Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2745953_0001.png
Familieplejen
Job & Velfærd
Vejgaard Bymidte 12, 9000 Aalborg
9931 2688
Kontrakt om formidlet døgnophold for børn og unge i familiepleje
1. Efter serviceloven
Etableres
Ændres
Med virkning fra dato
Startdato døgnopholdet
Døgnophold i generelt godkendt plejefamilie, jvf. SEL § 66a, stk. 1
{{honorering_start_dato}}
{{foranstaltning_start_dato}}
Til
{{honorering_stop_dato}}
Kontrakten løber plejeforholdet ud. Kontrakten genvurderes ikke i løbet af plejeforholdet. Når barnet
fylder 18 år og der evt. iværksættes efterværn i form af forlænget anbringelse, sænkes honoreringen
automatisk med et trin uden at kontrakten genforhandles.
Skal barnet på efterskole gives der honorering svarende til trin 1 uden at kontrakten genforhandles i
øvrigt.
Aalborg Kommune kan i helt ekstraordinære og særlige tilfælde vurdere, at kontrakten skal
genvurderes.
2. Plejeforældre
Denne kontrakt er en aftale mellem plejeforælderen, som er kontraktholder og Aalborg Kommune.
Kontraktholder har hovedansvaret for plejebarnet og samarbejdet med Aalborg Kommune.
Kontraktholder løser en konkret plejeopgave for Aalborg Kommune, og betragtes således ikke som
ansat ved kommunen.
Kontraktholders ægtefælle/samlever er deltagende i arbejdet med plejebarnet, og kommer i
besiddelse af tavshedsbelagte oplysninger om barnet m.v. Både kontraktholder og
ægtefælle/samlever forpligter sig til at efterleve de forhold, der er beskrevet i denne kontrakt. Arbejdet
som plejeforældre anses således for et fællesanliggende.
Kontraktholder
{{kontraktholder_fuldt_navn}}     
Ægtefælle/samlever
{{ikke_kontraktholder_fuldt_navn}}
     
Adresse
{{plejefamilie_adresse}}   
{{plejefamilie_postnummer}} {{plejefamilie_by}}   
Plejefamilietype (almen, forstærket eller specialiseret)
3. Kontrakten vedrører
Barnets navn
{{barn_fuldt_navn}}
{{fuldtid_belastningsgrad}}
CPR-nr.:
{{kontraktholder_cpr}}
CPR-nr.:
{{ikke_kontraktholder_cpr}}
CPR-nr.:
{{barn_cpr}}
Side
1
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0002.png
4. Økonomi
Plejeopgaven honoreres med
aflønning på
Trin
{{trin}} 
Evt. tillæg pr. måned udbetales i
Fra
perioden
Fastsættelse af honorering
Aalborg Kommune har udarbejdet en vejledning om fastsættelse af honorering. Der henvises til
Aalborg Kommunes hjemmeside under søgeordet ”Plejefamilier”. Honoreringsudvalget i Aalborg
Kommune fastsætter honoreringens størrelse i trin på baggrund af en konkret vurdering af
plejeforholdets karakter, herunder plejebarnets ressourcer, vanskeligheder, socialpædagogiske og
behandlingsmæssige behov samt belastningsgraden i plejefamilien. Derudover tages der ved
trinfastsættelsen stilling til, i hvilket omfang plejeopgavens belastningsgrad tillader erhvervsarbejde
sideløbende med plejeopgaven.
Honorering er skattepligtig og reguleres automatisk årligt 1. januar. Der beregnes og
indbetales ATP og AUD efter reglerne herom. Honoreringen indsættes bagudbetalt på
kontraktholders NEM-konto fratrukket skat, ATP og AUD. Honoreringen er ikke
pensionsgivende. Hvis plejeforældre ønsker det, skal de selv oprette en pensionsopsparing.
Grundlag for vurdering af trinfastsættelse:
Kost og logi m.v.
Beløb pr. md.
Beløb pr. md.
{{plejevederlag_k
r_per_maaned}}
Til
Vederlag
{{antal_plejev
ederlag}}
Vederlag
{{kost_og_logi_kr_p
er_maaned}}
Det fremgår af bilag A, hvilke udgifter godtgørelsen til kost og logi m.v. skal dække. Godtgørelsen er
skattefri. Hvis barnet/den unge efter aftale med myndighedsrådgiver har ophold andet sted end ved
plejeforældrene i tre sammenhængende døgn eller mere, f.eks. ved samvær eller aflastning, skal
plejeforældrene udbetale kostpenge direkte til dette opholdssted jf. KL’s takster. Aalborg Kommune
kan være behjælpelig med overdragelse af kostpenge.
Kost og logi er skattefrit og reguleres automatisk årligt 1. januar. Alle beløb indsættes
bagudbetalt på plejefamiliens NEM-konto. Ved 3 eller flere plejebørn reduceres kost og logi
beløbet jf. KL’s takster.
Tøj- og lommepenge
Beløb pr. md.
Tøjpenge pr. måned
Lommepenge pr. måned
{{beklaedning_kr_per
_maaned}}   
{{lommepenge_per_
maaned}}   
Tøj- og lommepenge er en ydelse til barnet.
Lommepenge skal anvendes til almindelig forekommende ting, som barnet køber i dagligdagen
eller sparer op til. Barnet modtager tøjpenge fra 0 år, og lommepenge fra 3 år.
Tøj- og lommepenge er skattefri og reguleres automatisk årligt 1. januar. Pengene indsættes
forudbetalt på plejebarnets NEM-konto. Endvidere sker der en regulering efter barnets alder.
Følgeudgifter
Der henvises til bilag A for overblik over, hvilke følgeudgifter plejeforældrene kan ansøge
myndighedsrådgiver om at få dækket. Rådgiver vil efter modtagelsen af en ansøgning om
følgeudgifter foretage en konkret vurdering. Der skal altid være en bevilling fra rådgiver, inden
udgiften afholdes.
Side
2
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0003.png
Som en følgeudgift af anbringelsen har plejeforældrene mulighed for at ansøge rådgiver om et
indskrivningsbeløb jf. KL’s takster, der skal dække udgifter forbundet med supplerende udstyr ved
plejeforholdets opstart. Indskrivningsbeløbet er skattefrit og ydes altid efter en konkret vurdering i
hvert enkelt plejeforhold.
Der ydes
kørselsgodtgørelse
med statens laveste takst til kørsel i forbindelse med møder med
rådgiver, supervision og obligatoriske uddannelsesdage, samt til samvær med biologiske forældre.
Som udgangspunkt ydes der ikke kørselsgodtgørelse til skolekørsel. Se endvidere under bilag A
5. Opgaven
Plejebarnet indgår som en integreret del af plejeforældrenes familie, og som en naturlig del af
plejefamiliens sociale liv, medmindre andet er beskrevet i barnets handleplan.
Plejeforældrene dækker plejebarnets aktuelle og fremtidige behov for omsorg og opdragelse, samt
støtte og stimulering med respekt for plejebarnets forudsætninger, personlighed og kulturelle
baggrund.
Plejeforældrene er forpligtiget til at samarbejde med plejebarnets biologiske forældre på en
anerkendende og respektfuld måde.
Plejeforældrene forventes at udvise loyalitet og et positivt samarbejde med Aalborg Kommune og den
biologiske familie, samt være åbne for og parate til at tale om eventuelle udfordringer.
Plejeforældrenes opgaver og mål for opgaverne afhænger af plejebarnets behov.
Myndighedsrådgiveren ved Aalborg Kommune udleverer handleplanen i forbindelse med
anbringelsen. Heri er barnets behov, plejeforældrenes opgaver og mål for arbejdet med barnet
konkretiseret. Handleplanen er grundlaget for plejeforældrenes arbejde med barnet. Handleplanen
revideres løbende gennem anbringelsen, typisk i forbindelse med opfølgning.
Plejeforældrene forventes minimum 2 gange årligt, forud for opfølgningsmøderne, at udarbejde
statusrapport. Statusrapporten udfyldes i Sofus og sendes sikkert derfra til myndighedsrådgiver.
Statusrapporten skal være tilsendt myndighedsrådgiver senest 10 arbejdsdage inden det planlagte
opfølgningsmøde medmindre andet er aftalt.
6. Plejeforældrenes arbejds- og plejeforhold
Begge plejeforældre har pligt til at oplyse om ændringer i omfanget af arbejde uden for hjemmet.
Yderligere arbejde kan kun påtages efter forudgående aftale med Aalborg Kommunes familiepleje og
myndighedsrådgiver. Yderligere arbejde kan endvidere have betydning for honoreringen.
Aftale om arbejdsforhold og timetal ud over familieplejearbejdet:
{{plejeforaeldre1_uddannelse/arbejde}}
{{plejeforaeldre2_uddannelse/arbejde}}
Plejefamiliens evt. øvrige plejeforhold:
Plejeforældrene er forpligtiget til ikke at påtage sig nye plejeopgaver, uden at dette på forhånd
er godkendt af Aalborg Kommunes Familiepleje samt myndighedsrådgiver. Dette gælder
uanset Socialtilsynets godkendelse.
Arbejdet med plejebørn er meget individuelt og børns problematikker udvikler sig og påvirker
hinanden, plejeforældrenes egne børn samt plejeforældrenes overskud gennem anbringelsen.
Det er de anbringende kommuners forpligtigelse at sikre og føre tilsyn med de børn de har i
pleje ved plejeforældrene, herunder også at afgøre om og i hvilket omfang nye anbringelser er
forenelige med de anbringelser plejeforældrene allerede har. Derfor vil plejeforældrene som en
del af kommunernes tilsynsforpligtigelse opleve, at familieplejekonsulenter og
Side
3
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0004.png
myndighedsrådgivere udveksler nødvendige oplysninger om den og de børn der anbringes
ved dem, især når nye anbringelser ved plejeforældrene er aktuelle.
Barnets/børnenes
navne
Anbringende
Fødselsdato kommune
Trin/
Vederlag
Anbringelsesdato Kontraktholder
7. Ferie – aftale og varsling
Det er aftalt, at
plejeforældrene holder ferie med plejebarnet,
medmindre plejebarnet er hos sine
biologiske forældre eller andet netværk i ferien. Plejeforældrene modtager honorering og godtgørelse
for kost og logi under afholdelse af ferie med plejebarnet. Hvis det i særlige tilfælde aftales med
myndighedsrådgiver ved Aalborg Kommune, at plejeforældrene holder ferie uden plejebarnet, vil der
ikke blive udbetalt godtgørelse for kost.
Som plejeforældre er man omfattet af ferielovens bestemmelser og har ret til at holde 5 ugers ferie
årligt. Man er ikke berettiget til 6. ferieuge da der ikke er tale om en overenskomstmæssig ansættelse.
Det varsles
med denne kontrakt, at plejeforældrene årligt - med plejebarnet - holder 3 ugers
hovedferie i ugerne 28-29-30, efterårsferie i uge 42 og vinterferie i uge 8. Såfremt plejeforældrene
ønsker at afholde ferie på andre tidspunkter, skal dette på forhånd aftales med myndighedsrådgiver
ved Aalborg Kommune.
Aftaler om ferie skal indgås med respekt for barnets tarv, plejeforældrenes rettigheder og pligter efter
ferieloven.
Plejeforældrene friholdes for møder vedr. plejebarnet i deres ferie.
Jf. ferielovens regler udbetales der ferietillæg (1%) hvert år i april måned, og ved ophør af
plejeforholdet afregnes der feriegodtgørelse (12,5 %) til Feriekonto. (Overgangsordning i 2020 fordi
Samtidsferie indføres)
8. Supervision, efteruddannelse og Tæt støttet opstartsforløb (TSOP)
Aalborg Kommune er forpligtiget til at sikre supervision til plejeforældre, samt sikre at plejeforældrene
gennemfører den fornødne efteruddannelse jf. SEL § 66a, stk. 4. Plejeforældrene skal deltage heri jf.
bekendtgørelse om socialtilsyn § 7, stk. 1 og § 8. Den lovpligtige supervision og efteruddannelse
varetages af Familieplejen ved Aalborg Kommune.
Supervision
har som udgangspunkt et omfang svarende til hver 8. uge af 1�½ times varighed, men
kan variere afhængig af behovet. Både kontraktholder og samlever/ægtefælle forpligter sig til at
deltage i supervisionen. Supervisionen afholdes som udgangspunkt inden for alm. arbejdstid og oftest
i Familieplejens lokaler i Aalborg. Vi forventer derfor, at plejeforældrene tilpasser deres evt. arbejde
ved siden af familieplejearbejdet, så dette kan lade sig gøre.
Efteruddannelse
svarende til 2 årlige kursusdage, har man som kontraktholder, pligt til at deltage i.
Aalborg Kommune anbefaler at ægtefælle / samlever også deltager.
TSOP (Tæt støttet opstartsforløb)
er målrettet plejeforældre, som får et nyt barn i pleje, og har til
formål at sikre, at anbringelsen kommer godt fra start, og at sammenbrud derfor forebygges. Alle
plejeforældre har pligt til at indgå i et sådant forløb jf. servicelovens §66c, 1-4. Forløbet har typisk et
omfang svarende til 3 kursusdage inden for det første år, men kan variere.
9. Aftaler i øvrigt
Særlige aftaler fx ved plejeforholdets etablering og ophør, kørsel, osv. Se Bilag A.
Side
4
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0005.png
Der gives som udgangspunkt ikke aflastning.
10. Oplysningspligt
Plejeforældrene er forpligtiget til straks at oplyse myndighedsrådgiveren og familieplejekonsulenten
ved Aalborg Kommune om følgende:
Afbrydelse af plejeforholdet uden Aalborg Kommunes medvirken.
Væsentlige ændringer i plejeforældrenes familieliv, personlige og økonomiske forhold f.eks.
arbejdsforhold, dødsfald der har betydning for familien, personer der flytter ind, skilsmisse,
alvorlig/varig sygdom, ændret arbejdsindkomst mv.
Hver ny tilsynsrapport tilsendes familieplejekonsulenten, som lægger den i Sofus.
11. Opsigelse og misligholdelse
I de første 3 måneder af en anbringelse kan kontrakten opsiges af begge parter med 14 dages varsel.
Efter 3 måneders forløb kan kontrakten opsiges af begge parter med 1 måneds varsel. Såfremt denne
kontrakt er en genforhandling af en kontrakt der allerede var indgået, kan kontrakten ligeledes
opsiges af begge parter med 1 måneds varsel. Retten til honorering ophører henholdsvis 14 dage/1
måned efter den faktiske afbrydelse uden yderligere varsel, medmindre der er indgået anden aftale.
I særlige tilfælde, ved akutte anbringelser, kan det aftales med plejeforældrene, at de alene honoreres
for det faktiske antal dage, hvor plejeforældrene varetager plejeopgaven.
Ved plejeforældrenes misligholdelse af kontrakten ophører retten til at modtage honorering straks.
Udbetaling af kost- og logibeløb samt tøj- og lommepenge ophører fra det tidspunkt, hvor barnet ikke
har faktisk ophold hos plejeforældrene længere.
12. Sikker kommunikation via Sofus
Al skriftlig kommunikation til Familiegruppen (rådgiver) og Familieplejen foregår i Sofus.
Sofus benyttes til sikker kommunikation, godkendelse og opsigelse af kontrakter, rapportskrivning,
dagbogsnotater og udviklingsmål, kurser m.m.
https://match.sofus.dk/users/login
Plejeforældrene forpligter sig løbende til at holde sig opdateret i Sofus.
Mobilnummer og mail skal løbende holdes opdateret, da disse benyttes til advisering.
E-Boks benyttes af socialrådgivere i Aalborg kommune.
Personfølsomme dokumenter i papirform eller på computere og tablets er forbudt.
13. Plejeforældrene bekræfter over for Aalborg Kommune
At være bekendt med, at de er omfattet af reglerne om tavshedspligt i straffeloven med hensyn
til de fortrolige oplysninger som de får kendskab til som plejeforældre, samt at tavshedspligten
fortsætter efter plejeforholdets ophør
Når hensynet til plejebarnet nødvendiggør det, kan plejeforældrene videregive oplysninger om
barnets personlige vanskeligheder eller problemer til personale i skole og daginstitutioner. Det
kan være vanskeligt at afgøre om oplysninger er nødvendige, så er man i tvivl, så drøft
spørgsmålet med myndighedsrådgiver eller familieplejekonsulent.
At være bekendt med, at de med indgåelse af denne kontrakt modtager tavshedspålæg efter
forvaltningslovens § 27, stk. 3 om personlig oplysninger om plejebarnet m.v., som de modtager
som plejeforældre i forbindelse med plejeforholdet.
Side
5
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0006.png
At magtanvendelse i plejefamilier ikke er lovligt. Se bilag B.
At være bekendt med, at de straks skal underrette, hvis de får kendskab til forhold, der kan
give anledning til særlig bekymring jf. den skærpede underretningspligt i SEL § 153
At være bekendt med, at de ikke må dele eller offentliggøre billeder af og oplysninger om
plejebarnet på internettet, skoleportalen ”AULA” og sociale medier Facebook m.v. uden
forudgående samtykke fra forældremyndighedsindehaver og myndighedsrådgiver
At være bekendt med, at kontrakten ikke kan overflyttes fra den ene til den anden af
plejeforældrene – kun i ganske særlige tilfælde som eksempelvis kritisk sygdom hos
kontraktholder er det muligt.
At de i behørigt omfang har sikret forsikringsdækning i henhold til bilag A, herunder ulykkes- og
indboforsikring dækkende plejebarnet, samt sikret rejseforsikring dækkende plejebarnet ved
udlandsrejser
At de er godkendte af Socialtilsynet til de plejebørn de har og har gennemført det lovpligtige
grundkursus i at være plejeforældre jf. SEL § 66a, stk. 3/lov om socialtilsyn § 5, stk. 7
14. Kontraktholders godkendelse i Sofus
Når ovennævnte kontraktholder godkender denne kontrakt i Sofus, indgår kontraktholder kontrakt
som fuldtidsplejeforælder ved Aalborg Kommune med vilkår som anført i denne kontrakt samt
medfølgende bilag.
15. Ægtefælles/samlevers godkendelse i Sofus
Når kontraktholders ægtefælle eller samlever godkender denne kontrakt i Sofus, er vedkommende,
indforstået med denne kontrakt, som vedkommendes ægtefælle/samlever har indgået, samt de vilkår
der anføres heri, der naturligt vedrører ægtefællen/samleveren.
16. Anbringende myndighed og kontraktansvarlig familiepleje
Familieplejen i Aalborg Kommune indgår denne kontrakt med plejeforældrene, når kontraktholder og
dennes evt. ægtefælle / samlever har godkendt kontrakten i Sofus.
Anbringende myndighed, rådgivers navn og adresse Kontraktansvarlig familiepleje
Familiegruppe: {{barn_social_center}}
    
Familieplejen
Myndighedsrådgiver: {{barn_raadgiver}}
   
Vejgaard Bymidte 12
9000 Aalborg
Konsulent: {{plejefamilie_konsulent_navn}}
Chef Marianne Mortensen
Side
6
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0007.png
17. Bilag
A: Generelle forhold og retningslinjer for arbejdet som fuldtidsplejeforældre ved Aalborg Kommune
B: Uddrag af diverse relevante paragraffer som bl.a. er nævnt i kontrakten.
C: Trin model for fastsættelse af gennemsnitshonorering.
Bilag A:
Retningslinjer for arbejdet som plejeforældre ved Aalborg Kommune
Oversigt over hvilke typer udgifter kost- og logi beløbe skal dække
Ud over plejevederlaget får plejeforældrene udbetalt et skattefrit kost- og logibeløb. Dette beløb skal
dække de helt almindelige udgifter ved plejebarnets ophold ved plejeforældrene, herunder:
Plejebarnets kost i og uden for plejeforældrenes hjem, herunder plejebarnets forsørgelse under
ferie, alene eller sammen med plejeforældrene.
Plejebarnets logi hos plejeforældrene, herunder vedligeholdelse og almindelig aldersbegrundet
udskiftning af værelsesinventar.
Almindeligt forekommende udgifter vedrørende plejebarnets pleje og daglige forhold, herunder
eksempelvis frisør, gaver til plejebarnet, skoletasker, computer, mobiltelefon + forbrug, reparation
af cykler og tilsvarende, klassefødselsdage, etc. Plejeforældrene har ansvaret for, og afholder
udgiften af kost- og logibeløbet i forhold til, at plejebarnet køber jule- og fødselsdagsgaver til
forældre, søskende og andre fødselsdage, som plejebarnet inviteres til i klassesammenhænge og
lign. Plejebarnet skal ikke selv afholde udgiften af udbetalte lommepenge.
Almindeligt forekommende medicin
Almindelig forekommende kørsel til fritidsaktiviteter, skole, læge og lignende.
Nærmiljøet ændres
i takt med barnets alder.
Almindeligt forekommende udgifter til barnepige. Der kan ikke bevilges udgifter til
barnepigeordning.
Udgift til ulykkesforsikring og indbo/ansvarsforsikring samt rejseforsikring ved udlandsrejse.
Udgifter til diverse lejrskoler, udflugter, sportsklubarrangementer m.v. som er almindeligt
forekommende for børn / unge.
Udgift til de 2 første fritidsaktiviteter barnet går til.
Listen er ikke udtømmende.
Hvis det kræver særligt udstyr at have plejebarnet boende, kan plejeforældrene søge om at få dækket
udgiften hos rådgiver i Familiegruppen, som foretager en konkret individuel vurdering. Se ”særlige
udgifter” herunder.
Kost- og logibeløbet indeksreguleres, ligesom plejevederlagene, automatisk hvert år den 1. januar.
Kost- og logibeløbet indsættes månedsvis bagud på plejefamiliens NEM-Konto.
Særlige udgifter
Plejeforældrene kan ansøge rådgiver om hel eller delvis dækning af særlige udgifter. Rådgiver foretager
en konkret vurdering.
Der skal altid være en bevilling fra rådgiver, inden udgiften afholdes.
De særlige udgifter kunne eksempelvis være:
Side
7
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0008.png
Merudgifter
som følge af et barns handicap, herunder hjælpemidler. Hvis plejebarnet på grund af
særlige vanskeligheder kan dokumenteres at have et
særligt behov eller forbrug,
der ikke kan
dækkes af vejledende beklædningstakst, kan denne fraviges.
Vådligger, diverse merudgifter.
Barnet skal som udgangspunkt være i skolealderen.
Indskrivnings-/etableringsbeløb.
Som udgangspunkt beløb til at supplere barnets/den unges
beholdning af tøj og sko. Når særlige forhold gør sig gældende, kan der bevilges etablering til
barnet/den unge. Det drejer sig eksempelvis om kortvarige anbringelser af unge, der skal videre i
egen bolig. Der kan ligeledes være tale om et handicappet barn eller et spædbarn/mindre barn,
som i en periode har behov for særligt udstyr som eksempelvis: baby-/juniordyne, pude,
puslebord, høj stol, autostol, autosæde, barnevogn, klapvogn eller andet nødvendigt udstyr (ikke
udtømmende liste). Det vil være plejeforældrenes opgave at indhente prisoverslag (gerne to
forskellige) på det udstyr, der er behov for ved etableringen. Prismæssigt skal der være tale om et
mellemniveau. Udstyret tilhører i ovennævnte situationer kommunen og skal følge barnet ved
udflytning eller returneres til kommunen efter endt brug.
Udskrivningsbeløb
kan være relevant, når den unge skal flytte til egen bolig.
Et beløb svarende til 2 x konfirmationsbidrag til afholdelse af
konfirmation
og et tilskud til
konfirmationsbeklædning
til barnet (hvis biologiske forældre ikke afholder konfirmationen og
efter dialog med rådgiver).
Udgifter til
ferie
mv. Det er kun merudgiften for plejebarnet, der kan søges dækket.
Tilskud til
cykel og knallert.
Under forudsætning af, at der er tale om et rimeligt transportbehov til
skole, fritid eller arbejde kan der søges om tilskud. Der kan endvidere søges om lovpligtig
ansvarsforsikring.
Anskaffelse af
pas
til plejebarnet. Ansøgningsskemaet skal som udgangspunkt underskrives af
forældremyndighedsindehaver. Hvis de eller denne ikke vil skrive under, kontaktes rådgiver, som
er behjælpelig med at fremskaffe pas.
3. fritidsaktivitet.
Hvis et særligt behov og formål fremgår af handleplanen.
Udenlandsrejse i forbindelse med skoleophold.
Der kan søges om dækning af udgiften, hvis
opholdet/rejsen skønnes at have et uddannelsesmæssigt sigte, og at størstedelen af klassen
deltager.
Tilskud til
briller eller kontaktlinser
efter nærmere regler som rådgiver kan oplyse ved
ansøgning. Der skal dog altid foreligge dokumentation for behovet fra optiker / øjenlæge.
Sikkerhedsudstyr
i form af bl.a. autostole. Sikkerhedsudstyret kan evt. bevilges som udlån.
Udgift til dagpleje, vuggestue, børnehave, SFO, DUS, efterskoleophold o.l. afholdes af Aalborg
Kommune, hvis foranstaltningen er et led i den fastlagte handleplan.
Kørselsudgifter
Der ydes kørselsgodtgørelse med statens laveste takst til kørsel i forbindelse med møder med rådgiver
og Familieplejen. Herudover ydes der kørselsgodtgørelse til obligatoriske uddannelsesdage, kørsel til
samvær eller anden kørsel begrundet i plejebarnets særlige behov iflg. handleplanen. Det kan være
særlige klubtilbud, psykologsamtaler eller kørsel til særligt valgt skoletilbud, som tilgodeser et særligt
behov hos barnet
efter aftale med rådgiver.
Er der tale om anbragte børn med langvarige lidelser eller kroniske lidelser samt børn med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal plejeforældrene kontakte rådgiver, der kan vejlede
om mulighederne for dækning af kørselsudgifterne til sygehus og lignende.
Side
8
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0009.png
Bevilget kørselsgodtgørelse skal plejeforældrene indberette månedligt via Silkeborg Datas app.
Transportudgifter til barnet/den unge kan bevilges, hvis barnet selv rejser på weekend eller ferie hos sin
familie.
Lommepenge og beklædning
Plejebarnet modtager tøj- og lommepenge efter gældende takster. Beløbene bliver automatisk reguleret
efter alder, og de indsættes månedsvis forud på barnets eller den unges NEM-Konto. Barnet modtager
tøjpenge fra det er 0 år og lommepenge fra det fylder 3 år.
Lommepenge er ikke beregnet til opsparing til ferie og gaver, men alene til almindeligt forekommende
ting, som barnet køber i dagligdagen eller opsparing til ting, som det ønsker sig. Fra det 16. år kan den
unge selv afholde udgifter til visse personlige ting.
Beløb til beklædning dækker almindelig beklædning til hverdagen, som skal udskiftes på grund af
almindelig slitage og skift til større størrelser.
I særlige tilfælde med stort slid kan der søges tilskud ved rådgiver.
Beløbene til lommepenge og beklædning er skattefrie.
Bankkonto til plejebarnet
Når plejebarnet anbringes hos plejeforældrene, skal plejeforældrene efter aftale med rådgiver sørge for,
at plejebarnet får oprettet sin egen NEM-Konto. Plejeforældrene kan få hjælp af myndighedsrådgiver i
de tilfælde, hvor banken ønsker særlig dokumentation for oprettelsen.
Forsikringsforhold
Hvis barnet forvolder person- eller tingskade i eller uden for plejeforældrenes bolig, er Aalborg
Kommune ikke erstatningsansvarlig for sådanne skader, idet børn og unge efter dansk ret selv er
erstatningsansvarlige for skadevoldende adfærd. Plejeforældrene skal sikre at plejebarnet er indskrevet
i plejeforældrenes indbo/ansvarsforsikring (familieforsikring) og er dækket af denne.
Forvolder plejebarnet personskade på plejeforældrene eller deres børn, og skyldes skaden en
uagtsomhed fra plejebarnets side, skal plejeforældrene sikre at, at en sådan ansvarsforsikring dækker.
Plejeforældrene skal altid undersøge, hvorledes plejebarn og plejeforældrene selv er dækket ved deres
forsikringsselskab, da der er forskelle fra selskab til selskab.
Forvolder plejebarnet skade uden for plejeforældrenes hjem, vil ansvarsforsikringen sædvanligvis kunne
dække skaden.
Ved indgåelse af plejeaftalen skal plejeforældrene være opmærksom på, at kost- og logibeløbet bl.a.
skal dække slid og mindre skader på deres ejendele.
Plejeforældrene skal tegne en ulykkesforsikring for plejebarnet. Udgiften hertil skal dækkes af kost- og
logibeløbet.
Endeligt skal plejeforældrene sikre, at plejebarnet i forbindelse med ferierejser og ophold i udlandet er
omfattet af en dækkende rejse- og ulykkesforsikring. Der kan være stor forskel på hvilken grad af
ekstraforsikring, der er brug for, afhængende af hvilket land rejsen går til. Det er derfor vigtigt at
undersøge dette inden afrejse.
En udgift til ekstra forsikring kan være at betragte som en merudgift ved afholdelse af ferie, og kan som
sådan søges dækket ved rådgiver på samme vis som de øvrige merudgifter ved ferieafholdelse.
Side
9
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0010.png
Høring ved ændret samvær, hjemgivelse, ændringer i anbringelsessted eller behandling af sager
om tvang
Forud for ændret samvær, hjemgivelse eller ændringer i anbringelsessted, skal myndighedsrådgiver
indhente udtalelse fra plejeforældrene.
Formålet med denne høring er at sikre, at plejeforældrenes viden om og kendskab til barnet bliver en
del af afgørelsesgrundlaget.
Der er ingen formkrav til udtalelse. Der kan således være tale om en skriftlig, mundtlig eller telefonisk
udtalelse. (Se Lovgrundlaget i vedhæftede bilag).
Er barnet tvangsanbragt vil plejefamilien ligeledes blive anmodet om at afgive udtalelse i forbindelse
med sagens genbehandling.
Udlandsophold / Ferie i udlandet med plejebarnet
Det har i enkelte situationer vist sig, at det kan være vanskeligt for plejeforældre at rejse ud af landet
med et plejebarn. Vanskelighederne opstår fordi plejebarnet ikke er plejeforældrenes eget barn.
Plejeforældrene kan, ved at kontakte myndighedsrådgiver, få udleveret en rejseblanket i forbindelse
med udlandsophold, hvorpå det dokumenteres, at plejeforældrene har barnet i pleje.
Folkeregisteradresse
Når plejebarnet flytter ind hos plejeforældrene, sørger myndighedsrådgiver for, at barnets
folkeregisteradresse flyttes.
Akutte problemer / Den Sociale døgnvagt
Hvis der, uden for Aalborg Kommunes åbningstid, opstår et akut problem, som har grundlæggende
betydning for plejebarnet, skal plejeforældrene ringe til Nordjyllands Politi på tlf.
96 30 14 48,
som kan
formidle kontakt til Den Sociale Døgnvagt. Det kan f.eks. være, at en forælder pludselig forlanger sit
barn hjem, eller at plejebarnet hentes til samvær af en påvirket eller beruset forælder.
Den Sociale Døgnvagt vil lytte til problemstillingen og vurdere, hvordan Aalborg Kommune vil handle.
Døgnvagten underretter myndighedsrådgiver på førstkommende arbejdsdag om henvendelsen. Det er
dog vigtigt at plejeforældrene også selv kontakter myndighedsrådgiver førstkommende arbejdsdag og
orienterer om problemstillingen.
Arbejdsskade
Plejeforældre er omfattet af lov om arbejdsskadesikring. Hvis kontraktholderen er udsat for en
arbejdsulykke i forbindelse med plejebarnet, skal man anmelde ulykken til familieplejekonsulenten i
Aalborg Kommune. Hvis der er tale om en erhvervssygdomssag som følge af mange års belastninger
som plejeforældre, skal egen læge som udgangspunkt anmelde sygdommen til Arbejdsskadestyrelsen.
Maskiner
Ved plejebarnets anvendelse af maskiner (plæneklippere, traktorer og lignende) er det vigtigt at udvise
særlig agtpågivenhed, da plejeforældrene har ansvaret for plejebarnet. Er plejeforældrene usikre, er det
en god ide at kontakte Familieplejen for råd og vejledning. Dette fratager dog ikke plejeforældrene for
ansvaret.
Hvis plejebarnet udfører arbejdslignende opgaver for plejeforældrene, er det vigtigt at de forinden har
sikret sig hvilke regler der eventuelt gælder.
Side
10
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0011.png
Sygdom og sygedagpenge
Det præciseres hermed, at plejeforældrene, på samme måde som almindelige familier, forventes at
supplere/tager over for hinanden ved sygdom. Er sygdommen af en sådan karakter, at det ikke kan lade
sig gøre at tage over for hinanden, aftales med myndighedsrådgiver, hvem der skal/kan passe
barnet/den unge, herunder om plejeforholdet må bringes til ophør.
Det er muligt at søge om sygedagpenge under længerevarende sygdom. Denne ansøgning behandles i
sygedagpengesystemet i den pågældendes kommune. Sygdommen skal meldes til myndighedsrådgiver
og familieplejekonsulent. Der udbetales sygeløn de første 3 uger af sygdommen. Herefter er man
berettiget til sygedagpenge.
Honoreringen er A-indkomst og anses for dagpengegivende. Vi henviser i øvrigt til
Beskæftigelsesministeriets regler om dagpenge ved sygdom eller fødsel, herunder bestemmelsen om
dagpengegivende indtægter.
Barns 1. og 2. sygedage ved plejebarnets sygdom
Muligheden for at holde plejebarnets 1. og 2. sygedag er reguleret i overenskomster mellem
arbejdsmarkedets parter. Har plejefamilien andet arbejde ved siden af familieplejearbejdet, kan man
derfor have mulighed for at holde plejebarnets 1. og 2. sygedag fra dette arbejde, såfremt man er
dækket af en overenskomst, der giver denne mulighed. Aalborg Kommune kompenserer ikke, hvis
plejefamilien ikke har ret til plejebarns 1. og 2. sygedag via deres arbejde.
G-dage
Plejeforældre er omfattet af reglerne om dagpengegodtgørelse for 1. 2. og 3. ledighedsdag (G-dage)
Straffe- og børneattester
Da man som plejeforældre er beskæftiget med børn og unge under 18 år, er der i forbindelse med
godkendelse som plejeforældre indhentet offentlig straffeattest på alle myndige personer i husstanden.
Flytter der efterfølgende myndige personer ind, eller bliver personer i husstanden senere myndige, har
plejeforældrene pligt til at orientere Socialtilsynet herom, som efterfølgende vil indhente straffeattester
også på disse personer. Myndighedsrådgiver og Familieplejekonsulenten skal også orienteres da der er
tale om en væsentlig ændring der kan have betydning for plejeforholdet.
Ligeledes er der i forbindelse med godkendelsen som plejeforældre blevet indhentet Børneattest på alle
husstandens medlemmer der er fyldt 15 år, herunder logerende mv. som er bosat hos plejeforældrene.
Flytter der efterfølgende personer, der er fyldt 15 år ind, eller bliver personer i husstanden 15 år, har
plejeforældrene pligt til at orientere Socialtilsynet herom, som efterfølgende vil indhente børneattest på
disse personer.
Myndighedsrådgiver og familieplejekonsulenten skal ligeledes løbende orienteres om ovenstående, for
at vurdere om det har betydning for jeres arbejde som plejeforældre. Er plejefamilien konkret godkendt
er det kun Familieplejen der skal orienteres og ikke Socialtilsynet.
Myndighedsrådgivers rolle i forhold til Familieplejens / familieplejekonsulentens rolle
Myndighedsrådgiver / familiegruppen er myndighedsudøver i forbindelse med anbringelse af barnet /
den unge. Det betyder, at al sagsbehandling varetages af myndighedsrådgiver, herunder:
Handleplan og tilsyn/opfølgning i forhold til barnet.
Side
11
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0012.png
Iværksættelse af nødvendige undersøgelser samt evt. supplerende foranstaltninger.
Sammen med plejeforældrene, sikre nødvendig ekstern behandling.
Udstikke rammer for samvær og samarbejde med barnets/den unges forældre/familie.
Behandling af alle ansøgninger og anker i forbindelse med anbringelsen.
Aftaler om feriefastlæggelse ud over det varslede osv.
Familieplejekonsulenten/Familieplejen:
Superviserer og varetager faglig vejledning af plejeforældre i forhold til deres daglige arbejde
med plejebarnet.
Sørger for at plejeforældrene får den faglige og uddannelsesmæssige viden, der er behov for
inden for de fastsatte rammer.
Deltager i match- og opfølgningsmøder for at derved at kunne yde den bedst mulige hjælp til
plejeforældrene.
Udarbejder og indgår kontrakt med plejeforældrene herunder indberetter løn til lønkontoret.
Honoreringsudvalget i Familieplejen fastsætter honorering, samt tilladt arbejde ud over
familieplejearbejdet.
I praksis er der tale om et tæt samarbejde mellem myndighedsrådgiver og familieplejekonsulenten, som
er en del af den samme forvaltning og derfor ikke har tavshedspligt over for hinanden, udover hvad
loven foreskriver om ikke relevante oplysninger.
Myndighedsrådgiver og familieplejekonsulenten samarbejder løbende om at optimere barnets/den
unges situation.
Uddannelse, supervision og vejledning af plejeforældre
Familieplejen i Aalborg Kommune arbejder med følgende typer af opkvalificering og støtte af
plejeforældre:
TSOP (tæt støttet opstartsforløb)
Efteruddannelsesdage under barnets anbringelse ved plejeforældrene
Supervision, rådgivning, specifik undervisning og vejledning under barnets anbringelse
Ad hoc netværksgrupper for plejeforældre
Forstærket indsats af forskellig type
Formålet med efteruddannelse samt supervision er at sikre, at plejeforældrene er bedst muligt rustede
til opgaven og dermed, at plejebørnene får et stabilt forløb i et trygt omsorgsmiljø uden sammenbrud i
anbringelsen.
Efteruddannelse og supervision er både en ret og en pligt for plejeforældre. Plejeforældrene har således
pligt til at deltage i efteruddannelse, der som minimum svarer til 2 hele kursusdage årligt og den tilbudte
supervision.
Begge plejeforældre er velkomne til at deltage i efteruddannelsen. Hvis plejeforældrene ikke har
mulighed for dette f.eks. på grund af pasning af plejebarnet, påhviler retten og pligten til
efteruddannelse den af plejeforældrene, der er kontraktholder. Det forventes, at plejeforældrene selv
arrangerer pasning mens de er på efteruddannelse.
Ud over de 2 lovpligtige efteruddannelsesdage afholder Familieplejen lejlighedsvis temaaftener med
relevante emner, hvor alle plejeforældre er velkomne.
Side
12
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0013.png
Det er vigtigt, at plejeforældrene tager stilling til hvilke emner, der er relevante for deres plejeopgave,
herunder at de drøfter dette med deres familieplejekonsulent. Tilmelding til kurser, efteruddannelse osv.
sker i Sofus.
Al deltagelse i efteruddannelse og temaaftener er gratis og med forplejning.
Opfølgningsmøder
Senest 3 måneder efter at plejebarnet er flyttet ind hos plejeforældrene, vil der blive afholdt et
opfølgningsmøde, hvor plejefamilien, myndighedsrådgiver, familieplejekonsulenten og, som
udgangspunkt, barnets forældre deltager. Herefter afholdes opfølgningsmøde hver 6. måned.
Familieplejekonsulenten deltager hver 2. gang. Formålet med møderne er primært opfølgning på
barnets/den unges handleplan samt udveksling af nødvendige oplysninger, herunder koordinering af
arbejdet omkring plejebarnet. Udover, eller i forbindelse med, opfølgningsmøderne aflægger barnets
rådgiver mindst to årlige tilsynsbesøg, hvor rådgiver skal tale med barnet alene.
Hertil kan komme møder ved behov.
Datoer for møderne fastsættes sammen med myndighedsrådgiver.
Fra barnet fylder 16 år deltager familieplejekonsulenten i alle opfølgningsmøder, og der er fokus på
overgang til voksenlivet.
Side
13
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0014.png
Bilag B
Uddrag af diverse relevante love og bekendtgørelser.
Tavshedspligt -
Straffeloven
§ 152.
Den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller
udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 2.
Begås det i stk. 1 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding,
eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 2 år.
Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig tilfælde, hvor videregivelsen eller udnyttelsen er
sket under sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller indebærer en særlig
risiko herfor.
Stk. 3.
En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som
sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til
offentlige eller private interesser.
§ 152 a.
Bestemmelsen i
§ 152
finder tilsvarende anvendelse på den, som i øvrigt er eller har været
beskæftiget med opgaver, der udføres efter aftale med en offentlig myndighed. Det samme gælder den,
som virker eller har virket ved telefonanlæg, der er anerkendt af det offentlige.
Forvaltningsloven
§ 27.
Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf.
straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om
1) enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og…..
Stk. 2. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har desuden tavshedspligt, jf. straffelovens
§ 152 og §§ 152…..
Stk. 6. En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har
tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende
uden at være forpligtet hertil.
Stk. 7. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 3, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt
efter stk. 6, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af
sådanne regler eller pålæg.
Underretningspligt -
Serviceloven:
§ 153.
Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette
kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til
at antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte på grund af de vordende forældres
forhold,
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den
unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Stk. 2. Børne- og socialministeren kan fastsætte regler om underretningspligt for andre grupper af
personer, der under udøvelsen af deres erhverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der
foreligger forhold, som bevirker, at der kan være anledning til foranstaltninger efter denne lov. Børne- og
socialministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre grupper af personer har underretningspligt
efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv.
§ 154.
Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres
side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets
sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.
Side
14
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0015.png
Udstedelse af pas -
Pasbekendtgørelsen
§ 18.
Er pasansøgeren under 18 år og ugift, skal forældremyndighedens indehaver eller indehavere ved
underskrift på ansøgningsblanketten meddele samtykke til pasudstedelsen.
Stk. 2. Er barnet undergivet fælles forældremyndighed, er samtykke fra den ene
forældremyndighedsindehaver dog tilstrækkeligt, hvis den anden ved fravær, sygdom eller andre
særlige grunde er forhindret i at samtykke.
Stk. 3. Er det ikke muligt at opnå samtykke efter stk. 1-2, og opretholder ansøgeren sin ansøgning,
sender kommunalbestyrelsen ansøgningen til politiet, der træffer afgørelse efter stk. 4.
Stk. 4. Politiet kan tillade, at pas udstedes uden samtykke efter stk. 1-2, når ganske særlige
omstændigheder taler for pasudstedelsen. Opholder barnet sig i udlandet, kan Rigspolitichefen under
de samme betingelser tillade udstedelse af pas til det pågældende barn.
§ 19.
Forældremyndighedsindehavere, der afgiver samtykke i medfør af § 18, stk. 1, samt personer, der
erklærer at være eneindehaver af forældremyndigheden over et barn, er forpligtet til på forlangende at
dokumentere de afgivne oplysninger.
Side
15
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0016.png
Bilag C
Trin model for fastsættelse af gennemsnitshonorering.
Trin /
Vederlag
Trin: 1
På dette niveau har barnet i
Vederlag:
forhold til andre børn på samme
4
alder et behov for ekstra støtte
og stimulering.
Dernæst har barnet en eller
flere almindelige
belastningsfaktorer såsom:
• Faglige/sociale problemer i
skolen
• Ikke alderssvarende udvikling
• Søvnproblemer/mareridt
• Ikke alderssvarende motorisk
udviklet
• Manglende tillid til voksne
• Vådligger og lignende
urenlighed
• Behov for særlig støtte og
stimulation
• Diverse psykosomatiske
reaktioner
• Lettere fysisk/psykisk
handicap med behov for
motorisk, psykisk og social
træning
• Reaktion på
anbringelse/adskillelse fra
forældre
Godkendelse: Almen plejefamilie
eller højere.
Plejebarn: Lette til moderate
støttebehov.
Plejefamilien skal kunne rumme
et forældresamarbejde, der
kræver særlig indsigt og
erfaring.
Plejefamilien kan have
fuldtidsarbejde ved siden af
plejeopgaven.
Plejefamilien skal være obs. på
barnets reaktioner/signaler.
Plejefamilien skal kunne magte
vanskeligheder som kræver
samarbejde/særlig opfølgning i
forhold til skole, daginstitution,
fritid og daglige aktiviteter i
øvrigt.
Støttebehov
Krav til plejefamilien
Beskæftigelsesgrad
udover
plejeopgaven
2 x fuldtidsstillinger
Trin: 2
På dette niveau har barnet et
Vederlag:
stort behov for støtte og
5
stimulering. Over tid ser det
måske ud til, at barnet får behov
Plejeopgaven kræver
socialpædagogisk indsats, der
kræver en vis erfaring.
Plejeforældrenes arbejde uden
Side
16
af
18
1 x fuldtidsstilling
+ en 25 timers stilling
som udgangspunkt
for kontraktholder.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0017.png
for yderligere støtte. Måske ses
der også at kunne ske en
bedring for barnet.
Barnet har mange af de under
trin 1 nævnte
belastningsfaktorer, der
medfører omfattende omsorgs-
og/eller opdragelsesbehov samt
fordrer socialpædagogisk
indsats af bl.a.
adfærdsregulerende karakter.
Der kan også være tale om én
eller få af nedenstående mere
alvorlige belastningsfaktorer.
for hjemmet skal indrettes efter
barnets behov.
Plejeopgaven vil kunne bære
præg af et krævende
forældresamarbejde.
Godkendelse: Almen og
forstærket plejefamilie eller
højere.
Plejebarn: Moderate til svære
støttebehov.
Plejeopgaven kræver, at
plejefamilien har indsigt/relevant
erfaring på området og kan
indgå i en egentlig
behandlingsindsats.
Plejefamilien skal have særlig
viden og indsigt samt kunne
rumme et til tider krævende
forældresamarbejde.
1 x fuldtidsstilling
Trin: 3
På dette niveau har barnet –
Vederlag:
eller vil barnet på sigt få et
7
massivt behov for støtte og
stimulering.
Barnet har flere alvorlige
belastningsfaktorer, såsom:
• Spiseforstyrrelser
• Psykiatriske symptomer
• Flere tidligere
anbringelsesforløb
• Følgevirkninger af mors
misbrug
• Følgevirkninger af incest eller
anden mishandling/grov
omsorgssvigt
• Misbrugsproblemer
• Sværere fysisk/psykisk
handicap med
uhensigtsmæssig adfærd,
og/eller stort aktivitetsniveau
• Fysisk/psykisk handicap med
omfattende plejebehov
Godkendelse: Forstærket
plejefamilie eller højere.
Plejebarn: Svære støttebehov.
Side
17
af
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745953_0018.png
• Fysisk/psykisk handicap med
behov for konstant opsyn
Trin: 4
Dette niveau kan kun anvendes
Vederlag:
i helt særlige og ekstraordinære
9
tilfælde og skal ses som et
alternativ til særlige
behandlingstilbud af
individuel karakter, fx unge, der
skal mandsopdækkes, svært
handicappede som stiller
særlige krav til opfølgning,
overvågning m.v.
Barnet/den unge har således
massive støttebehov, som
ligger ud over det, der normalt
vil kunne rummes i en
plejefamilie.
Barnet/den unge har massive
belastningsfaktorer såsom:
• Massive sociale/psykiske
vanskeligheder
• Massive fysisk/psykiske
handicaps
Plejeopgaven kræver, at
plejefamilien har
socialpædagogisk uddannelse,
indsigt og erfaring med
målgrupperne. Endvidere
kræves, at plejefamilien kan
indgå i en individuel tilrettelagt
plan.
Plejeopgaven kræver, at begge
er til rådighed, og at mindst den
ene er fuldtidsbeskæftiget
med plejeopgaven og ikke har
arbejde uden for hjemmet.
Krævende forældresamarbejde,
der nødvendiggør særlig indsigt i
og erfaring med et sådant
samarbejde.
Godkendelse: Specialiseret
plejefamilie.
Plejebarn: Svære støttebehov
med behandlingsorienteret
indsats.
1 x fuldtidsstilling
med fleksibel
arbejdstid.
Side
18
af
18