Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 242
Offentligt
2743928_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2024 i forhold til finansloven for 2023
August 2023
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0002.png
55
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 51,1 mio. kr. skyldes primært, at
der er afsat en reserve på 66,2 mio. kr. i 2024
vedrørende et stærkere organiseret arbejdsmarked.
Desuden er der oprettet en negativ budgetregule-
ring på 16,5 mio. kr. årligt fra 2024 til 2027 til en
generel rammereduktion på ministerområdet.
17.19.77. Budgetreguleringer vedrørende delloft for indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 44,8 mio. kr. skyldes den aftalte
profil på reserven til indførelse af 26 ugers ekstra
orlov til tvillingeforældre som følge af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Libe-
ral Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folke-
parti om finansloven for 2023 af april 2023, hvor
der var afsat et mindre beløb på 5,0 mio. kr. til
opstartsudgifter i 2023, mens der er afsat 49,8 mio.
kr. i 2024 til udmøntning af initiativet.
24,1
75,2
51,1
5,0
49,8
44,8
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkom-
stoverførsler .........................................................
-503,7
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 560,0 mio. kr. skyldes, at reserven
er nulstillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket
for 2023. I 2024 er kontoen opjusteret, bl.a. som
følge af opdateret skøn for antallet af fordrevne fra
Ukraine og Aftale om et forbedret arbejdsskade-
system mellem regeringen, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Fol-
keparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Al-
ternativet af september 2022.
56,3
560,0
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0003.png
56
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.19.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 164,7 mio. kr. skyldes primært, at
der er afsat en reserve på 100,0 mio. kr. i 2024 til
friholdelse af indbetalinger til aldersopsparing for
visse sociale ydelser samt en reserve på 112,7 mio.
kr. årligt i 2024 og frem til forebyggelse af ned-
slidning på arbejdsmarkedet. Derudover er den
afsatte reserve til det kommunale lov- og cirkulæ-
reprogram nulstillet siden finansloven for 2023 og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2023. I
2024 er der desuden afsat bevilling til nye initiati-
ver, som forventes udmøntet på bloktilskudsakt-
stykket for 2024.
94,0
258,7
164,7
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde-
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
..................
207,5
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 51,9 mio. kr. skyldes, at skøn-
net for ordningen er reduceret på baggrund af de
seneste regnskabstal for 2022, som indikerer en
lavere aktivitet end hidtil forudsat. Da indtægts-
bevillingen reduceres tilsvarende er nettobevillin-
gen i 2024 på hovedkontoen omtrent på niveau
med tidligere år.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 50,9 mio. kr. skyldes, at
skønnet for ordningen er reduceret på baggrund af
de seneste regnskabstal for 2022, som indikerer en
lavere aktivitet end hidtil forudsat, jf. ovenfor.
Nettobevillingen finansierer udgifter til statslige
arbejdsskadesager med en skadesdato før 1. januar
1997, mens udgifter til sager med en skadesdato
efter 1. januar 1997 som hovedregel bliver refun-
deret inden for samme finansår af den ansættende
statsmyndighed.
17.23.41. Uddannelsesgodtgørelse
(Lovbunden)
................
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny og merudgiften på 8,8 mio. kr.
skyldes, at staten yder et månedligt tilskud til del-
tagere i uddannelsesordningen som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om et
forbedret arbejdsskadesystem af september 2022.
Moderaterne har efterfølgende tilsluttet sig afta-
len.
192,6
155,6
-51,9
141,7
-50,9
-
8,8
8,8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0004.png
57
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.31.17. Ekstra tilskud til ydelsesmodtagere
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 376,2 mio. kr. skyldes, at ord-
ningen vedr. ekstra økonomisk støtte til økono-
misk udsatte børnefamilier som følge af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Alternativet om inflationshjælp til
økonomisk udsatte børnefamilier af februar 2023
udløber i 2023.
17.31.18. Ekstra udbetalinger til borgere
(Lovbunden)
....
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 2.803,1 mio. kr. skyldes, at der
ikke længere budgetteres på kontoen, da engangs-
beløb til modtagere af ældrecheck, visse SU-mod-
tagere og personer på tilbagetrækningsordninger
som følge af Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folke-
parti om kompensation af borgere for stigende
energipriser af juni 2022 kun blev udbetalt i 2022
og 2023.
376,2
-
-376,2
2.803,1
-
-2.803,1
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af le-
dighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
325,5
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 120,3 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning som
forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 1,2
pct. i 2023 til 1,5 pct. i 2024.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af øv-
rige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............
Udgift ....................................................................
1.384,5
Merudgiften på 413,3 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning som
forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 1,2
pct. i 2023 til 1,5 pct. i 2024.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 38,4 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere af dagpenge fra ca.
71.600 fuldtidspersoner i 2023 til ca. 79.100 fuld-
tidspersoner i 2024, der medfører stigende udgifter
til ATP.
445,8
120,3
1.797,8
413,3
371,2
409,6
38,4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0005.png
58
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 122,4 mio. kr. skyldes, at efter-
reguleringen i bidrag fra a-kasser og arbejdsgivere
efter sædvanlig praksis først indgår på det ordi-
nære ændringsforslag til forslag til finansloven for
2024. På finansloven for 2023 udgjorde efterregu-
leringen en udgift for staten på 107,5 mio. kr., idet
a-kasser og arbejdsgivere sammenlagt havde betalt
for meget i ATP-bidrag i 2021.
17.31.28. ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og ud-
dannelseshjælp
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 15,4 mio. kr. skyldes, at det
forventes, at der indbetales ATP-bidrag for en la-
vere andel af kontant- og uddannelseshjælpsmod-
tagerne. Den forventede andel, der indbetales
ATP-bidrag for, er nedjusteret på baggrund af for-
bedrede aktivitetsdata fra Kommunernes Ydelses-
system.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 19,0 mio. kr. skyldes primært,
at der er indarbejdet en efterregulering på finans-
loven for 2023 på 14,1 mio. kr. fra arbejdsgiverne.
Efterreguleringen for 2024 bliver indarbejdet i
forbindelse med ændringsforslagene til finanslo-
ven. Yderligere har arbejdsgiverkompensationen
vedrørende samtidighedsferie en stigende profil,
der fra år til år reducerer indbetalingsbeløbet fra
arbejdsgiverne.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 24,0 mio. kr. skyldes primært
en lavere aktivitet på § 17.37.01. Dagpenge ved
barsel end forventet ved indbudgettering i 2023,
hvor aktiviteten på baggrund af seneste befolk-
ningsprognose er nedjusteret med ca. 2.000 perso-
ner i 2024.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 17,5 mio. kr. skyldes primært,
at bidrag fra arbejdsgivere i 2024 er lavere end bi-
drag fra arbejdsgivere i 2023 grundet lavere akti-
164,4
286,8
122,4
87,6
72,2
-15,4
113,7
94,7
-19,0
131,0
107,0
-24,0
82,3
64,8
-17,5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0006.png
59
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
vitet på § 13.37.91. Dagpenge ved barsel end for-
ventet ved indbudgettering i 2023.
17.31.34. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel-
se under ressourceforløb
(Lovbunden)
...............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes et forventet
fald i antallet af modtagere af ressourceforløbsy-
delse fra ca. 20.900 fuldtidspersoner i 2023 til
17.500 fuldtidspersoner i 2024, der medfører fal-
dende udgifter til ATP.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel-
se under jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,3 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere af ressourcefor-
løbsydelse under jobafklaring omfattet af ATP fra
ca. 13.900 fuldtidspersoner i 2023 til 17.100 fuld-
tidspersoner i 2024, der medfører stigende udgifter
til ATP.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 22,9 mio. kr. skyldes primært at
efterregulering i bidrag fra arbejdsgivere først ef-
ter sædvanlig praksis indgår i 2024 i forbindelse
med ændringsforslaget.
17.31.51. Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser .........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 87,8 mio. kr. skyldes et for-
ventet samlet fald i udgifterne til ordinær tilbage-
betaling af efterlønsbidrag, samt kompensation til
borgere, der overgår til tidlig pension fra efterløn.
17.31.55. Forsikringsordninger vedrørende dagpenge ved
sygdom ..................................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 33,2 mio. kr. skyldes en forven-
tet stigning i indtægterne fra forsikringspræmier-
ne, primært fra forsikrede mindre private arbejds-
givere. Budgetteringen sker med udgangspunkt i
de faktiske indtægter fra forsikringsordningerne i
2022.
47,3
39,6
-7,7
31,5
38,8
7,3
1,2
24,1
22,9
915,1
827,3
-87,8
581,8
615,0
33,2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0007.png
60
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløshed
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 2.123,1 mio. kr. skyldes et for-
ventet højere antal modtagere af dagpenge fra 2023
til 2024 på ca. 8.000 fuldtidspersoner.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 1.328,3 mio. kr. skyldes et for-
ventet højere antal modtagere af dagpenge.
17.32.02. Feriedagpenge
(Lovbunden)
................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 109,8 mio. kr. skyldes primært, at
der er ændret på forventningerne til, hvor meget
indførelsen af samtidighedsferie nedbringer ud-
gifterne til feriedagpenge, henset til de realiserede
udgifter på de forrige års regnskab.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp m.fl.
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 13,8 mio. kr. skyldes primært
en forventet mindreaktivitet som følge af færre
ydelsesmodtagere fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af 16.
marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine.
17.35.22. Ressourceforløbsydelse
(Lovbunden)
..................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes primært et
forventet lavere antal af modtagere af ressour-
ceforløbsydelse fra ca. 42.300 helårspersoner i
2023 til 39.350 helårspersoner i 2024.
17.35.23. Revalideringsydelse mv. (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,6 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i antallet af modtagere af revalide-
ringsydelse fra ca. 1.400 helårspersoner i 2023 til
ca. 1.200 helårspersoner i 2024.
15.618,6
17.741,7
2.123,1
10.292,6
11.620,9
1.328,3
337,8
447,6
109,8
248,1
234,3
-13,8
1.428,7
1.346,0
-82,7
66,0
56,4
-9,6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0008.png
61
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 59,6 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af ledighedsydelses-
modtagere fra ca. 11.000 helårspersoner i 2023 til
ca. 12.200 helårspersoner i 2024.
17.37.11. Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,2 mio. kr. skyldes en forventet
højere aktivitet i 2024 baseret på seneste regn-
skabstal end forudsat ved budgetteringen i 2023.
17.38.11. Dagpenge ved sygdom
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 362,1 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af syge-
dagpenge fra ca. 80.000 fuldtidspersoner i 2023 til
ca. 82.700 fuldtidspersoner i 2024.
431,4
491,0
59,6
84,8
91,0
6,2
5.554,7
5.916,8
362,1
17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 35,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af en bevilling på 25,9 mio. kr. til viderefø-
relse af VEU-koordinatorer som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering og arbejdsmar-
kedets parter om 1-årig forlængelse til 2023 af
trepartsaftale om styrket og mere fleksibel vok-
sen-, efter- og videreuddannelse af september 2022
samt udløb af en bevilling på 12,0 mio. kr. til
initiativer målrettet brancher, der mangler ar-
bejdskraft som følge af Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, arbejdsmarkedets parter og
Kommunernes Landsforening om mangel på ar-
bejdskraft af oktober 2021.
17.46.04. Refusion af driftsudgifter og mentorudgifter ved
ressourceforløb og jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 31,3 mio. kr. skyldes primært sti-
gende forventede driftsudgifter vedr. jobafkla-
ringsforløb, der dels er drevet af en øget aktivitet
på ca. 500 fuldtidspersoner og en øget enhedsom-
kostning.
332,8
296,9
-35,9
151,8
183,1
31,3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0009.png
62
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.46.08. Uddannelsesløft med ret til en erhvervsuddannelse
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 44,2 mio. kr. skyldes, at retten til
et uddannelsesløft med 110 pct. af hidtidig dag-
pengesats gøres permanent fra 2024. Den midler-
tidige ret til at påbegynde et uddannelsesløft med
110 pct. af hidtidig dagpengesats, som blev indført
den 1. august 2020, er udløbet ved udgangen af
2022. Som følge af Aftale mellem regeringen, So-
cialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti om finansloven for
2023 af april 2023 er ordningen genindført mid-
lertidigt i 2. halvår af 2023.
17.46.30. Styrket indsats for ledige ordblinde og læse- og
skrivesvage (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes, at der i for-
bindelse med finansloven for 2024 er afsat bevil-
ling til en indsats for ordblinde og personer med
læse-, skrive- og regneudfordringer i 2024.
17.46.32. Befordringsgodtgørelse
(Lovbunden)
..................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,4 mio. kr. skyldes primært, at der
som konsekvens af en forventning om en stigende
ledighed vil være en stigning i antallet af dagpen-
gemodtagere, der er berettiget til befordringsgodt-
gørelse, når de deltager i tilbud om aktivering,
herunder løntilskud.
17.46.41. Uddannelsesløft (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,7 mio. kr. skyldes primært,
at den regionale uddannelsespulje i 2022 og 2023
ekstraordinært er forhøjet som følge Aftale mel-
lem den daværende S-regering og Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om stimuli og grøn genopretning af de-
cember 2020.
51,1
95,3
44,2
-
10,4
10,4
25,7
31,1
5,4
151,9
141,2
-10,7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0010.png
63
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.46.43. Styrket indsats for ledige (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,4 mio. kr. skyldes primært
udløb af det aftalte bevillingsløft for Pulje til sær-
lig indsats for ledige over 50 år afsat i forbindelse
med Aftale mellem den daværende S-regering, ar-
bejdsmarkeds parter og Kommunerens Landsfor-
ening om mangel på arbejdskraft af oktober 2021.
17.46.47. Afhjælpning af mangel på arbejdskraft (tekstanm.
115)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 19,7 mio. kr. skyldes primært
udløb af bevilling på 15,6 mio. kr. til styrket fokus
på jobformidling i kommuner og a-kasser samt
udløb af bevilling på 4,1 mio. kr. til jobrettede ak-
tiviteter for kommende dimittender afsat i forbin-
delse med Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, arbejdsmarkedets parter og Kommunernes
Landsforening om mangel på arbejdskraft af ok-
tober 2021.
17.46.74. Jobrotation
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 32,3 mio. kr. skyldes primært
udløb af Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti om styrket opkvalifi-
cering af juni 2020. Udløb af aftalerne medfører
et forventet fald i antal personer, der gennemfører
et jobrotationsforløb i 2024 sammenlignet med
den forventede aktivitet i 2023 på ca. 150 fuld-
tidspersoner.
17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 29,9 mio. kr. skyldes dels, at det
forventede antal personer ansat med løntilskud er
ca. 375 fuldtidsaktiverede højere i 2024 end i 2023
bl.a. som følge af et forventet højere antal dag-
pengemodtagere ved Økonomisk Redegørelse maj
2023. Dels skyldes det en forhøjet skønnet en-
hedsomkostning for 2024, idet det forventes, at
enhedsomkostningen blev reduceret for meget i
2023.
26,7
20,3
-6,4
19,7
-
-19,7
89,8
57,5
-32,3
50,0
79,9
29,9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0011.png
64
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.47.02. Løntilskud ved ansættelse af kontant- og uddannel-
seshjælpsmodtagere m.fl.
(Lovbunden)
..............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes dels, at an-
tallet af personer ansat med løntilskud forventes
forhøjet med ca. 125 fuldtidsaktiverede i 2024 bl.a.
som følge af Aftale mellem den daværende S-
regering, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Dansk Folkeparti og Bent Bøgsted på vegne af ar-
bejdsfællesskabet af løsgængere (Liselott Blixt,
Hans Kristian Skibby, Karina Adsbøl, Marie Ka-
rup og Lise Bech) om anden delaftale om nytænk-
ningen af beskæftigelsesindsatsen af juni 2022.
Dels skyldes det en forhøjet skønnet enhedsom-
kostning for 2024, idet det forventes, at enheds-
omkostningen blev reduceret for meget i 2023.
17.51.04. Sporskifte (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 26,3 mio. kr. skyldes udløb af
bevilling til Sporskifteindsats som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering og arbejdsmar-
kedets parter om 1-årig forlængelse til 2023 af
trepartsaftale om styrket og mere fleksibel vok-
sen-, efter- og videreuddannelse af september
2022.
17.54.11. Personlig assistance til personer med handicap
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,3 mio. kr. skyldes en forvent-
ning om, at et stigende refusions- og aktivitetsni-
veau i 2023 fortsætter i 2024.
17.54.21. Seniorjob for personer som højst har 5 år til efter-
lønsalderen (tekstanm. 115)
(Lovbunden)
..........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,7 mio. kr. skyldes et forventet
fald i antal fuldtidspersoner i seniorjob fra ca. 700
fuldtidspersoner i 2023 til ca. 600 fuldtidspersoner
i 2024 som følge af, at den forventede tilgang til
ordningen er faldende.
23,0
33,4
10,4
26,3
-
-26,3
264,2
284,5
20,3
105,4
98,7
-6,7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0012.png
65
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld førtidspension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner uden ret til fuld
førtidspension fra ca. 4.700 helårspersoner i 2023
til ca. 5.400 helårspersoner i 2024.
17.55.01. Efterløn
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.581,1 mio. kr. skyldes pri-
mært et forventet fald i antal personer på efterløn
fra ca. 35.200 fuldtidspersoner i 2023 til ca. 27.300
fuldtidspersoner i 2024. Faldet skyldes primært
færre efterlønsberettigede. Ligeledes forventes
den gennemsnitlige efterlønsudbetaling at falde fra
ca. 162.000 kr. i 2023 til 159.900 kr. i 2024. End-
videre forventes antal modtagere af skattefri præ-
mie at falde fra 18.000 personer i 2023 til 15.800
personer i 2024.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 13,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i aktiviteten på kontoen fra ca. 2.000
helårspersoner i 2023 til ca. 1.750 helårspersoner i
2024.
17.56.04. Fleksjob med variabel refusion
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 208,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antal personer i fleksjob fra ca.
62.100 helårspersoner i 2023 til ca. 66.200 helårs-
personer i 2024. Merudgiften kan desuden henfø-
res til, at udgifterne til fleksjob i stigende grad af-
holdes på denne konto og i mindre grad på §
17.56.01. Fleksjob med fast refusion, jf. Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015.
56,2
64,1
7,9
7.772,8
6.191,7
-1.581,1
118,5
104,8
-13,7
2.481,5
2.690,4
208,9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0013.png
66
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.56.05. Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 168,0 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i personer i fleksjob fra ca. 60.500 hel-
årspersoner i 2023 til ca. 64.600 helårspersoner i
2024. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og
fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den da-
værende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af re-
fusionssystemet og tilpasninger i udligningssyste-
met af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 109,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af fleksydelsesmodtagere fra
2.600 helårspersoner i 2023 til 1.750 helårsperso-
ner i 2024.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 14,2 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af bidragsydere fra 23.500 i
2023 til 20.600 i 2024.
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper og per-
soner med handicap (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 40,9 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for IPS for unge, som
kun har bevilling i 2023 og 2025 som følge af Af-
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023. Dertil kommer, at be-
villing til Udvikling af den sociale indsats på det
rummelige arbejdsmarked er reduceret med 7,3
mio. kr. i 2024.
2.436,8
2.604,8
168,0
512,8
403,1
-109,7
149,7
135,5
-14,2
63,5
22,6
-40,9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0014.png
67
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.59.26. Pulje til kommunernes udgifter til varmehjælp efter
eksisterende ordninger (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevilling til Pulje til kommunernes udgifter til
varmehjælp efter eksisterende ordninger som følge
af tillægsaftale til Aftale mellem den daværende S-
regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Alternativet, Frie Grønne og
Kristendemokraterne om målrettet varmecheck af
januar 2022.
17.61.03. Særligt børnetilskud
(Lovbunden)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 31,4 mio. kr. skyldes primært
mindreaktivitet som følge af en forventning om
færre ydelsesmodtagere fra Ukraine, jf. lov nr. 324
af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
17.61.05. Forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 886,3 mio. kr. skyldes, at der i
2023 netto var en mindreudgift som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne om nedbringelse af dan-
skernes gæld til det offentlige af juni 2022, hvilket
viser sig som en merudgift i 2024 ved sammenlig-
ning.
17.62.01. Boligydelser til pensionister
(Lovbunden)
..........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 605,4 mio. kr. skyldes primært PL-
regulering, hvor kontoen er reguleret med den
private lønudvikling på 3,6 pct. Sekundært er for-
ventningen til antal modtagere i 2024 opjusteret
med ca. 9.000 helårspersoner fra ca. 259.700 i
2023 til ca. 268.800. Den forventede stigning
skyldes en opjustering i skønnet af antallet af fol-
kepensionister og førtidspensionister på gammel
ordning, der vil modtage boligydelse i 2024. Des-
uden er enhedsomkostningen opjusteret med ca.
250 kr.
25,0
-
-25,0
462,7
431,3
-31,4
-376,9
509,4
886,3
7.912,4
8.517,8
605,4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0015.png
68
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.62.03. Støtte til betaling af beboerindskud
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes en opjuste-
ring af skønnet for 2024 på baggrund af regn-
skabstal for første kvartal af 2023.
17.63.01. Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,1 mio. kr. skyldes, at skønnet er
opjusteret som følge af højere forskudsrefusions-
anmodninger for de to første kvartaler af 2023.
17.63.02. Flytning og hjælp i enkelttilfælde
(Lovbunden)
.
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes, at skønnet er
opjusteret som følge af højere forskudsrefusions-
anmodninger for de to første kvartaler af 2023.
167,0
177,0
10,0
74,9
82,0
7,1
50,4
57,3
6,9
17.64.01. Folkepension (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.......
Udgift .................................................................... 152.811,2
Merudgiften på 10.792,8 mio. kr. skyldes en stig-
ning i gennemsnitsydelsen som følge af et højere
skøn for gennemsnitsydelsen i indeværende år
samt den årlige regulering af ydelser. Antallet af
modtagere på folkepension forventes at falde som
følge af den demografiske udvikling. Dette opve-
jer dog ikke den stigende gennemsnitsydelse.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 29,1 mio. kr. skyldes primært en
opjustering af skønnet på baggrund af en observe-
ret trend, der afspejler et stigende forbrugsniveau.
17.64.05. Førtidspension (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 368,3 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af helårspersoner på førtids-
pension fra ca. 87.200 helårspersoner i 2023 til ca.
75.600 helårspersoner i 2024. Det forventede fald
skyldes, at førtidspensionister tilkendt efter 1. juli
2014 konteres på anden hovedkonto.
163.604,0
10.792,8
251,5
280,6
29,1
6.911,1
6.542,8
-368,3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0016.png
69
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.64.06. Højeste, mellemste og almindelig førtidspension
(tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...............................
Udgift ............................................................................6.519,6
Mindreudgiften på 549,4 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af helårspersoner på førtids-
pension fra ca. 49.100 helårspersoner i 2023 til ca.
44.000 helårspersoner i 2024. Det forventede fald
skyldes, at der ikke længere er tilgang af førtids-
pensionister til gammel førtidspensionsordning.
17.64.07. ATP-bidrag for førtidspensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 27,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner på førtidspen-
sion, som indbetaler ATP-bidrag fra ca. 208.400 i
2023 til ca. 213.000 i 2024. Stigningen sker pri-
mært som følge af, at det er obligatorisk for før-
tidspensionister på ny ordning at indbetale ATP-
bidrag, mens det er frivilligt for førtidspensionister
på gammel ordning. Således stiger aktiviteten i
takt med, at gammel ordning udfases, og der er
tilgang til ny ordning.
5.970,2
-549,4
455,2
483,1
27,9
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
583,3
Merudgiften på 53,3 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner på førtidspen-
sion, som indbetaler til supplerende arbejdsmar-
kedspension fra ca. 126.400 i 2023 til ca. 133.500
i 2024. Stigningen i aktivitet skyldes dels stigning
i antal førtidspensionister og dels stigning i ande-
len, der frivilligt indbetaler til supplerende ar-
bejdsmarkedspension.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst-
anm. 126)
(Lovbunden)
.........................................
Udgift ..........................................................................20.159,4
Merudgiften på 5.017,1 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
96.800 i 2023 til ca. 117.000 i 2024. Den forven-
tede stigning skyldes, at nytilkendelser til førtids-
pension placeres her.
Indtægt .......................................................................16.074,6
Merindtægten på 4.012,1 mio. vedrører kommunal
medfinansiering af førtidspension, jf. ovenfor.
636,6
53,3
25.176,5
5.017,1
20.086,7
4.012,1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2743928_0017.png
70
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
17.64.12. Seniorpræmie
(Lovbunden)
.................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 276,8 mio. kr. skyldes primært en
stigende aftaleprofil samt mindre justeringer i
grundskønnet.
352,3
629,1
276,8
17.64.13. Seniorpension
(Lovbunden)
.................................
Udgift............................................................................ 4.989,2
Merudgiften på 1.218,9 mio. kr. skyldes primært
en stigende aktivitet fra ca. 24.900 helårspersoner
på seniorpension i 2023 til ca. 29.000 helårsper-
soner i 2024. Den forventede stigning i aktivitet
skyldes, at ordningen er under indfasning, og der
således fortsat er større tilgang til ordningen end
afgang.
Indtægt ......................................................................... 3.866,8
Merindtægten på 965,4 mio. kr. skyldes kommu-
nal medfinansiering af seniorpension, jf. ovenfor.
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 9,7 mio. kr. skyldes forventet sti-
gende aktivitet fra ca. 24.900 helårspersoner på
seniorpension, som indbetaler ATP-bidrag i 2023
til ca. 29.000 helårspersoner i 2024.
17.64.15. Supplerende arbejdsmarkedspension for seniorpen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 16.100 helårspersoner på seniorpen-
sion, som indbetaler til supplerende arbejdsmar-
kedspension i 2023 til ca. 20.100 helårspersoner i
2024. Stigningen i aktivitet skyldes, at ordningen
er under indfasning, og der således fortsat er net-
totilgang.
6.208,1
1.218,9
4.832,2
965,4
56,5
66,2
9,7
74,2
96,3
22,1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 242: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2024 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
70