Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 253
Offentligt
2749800_0001.png
Beskæftigelsesminister
Ane Halsboe-Jørgensen
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Tilsynsrådets bemærkninger til fokusrevisionen om 225-ti-
mersreglen og Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommu-
nernes brug af skærpet rådighedssanktion
CVR 55568510
30. juni 2023
J.nr. 23/05840
Kære Ane Halsboe-Jørgensen
Vi har på mødet i Tilsynsrådet den 26. juni bl.a. behandlet Ankestyrelsens praksisun-
dersøgelse af udvalgte kommuners brug af skærpet rådighedssanktion, jf. § 40 a, stk.
1.
Vi finder det meget problematisk, at Ankestyrelsen konkluderer at ville ændre af-
gørelserne i alle de udvalgte sager vedr. aktivitetsparate borgere og i størstedelen af
afgørelserne vedr. jobparate borgere. Særligt er det bekymrende, at det er hos de
svageste borgere i samfundet, hvor der har været fejl i sagsbehandlingen.
Det gælder ikke mindst i lyset af, at baggrunden for undersøgelsen er
Aftale om
mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbeta-
linger
af 18. december 2018, hvori det netop eksplicit understreges, at aftaleparti-
erne har været særligt opmærksomme på, at nogle borgere er så udsatte, at det ikke
bringer dem tættere på arbejdsmarkedet at blive sanktioneret. Af den årsag var afta-
lepartierne enige om, at det var absolut nødvendigt at opretholde de særlige hensyn
over for aktivitetsparate borgere, som var gældende før den politiske aftale. Disse
hensyn er tydeligvis ikke blevet efterlevet i den praktiske forvaltning af reglerne.
Rådet ser med alvor på, at kommunernes administration af reglerne er mangelfuld.
Dels fordi lovgivningen er meget kompleks og tilsyneladende vanskelig at forvalte
korrekt, og dels fordi praksisundersøgelsen peger på, at kommunerne mangler
kompetencer til at udføre en korrekt forvaltningsretslig sagsbehandling.
Vi er meget interesserede i at blive orienteret om de udvalgte kommuners tilbage-
meldinger til Ankestyrelsen og den eventuelle videre opfølgning med kommu-
nerne.
På mødet drøftede rådet også fokusrevisionen om 225-timersreglen. Rådet anser re-
sultaterne af fokusrevisionen for stærkt bekymrende. Vi anser det for særligt proble-
matisk, at reglerne indeholder en betydelig kompleksitet, der gør det vanskeligt for
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 253: Orientering om statusrapport vedr. tilsynet med a-kasser og kommuner for 2022
2749800_0002.png
de kommunale sagsbehandlere at administrere reglerne. Desuden er det meget kriti-
sabelt, at den kommunale it-understøttelse af har gjort det svært for sagsbehandlerne
at håndtere elementære forvaltningsprincipper. Alt i alt er rådet bekymret for borger-
nes retssikkerhed med den nuværende administration.
Rådet vil på den baggrund opfordre ministeren til at overveje, om det er hensigts-
mæssigt at forsætte med at håndhæve 225-timersreglen, indtil der er klarhed over
reglerne, og hvordan disse kan forvaltes på en forsvarlig måde, herunder en bedre it-
understøttelse.
Rådet må konstatere, at der i de to sager er massive problemer med at overholde
reglerne i den kommunale administration. Men vi konstaterer også, at de komplice-
rede reglerne på disse området samt helt grundlæggende forvaltningsretlige be-
stemmelser ikke overholdes. Det gælder f.eks. partshøring og klagevejledning. De
komplicerede regler og udmøntningen af disse risikerer at udhule borgernes retssik-
kerhed.
Desuden bemærker rådet, at en af de fælles udfordringer for de to sager er imple-
menteringsprocessen fra politisk aftale til fastlæggelse af praksis. Rådet opfordrer
derfor til, at implementeringsprocesserne forbedres i form af bl.a. rettidige vejled-
ninger, undervisning og tjeklister til administration af nye regler.
I forlængelse af rådets drøftelse af fokusrevisionen om implementeringen af forenk-
lingsreformen glæder det rådet at konstatere, at resultaterne peger på, at forenklings-
reformen er udmøntet efter intentionerne i aftalen. Rådet ser dog gerne, at kommu-
nerne og a-kasserne styrker deres samarbejde om fællessamtalerne uagtet, at der ikke
stilles samme krav om afholdelse af fællessamtaler fra 1. januar 2024, hvor Anden
delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen træder i kraft. Dette er vigtigt for
at sikre en god overdragelse mellem a-kasse og jobcenter efter de første 3 måneder af
kontaktforløbet.
Afslutningsvis ser vi frem til mødet med ministeren den 15. september, hvor med-
lemmerne af rådet vil præsentere deres bud på udfordringerne forbundet med det
fremadrettede tilsyn set i lyset af den kommende reformering af beskæftigelsesind-
satsen.
Venlig hilsen
Henrik Bach Mortensen
Formand
2