Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2746239_0001.png
Frihed.
Tillid.
Værdighed.
FH’s bud på en ny beskæftigelsesindsats
August 2023
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0002.png
Indhold
Forord
Aktiv arbejdsmarkedspolitik – fundamentet for flexicurity
Et nationalt kompromis om den danske beskæftigelsesindsats
Forslag
Den arbejdsløse i centrum
A-kasserne skal have det fulde ansvar for dagpengemodtagere
Beskæftigelsesindsats i to hovedspor
Færre krav til jobparate arbejdsløse
Ny enhed skal hjælpe arbejdsløse med flere problemer
Kontanthjælpsmodtagere kan vælge forløb
Styrk de regionale arbejdsmarkedsråd (RAR)
Økonomiske forventninger
Flere rettigheder og færre proceskrav
Stærkere uddannelsesrettigheder
Drop rigide krav og fokusér på fagligheden
Økonomiske forventninger
En hurtig og værdig indsats for arbejdsløse med andre problemer
Indfør en afklaringsret for kontanthjælpsmodtagere
Udviklingsfleksjob
Ret til førtidspension ved betydeligt begrænset arbejdsevne
Afskaffelse af jobafklaringsforløbene
Økonomiske forventninger
7
7
7
9
9
9
11
11
13
13
14
15
17
17
17
18
18
18
3
3
4
Frihed Tillid Værdighed FH’s bud på en ny beskæftigelsesindsats
Udgivet af FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation August 2023
Foto: Joshua Gross og Jesper Ludvigsen
ISBN: 978-87-93822-33-7
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0003.png
Forord
Aktiv arbejdsmarkedspolitik
– fundamentet for flexicurity
Danmark er det land i OECD, der investerer aller-
mest i vores arbejdsløse1, og det er der en god
grund til Det har nemlig været helt afgørende for,
at den strukturelle arbejdsløshed er faldet fra om-
kring 10 procent i 1990’erne til omkring 4 procent i
2010’erne
2
Dermed kommer pengene mange gange ind igen,
for som
tommelfingerregel får vi otte milliarder kro-
ner mere i statskassen om året, når vi sænker den
strukturelle ledighed med et procentpoint
3
Modellen kalder vi flexicurity, og succesen handler
om, at den i sin kerne er en sikkerhedsforanstalt-
ning klar til at gribe de lønmodtagere, der bliver
ramt af omstillinger Det gør vi ikke mindst med en
aktiv beskæftigelsespolitik, der hurtigt og effektivt
får folk varigt tilbage i arbejde Det stærke sikker-
hedsnet er en forudsætning for, at vi kan blive ved
med at have verdens bedste arbejdsmarked
Men beskæftigelsespolitikken er nødt til at udvikle
sig Arbejdsmarkedet og befolkningen ændrer sig,
Figur 1. Udvikling i ledighed og strukturel ledighed.
Pct
14
og det er vores tilgang til arbejdsløse også nødt til
at gøre Ikke fordi, regeringen vil spare tre milliar-
der på beskæftigelsesindsatsen, men fordi et ar-
bejdsmarked i forandring kalder på nye løsninger
Derfor er vi i FH klar med vores bud på fremtidens
beskæftigelsessystem
Et system, der hviler på tre grundlæggende værdi-
er, som skal skinne igennem alle de ændringer, vi
foreslår:
• Vi vil give både arbejdsløse og sagsbehand-
lere
FRIHED
til at finde de rigtige løsninger for
den enkelte
• Vi vil vise de arbejdsløse
TILLID
og have en
grundlæggende tro på, at arbejdsløse ønsker
at komme ud af arbejdsløshed, fremfor den
mistillid, som præger systemet i dag
• Vi vil sikre de arbejdsløses
VÆRDIGHED
og
ikke længere trække både raske og syge men-
nesker igennem unødige og ydmygende forløb
12
10
8
6
4
2
0
1980
1982
1984
1986
1988
1990
1992
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
Ledighed
Strukturel ledighed
10,4 pct.
4,4 pct.
2014
2016
2018
1981
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
1) Danish Flexicurity: Rights and Duties (aeaweb.org)
2) Jf. Kreiner og Svarer.
3) Jf. eksempelvis https://www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_krisen-kan-haeve-den-strukturelle-ledighed-med-25000.pdf
Kilde: Kreiner og Svarer
3
2019
2020
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0004.png
Figur 2.
Fordeling i udgifter til aktiv beskæftigelsesindsats (2021)
FH mener, at det er problematisk at skulle spare
så mange penge i et beskæftigelsessystem, der i
forvejen er udfordret
Tilliden og opbakningen til beskæftigelsesindsat-
sen er under et stærkt pres Fra borgere, politikere,
virksomheder og offentligheden Det kan vi ikke
leve med Den tillid skal genoprettes, så vi ikke
ender et sted, hvor princippet om, at fællesskabet
hjælper os, når vi mister arbejdet, bliver udfordret
I fagbevægelsen er vi enige med regeringen i, at
vi har brug for en frisk start i beskæftigelsesind-
satsen Og vi er klar til at bidrage konkret og aktivt
Men vi finder ikke løsningen ved at nedskære og
afvikle, men ved at nytænke og genskabe
Derfor foreslår vi i FH at etablere et nationalt
kompromis om beskæftigelsesindsatsen, hvor
vi inddrager viden fra alle vigtige interessenter
Styrende for det arbejde skal være et princip om at
måle på resultatet af indsatserne frem for omfan-
get af indsatser
På de kommende sider beskriver vi en model for
en ny beskæftigelsesindsats samt nogle af de
værdier, principper og centrale forslag, som en ny
model skal bygge på Det skal ses som et sam-
let forslag, således at de enkelte elementer ikke
kan stå alene Det er vores udgangspunkt for en
afgørende samtale om fremtidens beskæftigel-
sesindsats
Alt sammen funderet på de tre centrale værdier:
Frihed, tillid og værdighed
Ialt: 11,9 mia. kr.
Drift af jobcentrene
5,5 mia. kr.
Andre beskæftigelsesordninger
1,0 mia. kr.
Aktivering mv. ( inkl. følgeudgifter
5,2 mia. kr.
Særlige indsatser, puljer mv.
0,2 mia. kr.
Kilde: STAR 2023
Det betyder ikke, at der ikke længere skal stilles
krav til arbejdsløse Selvfølgelig skal der det Men
det betyder, at vi vil gøre det på en ny måde, der i
langt højere grad møder de arbejdsløse i øjenhøj-
de frem for at køre alle igennem samme standard-
forløb
Vi lægger desuden op til en langt større opdeling
af de arbejdsløse En rask, velfungerende dag-
pengemodtager, der netop har mistet jobbet, har
behov for en helt anden hjælp end en langtidsledig
kontanthjælpsmodtager med eventuelle syg-
domme, nedslidning og meget andet Den sidste
gruppe skal vi tilbyde langt mere hjælp end i dag,
mens de arbejdsløse, der er tættere på arbejds-
markedet, i langt højere grad skal have lov at finde
nyt job uden unødig indblanding med mindre de
selv ønsker det
Et nationalt kompromis om
den danske beskæftigelsesindsats
I regeringsgrundlaget er der lagt op til at spare
tre milliarder kroner om året, eller hvad der svarer
til mindst en fjerdedel af det nuværende budget
4
Nanna Højlund,
næstformand i FH
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0005.png
Tre bærende værdier for
fremtidens beskæftigelsesindsats
Frihed
Et menneske uden rettigheder
er ufrit Derfor er det vigtigt at
sikre rettigheder for den enkelte
for at understøtte det frie valg
I dag bestemmer staten, hvad
kommunerne og a-kasserne
skal bestemme over den enkelte
arbejdsløse Det skaber et
system, hvor mennesker klient-
gøres i et større omfang end
nødvendigt Vi får dermed ikke
forløst det potentiale, der ligger i
medbestemmelse  
Derfor skal retten til medindfly-
delse være et styrende element
for den fremtidige beskæftigel-
sesindsats Arbejdsløse skal
ikke sættes fri fra krav, men
være frie til selv at finde en vej til
at indfri dem
Det gælder også for de med-
arbejdere, der er i beskæftigel-
sesindsatsen De skal i højere
grad stilles fri til at bruge skøn,
faglig viden og sund fornuft til
at hjælpe det menneske, der
sidder foran dem
Tillid
FH mener, vi bør stræbe efter
et system uden ligegyldige
kontrolforanstaltninger, som er
fokuseret på processen Vi skal
i stedet kigge på resultaterne
af indsatsen En indsats, som
består af kvalificeret vejledning,
rettigheder og muligheder, som
tager afsæt i den enkelte
Paroler som at ”sætte den
arbejdsløse i centrum” får først
reel betydning, når der er tillid
til den arbejdsløse Som ledig
er det, man allermest ønsker
sig, varig beskæftigelse eller
uddannelse Med det udgangs-
punkt er der ikke behov for den
store mængde af begrænsnin-
ger og central detailstyring af
ledighedsforløb, vi ser i dag
Mere tillid i beskæftigelses-
indsatsen handler også om
at lægge mere ansvar i den
samtale, der foregår mellem
arbejdsløs og sagsbehandler
eller socialrådgiver Have tillid
til de faglige kompetencer og
skøn, som medarbejdere har og
som kan bringes i spil til fordel
for den arbejdsløse
Værdighed
En værdig behandling handler
både om frihed til at vælge egen
vej samt tillid til, at det væsent-
ligste for enhver – sagsbehand-
lere såvel som borgere – er at
komme ind på arbejdsmarkedet
igen Tingene hænger sammen
Der er en verden til forskel på
de behov, man kan have, når ar-
bejdsløsheden rammer Derfor
er det også væsentligt med en
skønsbaseret, tillidsvækkende
start, der føles som et bidrag
til at komme hurtigt og varigt i
arbejde igen
Målet bør være et system, hvor
borgere behandles ordentligt,
ligeværdigt og værdigt Og hvor
afgørelser træffes på måder,
der giver accept og respekt
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0006.png
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0007.png
Den arbejdsløse
i centrum
A-kasserne skal have det fulde ansvar for dag-
pengemodtagere
Fra 2024 træder en efterspurgt og nødvendig
forenkling af beskæftigelsesindsatsen i kraft, når
dagpengemodtagerne i de første tre måneders
ledighed kun skal have kontakt med deres a-kas-
se Dermed er det i den periode slut med parallelle
forløb i både a-kasser og jobcentre
Vi ved fra a-kasseforsøget, at det virker, og fra
a-kasseforsøget ved vi også, at forsøgsdeltager-
ne er markant mere tilfredse end ikke-forsøgsdel-
tagerne, som fremgår af nedenstående figur
Blandt andet derfor mener vi i FH, at man i forbin-
delse med omstruktureringen af beskæftigelses-
indsatsen bør tage det næste skridt og give a-kas-
serne det fulde ansvar for dagpengemodtagerne i
hele ledighedsperioden
Det vil i højere grad være muligt at benytte det
faglige udgangspunkt, som a-kassen har, til at
etablere en mere branchespecifik og jobrettet
indsats for den enkelte dagpengemodtager En
ny beskæftigelsesindsats skal bruge faglighed,
viden og ressourcer mere målrettet
Beskæftigelsesindsats i to hovedspor
Placeringen af dagpengemodtagerne hos a-kas-
serne vil spare kommunerne for penge og dermed
frigøre ressourcer til at tage ordentligt hånd om de
arbejdsløse, der har brug for mere hjælp Det kan
for eksempel være arbejdsløse med handicap,
psykiske sygdomme, nedslidning eller uintegre-
rede arbejdsløse, der ikke taler dansk og ikke
kender det danske system
Derfor lægger FH op til at skabe to hovedspor for
beskæftigelsesindsatsen – et for de jobparate ar-
Figur 3: Udvikling i antal tilfredse forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere (Rambøll)
Procent
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Forår 21
Efterår 21
Forår 22
Efterår 22
58%
Ikke-forsøgsdeltager
68%
Forsøgsdeltager
60%
54%
62%
59%
50%
43%
Kilde: AMANDA, Arbejdsmarkedsportalen, Resultatdata og AMFORA
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0008.png
bejdsløse og ét for dem som har mere komplekse
udfordringer Førstnævnte består igen af to under-
kategorier – dagpengemodtagerne skal tilknyttes
a-kasserne, mens andre jobparate kan tilbydes et
frit valg mellem et forløb i en a-kasse, hos en faglig
organisation, en kommune eller hos anden kvalifi-
ceret aktør Det andet hovedspor vil fortsat ligge i
kommunerne for de øvrige målgrupper
I alle kommuner etableres en ny tværgående
enhed på tværs af social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet, der kan tilbyde borgere med
andre problemer end ledighed en sammenhæn-
gende og helhedsorienteret indsats, og de øvrige
jobparate målgrupper en beskæftigelsesrettet
indsats
Denne model vil både sikre et enklere og mere
målrettet forløb for de jobparate arbejdsløse og
et bedre forløb for de arbejdsløse med andre pro-
blemer end bare arbejdsløshed, da kommunen vil
være bedre rustet til at tage hånd om netop deres
udfordringer De samlede udgifter vil desuden
blive reduceret, da a-kasser og jobcentre i dag
bruger mange ressourcer på overlappende ind-
satser og koordinering
Et større ansvar til a-kasserne handler ikke om, at
jobcentre eller kommuner skal sættes ud på side-
linjen Tværtimod Forslaget handler om at sikre
en mere effektiv arbejdsdeling, hvor begge parter
bruger deres ressourcer og kompetencer dér, hvor
det giver de bedste resultater Et godt samarbejde
mellem kommuner og a-kasser er helt centralt,
og igennem hele forløbet skal arbejdsløse kunne
visiteres imellem de to spor, hvis der opstår behov
FH foreslår to hovedspor for beskæftigelsesindsatsen
Arbejdsløse
som er jobparate
Arbejdsløse
med mere komplekse udfordringer
Dagpenge-
modtagerne
knyttes til
a-kasserne
Andre
jobparate
tilbydes frit valg mellem
et forløb i en a-kasse,
hos en faglig organisa-
tion, en kommune eller
hos anden kvalificeret
aktør
Disse tilknyttes
kommunerne
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
For selvfølgelig hører alle arbejdsløse ikke natur-
ligt hjemme i den ene eller den anden kasse Der
vil være mange gråzoner, og manges situation vil
løbende ændre sig, så der kan blive behov for en
større eller mindre indsats
For at a-kasserne kan overtage opgaven med
kontaktforløbet uden, at der følger direkte økonomi
med til samtalerne, lægges der til grund, at opga-
ven skal løftes i et andet beskæftigelsessystem
end i dag
Færre krav til jobparate arbejdsløse
FH mener, at et nyt beskæftigelsessystem skal
bygges på en grundlæggende antagelse af, at
jobparate arbejdsløse gerne vil i job eller ud-
dannelse Ud fra den grundpræmis om tillid til de
arbejdsløse er der grundlag for at tage et opgør
med de krav, der stilles til de arbejdsløse Det er
desuden en forudsætning for, at a-kasserne i prak-
sis vil være i stand til at overtage hele kontaktfor-
løbet med jobparate arbejdsløse uden yderligere
økonomi til opgaven
Derfor foreslår FH, at de nuværende krav til
samtaler erstattes af et krav om én fysisk samtale
i a-kassen i starten af ledighedsperioden og der-
udover samtaler efter behov Desuden skal kravet
om et ret og pligt tilbud inden for seks måneders
ledighed afskaffes og erstattes af en ret til tilbud
Endelig skal det omfattende kontrolregime mod
a-kasserne fokuseres og i højere grad være risiko-
betonet
Ressourcekrævende proceskrav og kontrol, der
ikke bringer den arbejdsløse tættere på job, skal
ikke gentages i det nye kontaktforløb Samtidig
vil fagbevægelsen forpligte sig på at fremme en
fælles indgang i forhold til virksomhedsservice og
jobformidling, så virksomhederne kan henvende
sig ét sted på tværs af a-kasser
Ny enhed skal hjælpe
arbejdsløse med flere problemer
Borgere med problemer ud over ledighed skal
have ret til en tværgående, helhedsorienteret
indsats, der kan afklare og udvikle borgernes
arbejdsevne og understøtte deres vej ind på
arbejdsmarkedet Det forudsætter, at det kommu-
nale system kan arbejde på tværs af de forskellige
forvaltninger i kommunen
FH foreslår derfor, at der i alle kommuner opret-
tes en ny tværgående enhed Den skal sikre, at
de nødvendige kompetencer er til stede for, at
borgere med andre problemer end ledighed kan
få en individuel og helhedsorienteret indsats FH
foreslår i den forbindelse, at de kommunale reha-
biliteringsteams og ressourceforløb nedlægges
Der skal sikres en koordinerende sagsbehandling
gennem et relevant tværfagligt team omkring bor-
geren, heriblandt sundhedskoordinatoren, samt
udarbejdes en plan i samarbejde med borgeren
Målet er, at borgeren hurtigst muligt bliver afklaret
og får de relevante indsatser, der kan bringe bor-
geren tilbage i varig ordinær beskæftigelse eller
fleksjob eller blive tilkendt førtidspension
Kontanthjælpsmodtagere kan vælge forløb
Som led i at skabe mere frihed for den enkelte
arbejdsløse, foreslår FH, at jobparate kontant-
hjælpsmodtagere selv skal kunne vælge, om de
ønsker hjælp af en fagforening, a-kasse, kommu-
ne eller anden aktør I den forbindelse skal der
etableres et system for, at disse aktører kan blive
godkendt til at varetage den indsats
I samme ombæring bør man desuden lave et
samlet overblik over forbrug af kommunale midler
til udlicitering af opgaver knyttet til den aktive
beskæftigelsesindsats, herunder kvalitet og
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0010.png
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0011.png
effekt forbundet med udliciteringen En analyse
foretaget af VIVE
4
har nemlig vist et samfunds-
økonomisk underskud på 410 millioner kroner ved
brug af anden aktør Det skyldes blandt andet, at
arbejdsløse henvist til anden aktør i gennemsnit
er 10 dage mindre i beskæftigelse, end hvis den
aktør var lige så effektiv som jobcentrene Der-
udover konstaterer Det Økonomiske Råd, at det
ikke er oplagt, at en udlicitering af en større del af
beskæftigelsesindsatsen til private aktører vil føre
til bedre resultater for de arbejdsløse
Styrk de regionale arbejdsmarkedsråd (RAR)
I dag er en meget stor del af indsatsen for de ar-
bejdsløse forankret i kommunerne, og det giver jo i
sagens natur 98 forskellige administrationer Men
samme opdeling findes åbenlyst ikke på arbejds-
markedet, hvor kommunegrænser ikke betyder
noget for hverken arbejdsgiver eller arbejdstager
Den fremtidige beskæftigelsesindsats bør tage
højde for dette ved at styrke de regionale arbejds-
markedsråd
I de råd kan arbejdsmarkedets parter i samarbej-
de med kommunerne sikre et bedre samarbejde
om indsatsen over for de arbejdsløse, så den ikke
i alt for høj grad bliver fokuseret på forholdene i en
enkelt kommune
Det kunne eksempelvis ske ved, at arbejdsmar-
kedsrådene udarbejder positivlister over kurser
og uddannelser inden for områder med mangel
på arbejdskraft, understøtter tilvejebringelsen af
virksomhedspraktik og løntilskud ved regionens
virksomheder og sikrer, at uddannelsesinstituti-
onernes tilbud matcher behovet for kvalificeret
arbejdskraft i regionen, samt får flere dedikerede
medarbejderressourcer i AMK’erne
4) https://www.vive.dk/media/pure/9105/2043866
Økonomiske forventninger
Det er FH’s skøn, at forslagene om at opdele
beskæftigelsesindsatsen i to hovedspor vil
medføre betydelige administrative bespa-
relser på sagsbehandling Det skyldes
dels, at a-kasserne overtager en stor del af
samtalerne med de forsikrede arbejdsløse,
og at der fremadrettet vil blive brugt langt
færre ressourcer på koordinering mellem
jobcentre og a-kasser, og at man vil undgå
dobbeltarbejde ved at have indsatsen over
for de arbejdsløse centreret et sted frem for
to
Der vil imidlertid blive behov for at tilføre
a-kasserne flere midler til blandt andet ud-
vikling af nye it-systemer, men denne udgift
vil være langt mindre end besparelsen
Styrkelsen af de regionale arbejdsmar-
kedsråd kan understøttes af, at de midler
der i dag bruges til at monitorere og kon-
trollere via dataindsamlinger i for eksempel
STAR overgår til rådene
Samlet set er FH’s forventning desuden, at
et beskæftigelsessystem forankret i a-kas-
serne vil være mere effektivt til at få arbejds-
løse tilbage i job, som på længere sigt vil
gavne samfundsøkonomien
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0012.png
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0013.png
Flere rettigheder
og færre proceskrav
Vores nuværende beskæftigelsessystem er
bygget på kontrol og mistillid Det skal vi have
et grundlæggende opgør med Det er imidlertid
nemmere sagt end gjort, for man skal ikke være
blind for, at mange regler og processer findes for
at sikre borgernes retssikkerhed Derfor er opga-
ven at finde og fjerne de krav, som ikke giver værdi
og resultater
Når vi vil designe et system, hvor borgeren i mindre
grad er beskyttet af processer og bureaukrati, er
det nødvendigt at skabe et mere ligeværdigt for-
hold mellem sagsbehandleren og den arbejdsløse
Vi skal også sikre både borgerens og sagsbe-
handlerens frihed til at finde den bedste løsning
ved at fjerne formelle krav om aktivering, jobprøv-
ning, uddannelse, etc Der skal være en grundlæg-
gende tillid til, at de to i samarbejde kan finde frem
til den rigtige løsning for den enkelte
Stærkere uddannelsesrettigheder
Arbejdsmarkedet ændrer sig hele tiden, og det
er vigtigt, at arbejdsstyrken er rustet til at følge
med Desværre har vi over en årrække set et fald
i brugen af ordinær uddannelse til arbejdsløse (jf
figur)
Derfor foreslår FH en helt ny tilgang til arbejdslø-
ses videreuddannelse Vi vil garantere forsikrede
arbejdsløse en ret til uddannelse i op til 12 uger
om året, så længe der er tale om opkvalificering
indenfor mangelområder Både den grønne omstil-
ling og den øgede digitalisering af samfundet be-
tyder, at mange funktioner lige nu bliver forældede,
mens nye funktioner dukker op Det skal vi kunne
imødekomme, for ny forskning viser, at arbejdslø-
se med videreuddannelse hurtigt og effektivt kan
kvalificere sig til nye funktioner, hvor der er behov
for dem (Humlum m fl , 2022)
Figur 4: Antal akitveringsforløb, ordinær uddannelse
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: AMANDA, Arbejdsmarkedsportalen, Resultatdata og AMFORA
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
FH foreslår desuden, at retten til uddannelse på
110 procent af dagpengesatsen bliver styrket
Ordningen fungerer i dag sådan, at ufaglærte eller
faglærte med en forældet uddannelse kan tage en
erhvervsuddannelse indenfor et mangelområde
og modtage 110 procent af den dagpengesats,
de hidtil har været kvalificeret til Vi ved, at det er en
god ordning, som sikrer den rette omstilling af de
personer og dermed skaber mere af den kvalifice-
rede arbejdskraft, vi har brug for
For det første skal ordningen gøres permanent,
da den i øjeblikket står til at udløbe ved årsskif-
tet
For det andet skal vi lade flere få adgang til ord-
ningen ved at udvide begrebet ’forældet uddan-
nelse’ I dag defineres det som en uddannelse, der
ikke har været anvendt i fem år Men det er meget
uhensigtsmæssigt, at en ledig skal vente fem år for
at komme videre, hvis det er åbenlyst, at vedkom-
mendes uddannelse ikke længere er anvendelig
Det medfører i praksis en lang ventetid, som hver-
ken den arbejdsløse eller samfundet får noget ud
af Den fastlåste periode skal vi fjerne, sådan at en
uddannelse kan anses for forældet med øjeblikke-
lig virkning, hvis eksempelvis sygdom eller udvik-
ling inden for faget og arbejdsmarkedet betyder,
at man ikke længere kan bruge den Derudover
bør begrebet udvides til at gælde alle uddannel-
ser, sådan at også videregående uddannelser
kan betragtes som forældede
For det tredje skal alle med en forældet uddannel-
se have adgang til ordningen, ikke bare faglærte
Slutteligt mener FH, at der skal laves en særskilt
ordning for uddannelsesløftet indenfor professi-
onsuddannelserne Også her er der nemlig meget
stor mangel på flere områder, og derfor bør der
findes en tilsvarende ordning som den målrettet
faglærte
Drop rigide krav og fokusér på fagligheden
Det bør være en ambition, at flest mulige proces-
og dokumentationskrav afskaffes i en fremtidig
beskæftigelsesindsats - både for kommuner og
a-kasser Det skal give frihed til, at arbejdsløse
selv kan være med til at tilrettelægge deres forløb
FH foreslår derfor, at rammerne i det nye kontakt-
forløb skal være mere fleksible, så borgerens
behov kommer i fokus Det skal være op til den
arbejdsløse og sagsbehandleren at aftale mæng-
den af samtaler og at strukturere forløbet på den
måde, der mest effektivt sender den arbejdsløse i
retning af job
FH’s forslag er, at den eneste samtale, der skal
være krav om, finder fysisk sted i starten af le-
dighedsperioden Herfra skal arbejdsløse kunne
forlange en samtale ved behov, ligesom sagsbe-
handleren fra a-kassen, kommunen eller en anden
aktør kan kalde den arbejdsløse ind I det tilfælde
vil den arbejdsløse stadig have pligt til at deltage
fysisk eller digitalt, men samtalen vil altid være
resultat af en konkret, individuel vurdering fra den
ene parts side
Også kravet om et ret- og pligt-tilbud efter senest
seks måneders ledighed skal afskaffes Det er for
rigidt, for dyrt og langt fra det bedste i alle tilfælde
Nogle kan have behov for et sådant forløb tidli-
gere, andre senere og for nogle vil det aldrig give
mening Det er afgørende, at sådanne tilbud ikke
opleves som en straf, men som opkvalificering og
inspiration
Vi skal fokusere på resultaterne af indsatser og
ikke lave indsatser for processens skyld Derfor
foreslår FH, at vi afskaffer det skærpede tilsyn og
i stedet indfører et tilsyn med fokus på resultatmål
I samme ombæring skal vi også i høj grad nedpri-
oritere STAR’s overvågning af kommunernes brug
14
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0015.png
af puljemidler, da der bruges mange ressourcer
på at afrapportere og dokumentere Selvfølgelig
skal kommunernes økonomi og indsatser stadig
være gennemsigtige, men de nuværende krav ta-
ger direkte ressourcer ud af det, det hele handler
om – den praktiske udførsel af beskæftigelsesind-
satsen
I stedet skal vi evaluere ankesystemet, så vi er sik-
re på, at borgernes retssikkerhed ikke bliver kom-
promitteret i et mere frit beskæftigelsessystem
Økonomiske forventninger
Det er FH’s skøn, at mindre rigide krav til
ledighedsprocessen vil medføre betydeli-
ge besparelser på sagsbehandling og til
ineffektive indsatser Det skyldes dels, at
der benyttes færre ressourcer på at følge
og dokumentere processkridt, men også
en antagelse om, at indsatsen bliver mere
effektiv
Forslaget om uddannelsesrettigheder vil i
sig selv medføre udgifter Det er imidlertid
FH’s forventning, at bedre adgang til opkva-
lificering i længden vil tjene sig selv ind og
mere til i form af flere beskæftigede m m
Desuden vil rettigheder til uddannelse for
alle forsikrede arbejdsløse inden for områ-
der med mangel på arbejdskraft være med
til at sikre, at danske virksomheder har den
nødvendige kvalificerede arbejdskraft, og
at arbejdsløses adgang til uddannelse og
opkvalificering ikke betinges af hver enkelt
kommunes økonomiske hensyn
15
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0016.png
16
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0017.png
En hurtig og værdig indsats for
arbejdsløse med andre problemer
Alt for mange arbejdsløse med andre problemer
end arbejdsløshed hænger fast i systemet i årevis
uden at blive afklaret og uden at få de relevante
tværgående indsatser, der kan bringe dem tættere
på job eller uddannelse I værste fald bliver de
fastholdt i et limbo af endeløse arbejdsprøvnin-
ger eller passiv forsørgelse, der hverken fører til
ordinær ansættelse, fleksjob eller førtidspension,
og dermed kommer de længere og længere væk
fra arbejdsmarkedet
Sygemeldte og arbejdsløse med sociale eller
helbredsmæssige udfordringer skal mødes med
tillid og behandles værdigt De skal være med til at
definere deres egne problemer og have indflydel-
se på den indsats, de tilbydes
Indfør en afklaringsret
for kontanthjælpsmodtagere
I dag venter kontanthjælpsmodtagere med andre
problemer end arbejdsløshed ofte alt for længe
på at få en afklaring og dermed den rigtige hjælp
for at komme i beskæftigelse Når der så er truffet
en afgørelse, er der desværre ofte fejl Trods
utallige politiske tiltag til at rette op, så bliver 20-25
% af de påklagede afgørelser fra kommunerne
omstødt af Ankestyrelsen (jf figur 5)
Derfor bør der helt i starten af ledighedsforløbet
foretages en vurdering af, om den arbejdsløse er
jobparat, eller om borgeren har helbredsmæssige,
sociale eller andre problemer, der betyder, at det
vil være mere hensigtsmæssigt med en helheds-
orienteret indsats
Hvad der endegyldigt ikke gavner nogen er, at bor-
gere bliver hængende i systemet uden en afklaring
og dermed bevæger sig længere væk fra arbejds-
markedet, mens uløste problemer vokser sig større,
FH foreslår derfor, at der indføres en afklaringsret,
Figur 5: Omgørelsesprocent på
beskæftigelsesområdet
Procent
30
25
20
15
10
5
0
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Kilde: Ankestyrelsen
hvor kontanthjælpsmodtagere får ret til at blive af-
klaret hurtigst muligt og senest efter 12 måneder
Det betyder, at det inden for et år skal fastslås, om
kontanthjælpsmodtageren er i den rette kategori
Det skal være en grundlæggende rettighed, som
skal sikre fremdrift og bedre retssikkerhed for
borgeren
Udviklingsfleksjob
I dag er det sådan, at borgere med nedsat ar-
bejdsevne ikke kan komme i fleksjob, før det er
dokumenteret, at deres arbejdsevne er varigt og
væsentlig nedsat Det betyder, at alle relevante
tilbud skal være afprøvet og behandlingsmulig-
hederne skal være udtømte Konsekvensen er, at
der for især borgere med sammensatte og diffuse
problemer ofte går meget lang tid, før man kan
sætte ind
FH foreslår derfor at indføre en mulighed for, at
borgere med nedsat arbejdsevne, der ikke er en-
17
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0018.png
deligt afklaret, kan få et udviklingsfleksjob, hvor de
får mulighed for at påbegynde arbejdet samtidig
med, at de følger et behandlingsforløb eller andre
indsatser
Ret til førtidspension ved
betydeligt begrænset arbejdsevne
Med førtidspensionsreformen i 2013 blev det
yderst vanskeligt at få tilkendt en førtidspension
Til gengæld skulle flere borgere med en lille ar-
bejdsevne visiteres til et fleksjob, hvis arbejdsev-
nen kunne udvikles inden for en rimelig periode
Udfordringen er, at en del borgere med en betyde-
ligt begrænset arbejdsevne enten bliver parkeret
på ledighedsydelse eller får et såkaldt minifleks-
job uden udsigt til – og uden en indsats der
understøtter – progression i timetal eller arbejds-
intensitet
FH foreslår derfor, at borgere med betydeligt
begrænset arbejdsevne skal kunne vælge mellem
at komme i fleksjob eller på førtidspension Der er
her tale om borgere med en arbejdsevne under
grænsen for et fleksjob, og hvor arbejdsevnen ikke
kan udvikles til at kunne varetage et fleksjob Før-
tidspensionen kan give borgeren den nødvendige
tryghed, der eventuelt kan være et afsæt til at tage
et skånejob eller ordinære timer i et vist omfang
Afskaffelse af jobafklaringsforløbene
Når man ikke længere har ret til sygedagpenge,
overgår man til et jobafklaringsforløb, der har til
formål at gøre den arbejdsløse klar til beskæfti-
gelse gennem for eksempel praktik, løntilskudsjob
eller opkvalificering
Men forløbene har meget længere varighed end
ventet, og de er for dårlige til at tage højde for den
enkelte syge arbejdsløses behov og udfordrin-
ger Derudover betyder overgangen ofte, at den
arbejdsløse skal have en ny sagsbehandler, der
ikke kender den enkeltes omstændigheder Det er
hverken effektivt eller værdigt over for den enkelte
FH foreslår derfor, at jobafklaringsforløbene af-
skaffes, og at den sygemeldte i stedet kan fortsæt-
te på sygedagpenge på en lavere sats, der svarer
til ressourceforløbsydelsen I den periode kan den
sygemeldte sammen med sin hidtidige sagsbe-
handler lave en ny plan for at få vedkommende i
beskæftigelse Det vil samlet set skabe et mere
sammenhængende forløb for den syge
Økonomiske forventninger
Det er FH’s skøn, at forslagene om udvik-
lingsfleksjob og ret til førtidspension for
borgere med stort set ingen arbejdsevne
vil medføre store besparelser på admini-
stration Det skyldes, at flere borgere med
nedsat arbejdsevne hurtigere vil komme i
fleksjob, og at man vil spilde færre ressour-
cer på at løfte fleksjobbere, der reelt hører
hjemme på førtidspension
Dermed vil det naturligvis forventes, at ud-
gifterne til førtidspension vil stige
Afskaffelse af jobafklaringsforløb skønnes
ligeledes at medføre en betydelig admi-
nistrativ lettelse, samt at sygemeldtes vej
tilbage i arbejde bliver afkortet, hvorved ud-
gifterne til offentlig forsørgelse reduceres
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0019.png
19
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: FH's udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats
2746239_0020.png
FH’s bud på en ny beskæftigelsesindsats
Den arbejdsløse i centrum
A-kasserne skal have det fulde ansvar for dagpengemodtagere
Beskæftigelsesindsats i to hovedspor
Færre krav til jobparate arbejdsløse
Ny enhed skal hjælpe arbejdsløse med flere problemer
Kontanthjælpsmodtagere kan vælge forløb
Styrk de regionale arbejdsmarkedsråd (RAR)
Flere rettigheder og færre proceskrav
Stærkere uddannelsesrettigheder
Drop rigide krav og fokusér på fagligheden
En hurtig og værdig indsats for arbejdsløse med andre problemer
Indfør en afklaringsret for kontanthjælpsmodtagere
Udviklingsfleksjob
Ret til førtidspension ved betydeligt begrænset arbejdsevne
Afskaffelse af jobafklaringsforløbene
Frihed. Tillid. Værdighed