Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 244
Offentligt
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativer
•
Merudgiften på 44,2 mio. kr. skyldes, at retten til et uddannelsesløft med 110 pct. af hidtidig
dagpengesats gøres permanent fra 2024. Den midlertidige ret til at påbegynde et uddannelsesløft
med 110 pct. af hidtidig dagpengesats, som blev indført den 1. august 2020, er udløbet ved
udgangen af 2022. Som følge af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om finansloven for 2023 af april 2023 er ordningen
genindført midlertidigt i 2. halvår af 2023 (§ 17.46.08.).
Reserver
•
Merudgiften på 51,1 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en reserve på 66,2 mio. kr. i 2024
vedrørende et stærkere organiseret arbejdsmarked. Desuden er der oprettet en negativ
budgetregulering på 16,5 mio. kr. årligt fra 2024 og frem til en generel rammereduktion på
ministerområdet (§ 17.11.79.).
Merudgiften på 44,8 mio. kr. skyldes den aftalte profil på reserven til indførelse af 26 ugers ekstra
orlov til tvillingeforældre som følge af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om finansloven for 2023 af april 2023, hvor der var
afsat et mindre beløb på 5 mio. kr. til opstartsudgifter i 2023, mens der er afsat 49,8 mio. kr. i 2024
til udmøntning af initiativet (§ 17.19.77.).
Merudgiften på 560,0 mio. kr. skyldes, at der er en nettoforskel på 560,0 mio. kr. i den afsatte
reserve til de kommunaløkonomiske konsekvenser som følge af ny lovgivning på
beskæftigelsesområdet. Reserven på finansloven for 2023 er derfor udmøntet til kommunerne på
bloktilskudsaktstykket for 2023. I 2024 er kontoen opjusteret, bl.a. som følge af opdateret skøn for
antallet af fordrevne fra Ukraine og Aftale om et forbedret arbejdsskadesystem mellem Regeringen,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet af
september 2022 (§ 17.19.78.).
Merudgiften på 164,7 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en reserve på 100 mio. kr. i 2024 til
friholdelse af indbetalinger til aldersopsparing for visse sociale ydelser samt en reserve på 112,7 mio.
kr. årligt i 2024 og frem til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet. Derudover er den
afsatte reserve til det kommunale lov- og cirkulæreprogram nulstillet siden finansloven for 2023 og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2023. I 2024 er der desuden afsat bevilling til nye initiativer,
som forventes udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2024 (§ 17.19.79.).
•
•
•
Øvrige større ændringer
•
Mindreudgiften på 51,9 mio. kr. skyldes, at skønnet for ordningen er reduceret på baggrund af de
seneste regnskabstal for 2022, som indikerer en lavere aktivitet end hidtil forudsat. Da
indtægtsbevillingen reduceres tilsvarende er nettobevillingen i 2024 på hovedkontoen omtrent på
niveau med tidligere år (§ 17.23.11.).