Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2745952_0001.png
Holbæk 1. september 2023
Minimumsrettigheder for plejefamilier, der ikke har mulighed for overenskomst
Opsigelsesvilkår
Opsigelsesvilkår fremgår af kontrakterne og indeholder typisk:
En prøveperiode på 3 måneder med 14 dages opsigelsesvarsel
En efterfølgende varslingsperiode på 1 måned for begge parter
Ophør ved misligholdelse.
Det er lagt til grund, at der ikke er overenskomst på området, ligesom der ikke er lovregulering, der
direkte regulerer opsigelsesvarslet – f.eks. funktionærlovens varsler. Det er derfor alene de
almindelige aftaleretlige forhold, der regulerer opsigelsesvarslet herunder, om det er et rimeligt
varsel, jf. aftalelovens bestemmelser.
Der er i forbindelse med opsigelsesvarslet flere væsentlige hensyn at have for øje, bl.a.:
Barnets tarv
Plejefamiliens tarv og økonomi
Kommunernes praktiske håndtering og økonomi.
Ved fastsættelse af kontraktens opsigelsesvarsler, bør der derfor tages højde for ovenstående, så
kontrakten på bedste vis balancerer parternes interesser.
Der er på arbejdsmarkedet for en stor dels vedkommende en lovmæssig regulering af
opsigelsesvarsler enten i funktionærloven eller overenskomster (som også ofte bruger
funktionærlovens varsler), og arbejdsmarkedets parter har således afvejet deres interesser og
indrettet sig herpå.
Det er derfor også naturligt at tage afsæt i netop disse varsler, da forholdet mellem kommune og
plejeforældre på mange områder minder om et ansættelsesforhold.
Kommunerne har således på den ene side brug for et rimeligt varsel fra den plejeforældre, der
ønsker at opsige en kontrakt, så kommunen kan finde en løsning for den videre pleje af barnet,
PLF stiftet i 1974 og i 2019 blev vi omdannet til en fagforening. Vi organiserer udelukkende plejefamilier,
aflastningsfamilier og netværksplejere. PLF organiserer små 1100 medlemmer på landsplan. PLF har en
omfattende mødeaktivitet med andre centrale aktører på området herunder Socialministeriet og KL. PLF
afholder kurser og afvikler netværksmøder over hele landet. Vi sætter en ære i at understøtte vores
medlemmer fagligt og altid med bedre forhold for anbragte børn og vores medlemmer for øje.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745952_0002.png
ligesom plejeforældrene på den anden side har brug for et varsel, så familien har mulighed for at
håndtere en opsigelse økonomisk, idet plejeforældre meget ofte for en væsentlig del er økonomisk
afhængig af deres indkomst som plejeforældre.
Ud over de praktiske og økonomiske forhold, er der som det overvejende forhold hensynet til
barnets tarv, som altid bør veje tungest i disse forhold.
_________________________
Anbefaling
Det nuværende varsel på 1 måned for begge parter synes på ingen måde at tage højde for
parternes situation herunder i særdeleshed det væsentlige økonomiske og følelsesmæssige
indgreb en opsigelse af kontrakten fra kommunen vil påføre plejeforældrene.
Det er derfor oplagt at tage udgangspunkt i funktionærlovens varsler, som de fleste parter i
forvejen kender fra det øvrige arbejdsmarked.
Det anbefales derfor, at der lægges op til en aftalebaseret opsigelsesmodel, hvor
opsigelsesperioden bliver gjort anciennitetsbestemt, hvilket medfører, at opsigelsesperioden bliver
længere i takt med længden på samarbejdet.
Af hensyn til de særlige situationer, hvor der er behov for en hurtigere (end opsigelsesvarslet)
ændring af barnets plejeforhold, vil man passende kunne fritstille den pågældende plejeforældre,
så man på den vis både tager højde for barnets tarv, ligesom man tager højde for plejeforældrenes
økonomiske situation.
Et længere og mere balanceret opsigelsesvarsel vil også have nogle afledte effekter på bl.a. ferie
ved opsigelse samt i øvrigt give en bedre balance, når man ser på kontrakten som helhed i forhold
til parternes rettigheder og forpligtelser.
PLF stiftet i 1974 og i 2019 blev vi omdannet til en fagforening. Vi organiserer udelukkende plejefamilier,
aflastningsfamilier og netværksplejere. PLF organiserer små 1100 medlemmer på landsplan. PLF har en
omfattende mødeaktivitet med andre centrale aktører på området herunder Socialministeriet og KL. PLF
afholder kurser og afvikler netværksmøder over hele landet. Vi sætter en ære i at understøtte vores
medlemmer fagligt og altid med bedre forhold for anbragte børn og vores medlemmer for øje.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745952_0003.png
Vilkår for ferie
Vilkår for ferie er reguleret i kontrakterne. Det er fastslået i praksis, at samarbejdet er omfattet af
ferielovens bestemmelser. Dette på trods af, at kommunen i kontrakten fraskriver sig
arbejdsgivermyndig-heden, hvilket helt grundlæggende synes problematisk.
Det helt overvejende hensyn i ferieloven er hensynet til det rekreative formål, hvor medarbejdere
skal have mulighed for at restituere fra arbejdet.
Det forekommer allerede her selvmodsigende, at plejeforældre skulle være omfattet af ferieloven,
da udgangspunktet er, at plejeforældre holder ferie med deres plejebørn, hvorved det rekreative
formål forspildes, da plejeforældres arbejdsydelse jo netop består i pasning af deres plejebørn.
Herudover forstærkes denne selvmodsigelse yderligere i den pågældende standard kontrakt fra
Aalborg Kommune, hvor man ydermere har indlagt det som en pligt, at der skal holdes ferie med
plejebarnet, jf. kontraktens pkt. 7.
Derudover har man i kontrakten fraveget et andet grundlæggende element i ferieloven; nemlig at
planlægningen af ferie for et pågældende ferie år sker ved dialog og aftale mellem parterne, og i
tilfælde af manglende aftale og af hensyn til driften kan arbejdsgiver varsle ferien afholdt med de i
ferieloven gældende varslingsregler.
I den pågældende kontrakt bliver ferien ensidigt og uden reel forhandling fastlagt for hele
kontraktperioden, der i udgangspunktet kan være fortløbende i årevis, at ferien lægges i nogle helt
bestemte uger uden mulighed for fravigelse.
Konsekvensen af retstillingen og den pågældende kontrakt er, at plejeforældre ikke får afholdt
ferie, som forudsat i ferieloven. Hertil kommer, at plejeforældre reelt har en 7 dages arbejdsuge, og
derfor ingen fridage, hvilket der heller ikke tages højde for i hverken ferieloven eller kontrakten.
_____________________________________
Anbefaling
Den nuværende situation for plejeforældre opfylder reelt ikke ferieloven, og giver samtidig en
meget ufleksibel mulighed for afholdelse af ferie, og hvor det reelt bliver en økonomisk belastning,
at holde ferie med sit plejebarn, ligesom det rekreative formål ikke bliver opfyldt.
PLF stiftet i 1974 og i 2019 blev vi omdannet til en fagforening. Vi organiserer udelukkende plejefamilier,
aflastningsfamilier og netværksplejere. PLF organiserer små 1100 medlemmer på landsplan. PLF har en
omfattende mødeaktivitet med andre centrale aktører på området herunder Socialministeriet og KL. PLF
afholder kurser og afvikler netværksmøder over hele landet. Vi sætter en ære i at understøtte vores
medlemmer fagligt og altid med bedre forhold for anbragte børn og vores medlemmer for øje.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745952_0004.png
Hertil kommer, at den nuværende model reelt medfører, at plejeforældrene indirekte afholder den
omkostning, som kommunen skulle afholde ved aflastning af plejeforældrene, når de holder ferie.
Det anbefales derfor, at der aftales en ordning, hvor plejeforældre, der holder ferie med deres
plejebørn, får en økonomisk kompensation for manglende opfyldelse af det rekreative formål
(manglende opfyldelse af ferieloven) samt det forhold, at de aflaster kommunen økonomisk ved at
holde ferien med plejebarnet.
Denne kompensation kunne passende fastsættes med udgangspunkt i ferielovens regler, hvor der
betales en godtgørelse på 12,5% af medarbejderens vederlag. Det vil betyde, at kommunen skal
honorere med ekstra 12,5% i godtgørelse for den periode, hvor der holdes ferie med plejebarnet.
Forslaget vil medføre, at der indlægges et økonomisk incitament til at afholde ferie med
plejebarnet, hvilket under normale omstændigheder vil være i alle parters interesse herunder, at
kommunen derved sparer omkostningerne til alternativ pasning.
I de særlige tilfælde, hvor man fravælger ferie med plejebarnet, modtages alene sædvanligt
honorar uden godtgørelse for kost m.v.
I forbindelse med samarbejdets ophør, vil kommunen i overensstemmelse med ferieloven kunne
kræve ferie afholdt (uden plejebarn), ligesom der ved et længere opsigelsesvarsel, jf. ovenstående
punkt, vil være mulighed for ”fritstilling” og derved pålagt ferieafholdelse i en opsigelsesperiode. I
disse situationer, vil der således ved fratræden ikke skulle ske honorering for ekstra 12,5% for den
del, der kan varsles afholdt inden fratræden.
Ovenstående forslag skal kombineres med en løsning, hvor planlægningen af ferie sker fortløbende
fra ferie år til ferie år ved dialog og aftale mellem parterne, og i tilfælde af manglende aftale og af
hensyn til driften kan arbejdsgiver varsle ferien afholdt med de i ferieloven gældende
varslingsregler.
Det bør således ikke være muligt at fastlægge alle ferieuger ensidigt fra kommunen i hele
samarbejdets løbetid, som det er tilfældet i kontrakten fra Aalborg Kommune.
PLF stiftet i 1974 og i 2019 blev vi omdannet til en fagforening. Vi organiserer udelukkende plejefamilier,
aflastningsfamilier og netværksplejere. PLF organiserer små 1100 medlemmer på landsplan. PLF har en
omfattende mødeaktivitet med andre centrale aktører på området herunder Socialministeriet og KL. PLF
afholder kurser og afvikler netværksmøder over hele landet. Vi sætter en ære i at understøtte vores
medlemmer fagligt og altid med bedre forhold for anbragte børn og vores medlemmer for øje.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 245: Materiale fra Plejefamiliernes Landsforening til brug for foretræde for udvalget den 6/9-23 om plejefamiliers arbejds- og lønvilkår
2745952_0005.png
Partshøring ved opsigelse eller væsentlige ændringer i samarbejdet (høringspligt)
Vilkår for partshøring er ikke reguleret i kontrakten.
I forhold til partshøring ved kommunens opsigelse af kontrakten/samarbejdet eller gennemførelse
af for plejeforældrene ugunstige vilkår, der ikke er aftalt i kontrakten, er der uklarhed om i, hvilket
omfang kommunen som forvaltningsmyndighed er forpligtet til at foretage partshøring.
Det må ud fra den foreliggende praksis og litteratur på området lægges til grund, at der skal
foretages partshøring, såfremt opsigelsen/ændringerne sker grundet samarbejdsvanskeligheder
med kommunen.
Det er oplyst, at kommunerne i de fleste tilfælde ikke opfylder partshøringspligten, ligesom det kan
lægges til grund, at det ofte er noget udflydende, hvad der egentlig er begrundelsen for
opsigelsen/ændringen.
_____________________________________
Anbefaling
Derfor må der for det første indlægges en pligt for kommunen til formelt at begrunde baggrunden
for opsigelsen, ligesom det anbefales, at der aftales en obligatorisk partshøringspligt, så der ikke er
tvivl om parternes rettigheder og forpligtelser.
Gennemførelsen af en partshøring, vil også i højere grad sikre, at der er saglighed i de
begrundelser, der gives fra kommunen, ligesom der gives bedre rammer for at afgørelser sker i
overensstemmelse med god forvaltningsskik, og man derved undgår risikoen for bl.a. magtmisbrug
og ulovlig forskelsbehandling.
Sammenholdt med ændrede opsigelsesvilkår, jf. ovenstående punkt omkring ”Opsigelsesvilkår”, vil
indførelse af en partshøringspligt inklusiv en pligt til at anføre opsigelsesgrunde m.v. medføre en
væsentlig forbedret retsstilling for plejefamilierne, der vil give familierne større tryghed og i sidste
ende vil gøre det mere attraktivt at påtage sig det vigtige og for samfundet nødvendige hverv som
plejeforældre.
PLF stiftet i 1974 og i 2019 blev vi omdannet til en fagforening. Vi organiserer udelukkende plejefamilier,
aflastningsfamilier og netværksplejere. PLF organiserer små 1100 medlemmer på landsplan. PLF har en
omfattende mødeaktivitet med andre centrale aktører på området herunder Socialministeriet og KL. PLF
afholder kurser og afvikler netværksmøder over hele landet. Vi sætter en ære i at understøtte vores
medlemmer fagligt og altid med bedre forhold for anbragte børn og vores medlemmer for øje.