)
4)
eksponeringen er sporadisk,
eksponeringen er af svag intensitet,
grænseværdien for asbest i luften i arbejdsområdet klart ikke vil blive overskredet og
arbejdet udføres som:
a) kortvarige, ikke-kontinuerlige vedligeholdelsesopgaver, hvor der kun arbejdes med
materialer, der ikke er letsmuldrende,
b) fjernelse af ubeskadiget materiale uden ødelæggelse heraf, og hvor asbestfibrene er
bundet tæt sammen i en matrice,
c) indkapsling og indpakning af asbestholdigt materiale, som er i god stand, eller
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
d) overvågning og kontrol af luften (luftmålinger) samt indsamling og analyse af prøver for at
fastslå, om et givent materiale indeholder asbest.
§ 5.
Ved nedrivning forstås i denne bekendtgørelse fuldstændig eller delvis fjernelse eller nedtagning af
asbestholdigt materiale.
Kapitel 3
Arbejdspladsvurdering og tilrettelæggelse af arbejdet
§ 6.
For hvert asbestarbejde og for hvert arbejde i øvrigt, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv,
skal der i arbejdspladsvurderingen, jf. kapitel 2 a i bekendtgørelse om arbejdets udførelse, indgå
stillingtagen til, hvordan og i hvilket omfang de ansatte kan blive udsat for dette støv, jf. kapitel 4 i
bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer.
§ 7.
Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres på en sådan måde, at det i videst muligt omfang
sikres, at personer på arbejdsstedet og i omgivelserne ikke udsættes for eller kan blive udsat for asbeststøv.
Stk. 2.
Når det er nødvendigt for at fastslå, om synligt støv i et område, hvor der skal udføres et arbejde,
indeholder asbest, skal der på relevante steder tages geltapeprøver eller lignende med henblik på
asbestanalyse, jf. § 37.
Stk. 3.
Antallet af personer, der udsættes for eller kan blive udsat for asbeststøv, skal begrænses til et
minimum.
Kapitel 4
Forundersøgelsespligt ved nedrivning, reparation og vedligeholdelse
§ 8.
Inden nedrivning, reparation eller vedligeholdelse påbegyndes, skal det ved en forundersøgelse
fastslås, hvilke materialer der kan formodes at indeholde asbest. Forundersøgelsen kan understøttes af
oplysninger fra f.eks. ejerne. Hvis der er den mindste grund til mistanke om forekomst af asbest i et
materiale eller en bygning, skal arbejdet betragtes som et asbestarbejde og udføres efter reglerne i denne
bekendtgørelse.
Stk. 2.
Når det er nødvendigt for at fastslå, hvilke materialer der kan formodes at indeholde asbest, skal der
i forbindelse med forundersøgelsen tages prøver af relevante materialer med henblik på asbestanalyse, jf. §
37.
Stk. 3.
Prøveresultater fra en forundersøgelse skal være tilgængelige for arbejdsmiljøorganisationen eller,
hvis en sådan ikke skal oprettes i virksomheden, for de ansatte.
Kapitel 5
Arbejdsplan og anmeldelse af asbestarbejde
§ 9.
Inden nedrivning påbegyndes, skal der udarbejdes en skriftlig arbejdsplan for arbejdet, herunder for
rengøringen.
Stk. 2.
Der skal også udarbejdes en arbejdsplan før oprydning efter brande og omfattende stormskader.
Stk. 3.
Arbejdsplanen skal tage højde for, at asbestholdige materialer,
så vidt det med rimelighed er praktisk
muligt, under nedrivning
skal fjernes særskilt, medmindre det vil medføre en større risiko for udsættelse for
asbeststøv at fjerne materialerne særskilt.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Stk. 4.
Arbejdsplanen skal navnlig indeholde følgende oplysninger:
1) Arbejdsstedets adresse.
2) Kort beskrivelse af arbejdets art, arbejdets omfang og de arbejdsmetoder, der skal anvendes.
3) Kort beskrivelse af beskyttelsesforanstaltninger og arbejdshygiejniske foranstaltninger, herunder
a) Hvilke personlige værnemidler der stilles til rådighed for de beskæftigede, og hvornår de skal
anvendes.
b) Hvordan det sikres, at der ikke er risiko for udsættelse for asbeststøv på arbejdsstedet, når
arbejdet er tilendebragt, herunder om rengøringsarbejdet og navn på virksomheden, der
udfører det.
c) Hvordan det sikres, at asbeststøv fjernes fra de beskæftigede, samt hvordan andre personer
tæt ved arbejdsstedet beskyttes.
§ 10.
Asbestarbejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet. Anmeldelsen skal så vidt muligt foretages senest 8
dage før arbejdet påbegyndes. Krav om anmeldelse gælder dog ikke ved asbestarbejde med lavt
støvniveau, jf. § 4.
Stk. 2.
Anmeldelsen til Arbejdstilsynet skal ud over de oplysninger, som skal være indeholdt i en arbejdsplan
efter § 9, stk. 4, nr. 1-3, også indeholde følgende:
1)
2)
3)
4)
5)
Virksomhedens navn, adresse og telefonnummer.
Navn og telefonnummer på kontaktperson for arbejdet.
Datoer for arbejdets forventede påbegyndelse og forventede afslutning.
Antal personer beskæftiget med arbejdet.
Den asbesttype og de asbestmængder, der arbejdes med (hvis kendt).
Stk. 3.
Anmeldelsens oplysninger skal på arbejdsstedet være tilgængelige for de ansatte.
Stk. 4.
Der skal foretages ny anmeldelse af arbejdet, når ændringer af arbejdsvilkårene kan medføre
væsentlig forøget udsættelse for asbeststøv.
Kapitel 6
Foranstaltninger
Afgrænsning, skiltning og afskærmning af arbejdsområder
§ 11.
Områder med asbestarbejde skal være tydeligt afgrænset. Kun personer, der udfører asbestarbejde
eller nødvendigt arbejde i forbindelse hermed, må have adgang til disse områder.
Stk. 2.
Under asbestarbejde skal der opsættes advarselsskilt samt supplerende skilt med teksten »PAS PÅ!
ASBESTARBEJDE. INGEN ADGANG FOR UVEDKOMMENDE«.
Stk. 3.
Ved nedrivning, hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang, skal det pågældende
arbejdsområde afskærmes fra omgivelserne ved hjælp af et støvtæt telt eller lignende. Adgang til det
afskærmede område skal ske gennem en luftsluse. Det afskærmede område skal have et undertryk, så
spredning af støv til andre områder hindres, og den udsugede luft skal renses effektivt og føres til det fri.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Arbejdsmetoder og tekniske hjælpemidler
§ 12.
Der skal anvendes arbejdsmetoder og tekniske hjælpemidler, der begrænser støvudvikling mest
muligt.
Stk. 2.
Hvis det ikke kan hindres, at der sker udvikling af asbeststøv, skal forureningen så vidt muligt fjernes
med procesudsug.
§ 13.
En støvsuger, der anvendes som procesudsug eller til rengøring, skal være egnet til formålet.
§ 14.
Procesudsug skal være forsynet med kontrolanordning, der signalerer utilstrækkelig funktion.
§ 15.
Rengøring af tekniske hjælpemidler skal foregå særskilt med udstyr egnet til formålet.
§ 16.
Højtryksspuling af asbestholdige materialer er forbudt.
Rengøring
§ 17.
Under et asbestarbejde skal der løbende foretages rengøring.
§ 18.
Før afslutning af et asbestarbejde skal der foretages grundig slutrengøring og ved indvendigt
asbestarbejde tillige grundig udluftning.
Stk. 2.
Når det er nødvendigt for at fastslå, om der efter slutrengøring forekommer asbeststøv, skal der på
relevante steder tages geltapeprøver eller lignende med henblik på asbestanalyse, jf. § 37.
Personlige værnemidler
§ 19.
Egnede personlige værnemidler, herunder åndedrætsværn, skal anvendes, når der er risiko for
udsættelse for asbeststøv.
Stk. 2.
Alle ansatte skal have udleveret et egnet åndedrætsværn.
§ 20.
Personlige værnemidler må ikke bæres uden for det område, hvor asbestarbejdet foregår.
§ 21.
Personlige værnemidler skal rengøres for støv, før de tages af.
Stk. 2.
Personlige værnemidler skal skiftes hyppigt.
Stk. 3.
Personlige værnemidler skal efter brug kontrolleres og rengøres og anbringes på et nærmere angivet
sted. Rengøringen skal foregå særskilt med udstyr egnet til formålet.
Stk. 4.
Personlige værnemidler skal vaskes adskilt fra andet tøj. Det skal ved transport til vask være pakket i
støvtæt emballage, der tydeligt mærkes med oplysning om, at indholdet kan afgive asbeststøv.
Stk. 5.
Når personlige værnemidler kasseres, skal de samles i støvtæt emballage og bortskaffes som
asbestholdigt affald, jf. §§ 28-29.
§ 22.
Anvendelse af personlige værnemidler skal begrænses til det strengt nødvendige. Der skal holdes
pauser, der fastsættes under hensyntagen til de fysiske og psykiske belastninger som følge af arbejdets art,
temperaturforhold eller lignende.
Stk. 2.
Arbejde med luftforsynet åndedrætsværn eller filterende åndedrætsværn med turboenhed
(turbomaske) må for den enkelte ikke overstige 6 timer pr. dag.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Stk. 3.
Ved nedrivning må arbejde med luftforsynet åndedrætsværn eller filtrerende åndedrætsværn med
turboenhed for den enkelte ikke overstige 4 timer pr. dag.
Der skal holdes pause af passende længde senest
efter 2 timers uafbrudt arbejde.
Stk. 4.
Arbejde med filtrerende åndedrætsværn (støvmaske) må for den enkelte ikke overstige 3 timer pr.
dag.
Arbejdshygiejniske foranstaltninger
§ 23.
I arbejdslokaler eller områder, hvor der er risiko for udsættelse for asbeststøv, må der ikke ryges,
spises eller drikkes. Opbevaring af tobak, mad og drikkevarer må heller ikke finde sted.
§ 24.
I umiddelbar nærhed af områder, hvor der udføres asbestarbejde, skal der være håndvask, baderum
og to omklædningsrum, et til personlige værnemidler og et til dagligt tøj. Omklædningsrummene skal være
placeret således, at færdsel mellem dem kun kan ske gennem baderummet. Faciliteterne skal benyttes.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for asbestarbejde med lavt støvniveau, jf. § 4.
§ 25.
I umiddelbar nærhed af områder, hvor der udføres asbestarbejde med lavt støvniveau, jf. § 4, skal der
være adgang til håndvask.
Stk. 2.
I umiddelbar nærhed af områder, hvor asbestarbejde med lavt støvniveau udføres som fjernelse af
ubeskadiget materiale uden ødelæggelse heraf, og hvor asbestfibrene er bundet tæt sammen i en matrice,
jf. § 4, nr. 1-3 og 4b, skal der desuden være adgang til baderum og omklædningsrum til opbevaring af
personlige værnemidler adskilt fra dagligt tøj.
Foranstaltninger ved øget risiko for udsættelse for asbeststøv
§ 26.
Personer på arbejdsstedet skal straks underrettes om uheld og unormale forhold, der kan medføre en
øget risiko for udsættelse for asbeststøv.
Stk. 2.
Så længe den øgede risiko er til stede, må der inden for det pågældende område kun beskæftiges
personer i det omfang, det er nødvendigt for genoprettelsen af normale forhold. Den øgede risiko for
udsættelse for asbeststøv må ikke være konstant for den enkelte og skal begrænses til det strengt
nødvendige.
Kapitel 7
Håndtering af asbestaffald
§ 27.
Asbestholdigt materiale, der ikke længere er i anvendelse, og asbeststøv i øvrigt skal hurtigst muligt
samles og fjernes fra arbejdsstedet og bortskaffes som affald.
§ 28.
Alt asbestholdigt affald skal opbevares og transporteres i egnet, lukket emballage.
Stk. 2.
Støvende asbestholdigt affald skal befugtes, før det emballeres.
§ 29.
Emballage med asbestholdigt affald skal mærkes med oplysning om, at den indeholder asbest.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Kapitel 8
Oplæring og instruktion
§ 30.
Som led i den oplæring og instruktion, der skal gives de ansatte efter bekendtgørelse om arbejdets
udførelse, bekendtgørelse om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser) og bekendtgørelse om
foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved stoffer og materialer, skal arbejdsgiveren sørge for, at
oplæringen og instruktionen bl.a. omfatter:
1)
2)
3)
4)
5)
de sundhedsmæssige risici som følge af udsættelse for asbeststøv,
grænseværdier og nødvendigheden af kontrol af luften,
nødvendigheden af at undlade at ryge,
hvilke tekniske hjælpemidler og personlige værnemidler der skal anvendes og
øvrige sikkerhedsforanstaltninger for at mindske udsættelse for asbeststøv mest muligt, herunder
om håndtering af asbestaffald.
§ 31.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte gennemgår et særligt oplærings- og instruktionsforløb for
at erhverve sig de nødvendige kundskaber og færdigheder med hensyn til forebyggelse og sikkerhed, især
for så vidt angår:
1) asbests egenskaber og virkninger for sundheden, herunder også de synergistiske virkninger af
rygning,
2) produkttyper eller materialer, der kan formodes at indeholde asbest,
3) aktiviteter, der kan medføre udsættelse for asbeststøv, og betydningen af forebyggende
beskyttelsesforanstaltninger for at mindske udsættelsen,
4) sikre arbejdsmetoder, beskyttelsesforanstaltninger og personlige værnemidler,
5) formålet med og det rette valg af åndedrætsværn samt hermed forbundne begrænsninger og rigtig
anvendelse,
6) nødforanstaltninger,
7) procedurer for dekontaminering,
8) bortskaffelse af affald og
9) krav om helbredskontrol.
Stk.
2. Personer, der er beskæftiget med nedrivning af asbestholdigt materiale anvendt indvendigt, skal
ifølge bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser have gennemgået en uddannelse i arbejde med
asbestholdige materialer og være i besiddelse af et uddannelsesbevis. Besiddelse af et sådant
uddannelsesbevis kan erstatte særligt oplærings- og instruktionsforløb i stk. 1.
§ 32.
En virksomhed skal forinden udførelse af arbejde med nedrivning på forlangende af Arbejdstilsynet
kunne godtgøre, at virksomheden er kvalificeret til at påtage sig sådant arbejde.
Kapitel 9
Registreringspligt
§ 33.
En arbejdsgiver, som ejer eller anvender en bygning til erhvervsmæssigt formål, skal registrere
asbestholdige materialer anvendt indvendigt, når de er beskadigede eller i øvrigt indebærer risiko for
udsættelse for asbeststøv.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal på baggrund af registreringen iværksætte den fornødne indkapsling, forsegling
eller fjernelse af de asbestholdige materialer.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal orientere arbejdsmiljøorganisationen om registreringen eller, hvis en sådan
organisation ikke skal oprettes i virksomheden, de ansatte.
Kapitel 10
Måling
Luftmålinger
§ 34.
Afhængig af arbejdspladsvurderingen i henhold til § 6 og for at sikre, at grænseværdien for asbest
overholdes, skal der regelmæssigt foretages måling af koncentrationen af asbestfibre i luften på
arbejdsstedet.
Stk. 2.
Prøvetagningen af luftmålinger skal:
a) være repræsentativ for, i hvilket omfang den ansatte er udsat for asbeststøv,
b) være af en sådan varighed, at der kan konstateres en eksponering, som efter at være blevet
tidsmæssigt vægtet enten ved måling eller beregning er repræsentativ for en referenceperiode på
otte timer, og
c) udføres af personer med de nødvendige kvalifikationer.
Stk. 3.
Den efterfølgende analyse af prøverne skal foretages som akkrediteret prøvning. Optællingen af
fibre skal udføres ved hjælp af et fasekontrast-mikroskopi (PCM) i overensstemmelse med metoden
”Bestemmelse af fiberkoncentrationen i luften ved optisk mikroskopi med fasekontrast
(membranfiltermetode), ISBN 92 2 154496 1, WHO, Geneve 1997”
eller
efter anden egnet, anerkendt
metode. Ved måling tages kun fibre, der er længere end fem mikrometer og tyndere end tre mikrometer,
og hvor forholdet længde/tykkelse er større end 3:1, i betragtning.
Stk. 4.
Luftmålinger skal tilrettelægges efter høring af arbejdsmiljøorganisationen eller, hvis en sådan ikke
skal oprettes i virksomheden, af de ansatte.
Stk. 5.
Måleresultater skal være tilgængelige for arbejdsmiljøorganisationen eller, hvis en sådan ikke skal
oprettes i virksomheden, for de ansatte. Arbejdsgiveren skal i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen
eller de ansatte vurdere resultaterne.
§ 35.
Såfremt luftmålinger viser, at gældende grænseværdier overskrides, skal årsagen til overskridelsen
påvises. Der skal hurtigst muligt træffes foranstaltninger til afhjælpning af situationen og foretages en ny
luftmåling af asbestfibre til kontrol af foranstaltningernes effektivitet.
Stk. 2. Arbejdet i det berørte område må kun fortsætte, hvis der træffes egnede foranstaltninger til
beskyttelse af de ansatte.
§ 36.
Berørte ansatte og arbejdsmiljøorganisationen eller, hvis en sådan ikke skal oprettes i virksomheden,
de ansatte skal snarest muligt underrettes, hvis grænseværdien for asbest overskrides. Arbejdsgiveren skal
endvidere orientere om årsagerne hertil. Arbejdsgiveren skal høre arbejdsmiljøorganisationen eller de
ansatte om de foranstaltninger, der skal træffes i den forbindelse. I hastende tilfælde kan arbejdsgiveren
underrette dem om, hvilke foranstaltninger der er truffet.
Krav til materialeprøver, geltapeprøver mv.
§ 37.
Prøvetagning og analyse til at bestemme, om der er asbest i en materialeprøve, geltapeprøve mv.,
skal foretages i overensstemmelse med egnede, anerkendte metoder.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Stk. 2.
Prøvetagningen, herunder valg af prøvetagningssteder, skal være repræsentativ i forhold til formålet
med en undersøgelse for asbest.
Stk. 3.
Personer, som tilrettelægger materialeprøver, geltapeprøver mv., og personer, som forestår
prøvetagning, asbestanalyse og rapportering af resultatet, skal have de nødvendige kvalifikationer.
Kapitel 11
Asbestprotokoller
§ 38.
Arbejdsgiveren skal registrere oplysninger om enhver ansat, der udfører asbestarbejde, eller som
formodes at være blevet udsat for asbeststøv, i en protokol med angivelse af arten og varigheden af den
pågældendes arbejde samt den udsættelse for asbeststøv, der er forbundet hermed. Det gælder dog ikke
ved asbestarbejde med lavt støvniveau, jf. § 4.
Stk. 2.
Den ansatte har adgang til de oplysninger, der for egen person er indført i protokollen.
Stk. 3. De ansatte og deres repræsentanter inden for virksomheden eller anlægget har adgang til kollektive
og anonyme oplysninger fra en protokol.
Stk. 4.
Arbejdstilsynet har adgang til protokollen.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal opbevare protokollen i mindst 40 år, efter at udsættelsen for asbeststøv er
ophørt. Ved virksomhedsophør skal protokollen sendes til Arbejdstilsynet.
Kapitel 12
Helbredsundersøgelser
§ 39.
Ansatte skal have adgang til en helbredsundersøgelse, inden de påbegynder et asbestarbejde og om
nødvendigt med regelmæssige mellemrum herefter og mindst én gang hvert 3. år, efter reglerne herfor i
bekendtgørelse om arbejdsmedicinske undersøgelser efter lov om arbejdsmiljø. Det gælder dog ikke ved
asbestarbejde med lavt støvniveau, jf. § 4.
Stk. 2.
Den i § 38, stk. 1, nævnte asbestprotokol skal være tilgængelig for den undersøgende læge.
Kapitel 13
Dispensation og klage
§ 40.
Arbejdstilsynet kan i særlige tilfælde tillade afvigelser fra bestemmelserne i denne bekendtgørelse,
når det skønnes rimeligt og fuldt forsvarligt, og i det omfang, det er foreneligt med direktiv 2009/148/EØF
om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest, direktiv
2004/37/EF om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for
kræftfremkaldende stoffer og mutagener og REACH-forordningen.
§ 41.
Afgørelser truffet af Arbejdstilsynet efter denne bekendtgørelse kan påklages efter arbejdsmiljølovens
§ 81.
Kapitel 14
Straf og ikrafttræden
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
2653094_0009.png
§ 42.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1) overtræder §§ 6-30, § 31, stk. 1, og §§ 32-39,
2) ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsen, og
3) tilsidesætter vilkår for tilladelser i henhold til bekendtgørelsen.
Stk. 2.
For overtrædelse af §§ 6-29 og §§ 33-39 kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret,
at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som
sådan. For bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel
5.
§ 43.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1792 af 18. december 2015 om asbest ophæves.
Arbejdstilsynet, den xx
1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 2009/148/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejde at være udsat for
asbest, EU-Tidende 2009, nr. L 330, side 28. I bekendtgørelsen er medtaget visse bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), EU-Tidende 2006, nr. L 396,
side 1, som senest ændret ved Kommissionens forordning nr. 2022/586/EU af 8. april 2022, EU-Tidende
2022, nr. L 112, side 6. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet
i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.