Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2648195_0001.png
KL
Att. Morten Mandøe
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Anmodning om redegørelse for systemunderstøttelsen af 225-
timersreglen
CVR 55568510
16. januar 2023
J.nr. 23/00498
Kære Morten Mandøe
Som KL er bekendt med, er revisionsfirmaet BDO i gang med at gennemføre en
fokusrevision af kommunernes administration af 225-timersreglen for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Styrelsen er i forbindelse med en status fra BDO
på de foreløbige resultater fra fokusrevisionen blevet opmærksom på, at der i en
række kommuner er sket automatiske nedsættelser af borgeres ydelse som følge af
225-timersreglen uden, at kommunen først har truffet en afgørelse herom.
Fokusrevisionen ser bredt på kommunernes administration af 225-timersreglen og
ikke kun på problemstillingen om uretmæssig nedsættelse af hjælpen til ugifte. I
fokusrevisionen indgår 20 kommuner, og der gennemgås 15 sager i hver kommune,
i alt 300 sager. Den endelige rapport fra BDO forventes at foreligge i foråret 2023.
BDO har oplyst til styrelsen, at på baggrund af en gennemgang af sager i de 20
kommuner kan BDO foreløbigt konstatere, at ca. halvdelen af de 20 kommuner har
sager, hvor der er sket ydelsesnedsættelse som følge af 225-timersreglen, uden at
kommunen først har truffet afgørelse herom.
BDO oplyser hertil, at deres arbejde indikerer, at når oplysninger i Kommunernes
Ydelsessystem (KY) peger på, at en borger skal nedsættes i ydelse på grund af 225-
timersreglen, genererer systemet en opgave til ydelsescentret i kommunen om at
træffe afgørelse om, hvorvidt borgeren skal nedsættes i ydelse. Ifølge BDO’s for-
ståelse nedsætter KY dog efter en periode automatisk borgerens ydelse, uanset om
opgaven (i dette tilfælde afgørelse om nedsættelse) er fuldført eller ej inden for pe-
rioden. Ifølge BDO ses det derfor i flere sager, at borgerens ydelse er blevet nedsat,
uden at ydelsescentret i kommunen har truffet afgørelse herom.
Det er en gyldighedsbetingelse for nedsættelse i ydelsen, at kommunen har truffet
en afgørelse herom over for borgeren. Efter styrelsens vurdering kan en systemun-
derstøttelse, der automatisk kan nedsætte ydelsen, uden at opgaven (afgørelse) er
fuldført i systemet, indebære ulovlig systemunderstøttelse, da systemet medvirker
til ulovlig administration. Kommunerne har pligt til af egen drift at efterbetale de
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 29: Orientering om nye oplysninger om systemunderstøttelsen af 225-timersreglen
berettigede beløb til borgerne i alle de sager, hvor der er sket ydelsesnedsættelse
uden afgørelse.
KL har over for styrelsen mundtligt bekræftet, at borgeren automatisk kan nedsæt-
tes i ydelse, hvis ydelsescentret i kommunen ikke reagerer rettidigt på opgaven i
KY.
Styrelsen skal i lyset af ovenstående anmode KL om senest den 18. januar 2023 at
bekræfte skriftligt, at systemunderstøttelsen i KY er tilrettelagt således, at der kan
ske en automatisk ydelsesnedsættelse som følge af 225-timersreglen uden, at kom-
munen først har truffet en afgørelse om ydelsesnedsættelsen. KL anmodes desuden
om inden for samme frist at redegøre for, hvorledes der vil blive rettet op på en så-
dan ulovlig systemunderstøttelse i KY. KL anmodes om at indhente bidrag fra
KOMBIT til redegørelsen.
KL anmodes endvidere om senest den 24. januar 2023 at redegøre for, om system-
understøttelsen i KY på andre områder kan lave automatiske ydelsesnedsættelser
uden en forudgående blokerende opgave (afgørelse), samt hvad årsagen er til, at
fuldførelsen af den forudgående opgave for ydelsesnedsættelse ikke systemmæssigt
er gjort blokerende.
Grundet sagens alvor vil styrelsen dags dato skrive ud til alle kommuner med ind-
skærpelse af, at det er kommunernes ansvar at sikre en lovmedholdelig administra-
tion ved, at kommunen i sager om 225-timersreglen skal træffe en afgørelse forud
for en evt. nedsættelse af borgerens ydelse. I lyset af de foreløbige resultater fra fo-
kusrevisionen vil styrelsen på det kraftigste opfordre kommunerne til i den forbin-
delse – indtil der er klarhed omkring den nærmere opsætning af KY og evt. ændrin-
ger heraf til sikring af en lovlig administration – at have særlig opmærksomhed på,
at der træffes rettidig afgørelse om, hvorvidt en borgers ydelse skal reduceres i situ-
ationer, hvor KY genererer en opgave til ydelsescentret i kommunen herom. Kom-
munerne bedes desuden være opmærksomme på, om der er sket ydelsesnedsættelse
uden afgørelse og i så fald efterbetale de berettigede beløb til borgerne.
Venlig hilsen
Jens Erik Zebis
Direktør
2