Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 268
Offentligt
2754052_0001.png
BILAG
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0002.png
SLUTEVALUERING BILAG |
KORT OM UNDERSØGELSEN
KORT OM UNDERSØGELSEN
Kort om tilfredshedsundersøgelsen
Tilfredshedsundersøgelsen bygger på data, der er indsamlet blandt stikprøver af borgere, som påbegynder et nyt dagpengeforløb hhv. i og uden for forsøget. Dvs. at der er trukket en
stikprøve blandt borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i en af de afdelinger i de ni a-kasser,
der er med i forsøget (‘forsøg’) og en stikprøve blandt borgere, der påbegynder et
dagpengeforløb i det lokale jobcenter, uanset a-kassemedlemskab
(‘ikke-forsøg’). Borgerne i stikprøverne har haft mulighed for at
have mindst tre og maksimalt seks måneders
ledighed, nogle er gået i job, mens andre fortsat er ledige. Alle borgerne i stikprøverne modtager et spørgeskema.
Stikprøven med ikke-forsøgsdeltagere er udtrukket ved simpel tilfældig udvælgelse. Stikprøven med forsøgsdeltagerne er udtrukket med stratificeret udtrækning efter a-kasse-
medlemskab, dvs. fordelingen af medlemmer på tværs af a-kasser er den samme blandt de udtrukne som blandt forsøgsdeltagerne. Dette er gjort for at sikre lavere statistisk
usikkerhed inden for de enkelte a-kasser samt tilstrækkelig repræsentativitet, da der er stor forskel på antallet af forsøgskommuner på tværs af de ni a-kasser, herunder er tre a-
kasser i forsøget landsdækkende. Stratificeringen er foretaget blandt alle forsøgsdeltagerne, dvs. også dem, der visiteres tilbage til jobcenteret. Sidstnævnte gruppe er meget lille og
er derfor udeladt af analyserne. En fordeling kan ses på s. 4.
Data fra den seneste tilfredshedsundersøgelse blandt dagpengemodtagere i og uden for forsøget er indsamlet i perioden 27. februar - 19. marts 2023 og sammenlignet med
tilsvarende data indsamlet i perioden 29. august - 20. september 2022. Respondenterne modtager spørgeskemaet, når de har haft mulighed for at have mindst tre og maksimalt seks
måneders ledighed, nogle er gået i job, mens andre fortsat er ledige. Formålet er at belyse de to gruppers oplevede tilfredshed.
STAR har udsendt spørgeskemaet til i alt 9.274 borgere fordelt på personer i og uden for forsøget. I alt 2.889 respondenter har besvaret spørgsmålene. Svarprocent er derfor på 31
pct. Svarprocenten har været faldende over tid. I den første tilfredshedsundersøgelse i foråret 2021 var svarprocenten 43 pct., mens svarprocenten i tilfredshedsundersøgelsen i
efteråret 2021 var på 37 pct. I foråret 2022 var svarprocenten på 34 pct., mens svarprocenten i efteråret 2022 var på 31 pct.
For at beskrive respondenternes karakteristika er besvarelserne beriget med registerdata fra Danmarks Statistik, herunder befolkningsregisteret (BEF) samt registeret for højest
fuldførte uddannelse (UDDF). Besvarelserne er også beriget med oplysninger om beskæftigelse og forsørgelsesydelser fra STARs DREAM-register. Disse karakteristika er brugt til at
vægte svarene i undersøgelsen, således at resultaterne er repræsentative og generaliserbare inden for hhv. forsøgspopulationen og ikke-forsøgspopulationen. Tre a-kasser (Dansk
Metal-A, FOA-A og SL-A) er med i forsøget i alle landets kommuner (eksklusive frikommuner), og dermed indgår der ingen dagpengemodtagere fra disse a-kasser i ikke-forsøgs-
populationen.
Bemærk, at tilfredshedsundersøgelsen
ikke
er en effektevaluering. I undersøgelsen måles tilfredsheden repræsentativt blandt hhv. forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere, og der
testes for, om den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt forsøgsdeltagerne, er signifikant forskellig fra den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt ikke-forsøgs-
deltagerne. Undersøgelsesresultaterne siger ikke noget om kausale sammenhænge, dvs. resultaterne kan ikke sige, at det at være med i forsøget er
årsag
til, at en person er mere
tilfreds/enig.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0003.png
SLUTEVALUERING BILAG |
DELTAGELSE OG AKTIVITET
MÅLGRUPPEANALYSE
FORSØGSDELTAGERE PÅBEGYNDT I FORSØGET,
SEPTEMBER 2020 - JANUAR 2023
Nedenfor præsenterer vi en målgruppeanalysen af forsøgsdeltagerne, dvs. karakteristika og de ledige, der påbegynder et nyt dagpengeforløb i en af de ni a-kasser, der er med i
forsøget. Målgruppeanalysen er baseret på STARs monitoreringsdata for a-kasseforsøget samt på registerbaserede oplysninger fra Danmarks Statistiks grunddata. Dette gælder
befolkningsregisteret (BEF), forløbsregisteret for højest fuldførte uddannelse (UDDF) samt STARs forløbsdatabase med oplysninger om forsørgelsesydelser og beskæftigelse
(DREAM).
Tabel 1: Målgruppeanalyse for forsøgsdeltagere
Baggrundskarakteristika
Køn
(pct.)
Mænd
Kvinder
Alder
(pct.)
<30 år
30-39 år
37 pct.
23 pct.
46 pct.
54 pct.
Forsøgsdeltagere
(n=69.288)
Baggrundskarakteristika
Oprindelsesland
(pct.)
Danmark
Øvrige vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Uddannelse
(pct.)
Folkeskole
Gymnasial udd.
Erhvervsudd.
Kort videregående udd.
Mellemlang videregående udd.
42 pct.
58 pct.
0,6 børn
63 pct.
36 pct.
82 pct.
18 pct.
Lang videregående udd.
16 pct.
12 pct.
38 pct.
5 pct.
19 pct.
9 pct.
82 pct.
7 pct.
10 pct.
Forsøgsdeltagere
(n=69.288)
40-49 år
50-59 år
+60 år
Familietype
(pct.)
Enlig
Samlevende
Børn i familien
(gns. og pct.)
Ingen børn
Mindst ét barn
Herkomst
(pct.)
Dansk
Indvandrer el. efterkommer
15 pct.
17 pct.
8 pct.
Uoplyst
Ydelseshistorik*
(pct.)
Andel med dagpenge ét år inden
Andel med sygedagpenge ét år inden
Besk. og udd.*
(pct.)
Andel med SU ét år inden (udd.)
Gns. besk. grad ét år inden
1 pct.
31 pct.
32 pct.
24 pct.
67 pct.
Kilde: Monitoreringsdata indsamlet af STAR og koblet med registerdata fra Danmarks Statistik (BEF, UDDF og DREAM). Note: Andelene inden for hver karakteristika summerer ikke nødvendigvis til 100 pct.
Dette skyldes afrunding. * Ydelseshistorik samt beskæftigelse og uddannelse er opgjort i året, inden forsøgsdeltagerne er opstartet i forsøget. For en række forsøgsdeltagere har det ikke været muligt at
berige STARs leverede data med baggrundsoplysninger. Dette gælder for 3.611 forsøgsdeltagere, som er udeladt af analysen. Det fulde antal deltagere i forsøget er n=72.899.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0004.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FORDELING AF BESVARELSER I TILFREDSHEDSUNDERSØGELSEN
Tabel 2: Besvarelser i tilfredshedsundersøgelsen opdelt efter forsøgsdeltagere og ikke-
forsøgsdeltagere
Tabel 3: Besvarelser i tilfredshedsundersøgelsen opdelt efter a-kassemedlemskab (kun
forsørgsdeltagere)
Population (N)
SL-A
Forsøg
4.599
1.316
29%
3F-A
FOA-A
Dansk Metal-A
Ikke-forsøg
4.597
1.558
34%
HK-A
Min-A
Samlet
9.274
2.889
31%
168
1.589
854
353
594
50
Besvarelser (n)
69
361
217
90
195
18
Svarprocent
41%
23%
25%
25%
33%
36%
Population (N)
Besvarelser (n)
Svarprocent
Overgang til
jobcenter*
78
15
19%
BUPL-A
MA-A
FTF-A
58
450
545
19
168
189
33%
37%
35%
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll.
* Gruppen ‘overgang til jobcenter’ indgår ikke i de efterfølgende tilfredshedsmålinger grundet for få besvarelser. Gruppen består
af personer, som er visiteret til kontaktforløb i a-kassen og er visiteret
tilbage i jobcenteret undervejs i forsøget. Derudover er en besvarelse sorteret fra i forbindelse med datarens, fordi personen ikke entydigt kan placeres i en af grupperne, dvs. i STARs leverede data.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0005.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
MÅLGRUPPEANALYSE
RESPONDENTER I TILFREDSHEDS-
UNDERSØGELSEN, GENNEMFØRT 27. FEBRUAR - 19. MARTS 2023
Målgruppeanalyse for respondenter i tilfredshedsundersøgelsen
dvs. de personer, som har deltaget i undersøgelsen. Målgruppeanalysen er baseret på STARs monitoreringsdata for
a-kasseforsøget samt på registerbaserede oplysninger fra Danmarks Statistiks grunddata. Dette gælder befolkningsregisteret (BEF), forløbsregisteret for højest fuldførte uddannelse
(UDDF) samt STARs forløbsdatabase med oplysninger om forsørgelsesydelser og beskæftigelse (DREAM).
Tabel 4: Målgruppeanalyse for respondenter i tilfredshedsanalysen
Baggrundskarakteristika
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
(n=1.316) (n=1.558) (n=2.874)
42 pct.
58 pct.
45 år
16 pct.
22 pct.
19 pct.
27 pct.
16 pct.
41 pct.
59 pct.
0,58 børn
65 pct.
34 pct.
82 pct.
18 pct.
82 pct.
7 pct.
11 pct.
48 pct.
52 pct.
44 år
16 pct.
23 pct.
21 pct.
25 pct.
14 pct.
37 pct.
63 pct.
0,65 børn
61 pct.
38 pct.
80 pct.
20 pct.
80 pct.
10 pct.
10 pct.
45 pct.
54 pct.
44 år
16 pct.
22 pct.
20 pct.
26 pct.
15 pct.
39 pct.
61 pct.
0,62 børn
63 pct.
36 pct.
81 pct.
19 pct.
81 pct.
9 pct.
10 pct.
Baggrundskarakteristika
Uddannelse
(pct.)
Folkeskole
Gymnasial udd.
Erhvervsudd.
Kort videregående udd.
Mellemlang videregående udd.
Lang videregående udd.
Uoplyst
Ydelseshistorik*
(pct.)
Andel med dagpenge
Andel med sygedagpenge
Besk. og udd.*
(pct.)
Andel med SU ét år inden (udd.)
Gns. besk. grad ét år inden
10 pct.
75 pct.
9 pct.
76 pct.
10 pct.
76 pct.
28 pct.
42 pct.
13 pct.
38 pct.
20 pct.
40 pct.
17 pct.
8 pct.
36 pct.
5 pct.
23 pct.
10 pct.
1 pct.
15 pct.
8 pct.
27 pct.
6 pct.
25 pct.
17 pct.
1 pct.
16 pct.
8 pct.
31 pct.
6 pct.
24 pct.
14 pct.
1 pct.
Forsøg
(n=1.316)
Ikke-forsøg
(n=1.558)
Samlet
(n=2.874)
Køn
(pct.)
Mænd
Kvinder
Alder
(gns. og pct.)
<30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
+60 år
Familietype
(pct.)
Enlig
Samlevende
Børn i familien
(gns. og pct.)
Ingen børn
Mindst ét barn
Herkomst
(pct.)
Dansk
Indvandrer el. efterkommer
Oprindelsesland
(pct.)
Danmark
Øvrige vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll, monitoreringsdata om forsøget og Forløbsdatabasen DREAM fra STAR samt grunddata fra Danmarks Statistik, herunder BEF og UDDF.
Note: For enkelte respondenter har det ikke været muligt at berige STARs leverede data med baggrundsoplysninger, hvorfor fordelingerne ikke nødvendigvis summerer til 100 pct. Dette gælder for hhv. 12
forsøgsdeltagere og 21 ikke-forsøgsdeltagere. * Ydelseshistorik samt beskæftigelse og uddannelse er opgjort i året, inden forsøgsdeltagerne er opstartet i forsøget.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0006.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
HVILKE KARAKTERISTIKA DRIVER TILFREDSHEDEN?
I denne analyse ser vi på, om vi kan identificere, om og hvilke baggrundsfaktorer der synes at
drive tilfredsheden blandt de forsøgsdeltagere, som modtager det tidlige kontaktforløb hos a-
kassen (‘forsøg’). Baggrundskarakteristika fra det datagrundlag, STAR har gjort tilgængeligt, er
angivet i tabellen.
Vi anvender en lineær regressionsmodel (OLS) til analysen, hvilket indebærer en antagelse om,
at der er en lineær sammenhæng mellem responsvariablen og de inkluderede karakteristika. I
denne analyse er andelen af forsøgsdeltagerne, som tilkendegiver at være ‘tilfredse’ eller ‘meget
tilfredse’ med kontaktforløbet alt i alt, brugt som responsvariabel. De inkluderede karakteristika
kan ses i tabellen til højre, og værdierne skal læses som relative forskelle til referencegruppen.
Dvs. at de enkelte værdier i tabellen til højre derfor skal fortolkes som betingede forhøjede eller
formindskede andele, der er tilfredse relativt til den tilhørende referencegruppe. Reference-
gruppen skal ses som en teoretisk gruppe og ikke en observeret gruppe i forsøget, og den er
defineret som nævnt i parenteserne i figuren.
Estimater med * angiver, at forskellen er statistisk signifikant på et 0,05 niveau, hvilket betyder,
at der er mindre end 5 pct.s sandsynlighed for, at forskellen i andel tilfredse er tilfældig. Værdien
på -1,9 pct. point, der ses under køn, betyder eksempelvis, at andelen af tilfredse mænd er 1,9
pct. point mindre end andelen af tilfredse kvinder (referencegruppen), givet at alle andre
karakteristika er ens for mænd og kvinder. Da denne værdi ikke er markeret med *, betyder det,
at forskellen mellem kvinder og mænd ikke kan afvises at være tilfældig. Som referencepunkt
viser nederste række i tabellen andelen, som er tilfredse for gruppe A som helhed (58 pct.).
De eneste af de inkluderede observerbare karakteristika, som alt andet lige har betydning for
tilfredsheden, er forsøgsdeltagernes oprindelsesland, samt hvorvidt de har en mellemlang
uddannelse. Her viser tabellen, at blandt personer med et ikke-vestligt oprindelsesland er der
18,4 pct. point færre, der tilfredse med kontaktforløbet sammenlignet med ikke-enlige personer.
Blandt personer med en mellemlang videregående uddannelse er der 4,6 pct. point flere, der er
tilfredse sammenlignet med andre. Øvrige af de inkluderede baggrundskarakteristika synes alt i
alt ikke at være drivende for forsøgsdeltagernes tilfredshed med kontaktforløbet. Det tyder på, at
den højere tilfredshed blandt forsøgsdeltagerne ikke skyldes forskelle i baggrundskarakteristika,
men reflekterer en reel forskel i andel tilfredse i og uden for forsøget. Det bemærkes dog, at der
kan være andre faktorer, som ikke er inkluderet i analysen, som kan have betydning for
tilfredsheden.
Tabel 5: Forskel i andelen, som er tilfredse (forsøgsdeltagere)
BAGGRUNDSKARAKTERISTIKA
Køn (ref. "Kvinde")
Mænd
Alder (ref. "Under 30 år")
30-50 år
50+ år
Børn i familien (ref. "0 børn")
Har min. ét barn
Familietype (ref. "Ikke enlig")
Enlig
Herkomst (ref. "Dansk")
Indvandrer el. efterkommer
Oprindelsesland (ref. "Dansk el. anden vestlig")
Ikke-vestligt oprindelsesland
Uddannelse (ref. "Grundskole")
Gymnasial udd.
Erhvervsfaglig udd.
Kort videregående udd.
Mellemlang videregående udd.
Lang videregående udd.
Ukendt udd.
SU (ref. "Ikke modtaget SU ét år inden")
Modtaget SU i året inden
Dagpenge (ref. "Ikke modtaget dagpenge ét år inden")
Modtaget dagpenge i året inden
Sygedagpenge (ref. "Ikke modtaget sygedagpenge ét år inden")
Modtaget sygedagpenge i året inden
Beskæftigelsesgrad ét år inden (ref. "0-0,5")
Større end 0,5
Gennemsnitlig andel som er tilfredse (for hele gruppen)
Forskel (pct. point)
-1,9 pct. point
4,0 pct. point
3,2 pct. point
-2,2 pct. point
-5,9 pct. point
9,2 pct. point
-18,4 pct. point*
-0,9 pct. point
-3,2 pct. point
-0,4 pct. point
4,6 pct. point*
0,0 pct. point
6,5 pct. point
6,9 pct. point
0,9 pct. point
2,1 pct. point
5,1 pct. point
58 pct.
*: OLS-regressionsanalyse for gruppe A, hvor den afhængige variabel er andelen, som alt i
alt er ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med kontaktforløbet.
Estimater med
*
betyder, at
forskellen i andelen mellem den givne gruppe og den tilhørende referencegruppe er
statistisk signifikant (p<0,05). N = 1.167.
Kilde: Egne beregninger pba. besvarelser fra tilfredshedsundersøgelsen (indsamlet af STAR)
samt registerdata fra hhv. Danmarks Statistik (BEF og UDDF) og STAR (DREAM).
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0007.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
HVORDAN OPLEVER MEDLEMMERNE VEJLEDNING OG HJÆLP I
OPSIGELSESPERIODEN?
Tilfredshedsundersøgelsen
viser, at:
61 pct. af forsøgsdeltagerne er tilfredse med den vejledning og hjælp, de har modtaget fra
deres a-kasse i opsigelsesperioden, mens det er 57 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne (figur 1).
Der ikke er signifikant forskel mellem tilfredsheden i de to grupper.
Andelen af tilfredse forsøgsdeltagere varierer på tværs af a-kasser med 29 pct. point
fra
48 pct. i Min-A til 77 pct. i SL-A.
Andelen af tilfredse siden efterårets måling er faldet med 4 pct. point for forsøgsdeltagerne
(ikke-signifikant), mens den er steget med 3 pct. point for ikke-forsøgsdeltagerne (ikke-
signifikant).
Andelen af forsøgsdeltagere, der er tilfredse, har været signifikant højere end den
tilsvarende andel blandt ikke-forsøgsdeltagere
i to ud af fem målinger (foråret ’21 og efter
år ’22) (figur 2).
Figur 1: Hvor tilfreds er du med den jobrettede vejledning og hjælp, du har
fået fra din a-kasse i opsigelsesperioden?
Andel i og uden for forsøget, som er tilfredse
Dansk
3F-A Metal-A SL-A Ikke-forsøg Forsøg
Forår '23 (698)
Efterår '22 (700)
Forår '23 (803)
Efterår '22 (787)
57%
54%
61%
65%***
Andel i forsøget, som er tilfredse, efter a-kassemedlemskab
Forår '23 (45)
Efterår '22 (61)
Forår '23 (58)
Efterår '22 (35)
Forår '23 (223)
Efterår '22 (161)
Forår '23 (102)
Efterår '22 (130)
Forår '23 (62)
Efterår '22 (89)
Forår '23 (145)
Efterår '22 (147)
Forår '23 (43)
Efterår '22 (45)
Forår '23 (10)
Efterår '22 (#)
Forår '23 (#)
Efterår '22 (#)
48%
51%
57%
52%
63%
53%
65%
67%
71%
72%
66%
67%
61%
64%
77%
Bemærk, at både borgere i og uden for forsøget bliver spurgt om den jobrettede vejledning og
hjælp, de har fået i deres a-kasse i opsigelsesperioden (uanset a-kassemedlemskab).
** Resultaterne med lille antal respondenter (n) bør fortolkes med forsigtighed.
Figur 2: Udvikling i antal tilfredse forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Forår '21*
Efterår '21
Forår '22
Efterår '22
Forår '23
59%
58%
58%
54%
57%
68%
61%
62%
Forsøgsdeltagere
Ikke-forsøgsdeltagere
65%
61%
* Grundet manglende data er besvarelserne i tilfredshedsundersøgelsen ikke vægtet i den første måling i
foråret ’21, og denne måling er derfor ikke direkte sammenlignelig med de resterende målinger.
** Der er ikke forskel på den indsats, borgerne modtager i og uden for forsøget. Jobcentrene tilbyder ikke
en indsats til borgere i opsigelsesperioden, da de ikke har hjemmel til det. Som en del af dette forsøg
tilbyder a-kasserne jobrettet vejledning og hjælp til deres medlemmer i opsigelsesperioden.
Figurkilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll.
# Andel kan ikke beregnes pga. for få observationer (datadiskretion).
*** Forskellen mellem ‘forsøg’ og ‘ikke-forsøg’ er statistisk signifikant på et
0,1 pct.-niveau. Det betyder, at andelen, der svarer, at de er tilfredse, med stor
sikkerhed er forskellig i de to grupper eller med andre ord, at sandsynligheden
for, at forskellen er tilfældig, er under 0,1 pct.
BUPL-A Min-A
MA-A
FOA-A FTF-A
HK-A
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0008.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
SUPPLERENDE SPØRGSMÅL FRA TILFREDSHEDSUNDERSØGELSEN
Der er medtaget tre relevante supplerende spørgsmål fra tilfredshedsundersøgelsen i
slutevalueringen. Disse spørgsmål er ligesom de resterende spørgsmål, der præsenteres i
slutevalueringen, vægtet med respondenternes karakteristika, jf. s. 2 herover. Således er
resultaterne repræsentative og generaliserbare inden for hhv. forsøgspopulationen og ikke-
forsøgspopulationen.
Figur 3: Ved samtalerne fik jeg konkret og relevant feedback på mit CV
og/eller mine ansøgninger
Forsøg
Forår '23 (1261)
68%***
Ikke-forsøg
Forår '23 (1483)
44%
Forsøg
Tilfredshedsundersøgelsen
viser, at:
68 pct. af forsøgsdeltagerne oplever, at de ved samtalerne fik konkret og relevant
feedback på deres CV og/eller ansøgninger, mens det er 44 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
Andelen af enige forsøgsdeltagere er 24 procentpoint højere og forskellen er signifikant.
Tilfredshedsundersøgelsen viser yderligere, at:
83 pct. af forsøgsdeltagerne oplever, at de stillingsopslag og jobåbninger, de blev
præsenteret for, var relevante for deres jobsøgning, mens det er 61 pct. af ikke-
forsøgsdeltagerne.
Andelen af enige forsøgsdeltagere er 22 procentpoint højere og forskellen er signifikant.
Tilfredshedsundersøgelsen viser yderligere, at:
60 pct. af forsøgsdeltagerne oplever, at a-kassen var god til at motivere dem i deres
jobsøgning, mens 35 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne oplever, at jobcenteret var god til at
motivere dem i deres jobsøgning.
Andelen af enige forsøgsdeltagere er 25 procentpoint højere og forskellen er signifikant.
Forsøgsdeltagerne bliver spurgt, om de er enige på baggrund af samtalerne i a-kassen, mens
ikke-forsøgsdeltagerne bliver spurgt, om de er enige på baggrund af samtalerne i jobcenteret.
Resultaterne med lille antal respondenter (n) bør fortolkes med forsigtighed.
Figur 4: Jeg oplevede, at de stillingsopslag og jobåbninger, som jeg blev
præsenteret for, var relevante for min jobsøgning
Forår '23 (576)
83%***
Ikke-forsøg
Forår '23 (469)
61%
Figur 5: A-kassen/jobcenteret var god til at motivere mig i min jobsøgning
Forsøg
Forår '23 (1211)
60%***
Ikke-forsøg
Forår '23 (1433)
35%
Figurkilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll.
# Andel kan ikke beregnes pga. for få observationer (datadiskretion).
*** Forskellen mellem ‘forsøg’ og ‘ikke-forsøg’ er statistisk signifikant på et
0,1 pct.-niveau. Det betyder, at andelen, der svarer, at de er tilfredse, med stor
sikkerhed er forskellig i de to grupper eller med andre ord, at sandsynligheden
for, at forskellen er tilfældig, er under 0,1 pct..
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0009.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Frekvenstabeller for alle spørgsmål i tilfredshedsundersøgelsen fordelt på ‘forsøg’ (forsøgsdeltagere, der modtager kontaktforløbet
i a-kassen)
og ‘ikke-forsøg’ (ikke-forsøgsdeltagere,
der modtager
kontaktforløbet i jobcenteret). Besvarelserne i frekvenstabellerne er ikke vægtet, dvs. at svarfordelingerne er de reelle svarfordelinger fra spørgeskemaet. Spørgsmålsformuleringer fremgår af
figuroverskrifterne. Respondenter, der bliver tilbagevisiteret til jobcenteret, udelades af frekvenstabellerne, da gruppen er lille.
Tabel 6: Spørgsmål 1.1
Har du haft kontakt med en medarbejder fra din a-kasse i opsigelsesperioden?
Tabel 7: Spørgsmål 1.2
Min a-kasse præsenterede mig for job/stillingsopslag, jeg kunne søge nu og her.
Forsøg
Nej
Ja
Nyuddannet/dimittend
424
721
171
Ikke-forsøg
584
840
134
Samlet
1.008
1.561
305
rSvarmuligheder
Nej
Ja
Ved ikke
Forsøg
302
341
Ikke-forsøg
488
262
Samlet
790
603
66
72
138
Tabel 8: Spørgsmål 1.3
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som min a-kasse præsenterede mig for,
var relevante for min jobsøgning.
Tabel 9: Spørgsmål 1.4
Hvor tilfreds er du med den jobrettede vejledning og hjælp, du har fået fra din a-
kasse i opsigelsesperioden?
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
15
15
29
182
84
15
Ikke-forsøg
12
16
50
118
44
13
Samlet
27
31
79
300
128
28
Svarmuligheder
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
51
48
131
243
183
42
Ikke-forsøg
67
71
179
267
184
35
Samlet
118
119
310
510
367
77
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0010.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Forsøgsdeltagerne har i spørgsmål 2.1-2.7 svaret på deres oplevelser og tilfredshed med a-kassen, mens ikke-forsøgsdeltagerne har svaret på deres oplevelser og tilfredshed med jobcenteret. Alle
forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere er blevet præsenteret for spørgsmål 2.1-2.7.
Tabel 10: Spørgsmål 2.1
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] fik jeg konkret og relevant feedback
på mit CV og/eller mine ansøgninger.
Tabel 11: Spørgsmål 2.2
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg præsenteret for
stillingsopslag og jobåbninger, jeg kunne søge nu og her.
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 12: Spørgsmål 2.3
Forsøg
81
81
192
466
383
58
Ikke-forsøg
244
210
293
433
224
79
Samlet
325
291
485
899
607
137
Svarmuligheder
Nej
Ja
Ved ikke
Tabel 13: Spørgsmål 2.4
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
530
579
147
864
474
134
1394
1053
281
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som [a-kassen/jobcenteret] præsenterede
mig for, var relevante for min jobsøgning.
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg rådgivet om, hvordan jeg
kan finde job ved at bruge mit eget netværk og/eller søge uopfordret.
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
10
28
55
307
168
8
Ikke-forsøg
33
46
94
202
83
11
Samlet
43
74
149
509
251
19
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
47
92
197
555
298
46
Ikke-forsøg
155
205
246
563
204
71
Samlet
202
297
443
1118
502
117
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0011.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 14: Spørgsmål 2.5
Samtalen(erne) med [a-kassen/jobcenteret] sluttede med, at vi sammen lagde en
konkret plan for min jobsøgning frem mod vores næste møde.
Tabel 15: Spørgsmål 2.6
[A-kassen/jobcenteret] var god til at motivere mig i min jobsøgning.
Svarmuligheder
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
82
107
254
429
292
47
Ikke-forsøg
286
265
322
341
157
62
Samlet
368
372
576
770
449
109
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 16: Spørgsmål 2.7
49
113
223
494
285
57
145
204
266
537
223
62
194
317
489
1031
508
119
Hvor tilfreds er du samlet set med den jobrettede vejledning, du har modtaget ved
samtalen(erne) med [din a-kasse/dit jobcenter]?
Svarmuligheder
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
62
91
195
467
357
35
Ikke-forsøg
206
228
331
387
202
70
Samlet
268
319
526
854
559
105
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0012.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Forsøgsdeltagerne har i spørgsmål 3.2-3.8 svaret på deres oplevelser og tilfredshed med jobcenteret, mens ikke-forsøgsdeltagerne har svaret på deres oplevelser og tilfredshed med a-kassen.
Forsøgsdeltagerne er blevet præsenteret for spørgsmål 3.2-3.8,
hvis de i spørgsmål 3.1 har svaret ‘ja’ til, at de har deltaget i
en eller flere samtaler med deres jobcenter i deres ledighedsperiode. For ikke-
forsøgsdeltagerne gælder det, hvis de i spørgsmål 3.1 har svaret ‘ja’ til at have deltaget i en eller flere samtaler med deres
a-kasse.
Tabel 17: Spørgsmål 3.1
Har du deltaget i en eller flere samtaler med [din a-kasse/dit jobcenter] i din
ledighedsperiode?
Tabel 18: Spørgsmål 3.2
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] fik jeg konkret og relevant feedback
på mit CV og/eller mine ansøgninger.
Svarmuligheder
Nej
Ja
Ved ikke
Tabel 19: Spørgsmål 3.3
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 20: Spørgsmål 3.4
Forsøg
80
114
167
255
109
42
Ikke-forsøg
75
136
187
500
328
20
Samlet
155
250
354
755
437
62
403
776
27
147
1259
16
550
2035
43
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg præsenteret for
stillingsopslag og jobåbninger, jeg kunne søge nu og her.
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som [a-kassen/jobcenteret] præsenterede
mig for, var relevante for min jobsøgning.
Svarmuligheder
Nej
Ja
Ved ikke
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Svarmuligheder
Meget uenig
Forsøg
14
17
52
159
70
9
Ikke-forsøg
8
13
55
210
95
15
Samlet
22
30
107
369
165
24
352
321
91
754
396
95
1106
717
186
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0013.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 21: Spørgsmål 3.5
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg rådgivet om, hvordan jeg
kan finde job ved at bruge mit eget netværk og søge uopfordret.
Tabel 22: Spørgsmål 3.6
Samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] sluttede med, at vi sammen lagde en
konkret plan for min jobsøgning frem mod vores næste møde.
Svarmuligheder
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 24: Spørgsmål 3.8
Forsøg
7
16
37
173
81
*
Ikke-forsøg
67
157
263
528
199
*
Samlet
74
173
300
701
280
*
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 23: Spørgsmål 3.7
75
119
158
277
88
44
64
139
242
527
241
30
139
258
400
804
329
74
[A-kassen/jobcenteret] var god til at motivere mig i min jobsøgning.
Hvor tilfreds er du samlet set med den jobrettede vejledning, du har modtaget ved
samtalen(erne) med [din a-kasse/ dit jobcenter]?
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
123
109
165
217
99
46
Ikke-forsøg
86
150
279
452
247
25
Samlet
209
259
444
669
346
71
Svarmuligheder
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
79
90
175
250
113
48
Ikke-forsøg
65
106
262
496
273
35
Samlet
144
196
437
746
386
83
* Besvarelse kan ikke vises pga. for få observationer (datadiskretion).
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0014.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 25: Spørgsmål 4.1
Har du deltaget i et eller flere af følgende tilbud eller aktiviteter i din
ledighedsperiode?
Tabel 26: Spørgsmål 4.2
De tilbud og aktiviteter, jeg har deltaget i, har bidraget positivt til mine
jobmuligheder?
Aktiviteter
Kurser, workshops, webinarer
Virksomhedspraktik
Uddannelse, kurser eller
certificeringer
Job med løntilskud
Frivillige aktiviteter såsom
jobsøgningsseminarer, direkte
virksomhedskontakt (fx
jobcafe, hvor den ledige har
mødt virksomheder)
Nej
Tabel 27: Spørgsmål 4.3
Forsøg
354
88
122
18
Ikke-forsøg
469
129
181
28
Samlet
823
217
303
46
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
26
51
113
201
99
22
Ikke-forsøg
66
71
137
266
134
18
Samlet
92
122
250
467
233
40
87
665
132
701
219
1.366
Hvor tilfreds er du samlet set med de tilbud og/eller aktiviteter, du har deltaget i?
Svarmuligheder
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
29
33
81
231
119
19
Ikke-forsøg
53
69
137
284
136
13
Samlet
82
102
218
515
255
32
14
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0015.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 28: Spørgsmål 5.1
Hvor tilfreds er du alt i alt med forløbet i [din a-kasse/dit jobcenter]?
Tabel 29: Spørgsmål 5.2
Det samlede vejledningsforløb hos [din a-kasse og/eller dit jobcenter] har
øget/øgede min tro på at komme i arbejde.
Svarmuligheder
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Tabel 30: Spørgsmål 5.3
Forsøg
65
99
223
485
250
50
Ikke-forsøg
105
221
373
484
156
50
Samlet
170
320
596
969
406
100
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Forsøg
78
134
324
Ikke-forsøg
165
239
430
Samlet
243
373
754
Enig
Meget enig
Ved ikke
382
176
76
357
124
74
739
300
150
Det samlede vejledningsforløb hos [din a-kasse og/eller dit jobcenter] har
styrket/styrkede min tro på, at mine kompetencer kan bruges i et nyt job.
Svarmuligheder
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
77
112
301
394
212
71
Ikke-forsøg
126
175
462
438
131
56
Samlet
203
287
763
832
343
127
15
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0016.png
SLUTEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 31: Spørgsmål 6.1
Er du i job eller fuldtidsuddannelse på nuværende tidspunkt?
Tabel 32: Spørgsmål 6.2
Skal du starte i et nyt job, eller er du optaget på en fuldtidsuddannelse inden for
den nærmeste fremtid?
Svarmuligheder
Nej
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Svarmuligheder
Nej
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
640
729
1.369
481
544
1.025
Ja
525
656
1.181
Ja
159
184
343
16
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0017.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
OVERSIGT OVER INFORMANTER
OVERSIGT OVER INFORMANTER
Tabellen nedenfor giver et overblik over, hvilke typer samtaler der er observeret i forbindelse med slutevalueringen samt antal informanter fordelt på hhv. repræsentanter for
hovedkontorer, medarbejdere fra lokalafdelinger samt medlemmer i forsøget fordelt på de fem a-kasser, som er udvalgt til denne del af undersøgelsen. Medlemmerne har deltaget i
enkeltinterviews, mens repræsentanter for a-kasser og jobcentre har deltaget i fællesinterviews.
Tabel 33: Oversigt over informanter
Fagforening
Antal observerede
samtaler samt
samtaletype
3 individuelle samtaler
(30 minutter)
4 individuelle samtaler
(30 minutter)
3 individuelle samtaler
(30 minutter)
2 individuelle fællessamtaler
(30 minutter)
1 fællesoplæg (30 minutter)
4 individuelle samtaler
(15 minutter)
Repræsentanter for
hovedkontor
(hvis relevant)
1
0
0
n/a
2
Medarbejdere fra
lokalafdeling
2
3
4
1
3
Repræsentanter for
jobcenter
n/a
n/a
n/a
1
3
Medlemmer
i forsøg
3
4
3
2
4
3F-A
HK-A
Dansk Metal-A
FOA-A
MA-A
17
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 268: Første del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2754052_0018.png
Bright
Ideas.
Sustainable
change.
18