Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2653093_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om høring af Arbejdsmiljørådet og offentlig høring
af ny asbestbekendtgørelse
J.nr. 20225000732
30. januar 2023
Til jeres orientering har Arbejdstilsynet sendt vedhæftede forslag til ny asbestbe-
kendtgørelse i høring hos Arbejdsmiljørådet og i offentlig høring.
Der er tale om en opfølgning på asbestaftalen fra 2018 om et serviceeftersyn af ud-
valgte regler i asbestbekendtgørelsen. Med forslaget er der foretaget en gennemgri-
bende omskrivning af asbestbekendtgørelsen, så den fremstår med en stringent og
enkel struktur, og kravene til bl.a. forundersøgelser, anmeldelse, rengøring samt
ansvar og roller er tydeliggjort. Flere af bestemmelserne i den eksisterende asbest-
bekendtgørelse er tilbage fra
1970’erne, så der er også generelt sket en modernise-
ring af reglerne, så de tager højde for arbejdsmarkedet i dag. Den nye asbestbe-
kendtgørelse fastholder det nuværende beskyttelsesniveau og forventes at gøre det
lettere for virksomhederne at forstå og efterleve reglerne.
Forslaget viderefører i hovedtræk de gældende krav, men ophæver også enkelte be-
stemmelser og indeholder enkelte nye bestemmelser. De væsentligste ændringer er
gennemgået i det følgende:
Ophævelse af nationale forbud og en undtagelse fra EU-forbud
REACH-forordningen fra 2006, der har direkte retsvirkning i hver EU-medlems-
stat, forbyder fremstilling, markedsføring og anvendelse af asbestfibre og af artik-
ler og blandinger med indhold af asbestfibre, der bevidst er tilsat. Forordningen
overflødiggør i det væsentlige det gældende nationale forbud mod at fremstille, im-
portere, markedsføre og anvende asbest eller asbestholdigt materiale under enhver
form, og forbuddet foreslås derfor ophævet.
Det foreslås desuden at ophæve reglerne om forbudt og tilladt arbejde med asbest-
holdige materialer. Baggrunden er, at REACH-forordningens anvendelsesforbud i
det væsentlige overflødiggør disse regler, og at de gældende regler kun tillader
nedrivning, reparation og vedligeholdelse, men ikke andet nødvendigt arbejde, fx
bortskaffelse af asbestaffald og asbestforurenet jord og rengøring for asbeststøv.
AT vurderer, at der med ændringen ikke tillades arbejde, som ikke allerede udføres
i dag, og ethvert arbejde skal udføres med omfattende beskyttelsesforanstaltninger.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Orientering vedrørende høring om Bekendtgørelse om beskyttelse mod udsættelse for asbest under arbejde
Endelig foreslås det at ophæve en national undtagelse fra REACH-forbuddet fsva.
markedsføring af tekniske hjælpemidler som opfølgning på asbestaftalen fra 2018.
Undtagelsen er overflødiggjort, fordi der kun findes et begrænset antal tekniske
hjælpemidler indeholdende asbestmaterialer i dag.
Større klarhed om asbestprøver
Forslaget introducerer eksplicitte krav om prøver til kontrol for asbest og om prø-
vetagning mv. De nye bestemmelser skal bl.a. medvirke til at sætte fokus på kvali-
teten af den forundersøgelse, der forud for et asbestarbejde skal fastslå, om der fo-
rekommer asbestholdige materialer.
Forslaget om ny asbestbekendtgørelse fastholder det nuværende beskyttelsesniveau
og forventes ikke at medføre væsentlige administrative eller økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet.
Det forventes, at bekendtgørelsen træder i kraft 1. juli 2023.
Herudover bemærkes det, at udmøntningen af asbestaftalen fra 2022 pågår, og at
initiativer på asbestområdet ligeledes vil indgå i de kommende forhandlinger om en
ny arbejdsmiljøaftale.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2