Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2749959_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Tvangshævning af pension
I dag skal kontanthjælpsmodtagere, der har sparet op til alderdommen i en
pensionsordning med over 50.000 kr., efter 6 måneder hæve og forbruge de-
res pension, før de igen kan få kontanthjælp. Pensionen bliver beskattet eks-
tra hårdt med 60 pct., når de hæver den.
I F&P foreslår vi (som Ydelseskommissionen) at fjerne tvangshævning af ar-
bejdsmarkedspensioner, som har flere skadelige effekter:
Modsatrettede krav:
Det er absurd, at én lov tvinger kontanthjælps-
modtagere til at hæve og forbruge deres pension, mens en anden lov tvin-
ger kontanthjælpsmodtagere til at spare mere op til pension. I 2020 trådte
reglerne om Obligatorisk Pension i kraft, som skal sikre, at kontanthjælps-
modtagere sparer mere op til egen pension.
Borgerne bør stilles lige:
I dag kan nogle borgere undgå at hæve deres
arbejdsmarkedspension, hvis deres ordning har en såkaldt tilbagekøbs-
klausul. Det bør ikke være afgørende for en borgers mulighed for at få
kontanthjælp, om deres arbejdsmarkedspension er med eller uden tilba-
gekøbsklausul. Det er ikke en klausul, som den enkelte selv kan vælge til
eller fra.
Tillid til pensionssystemet:
Pensionsindbetalinger skal gå til at sikre
en værdig alderdom. Det følger af Fælleserklæringen fra 1987. Samtidig
skal borgere, der har pensionsopsparing, ikke stilles ringere end borgere,
der ikke har sparet op. Det skal altid kunne betale sig at spare op til pen-
sion.
Hård økonomisk konsekvens for borgerne:
Når man hæver en ar-
bejdsmarkedspension med tilbagekøbsret førtidigt, så skal man betale 60
pct. i strafafgift til staten. Det er en særdeles hård skattesanktion for kon-
tanthjælpsmodtagere, fordi de tvinges til at hæve pensionen før tid. Der-
udover vil ældre kontanthjælpsmodtagere tæt på folkepensionsalderen
ikke kunne nå at spare en ny pension op, og dermed kan de ende med kun
at have folkepension og ATP som pensionister.
11.09.2023
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Karina Ransby
Underdirektør
Dir.
41 91 90 80
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00378
469405
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 255: Henvendelse af 12/9-23 fra Forsikring & Pension om tvangshævning af pension
I F&P mener vi, at tvangshævningsreglen bør ophæves, så borgerne har mu-
lighed for at gå ind i en alderdom med deres pensionsopsparing.
Tvangshævningsreglen
I 1998 blev der indført krav om, at kontanthjælpsmodtagere efter 6 måneder
skal hæve og forbruge pensionsopsparinger med tilbagekøbsret, før de igen
kan få kontanthjælp. Samtidigt blev der indført en bagatelgrænse på 50.000
kr. for enlige og 100.000 kr. for ægtepar, som ikke er blevet pristalsreguleret.
Reglen blev til i en tid, hvor skattereglerne var anderledes udformet, men
med de regler, der gælder i dag, er den med tiden blevet åbenbart urimelig.
F&P har undersøgt, hvor mange der bliver ramt af reglen. Vi skønner, at ca.
800 kontanthjælpsmodtagere og deres ægtefæller i perioden 2019-2021 hæ-
vede i alt 156 mio. kr. fra deres pensionsordninger som følge af reglen.
Hvis pensionsmidler hæves i utide, beskattes de med 60 pct. Den relativt høje
beskatning skyldes et pensionspolitisk ønske om, at pensionsmidler skal øre-
mærkes til pension. Samlet set har kontanthjælpsmodtagere og deres ægte-
fæller betalt 87 mio. kr. i skat af de pensionsmidler, de er blevet tvunget til at
hæve i perioden 2019-2021.
Obligatorisk Pensionsopsparing
I 2020 trådte reglerne om Obligatorisk Pensionsopsparing i kraft. Reglerne
skal sikre, at kontanthjælpsmodtagere sparer op til deres egen pension. Når
reglerne er fuldt indfaset i 2030, vil en enlig kontanthjælpsmodtager således
indbetale 5,8 pct. af sin indkomst til pension i ATP. Denne ordning bør umid-
delbart give anledning til at ophæve tvangshævningsreglen, som har den
modsatte effekt. Det er ikke rimeligt, at kontanthjælpsmodtagere tvinges til
at betale en strafafgift på 60 pct. af deres opsparede pensionsmidler, hvoref-
ter de tvinges til at påbegynde en ny pensionsopsparing ”fra bunden”.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00378
469405
Med venlig hilsen
Karina Ransby
Side 2