Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2649947_0001.png
2022
Er du grøn?
Algoritmer til
beslutningsstøtte
i det offentlige
En kvalitativ undersøgelse af sagsbehandleres
praksis og brug af ASTA til profilering af
nyledige dagpengemodtagere
Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Naja Holten Møller, Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Thomas T. Hildebrandt, Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Henrik Palmer Olsen, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0002.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Indholdsfortegnelse
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
En forundersøgelse og ”letvægts-audit” af ASTA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Fakta om ASTA og andre typer ledighedsalgoritmer.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
Sagsbehandlernes arbejdsgang.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Betydningen af COVID-19 for sagsbehandlernes arbejdsgang . . . . . . . . . . . . . 12
Foreløbige erfaringer med brug af ASTA
i Lyngby-Taarbæk Kommune jobcenter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Brug af ASTA i praksis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Fire konkrete eksempler på udfordringer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Værdien af ASTA til understøttelse af sagsbehandling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Risiko ved ASTA for tab af faglighed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Opsummering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
Særlig tak til
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
Litteraturliste.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
Bilag 1 – variabler i ASTA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
Bilag 2 – dialogspørgsmål
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0003.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Forord
Denne rapport er udarbejdet som en del af
forskningsprojektet PACTA (Public Administration
and Computational Transparency in Algorithms), og
bidrager med en undersøgelse af hvordan en teknologi
(algoritmer til pro lering af ledige), som bliver stadig
mere udbredt, anvendes i sagsbehandlerpraksis.
Undersøgelsen er støttet af Det Frie Forskningsråd,
og foretaget i samarbejde med Lyngby-Taarbæk
Kommune. Rapporten har to formål: For det første
formidler rapporten resultater af en kvalitativ
undersøgelse af sagsbehandleres (S1-S4) oplevelse
af at arbejde med ASTA - et pro lværktøj til
beslutningsstøtte der vurderer nylediges risiko for
langtidsledighed. Forskningsprojektet PACTA har
et mål om at bidrage med forskningsbaseret viden
om og til praksis: her via de kommuner som lige
nu tester ASTA og andre former for algoritmer til
beslutningsstøtte. Undersøgelen har fokus på hvordan
sagsbehandlerne forstår og oplever brugbarheden af
ASTA. Formålet er at belyse ASTA’s rolle og funktion
i kontekst af de konkrete sagsgange i kommunen og
derigennem også at afdække vilkårene for brug af
systemet. For det andet er formålet at give den brede
o entlighed en bedre forståelse af algoritmer som
bruges i den o entlige forvaltning, her illustreret
gennem brugen af ASTA. Algoritmer til at pro lere
ledige borgeres risiko for langtidsledighed er, eller har
været, i brug i en stribe europæiske lande, herunder
Sverige, Holland, Tyskland, Irland og Frankrig
(Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, 2014)
samt Estland, Belgien, og Polen (AlgorithmWatch,
2020). I Danmark anvendes en lignende algoritme
”STAR-algoritmen”, som er implementeret nationalt
på Jobnet.dk, og den er ligeledes et pro lværktøj til
vurdering af risiko for langtidsledighed (Seidelin et
al. 2022). ASTA er taget i brug i en række kommuner,
herunder i Lyngby-Taarbæk Kommune siden
december 2020. Konkret beregner ASTA risikoen
for langtidsledighed for den enkelte ledige, som
kan være hhv. høj, middel og lav, som jobcentret i
Lyngby-Taarbæk Kommune ofte omtaler som rød
(høj), gul (middel) og grøn (lav). Den bagvedliggende
maskinlæringsmodel er beskrevet i overordnede træk
i denne rapport ved de 50 variable (Bilag 1), som var
implementeret på tidspunktet for undersøgelsen 2021.
IT-virksomheden Schultz, der udvikler værktøjet, har
uafhængigt af denne undersøgelse revideret modellen,
således at antallet af variabler forventes at blive skåret
ned til 30 variable (Schultz, 28.10.21).
De foreløbige tilbagemeldinger fra sagsbehandlerne,
som har bidraget til den kvalitative undersøgelse, er
opsummeret i nedenstående re punkter. Det er vigtigt
at påpege, at punkterne adresserer sagsbehandlernes
oplevelser af ASTA i forhold til deres egne subjektive
erfaringer. Det ligger uden for denne rapports formål
og sigte at konkludere på årsagerne.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0004.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
For det første
oplever sagsbehandlerne, at antallet
af borgere, som ASTA kategoriserer som hhv. i lav,
middel og høj risiko, ikke stemmer overens med hvor
mange borgere, der ifølge sagsbehandlernes egne
erfaringer kommer hurtigt i job.
For det andet
oplever sagsbehandlerne, at der er sager,
hvor de ikke kan forklare, hvorfor borgerne bliver
risikovurderet, som de gør.
For det tredje
oplever sagsbehandlerne (og ledelsen),
at de ikke er vidende om, hvor præcis ASTA er m.h.t.
risikovurderingen af borgere.
For det erde
oplever sagsbehandlerne, at der er nogle
af de 50 variable som ASTA vurderer ud fra, der ikke
er gennemsigtige (dvs. deres betydning for vurderingen
er uklar), og i visse tilfælde i forhold til deres egne
erfaringer er irrelevante.
Det er ikke givet, at oplevelserne skyldes fejl i den
vurdering ASTA laver. De kan f.eks. også skyldes,
at sagsbehandlerne ikke er klædt godt nok på til at
anvende værktøjet, eller at der mangler funktionalitet
eller elementer, der kan øge sagsbehandlerens tillid
til værktøjets vurderinger - særligt i de tilfælde, hvor
vurderingerne afviger fra sagsbehandlernes egne
erfaringer. Det ligger udenfor denne undersøgelse at
konkludere på, om ASTA påvirker sagsbehandlernes
skøn, men ifølge sagsbehandlernes egne udsagn lader
det ikke til at være tilfældet. Ligeledes kan vi ikke
konkludere, om ASTA er bedre eller dårligere til at
forudsige borgernes risiko for langtidsledighed end
sagsbehandlerne.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
En forundersøgelse og
”letvægts-audit” af ASTA
Som en del af PACTA , og i samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune, er
undersøgelsen af sagsbehandlernes brug af ASTA inspireret af gryende forskning
indenfor ”cooperative audits” (Wilson et al. 2021). Helt grundlæggende er
pointen i ”cooperative audits” samarbejde som den primære strategi til at sikre en
ansvarlig brug af algoritmer. Der er ikke tale om en audit i denne rapport, hvor
udgangspunktet har været at beskrive sagsbehandlernes oplevelse med ASTA og
rapporten bidrager dermed med de første erfaringer med beslutningsstøtte fra et
praksisperspektiv. Et oplagt næste skridt er at lave en audit på den bagvedliggende
maskinlæringsmodel – også som et bidrag til den større debat, der pågår for
øjeblikket om muligheden for at bruge ”sandkasser” - såkaldte testmiljøer - til
at sikre demokratiske værdier, som ét bud på en Europæisk tilgang . Således har
Schultz, også løbende bidraget til nærværende undersøgelse, blandt andet med
interviews (Schultz, 27.04.21 og Schultz, 28.10.21), samt løbende dialog, hvilket
har været vigtigt for at forstå algoritmen.
Selve undersøgelsesdesignet har haft fokus på kvalitativt at beskrive eksempler på
sagsbehandlernes daglige arbejde med at ”risiko-vurdere” nyledige dagpengemod-
tagere, og tager ligesom lignende undersøgelser et praktiker-perspektiv (Flügge et
al., 2021). Fokus i udvælgelsen af eksempler til denne rapport er at skabe en bedre
forståelse af faktorer, som sagsbehandlerne oplever som centrale for værdien ved
værktøjet i det daglige arbejde. Som sådan kan undersøgelsen i samarbejde med
Lyngby-Taarbæk Kommune bruges som en “exemplifying” case (Bryman 2016).
Eksemplerne i rapporten kan med andre ord danne baggrund for dialog og en bedre
og mere en rig forståelse af både omstændighederne og konteksten for anvendelse
af den type beslutningsstøtte i den o entlige sektor, hvor skøn spiller en vigtig rolle
(Saxena et al., 2021). Skønnet er vigtigt i forhold til jobcentre, fordi de beslutnin-
ger der træ es, skal tage højde for individuelle forhold, som kan variere betydeligt
i gruppen af nyledige (Petersen et al., 2020). Beskæftigelsesområdet er lovmæssigt
et komplekst område. Helt centralt for jobcentrenes arbejde er LAB-loven (Lov en
aktiv beskæftigelsesindsats ), men beskæftigelsesområdet er også omfattet af regler
om bl.a. dagpenge, kontanthjælp, førtidspension, samt forvaltnings- og serviceloven.
Derudover er lovgivningen på dette område ændret årligt gennem politiske aftaler
4
1 https://jura.ku.dk/icourts/
research/pacta/
2 https:// https://pro.ing.dk/
datatech/holdning/ansvarlig-
ai-kraever-oeget-samarbejde-
om-udvikling-og-audit-af-
algoritmer
3 https://star.dk/
reformer/forenkling-af-
beskaeftigelsesindsats/
love-bekendtgoerelser-
og-vejledninger-for-
aftalen-om-en-forenklet-
beskaeftigelsesindsats/
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
de seneste 20 år . Det tilføjer et ekstra lag af kompleksitet i udviklingen af algorit-
mer til denne type af politisk ledede organisationer, som jobcentrene er.
Jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune er i en ”pilotfase”, hvor man har afprøvet
ASTA siden december 2020 for at kunne danne sig erfaringer om værktøjet i praksis,
og for derefter at tage stilling til, om jobcentret vil fortsætte med at anvende værktøjet.
Dette har ligeledes været en vigtig ramme for samarbejdet med kommunen om un-
dersøgelsen. Undersøgelsen har taget udgangspunkt i følgende forskningsspørgsmål:
Hvilken rolle spiller ASTA i sagsbehandlernes daglige arbejde, og hvilken værdi-
og udfordringer oplever sagsbehandlerne ved brugen af værktøjet i arbejdet med
at vurdere nyledige dagpengemodtagere?
Ledelsen på jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune har ikke været omdrejnings-
punktet for undersøgelsen, men den har bidraget med baggrundsviden om imple-
menteringen af ASTA. Blandt andet beskriver ledelsen formålet med ASTA som:
”Langt hurtigere at nde ud af, hvad det er for en indsats, den enkelte borger har
behov for” (Leder, 27.10). På den måde kan man fra et ledelsesperspektiv ideelt set
understøtte en bedre allokering af ressourcer. På den ene side, så man ikke ”spilder”
ressourcer på de ledige, der selv kommer i arbejde inden for 3 måneder, og på den
anden side, så der er ressourcer til de borgere, der har behov for en ekstra indsats. I
det ligger også at sikre rettidighed i samtalerne (6 samtaler i de første 6 måneders
ledighed), da kommunen ifølge ledelsen, inden ASTA blev implementeret, ikke af-
holdt nok samtaler med ledige borgere grundet ressourcemangel, som blandt andet
skyldtes sygdom blandt personalet (S3, 11.01.22).
Indsamling- og analyse af data
I alt baserer undersøgelsen sig på 16 interviews med 4 sagsbehandlere (S1-S4) i
perioden maj - oktober 2021, enten ”in situ” som en del af observationer (10 timer)
af sagsbehandlernes daglige arbejde i jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune eller
som video-/telefoninterviews på grund af COVID-19 restriktioner. De 4 sags-
behandlere arbejder alle med forsikrede nyledige (dagpengemodtagere), og de er
udvalgt af jobcentret Lyngby-Taarbæk Kommune. Sagsbehandlerne har alle arbejdet
i jobcentret i mere end 2 år og har ere års erfaring (2 år – 20 år).
Indsamling og analyse af data er foregået sideløbende. Det overordnede spørgsmål
for forskningsprojektet PACTA er ”transparens” i det o entliges brug af algoritmer.
Analysearbejdet trækker på interpretive metoder (Olson and Kellog, 2014), dvs. at
feltnoter, citater og lign., er brugt til at underbygge forskellige temaer, som danner
baggrund for analysen, eksempelvis sagsbehandlernes brug af variablerne.
5
4 https://bm.dk/
arbejdsomraader/politiske-
aftaler/politiske-aftaler/
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0007.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Billeder fra det fysiske jobcenter
er bragt med tilladelse.
Da ledelsen i jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune har udpeget de re
sagsbehandlere til at deltage, er det svært at sikre den enkeltes anonymitet. Vores
overvejelser om validering af resultaterne har især taget udgangspunkt i vigtigheden
af, at sagsbehandlerne skulle kunne ytre sig frit. Derfor, for at sikre størst mulig
frihed til at ytre sig og tryghed for sagsbehandlerne, er citater anonymiseret i
rapporten som S1-S4. De re sagsbehandlerne har undervejs haft mulighed for at
kommentere på, om eksempelvis ordlyden i et citat ville bryde anonymiseringen.
Først efter sagsbehandlerne har haft mulighed for at gennemlæse og kommentere et
færdigt udkast af rapporten, er resultaterne delt med ledelsen. Schultz har, udover
løbende dialog, bidraget med kommentarer til foreløbige udgaver af rapporten efter
undersøgelsen var afsluttet.
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Fakta om ASTA og
andre typer ledigheds-
algoritmer
ASTA kan betegnes som en AI-komponent til beslutningsstøtte, og er et
eksempel på det som med en fællesbetegnelse kan kaldes ”ledighedsalgoritmer”
(Flügge et al., 2021). Det er en komponent som kan tilkøbes som en del af
sagsbehandlingssystemet Fasit (udviklet af Schultz) som anvendes i jobcentre.
Ca. 2/3 af landets jobcentre anvender Fasit som deres fagsystem. Kun i de
kommuner der har tilkøbt ASTA, laver algoritmen en automatisk risikovurdering
af borgerens risiko for langtidsledighed. Algoritmen laver en statistisk udregning
af sandsynligheden for langtidsledighed, og der er derfor også en vis usikkerhed
forbundet med risikovurderingen. Vurderingen bliver lavet på baggrund af den
maskinlæringsmodel, som i 2021 baserede sig på 50 variable om borgeren (Bilag
1). ASTA indhenter automatisk data fra blandt andet kommunens fagsystem og
Det Fælles Data Grundlag . I alt laver ASTA re risikovurderinger pr. borger (høj,
middel, lav) – én hver uge i de første re ugers ledighed - som automatisk bliver
lagt på borgerens sag. Når ASTA har lavet en ny risikovurdering, modtager den
tilknyttede sagsbehandler en besked om, at der er en ny risikovurdering på borgeren,
som illustreret i
Figur 1.
5 https://star.dk/it/
saadan-arbejder-vi-med-
it-i-styrelsen/oversigt-
over-digitale-platforme-
for-eksterne-brugere/
styrelsen-for-arbejdsmarked-
og-rekrutterings-webservices-
og-wiki/webservices-til-dfdg-
det-faelles-datagrundlag/
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0009.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Figur 1
Figuren viser at ASTA på
baggrund af data fra forskellige
systemer og 50 variabler
kommer med en risikovurdering
(høj, middel, lav), som
lægges på borgerens sag og
sendes til sagsbehandleren
tilknyttet borgerens
sag. Konkret beregner
maskinlæringsmodellen en
risikoscore ud fra statistiske
mønstre på tværs af ledige
borgere, via historiske data om
ledighed, sat i forhold til den
enkelte borgers data.
Udover ASTA kan sagsbehandleren ligeledes få information om en borgers risiko
for langtidsledighed via Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR)
pro lafklaringsværktøj, som er et andet eksempel på en ledighedsalgoritme (Seidelin
et al., 2022).
-
For både STAR og ASTA gælder, at den ledige modtager en række informationer
fra jobcentret, når man melder sig ledig på Jobnet.dk om, at der indhentes
information til brug for sagsbehandlingen.
Konkret adskiller STAR-algoritmen sig fra ASTA ved i udgangspunktet at være
frivillig at bruge for den ledige og sagsbehandleren. Forudsætningen for STAR
algoritmen er, at borgeren aktivt besvarer 10 spørgsmål i et spørgeskema på
Jobnet.dk, som ligger til grund for beregningen af risikoen for langtidsledighed.
-
Hos ASTA beregnes den lediges risiko automatisk på baggrund af data allerede
tilgængelig i diverse systemer (fagsystem, Det fælles datagrundlag, mv.) og
kategorierne for algoritmens pro lering er høj (rød), middel (gul), lav (grøn) risiko
for langtidsledighed, hvor kategorierne i STAR-værktøjet er i risiko eller ikke i risiko.
Langtidsledighed er de neret ved, at en borger har været ledig i minimum 80% af
tiden i en periode på 52 uger (Danmarks Statistik, 2020).
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0010.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Sagsbehandlernes
arbejdsgang
I jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune har sagsbehandlerne adgang til at kunne
bruge ASTA som supplement til deres fagprofessionelle skøn i arbejdet med nyledige
dagpengemodtagere. Ledige kan i udgangspunktet visiteres til nedenstående
kategorier per 01/01/2020 (nedenfor), og det er i den forbindelse vigtigt at
bemærke, at ASTA kun er afprøvet i gruppen af nyledige dagpengemodtagere (6.1).
Almindelige ydelser
6.1. Dagpengemodtagere
6.2. Jobparate over 30 år
6.3. Aktivitetsparate over 30 år
6.4. Uddannelsesparate under 30 år
6.5. Aktivitetsparate under 30 år
Særlige ordninger
6.6. Sygedagpengemodtagere
6.7. Personer i jobafklaringsforløb
6.8. Personer i ressourceforløb
6.9. Personer visiteret til fleksjob m.v.
6.10 Revalidender
6.11 Førtidspensionister
Ordninger uden ydelse som udgangspunkt
6.12. Selvforsørgende
6 https://www.cabiweb.
dk/media/3016/
onepager-maalgrupper-til-
print-08082019.pdf
6.13. Unge under 18 år
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
I forbindelse med implementering af ASTA er den lokale arbejdsgang i jobcentret
for håndtering af gruppen af nyledige dagpengemodtagere (6.1) ændret således,
at borgere som udgangspunkt skal vurderes ud fra ASTA’s anbefaling. Det har
betydning for to forhold. For det første, hvornår borgerne indkaldes til de
første samtaler med jobcentret og for det andet, hvilken aktivering borgeren
får tilbudt efter 1. samtale med jobcentret. Borgere i lav risiko tilknyttes et
onlineaktiveringsforløb på den digitale platform Candeno, et digitalt værktøj
med fokus på jobsøgning og CV-optimering. Borgere der vurderes i middel
eller høj risiko henvises til en personlig jobformidler som aktivering, hvor de,
jf. arbejdsgangen, skal have en samtale per uge. Både Candeno og personlig
jobformidler regnes som aktiveringsforløb, der dermed gør det muligt, at jobcentret
kan overholde aktiveringskravet, som skal indfries inden for seks måneder.
Det første møde man som ledig har med jobcentret er en ”fællessamtale” hvor
borgerens A-kasse også kan være med. Ofte deltager A-kassen dog ikke, da
A-kassen inden da allerede har haft et møde med borgeren, eksempelvis et fælles
informationsmøde for nyledige medlemmer hos A-kassen. Hvornår borgeren
bliver indkaldt til dette møde i jobcentret, afhænger af ASTA’s risikovurdering. Er
borgeren i kategorierne middel eller høj, altså gul eller rød, indkaldes borgeren efter
4-6 uger. Er borgeren i kategorien lav, dvs. grøn, indkaldes borgeren efter 6-8 uger.
I praksis bliver de ”grønne” ofte indkaldt tidligere end de 6-8 uger hvis der er ”plads
i kalenderen” (S3, 11.01.22). Det er altså ASTA’s vurdering, der i de første ugers
ledighed afgør, hvornår borgeren bliver indkaldt til fællessamtalen med jobcenteret,
hvor det er frivilligt for A-kassen at deltage. Det er på dette møde, 1. samtale, at
sagsbehandlerne i udgangspunktet skal lave en helhedsvurdering af borgeren på
bagrund af samtalen med borgeren og ASTA’s vurdering. Arbejdsgangen er beskrevet
ud fra interviews med de re sagsbehandlere, og illustreret i
Figur 2.
Afhængigt af
den konkrete sag kan der være afvigelser fra arbejdsgangen.
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0012.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Figur 2
illustrerer arbejdsgangen og
samspillet mellem ASTA og
sagsbehandlernes vurdering.
Fra ASTA’s risikovurderinger, der
afgør hvornår borgerne bliver
indkaldt, samt hvilken aktivering
af borgerne i udgangspunktet
bliver tilbudt. For gule og røde
er det personlig jobformidler,
som er et regulært møde-
forløb med ugentlige samtaler.
Borgere i grøn tilbydes
Candeno, et online aktiverings-
og jobsøgningsforløb.
Denne vurdering sker i
udgangspunktet på det 1.
møde mellem borger og
jobcenter.
Nyledige dagpengemodtagere, der efter 1. møde vurderes som værende grønne,
altså i lav risiko, af sagsbehandlerne, bliver som allerede nævnt ovenfor, tilknyttet
et online aktiveringsforløb i det digitale værktøj Candeno. Hvis sagsbehandleren
på dette møde vurderede borgerne som værende i lav risiko, så kunne de sætte en
indkaldefrist på 3 måneder, da jobcentret forventer, at dem der har en lav risiko,
også er dem der selv nder et arbejde indenfor 3 måneder. I praksis har dette dog
ikke været tilfældet. Borgerens indkaldefrist, altså hvornår de senest selv skal booke
næste møde med jobcentret, er oftere sat til 6-8 uger. Det skyldes ifølge S3, at der
ikke altid er tid til at tale om aktivering på første møde hvor A-kassen kan deltage,
hvorfor 3 måneder frem til næste møde er for lang tid (S3, 11.01.22). S4 påpeger
også, at på dette møde får borgeren en række informationer om bl.a. rettigheder og
pligter, og der er derfor ikke altid tid til at tale om aktivering.
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Derfor er det i nogle tilfælde først på 2. samtale, at sagsbehandlerne vurderer hvilken
aktivering borgeren vil have størst gavn af (S4, 17.01.22). For borgere i middel eller
høj risiko sættes fristen for selvbooking efter 1. samtale i udgangspunktet til 2 uger.
Hvis sagsbehandlerne
er uenige i ASTA’s
vurdering, er det
sagsbehandlernes
egen vurdering, der
afgør det videre
forløb efter 1. samtale
Hvis sagsbehandlerne er uenige i ASTA’s vurdering, er det sagsbehandlernes egen
vurdering, der afgør det videre forløb efter 1. samtale. En borger vurderet som ”mid-
del risiko” kan derfor godt tilknyttes online aktiverings- og jobsøgningsforløbet, hvis
sagsbehandleren ud fra sin helhedsvurdering mener, at det vil være mere relevant for
borgeren end personlig jobformidler.
Betydningen af COVID-19 for sagsbehandlernes arbejdsgang
Grundet COVID-19 blev de fysiske møder mellem de ledige og deres sagsbehand-
lere i en periode (april 2020) erstattet af telefoniske møder. Efterfølgende har der
været ere perioder, hvor de ledige skulle møde fysisk op på jobcentret, men i det
meste af april 2020 til januar 2022, har møder i udgangspunktet været telefoniske.
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Foreløbige erfaringer
med brug af ASTA i
Lyngby-Taarbæk Kommunes
jobcenter
I den resterende del af rapporten beskrives undersøgelsens resultater, herunder hvor-
dan sagsbehandlernes brug af ASTA ved håndtering af nyledige dagpengemodtagere
er forandret. Ud fra interviews med sagsbehandlerne fremgår det, at ASTA anvendes
til beslutningsstøtte som et supplerende værktøj til deres faglige vurdering.
Brug af ASTA i praksis
Med introduktionen af ASTA ændrede jobcentret arbejdsgangen for, hvordan man
arbejder med nyledige dagpengemodtagere. I udgangspunktet er dagpengemod-
tagere (6.1) jobparate, og derfor er der ikke fokus på eksempelvis den lediges
helbredsudfordringer, medmindre disse er tydelige eller borgerne selv nævner det
under de første samtaler. I arbejdsgangen skal sagsbehandlerne med det samme
foretage en helhedsvurdering af borgeren, med særligt fokus på borgerens risiko for
langtidsledighed.
Helhedsvurderingen understøttes af ASTA, da en variabel som eksempelvis
helbredsudfordringer er en del af de 50 variable (Bilag 1), der ligger til grund for
risikovurderingen. Sagsbehandlerne kan altid (men er ikke forpligtede til) overveje
de 50 variabler for at vurdere om en borger, der eksempelvis står som rød, og som
sagsbehandlerne ville forvente var grøn, har nogle helbredsudfordringer registreret i
fagsystemet (variabel nr. 12). Arbejdsgangen indebærer derfor, at sagsbehandlerne:
”tager aktivt stilling til, om de er enige med ASTA. Det betyder også, at de skal
tage stilling til, hvad er det her for en type borger” (Leder, 27.10). Med det menes
der, om sagsbehandleren vurderer, om borgeren selv og hurtigt nder et job, eller
om borgeren måske har brug for mere hjælp til at nde et job. ASTA skal derfor
være beslutningsunderstøttende for sagsbehandlerne i deres vurdering af, hvilket
aktiveringsforløb borgeren tilbydes som aktivering. Samtidigt betyder det, at de
borgere der er i den grønne kategori, får en længere frist for booking af næste møde
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
– typisk 6-8 uger. Borgere i den gule eller røde kategori får en indkaldefrist på ca.
2-4 uger (se
Figur 2).
De interviewede sagsbehandlere bruger ASTA som en del af deres daglige arbejde,
viser undersøgelsen. Med det mener vi, at sagsbehandlerne alle giver udtryk for, at
de orienterer sig i fagsystemet, om risikovurderingen af borgeren, og hvad denne er -
inden eller både inden og umiddelbart efter en samtale med borgeren. S3 siger: ”Jeg
kigger jo på den… det er indgroet i mig… jeg bruger den mere som en bekræftelse
eller det modsatte på, om jeg er enig” (S3, 26.10.21). S4 siger ”Det eneste jeg kigger
på er, om der er en og hvad den er” (S4, 26.10.21). Sagsbehandlerne ser altså på risi-
kovurderingen, eksempelvis ”borgers navn – Middel Risiko”, men dykker i udgangs-
punktet ikke ned i de enkelte variable. Det er der ere årsager til. Først og fremmest
er det ikke en del af arbejdsgangen at danne sig et overblik over hver enkelt variabel.
For det andet beskriver f.eks. S1, at de ikke har fået noget at vide om, hvordan de
skal bruge hver enkelt variabel. S4 forklarer under vores gennemgang af de 50 varia-
ble, at det er første gang S4 rigtigt forholder sig til dem. Sagsbehandlerne orienterer
sig om ASTA’s vurdering, fordi det er en del af deres arbejdsgang. S2 tilføjer, efter
at have læst første udkast af rapporten, at man som sagsbehandler: ”Slet ikke har
tid til at gennemgå 50 variabler” (S2, 11.01.22). Sagsbehandlerne skal inddrage
risikovurderingen af borgerne i deres egen vurdering af borgerne, men de er ikke
forpligtede til at følge ASTA’s vurdering. Altså må en borger som ASTA vurderer
som ”gul” godt henvises til Candeno, der ellers er forbeholdt borgere i ”grøn”, hvis
sagsbehandleren vurderer, at borgeren er i lav risiko for langtidsledighed. Selvom det
er sagsbehandlernes vurdering der er den afgørende, så kan de ikke i systemet ændre
på risikovurderingerne fra ASTA. Hvis sagsbehandlerne har en anden vurdering af
borgeren end ASTA, så skal sagsbehandleren skrive det på borgerens sag. Eksempel-
vis, for en borger kategoriseret som gul, at borgeren er tilbudt aktiveringsforløbet
Candeno. På den måde kan andre sagsbehandlere og ledelse ved at læse sagen se, at
her har sagsbehandleren en anden vurdering, uden at der speci kt står noget om
langtidsledighed eller ASTA. Ledelsen såvel som alle sagsbehandlerne understreger,
at det er dem, sagsbehandlerne, der skal træ e den endelige vurdering, samt at de
fra ledelsen har opbakning til dette.
Hvis sagsbehandleren er enig med ASTA, så følger sagsbehandleren ASTA’s vurde-
ring og tilknytter det relevante aktiveringstilbud til borgeren (illustreret
i gur 2).
Sagsbehandlerne nævner eksempler på, hvor de har været uenige i ASTA’s vurdering,
f.eks. hvorfor en borger som en sagsbehandler umiddelbart ser som grøn, bliver
vurderet som gul eller rød af ASTA, eller omvendt. Det kan eksempelvis være en
ledig håndværker (som der er stor efterspørgsel på) som er i rød ifølge ASTA. Hvis
det er tilfældet, søger S4 eksempelvis efter svar enten i forsørgelseshistorikken, dvs. i
14
Jeg kigger jo på
den… det er indgroet
i mig… jeg bruger
den mere som en
bekræftelse eller det
modsatte på, om jeg
er enig”
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
hvor lang tid har borgeren været på o entlig forsørgelse, eller om borgeren har hel-
bredsudfordringer registreret i fagsystemet (variabel 12). Hvis borgeren har været på
o entlig forsørgelse længe, eller har helbredsudfordringer, så er det ifølge alle sagsbe-
handlerne gode indikatorer på, at borgeren kan være i risiko for langtidsledighed.
ASTA skal som nævnt fungere som beslutningsstøttesystem. Heri ligger at
information fra ASTA skal inddrages i sagsbehandlingen, men ikke på en sådan
måde at ASTA i alle tilfælde bliver udslagsgivende for udfaldet af sagsbehandlingen.
Sagsbehandlerne skal altid foretage en samlet vurdering, hvor de både inddrager
ASTA og deres eget skøn. Alle re sagsbehandlere orienterer sig da også i ASTA’s
risikovurdering og inddrager den i deres vurdering, men det er ikke altid at de følger
ASTA’s anbefaling. S2 forklarer: ”Jeg kigger altid på risikovurderingen, det gør jeg.
Men det er ikke altid jeg følger dens anbefaling” (S2, 14.10.21). S3 uddyber, at hvis
en borger er vurderet som rød, men fortæller til mødet, at borgeren har en masse
jobsamtaler i gang, så vejer det tungere end ASTA’s vurdering, hvilket stemmer
overens med hvad ledelsen forudsætter (S3, 26.10.21). S2 forklarer, at grunden til
S2 er uenig med ASTA skyldes, at S2 ser ting, som ASTA ikke gør, og beskriver det
således: ”Noget af det vigtige er personlighed, men ASTA kan ikke se om en borger
er svært overvægtig eller lugter, eller om de virker sympatiske eller usympatiske. Det
er jo noget af det, der er afgørende for at få et job” (S2, 14.10.21). S4 understreger:
”Jeg følger den ikke altid [ASTA’s vurdering], det skal vi jo heller ikke. Vi skal
overrule den, hvis vi mener vores vurdering er anerledes end den ASTA giver” (S4,
26.10.21). Selvom arbejdsgangen med at tildele borgerne aktiveringsforløb (online
jobsøgning eller personlig jobformidler) er bundet op på ASTA’s vurdering, så er der
eksibilitet i arbejdsgangen. Sagsbehandlernes egen vurdering er den vigtigste.
Selvom arbejdsgangen og formålet med ASTA er klart, så nævner sagsbehandlerne
(f.eks. S3-S4), at den ikke tager højde for de borgere, som er i lav risiko for
langtidsledighed, og som sagsbehandlerne vurderer ikke har behov for Candeno,
f.eks. fordi de selv er meget aktive og allerede bliver indkaldt til samtaler. Samtidigt
nævner S3 og S4, at det er uklart hvordan man skal håndtere de borgere, som
ASTA vurderede som grønne, men som ikke nder et job inden for tre måneder.
Jobcentret har ikke et fuldt overblik over, hvor mange borgere det drejer sig
om, men det bliver ifølge ledelsen problematisk af to årsager: for det første fordi
borgeren for at opfylde kravene i lovgivningen skal have en masse samtaler på kort
tid. Og for det andet fordi borgeren ikke har fået det rigtige forløb, der passer til
deres behov. På trods af at ASTA umiddelbart bliver brugt af alle sagsbehandlerne,
så tegner der sig et billede af en vis skepsis i deres oplevelse af værdien og
brugbarheden af værktøjet i dets nuværende form. Nedenfor præsenteres de re
udfordringer, eller usikkerheder, som var mest fremtrædende under interviewene.
15
Jeg følger den
ikke altid [ASTA’s
vurdering], det skal
vi jo heller ikke.
Vi skal overrule
den, hvis vi mener
vores vurdering er
anerledes end den
ASTA giver”
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
1.
Fire konkrete eksempler på udfordringer
For det første
påpeger tre ud af re af sagsbehandlerne, at de mener at antallet af
borgere som ASTA kategoriserer som hhv. grøn, gul og rød ikke stemmer overens
med hvor mange borgere, der ifølge sagsbehandlernes egne erfaringer selv kommer
i job inden for 3 måneder. S3 nævner eksempelvis, at hvis jobcentret modtog 300
nyledige, så oplever S3 at ASTA kategoriserer ca. 20-25 som værende grønne eller
røde. Og altså 250 ud af 300 nyledige som gule. Det stemmer i sagsbehandlernes
optik ikke overens med sagsbehandlerens opfattelse af virkeligheden. Kort sagt er
der for få grønne og røde og for mange gule. Som S3 siger det ”Der er en kæmpe
ovevægt af de gule, og hvis de gule er hverken eller, så kan jeg ikke bruge systemet
til noget. Der skal være ere der kommer ud i yderkanterne. Grøn eller rød. Derfor
synes jeg ikke systemet kan bruges til særlig meget” (S3, 26.10.21). S2 siger:
”Der er mange gule, som ikke behøver at være gule. Og for få grønne også” (S2,
14.10.21). Dertil kommer, at der også er borgere som ASTA ikke vurderer. En af
sagsbehandlerne mener, at det primært er borgere i tresserne, som ikke kategoriseres,
muligvis fordi de nærmer sig pensionsalderen, men sagsbehandleren er ikke sikker.
Samtidigt er det uklart, hvordan sagsbehandlerne skal håndtere de borgere som
blev vurderet som grønne, og som derfor har haft færre samtaler med jobcentret de
første tre måneder, som ikke nder et arbejde inden for et halvt år, hvor det derfor
kan blive svært at overholde lovkrav om seks samtaler, og samtidigt gøre samtalerne
meningsfulde for borgeren.
For det andet
oplever sagsbehandlerne, at de nogle gange ikke kan forklare
hvorfor borgerne bliver kategoriseret som de gør. Altså, hvorfor den gigtplagede
og ordblinde ældre kvinde ifølge ASTA er grøn, når tømreren med to måneders
ledighed er gul? Sagsbehandlerne har formodninger om, hvorfor nogle grupper
af ledige, som umiddelbart ikke ifølge dem, burde være røde (eksempelvis
håndværkere) bliver vurderet som røde af ASTA. Det kan eksempelvis være en
håndværker med helbredsudfordringer og ”en meget mangelfuld joblog” (S3,
26.10.21). Hvis det er tilfældet, påpeger både S3 og S4, at det kan skyldes
sygdomshistorik eller et langt forsørgelsesforløb tidligere. Her skal det tilføjes, at
der generelt er enighed om at eksempelvis en borgers forsørgelsesforløb altid vil
være relevant at se på for at få en indikation af borgerens situation. Men som S2
understreger, så er en borgers chancer for at få et job og risiko for langtidsledighed
individuel, og svær at sætte på formel: ”Jeg har en tømrer fra et Østeuropæisk
land, med en pladslederuddannelse. Han har svært ved at få job på grund af
sprogbarrieren. Men der jo travlt på byggepladserne, så er han i stor risiko?”
(S2, 27.05.21).
2.
16
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
3.
For det tredje
er det ikke klart for sagsbehandlerne (eller ledelsen) hvor præcis
ASTA’s placering af borgere i kategorier er. Det vil sige, hvor mange procent af de
borgere som ASTA vurderer som hhv. grøn, gul eller rød, der rent faktisk ender
med at være den samme som vurderingen. Sagsbehandlerne ved altså ikke, om
ASTA eksempelvis er bedre til at identi cere røde eller grønne, end de selv er, eller
hvor sikre de kan være på, at ASTA’s vurdering af en borger er korrekt. Der er en
formodning om, at ASTA er bedre til at placere nyledige i den gule kategori fordi
der er ere (S3), men det er ikke en udbredt formodning. Ifølge Schultz er ASTA
bedst til at identi cere de grønne, (27.04.21) hvilket også er ledelsens opfattelse,
da ASTA ”[..] nder meget få af de grønne. Det er dem den er bedst til, men
også dem den nder færrest af. [..] Det er dagpengemodtagere det her, som per
de nition kommer fra et arbejde og står fuldt til rådighed. Det giver ikke mening,
vi har så få grønne” (S3, 26.10.21). Samtidigt siger andre (S2), at der er for mange
gule. Hvad der afgør, eller vejer tungest i den enkelte borgers situation, ville ifølge
sagsbehandlerne være relevant at vide, så de lettere selv kan vurdere, hvor meget de
skal læne sig op ad ASTA’s vurdering i den konkrete sag. S2 siger: ”Jeg ved ikke hvor
præcis ASTA er. Den kommer ikke med nogen forklaring af, hvor god den er til at
ramme rigtigt, og hvem siger hvad der er rigtigt?” (S2, 14.10.21).
For det erde
er ere af de 50 variabler som ASTA foretager sin vurdering ud fra,
ifølge sagsbehandlerne, ikke relevante set fra deres perspektiv. Det kan skyldes, at
sagsbehandlerne enten mener at en given variabel ikke er relevant for vurderingen
af, om borgeren er i risiko for langtidsledighed, eller fordi sagsbehandlerne ikke kan
forklare, hvordan variablen påvirker risikovurderingen. For eksempel, variablerne
2 og 3 om ”borger tillader at jobcentret sender borger e-mail/sms’er” er eksempler
på variabler som alle sagsbehandlerne anser som irrelevant ift. borgerens risiko
for langtidsledighed. Eller variabel 32, om ”borger bor i lejlighed”. To eksempler
på variabler som alle sagsbehandlerne fandt relevante, og som de allerede bruger
i dag er nr. ”18: Hvor mange geogra ske regioner har borger søgt jobs indenfor?”
eller nr. 49 ”Hvor mange joberfaringer har borger?”. Enkelte af de variabler, som
sagsbehandlerne anser som relevante for en vurdering af borgerens risiko for
langtidsledighed er dog også problematiske ifølge ere af sagsbehandlerne. Helt
konkret variabel 24 ”Hvor ofte borger har opdateret sin joblog”. Brugen af denne
variabel opleves som problematisk, fordi risikoscoren bliver foretaget hver uge i de
første re ugers ledighed. Men, borgerne bliver først oplyst om, at de skal opdatere
deres joblog på mødet med A-kassen (ofte et fælles informationsmøde for ere
ledige), som ofte ligger et par uger inde i ledighedsperioden. Altså bliver borgerne
vurderet på en aktivitet, som de på tidspunktet for de to-tre vurderinger, ikke ved
de skal udføre. Andre variabler er eksempelvis nummer 43 ”Hvad er længdegrad for
borgers bopæl?” eller nr. 31. ”Hvis borger har været på o entlig forsørgelse, hvad
17
4.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
er så det seneste domæne før borgers nuværende forløb?” hvor sagsbehandlerne
var i tvivl om, hvad de betød. Det er også relevant at nævne her, at der er variabler
hvor sagsbehandlerne ifølge vores interviews ikke nødvendigvis er enige om
relevansen af den enkelte variabel ift. at risikopro lere borgere for langtidsledighed.
Et eksempel er blandt andet nr. 21. ”Hvor mange jobmuligheder er borger blevet
headhuntet til?” – S1 og S4 nder den relevant, S2 synes det svært at sige og S3
nder den irrelevant. Eller variabel nr. ”34. Hvor mange andre ikke-joberfaringer
har borger?” syntes to af sagsbehandlerne var relevante og to af dem syntes den var
irrelevant. Udover at variablene i sig selv kan være uforståelige eller opleves som
irrelevante ifølge sagsbehandlerne, så påpeger S3 blandt andet, at der ofte – særligt
for borgere i middelrisiko - står ”Værdien var ikke tilgængelig ved pro leringen”.
Schultz har efter undersøgelsen oplyst, at den nyeste model med færre variable er
udviklet således, at ASTA kan forklare, hvad det er i borgerens data, som konkret
har ind ydelse på ASTA’s vurdering af borgeren, på tværs af alle variabler (Schultz,
25.01.2022).
Værdien af ASTA til understøttelse af sagsbehandling
Jeg ved ikke hvor
præcis ASTA er. Den
giver ikke nogen
forklaring af, hvor
god den er til at
ramme rigtigt, og
hvem siger hvad der
er rigtigt?
Brugen af ASTA skal ses i relation til den nye arbejdsgang, hvor sagsbehandlerne
skal orientere sig i ASTA’s vurdering, for at lave en helhedsvurdering af den nyledige
borger efter første samtale med borgeren. Adspurgt svarer sagsbehandlerne, at ASTA
umiddelbart er en del af deres arbejde. Altså, at værktøjet åbnes og de kigger på
risikovurderingen enten inden, eller både inden og umiddelbart efter et møde med
en borger. Det er dog ikke entydigt, hvilken værdi værktøjet opleves at bidrage
med til sagsbehandlernes vurdering af borgeren. S2 siger: ”Jeg synes, det er meget
svært at sige, at det er et godt instrument” (27.05.21). S3 fortæller: ”Jeg synes ikke,
ASTA kan bruges i den form den har nu, og med den arbejdsgang vi har aftalt, det
skal være.” (S3, 26.10.21). Det skyldes primært de udfordringer, som er oplistet
ovenfor (f.eks. den oplevede skævhed i fordelingen af røde, gule og grønne). S2 ser
nogle andre udfordringer for værdien af værktøjet: ”Jeg ved ikke hvor præcis ASTA
er. Den giver ikke nogen forklaring af, hvor god den er til at ramme rigtigt, og
hvem siger hvad der er rigtigt? Jeg kender ikke variablerne, og der er ikke forklaring
af dem. Jeg er heller ikke tilhænger af rød, gul eller grøn. Det synes jeg er svært.
Det skyldes også, at jeg synes nogle gange kan nogle ting se røde ud, som ikke er
det” (S2, 14.10.21). S1 forklarer, at fremstillingen af variablerne i sig selv også gør
det svært at bruge værktøjet. I fagsystemet står de 50 variabler som én lang liste af
variabler og svaret på dem. Eksempelvis nr. 1. ”Hvad var borgers alder, da borgers
forløb startede?: 47år”. S1 forklarer: ”Risikovurderingen er en lang liste af spørgsmål
og svar. Det er alt muligt om deres liv. Deres liv på et stykke papir. Og det er helt
umuligt at danne sig et overblik over, eller forstå dem alle” (S1, 17.05.21). En
del af sagsbehandlernes udfordringer i.f.t. værdien af værktøjet handler også om
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Samtidigt, og mere
principielt, er der
hos enkelte af
sagsbehandlerne
en overvejelse
af, om man i en
opgaveløsning hvor
relationsarbejde
er essentielt og
hvor ”empati og
sympati er de
vigtigste redskaber”
(S1, 17.05.21) kan
menneske, inden man
har mødt dem?
en diskussion af, hvad det er, der reelt øger borgerenes risiko for langtidsledighed,
samt om disse faktorer er målbare i et computersystem? Derudover, at begrebet
langtidsledighed også er et begreb, som ikke er lige til at fastslå – særligt under C-19
pandemien. S3 mener eksempelvis at det er ca. et år, S1 mener det må være ca. 6
måneder. S2 forklarer at: ”Langtidsledighed er faktisk elastik i metermål. Jeg ville
synes, hvis jeg var ledig i mere end 3 måneder, så var jeg langtidsledig. Mens en
direktør kan være det [ledig] længere. Begrebet langtidsledig, det er jo svært at lægge
sig fast på.” (S2, 14.10.21). Samtidigt, og mere principielt, er der hos enkelte af
sagsbehandlerne en overvejelse af, om man i en opgaveløsning hvor relationsarbejde
er essentielt og hvor ”empati og sympati er de vigtigste redskaber” (S1, 17.05.21)
kan pro lere det enkelte menneske, inden man har mødt dem?
Risiko ved ASTA for tab af faglighed
Et velbeskrevet opmærksomhedspunkt ved brug af værktøjer til beslutnings
understøttelse, er at praktikkerne over tid, eksempelvis sagsbehandlere der
håndterer underretninger på børn, risikerer at tilsidesætte deres fagprofessionelle
vurdering og i uhensigtsmæssig grad følger værktøjets anbefaling (Eubanks,
2018). Det kan der være mange grunde til såsom et stort tids- og arbejdspres,
teknologiens ”løfte” om bedre beslutninger eller værktøjets design, der tilsammen
gør værktøjet mere eller mindre overbevisende og let at bruge. I tilfældet med ASTA
understreger ledelse såvel som sagsbehandlere, at det er sagsbehandlernes vurdering
eller fagprofessionelle skøn, der er det afgørende for vurderingen af borgeren.
Sagsbehandlerne har ledelsens opbakning til at træ e en anden beslutning end
ASTA’s vurdering. Dette er også formaliseret i arbejdsgangen. Ved den nuværende
arbejdsgang, hvor sagsbehandlerne skal orientere sig om hvad risikovurderingen
er, men hvor det er frivilligt om de vil følge den eller ej, er der ikke noget der tyder
på at brugen af ASTA fører til tab af faglighed. Et andet studie af algoritmer til
beslutningsstøtte i jobcentre nder, at sagsbehandlerne forudsætter at de altid selv
foretager en vurdering af en ledig borger, netop fordi data og registreringer også
er foretaget af andre kollegaer, der kan være forudindtagede eller have været under
tidspres (Møller et al. 2020). Vi kan ikke på baggrund af nærværende undersøgelse
konkludere, om ASTA er bedre eller dårligere til at forudsige borgernes risiko for
langtidsledighed end sagsbehandlerne. Undersøgelsen bekræfter snarere tidligere
studier (Cai et al. 2019; Møller et al. 2020), der nder, at sagsbehandlerne stiller
relevante spørgsmål til brugen af algoritmer til beslutningsstøtte og hvilke værdier
de bør orientere sig imod.
19
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Opsummering
Sagsbehandlernes arbejde med nyledige dagpengemodtagere har med
implementering af ASTA forandret sig således, at sagsbehandlerne som en del af
deres forberedelse af samtalen med borgeren, skal orientere sig i risikovurderingen
for at lave en helhedsvurdering af borgeren. Vi kan konkludere, at ASTA på
den ene side spiller en central rolle i sagsbehandlernes arbejde med nyledige
dagpengemodtagere, fordi sagsbehandlerne åbner risikovurderingen og tager stilling
til den. På den anden side nder vi, at der også er en række udfordringer ved brugen
af værktøjet (eksempelvis variable som sagsbehandlerne nder irrelevante eller at
sagsbehandlerne oplever at ASTA laver en skæv kategorisering af ledige), der gør, at
værktøjet ikke ses som en entydig gevinst for sagsbehandlerne at bruge. Som nævnt
indledningsvist er det vigtigt at påpege, at sagsbehandlernes oplevelser af ASTA er
baseret på deres sammenligning af ASTA med deres egne subjektive erfaringer. Det
er ikke givet, at oplevelserne skyldes fejl i den vurdering ASTA laver. De kan f.eks.
også skyldes, at sagsbehandlerne ikke er klædt godt nok på til at anvende værktøjet
eller at der mangler elementer, der kan øge sagsbehandlerens tillid til værktøjets
vurderinger, særligt i de tilfælde, hvor de afviger fra sagsbehandlernes egne
erfaringer. Samtidigt kan det ikke afvises, at det forhold, at sagsbehandlerne skal
bruge værktøjet, men kun som støtte, samt at de kan træ e en anden beslutning end
ASTA’s vurdering, gør det uklart hvad det er, værktøjet helt præcist bidrager med.
20
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Særlig tak til
Denne undersøgelse er udarbejdet i samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune,
og særligt vil vi gerne takke Centerchef, Dorte Spangsbo og Afdelingschef, Birgitte
Westphal Ovesen og de 4 sagsbehandlere (anonymiseret i undersøgelsen) som har
bidraget med deres tid og viden. Schultz har været en vigtig dialogpartner for vores
forståelse af ASTA og den bagvedliggende maskinlæringsmodel. Undersøgelsen
er udarbejdet som en del af forskningsprojektet PACTA støttet af Det Frie
Forskningsråd.
21
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Litteraturliste
1. AlgorithmWatch and Bertelsmann Stiftung.
Automating Society Report 2020. https://
automatingsociety.algorithmwatch.org (sidst besøgt
31.01.22)
2. Ammitzbøll Flügge, A., Hildebrandt, T. and Møller,
N.H. 2021. Street-Level Algorithms and AI in
Bureaucratic Decision-Making: A Caseworker
Perspective. Proceedings of the ACM on Human-
Computer Interaction. 5, CSCW1 (Apr. 2021), 40:1-
40:23. DOI:https://doi.org/10.1145/3449114.
3. Bryman, A. 2016. Social Research Methods (5th ed.).
London: Oxford University Press.
4. Cai, J.C.; Winter, S.; Steiner, D. Wilcox, L. & Terry, M.
2019. “Hello AI”
5. Danmaks Statistik, 2020. https://www.dst.dk/da/
Statistik/dokumentation/statistikdokumentation/
langtidsledighed/indhold (sidst tilgået 06.01.21)
6. Olson, J. and Kellogg, W. A. 2014. Ways of Knowing
in HCI. Springer.
7. Eubanks, V. 2018. Automating Inequality — How
High-Tech Tools Profile, Police, and Punish the Poor.
St. Martin’s Press
8. Møller, N.H; Shklovski, I. & Hildebrandt, T.T.2020.
Shifting Concepts of Value: Designing Algorithmic
Decision-Support Systems for Public Services. Proc.
of the 11th Nordic Conference on Human-Computer
Interaction: Shaping Experiences, Shaping Society,
Article 70.
9. Petersen, A.C.M., Christensen, L.R. & Hildebrandt,
T.T. 2020. The Role of Discretion in the Age of
Automation. Computer Supported Coop Work 29,
303–333. https://doi.org/10.1007/s10606-020-
09371-3
10. Saxena, S., Badillo-Urquiola, K., Wisniewski., P.
and Guha, S. 2021. A Framework of High-Stakes
Algorithmic Decision-Making for the Public Sector
Developed through a Case Study of Child-Welfare.
Proc. ACM Hum.-Comput. Interact. 5, CSCW2,
Article 348 (October 2021), 41 pages. DOI: https://
doi.org/10.1145/3476089
11. Seidelin, C., Moreau, T., Shklovski, I. and Holten
Møller. N. 2022. Auditing Long-Term Unemployment.
In Proceedings of the ACM on Human-Computer
Interaction, Vol. 6, GROUP, Article 08 (January 2022),
14 pages, https://doi.org/10.1145/3492827
12. Seidelin, C., Holten Møller, N. and Hildebrandt,
T. December 2021. Ansvarlig AI kræver øget
samarbejde om udvikling og audit af algoritmer.
https://pro.ing.dk/datatech/holdning/ansvarlig-ai-
kraever-oeget-samarbejde-om-udvikling-og-audit-af-
algoritmer (sidst tilgået 06.01.22).
13. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).
2014. Notat om viden og evidens for anvendelse af
Profilafklaringsværktøj til bestemmelse af risiko for
langtidsledighed
14. Wilson, C., Ghosh, A., Jiang, S., Mislove, A., Baker,
L., Szary, J., Trindel, K. and Polli, F. 2021. Building and
Auditing Fair Algorithms: A Case Study in Candidate
Screening. Proceedings of the 2021 ACM Conference
on Fairness, Accountability, and Transparency (Virtual
Event Canada, 2021), 666–677.
22
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0024.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Bilag 1
– Variabler i ASTA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
Hvad var borgers alder, da borgers forløb startede?:
Tillader borger, at jobcentret sender dem emails?:
Tillader borger, at jobcentret sender dem sms’er?:
Hvilket tidspunkt er borgers samtaler gennemsnitligt sat til?:
Hvor mange samtaler har borger aflyst?:
Hvor mange sagsbehandlere har været på borgers sag?:
Hvor mange dage gik der, før borger var til første samtale med jobcenteret?:
Hvor mange kørekort har borger? (fra CV):
Hvis borger har været tilmeldt før, hvorfor blev de så afmeldt første gang?:
Hvilken slags samtale blev borger først indkaldt til?:
Borgers køn:
Hvor mange helbredsudfordringer har borger pt registreret i Fasit?:
Hvad er borgers højeste uddannelsesniveau? (fra CV):
Hvor mange læse/stave tests er borger blevet indkaldt til?:
Hvor mange samtaler er borger blevet indkaldt til i alt?:
Er borgers sag startet, fordi borger flyttede til kommunen?:
Er borger en nordisk borger?:
Hvor mange geografiske regioner har borger søgt jobs indenfor?:
Hvor mange jobsamtaler er borger blevet indkaldt til?:
Hvor mange jobs er borger blevet afvist for?:
Hvor mange jobmuligheder er borger blevet headhuntet til?:
Har borger en uddannelse, der matcher mindst ét jobmål?:
Hvor mange jobmål har borger? (fra CV):
23
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0025.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
Hvor mange gange har borger opdateret sin joblog?:
I hvor høj grad optræder borgers jobmål i borgers søgte jobtitler?:
I hvor høj grad optræder borgers uddannelser i borgers søgte jobtitler?:
I hvor høj grad optræder borgers erfaringer i borgers søgte jobtitler?:
Hvor mange sprog taler borger?:
Hvis borger har en uddannelsesplan, hvilket trin er borger så på?:
Hvis borger har været på offentlig forsørgelse, hvad er så den seneste
kategori før borgers nuværende forløb?:
Hvis borger har været på offentlig forsørgelse, hvad er så det seneste
domæne før borgers nuværende forløb?:
Bor borger i lejlighed?:
Hvor mange Anden aktivitet-registreringer har borgerens joblog?:
Hvor mange andre ikke-job erfaringer har borger?:
Er borger åben over for deltidsansættelse?:
Er borger åben over for permanent ansættelse?:
Hvor mange opkvalificerende placeringer har borger haft?:
I hvor mange kommuner har borger tidligere haft sager?:
Hvor mange tidligere sager har borger haft?:
Hvis borger har været tilmeldt før, hvorfor blev de så senest afmeldt?:
Hvor mange helbredsudfordringer har borger haft før nuværende sag?:
Hvor mange langtidsledige forløb har borger tidligere haft?:
Hvad er længdegrad for borgers bopæl?:
Søger borger job på standardvilkår?:
Er borger villig til at starte efter aftale?:
Er borger villig til at starte hurtigst muligt?:
Er borger åben over for midlertidig ansættelse?:
Hvor mange uddannelser har borger?:
Hvor mange joberfaringer har borger?:
Er ”tolk” eller relaterede ord nævnt i borgers noter i Fasit?:
24
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
KØBENHAVNS UNIVERSITET — DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET
Bilag 2
– Dialogspørgsmål
Som en del af undersøgelsen fremkom det fra dialogen med sagsbehandlerne, at
problemet langtidsledighed er en yderst kompleks størrelse. Disse spørgsmål kan
være afsæt for en videre dialog omkring langtidsledighed.
1. Hvad er langtidsledighed og for hvem?
a. Langtidsledighed er ifølge Danmarks Statistik når man er ledig i 80% af en
periode på 52 uger. Men, undersøgelsen har illustreret, at langtidsledighed
er et begreb der kræver kontekst. Der er blandt de re sagsbehandlere vi
har interviewet forskellige opfattelser af, hvor lang tid man skal være ledige,
før man er langtidsledig. En siger 6-8 måneder, to siger ca. et år og ere
forklarer, at det kan variere fra borger til borger. Har du tidligere været
direktør midt i 50’erne er 6 måneder ikke lang tid. Er du student på sabatår
er 6 måneder lang tid.
2. Hvilke faktorer afgør, om folk er ledige i lang tid, eller om de
nder et job hurtigt?
a. Relevant joberfaring og uddannelse, samt borgeres motivation og eksibilitet
er vigtige faktorer der påvirker, om borgeren hurtigt eller langsomt kommer
i job. Det er der enighed om. Men hvor uddannelse kan være konkret, er
motivation mere subjektivt. Samtidigt nævner ere (eks. S2, S3) at mere
følsomme faktorer, kan påvirke borgers chancer for at få et job, oplevelsen
af om borgerne er troværdige, men også om borgerne er massivt overvægtige
eller har kraftig og dårlig kropslugt.
25
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 20/1-23 fra Asbjørn Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet om erfaringer og forskning fra digitalisering i jobcentre (anmodning om foretræde)
2649947_0027.png
Rapporten er udarbejdet som en del af
forskningsprojektet PACTA (Public Administration
and Computational Transparency in Algorithms).
Undersøgelsen er støttet af Det Frie Forskningsråd, og
foretaget i samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune.
Ansvaret for indholdet i rapporten er alene forfatternes.
For yderligere information kontakt da
Ph.d.-studerende Asbjørn Ammitzbøll Flügge
[email protected]
Sigurdsgade 41
Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Grafik, illustration og layout:
i samarbejde med Brain2Business
brain2business.dk