Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2753624_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om fejl i tal på Jobindsats, der anvendes i fokus-
målinger til skærpet tilsyn
CVR 10172748
22. september 2023
J.nr. 23/01388
Kære udvalgsmedlemmer
I august 2018 indgik S, V, DF, SF, RV, KF og LA
Aftale om en forenklet beskæfti-
gelsesindsats.
Med aftalen fik kommunerne større frihed til selv at tilrettelægge
indsatsen ud fra den enkelte lediges behov. For at skærpe fokus på de kommuner,
der ikke lever op til intentionerne i forenklingen, men efterlader borgere passive
uden indsats og kontakt med jobcentret i længere perioder, blev der samtidig ind-
ført et skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats til langvarigt ledige.
I april måned orienterede jeg jer om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæfti-
gelsesindsatsen i kommunerne, herunder at Mariagerfjord og Odder Kommuner var
omfattet af skærpet tilsyn light, fordi de to kommuner havde flere borgere på of-
fentlig forsørgelse end rammevilkårene tilsagde og ikke havde givet aktive tilbud i
det forudsatte omfang i 2022.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har efterfølgende i forbindelse med
seneste opdatering på Jobindsats.dk konstateret, at tallene for samtaler og tilbud,
der anvendes i skærpet tilsyn ved en fejl, har været overvurderet for en række ydel-
sesmodtagere for perioden juni 2021
april 2023. Kommunerne har derfor ikke lø-
bende haft retvisende tal at tilrettelægge deres indsats efter. Det skyldes, at en sær-
lig opgørelsesmetode for samtaler og tilbud, som skulle tage højde for perioder,
hvor beskæftigelsesindsatsen var suspenderet på grund af Covid-19, imod hensig-
ten fortsat blev brugt i målingerne efter 1. juni 2021. Fejlen har påvirket opgørelsen
af ydelsesmodtagere, som i hele eller dele af suspensionsperioden havde været fri-
taget for kontakt og tilbud ifm. barsel eller fritaget for personlig kontakt.
Hvis de korrigerede tal havde været tilgængelige for kommunerne, og havde disse
tal været lagt til grund for opfølgningen på kommunernes indsats i 2022, ville Ran-
ders Kommune potentielt have været omfattet af skærpet tilsyn som følge af mang-
lende opfyldelse af fokusmålet om samtaler.
Desuden ville seks kommuner ud over Mariagerfjord og Odder Kommuner potenti-
elt have været omfattet af skærpet tilsyn light. som følge af manglede opfyldelse af
fokusmålet om aktive tilbud.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 267: Orientering om fejl i tal på Jobindsats, der anvendes i fokus-målinger til skærpet tilsyn
Jeg kan dog samtidig oplyse, at de seneste tal, som omfatter kommunernes samtaler
og tilbud i perioden maj 2022 til april 2023, viser, at såvel Mariagerfjord og Odder
Kommuner som de yderligere seks kommuner, der potentielt kunne have været om-
fattet af skærpet tilsyn light i 2022, ligger til at opfylde fokusmålet for tilbud i
2023.
Randers Kommune opfylder på nuværende tidspunkt ikke fokusmålet for samtaler,
men kommunen vil kunne nå at få afholdt tilstrækkeligt med samtaler til at opfylde
fokusmålet ved udgangen af 2023 og dermed undgå at blive omfattet af skærpet til-
syn.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er i dialog med Randers kommune,
og går i øvrigt løbende i dialog med øvrige kommuner i risiko for at blive omfattet
af skærpet tilsyn med henblik på at understøtte beskæftigelsesindsatsen.
Det er ikke aktuelt at udtage yderligere kommuner til skærpet tilsyn eller tilsyn
light på baggrund af indsatsen i 2022, da kommunerne, jf. § 6, stk. 2, i bekendtgø-
relse om skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats, skal have besked
inden udgangen af april, hvis de er omfattet af skærpet tilsyn.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2