Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 237
Offentligt
2742774_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-4432
22. august 2023
Finansudvalget har i brev af 16. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 204 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af Finansudval-
get Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 204:
”Vil
ministeren beregne gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar
med 0-4 børn? Der bedes både angivet gevinsten ved at gå fra 0 til 1 job for parret
og ved at gå fra 1 til 2 job. Besvarelsen bedes tage udgangspunkt i 2023-regler dog
uden midlertidige tilskud, herunder inflationshjælp. Besvarelsen skal medregne
transportudgifter ved job og vise beregningen af forskelsbeløbet, herunder effekter
på boligstøtte, økonomisk friplads i daginstitution m.v.
Svar:
Tabel 1 viser beskæftigelsesgevinsterne ved fuldtidsbeskæftigelse i et lavtlønsjob
for par på kontanthjælp, der er fyldt 30 år. Gevinsterne ved at gå fra 0 til 1 beskæf-
tiget og fra 1 til 2 beskæftiget er opgjort særskilt for ægtepar og samlevende par, da
ægtepar i kontanthjælpssystemet er omfattet af gensidig forsørgerpligt.
Opgørelserne er foretaget ekskl. den midlertidige inflationshjælp i 2023, der omfat-
ter særlig støtte til forsørgere i kontanthjælpssystemet og en generel stigning i
børne- og ungeydelsen i 2023.
Beskæftigede i lavtlønsjob forudsættes at have en timeløn på 130,42 kr., svarende
til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-området. Til
sammenligning skønnes kontanthjælpsmodtagere i gennemsnit at finde beskæfti-
gelse til en timeløn på 181 kr., hvilket vil indebære en betydeligt større beskæfti-
gelsesgevinst, medmindre parret berøres af den gensidige forsørgerpligt. Det er
endvidere forudsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen.
Forudsætningerne bag regneeksemplerne følger Ydelseskommission og indeholder
således ikke ekstra transportudgifter for personer i beskæftigelse. Det skal bl.a. ses
i lyset af, at der kan være stor variation i, hvilke ekstraudgifter til transport som
kontanthjælpsmodtagere har, når de kommer i beskæftigelse, som følge af forskelle
i pendlerafstand og transportform mv.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
2742774_0002.png
Det fremgår af tabel 1, at gevinsten ved at begge kontanthjælpsmodtagere tager et
lavtlønsjob er 10.300 kr. om måneden for ikke-forsørgere og omkring 5.000 kr. om
måneden for forsørgere.
Tabel 1
Beskæftigelsesgevinster for par i kontanthjælpssystemet, ekskl. midlerti-
dige tilskud. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Gevinst ved at gå fra 0 til 2 fuldtidsbeskæftiget
Par (ægtepar og samlevende)
Gevinst ved at gå fra 0 til 1 fuldtidsbeskæftiget
Ægtepar
Samlevende
Gevinst ved at gå fra 1 til 2 fuldtidsbeskæftiget
Ægtepar
Samlevende
6.300
5.200
1.700
2.500
1.700
2.200
1.300
2.300
1.200
2.500
4.100
5.200
3.400
2.500
3.200
2.700
3.900
2.900
4.400
3.100
10.300
5.100
4.900
5.200
5.600
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Anm.: Det er forudsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen. Alle børn antages af være 7-14 år. Der er for-
udsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere, afrundet til nærmest 500
kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 1.225 og 1.504 kroner per måned. Beskæftigede er fuldtids-
ansatte til en timeløn på 130,42 kr., svarende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for
HK-området. I beregningen af beskæftigelsesgevinsten medtages nettoudgifter til børnepasning. Tallene er af-
rundede.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023 og egne beregninger.
Ekstra nettoudgifter til transport ved beskæftigelse vil reducere beskæftigelsesge-
vinsten 1:1. Eventuelle ekstraudgifter til transport kan således fraregnes direkte i de
angivne beskæftigelsesgevinster i tabel 1.
På baggrund af Økonomiministeriets forskelsbeløbsmodel skønnes medianen af
kontanthjælpsmodtageres nettoudgifter til transport at udgøre 450 kr. pr. måned
ved overgang til beskæftigelse. Hvis disse transportudgifter lægges til grund, er be-
skæftigelsesgevinsten for et par uden børn eksempelvis 9.400 kr. pr. måned, når
begge tager et lavtlønsjob
1
.
For kontanthjælpsægtepar med børn er gevinsten ved at gå fra 0 til 1 beskæftiget
væsentligt højere end gevinsten ved at gå fra 1 til 2 beskæftiget, mens det om-
vendte er tilfældet for ægtepar uden børn. Når beskæftigelsesgevinsten ved at gå
1
Ved opgørelsen af transportudgifter er der taget udgangspunkt i samme analysegrundlag,
som blev anvendt i forbindelse med Ydelseskommissionens afrapportering, bilag 9,3, frem-
skrevet med den forventede udvikling i forbrugerprisindekset. Transportudgifterne er op-
gjort som den skønnede medianudgift ved beskæftigelse for faktisk ledige personer i kon-
tanthjælpssystemet. Der er taget udgangspunkt i en opgørelse af nettotransportudgifterne,
dvs. skatteværdien af befordringsfradraget er modregnet i transportudgiften.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
fra 0 til 1 beskæftiget afviger fra beskæftigelsesgevinsten ved at gå fra 1 til 2 be-
skæftiget, skal det bl.a. ses i lyset af den gensidige forsørgerpligt for ægtepar i kon-
tanthjælpssystemet.
For kontanthjælpsægtepar med 2 børn er gevinsten ved at den ene ægtefælle kom-
mer i beskæftigelse eksempelvis 3.200 kr. om måneden, mens gevinsten ved at den
anden ægtefælle også kommer i beskæftigelse er 1.700 kr. om måneden.
Beregningerne bag beskæftigelsesgevinsterne i tabel 1 fremgår af bilagstabel 1-4.
Bilagstabel 1 og 2 viser beregningerne for hhv. ægtepar og samlevende par, hvor
den ene kommer i beskæftigelse. Af tabellerne fremgår de enkelte ydelser og netto-
udgifter til pasning, når begge er på kontanthjælp, og når den ene er i beskæfti-
gelse, samt forskellen, dvs. beskæftigelsesgevinsten ved at den ene kommer i be-
skæftigelse. Bilagstabel 3 og 4 viser tilsvarende opgørelser for hhv. ægtepar og
samlevende, hvor man går fra 1 til 2 beskæftiget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
2742774_0004.png
Bilagstabeller
Bilagstabel 1
Beregning af beskæftigelsesgevinsten for ægtepar på kontanthjælp ved at
gå fra 0 til 1 fuldtidsbeskæftiget i lavtlønsjob. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Begge på kontanthjælp (A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
En på kontanthjælp, en fuldtidsbeskæftiget (B)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Forskel (B - A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Beskæftigelsesgevinst
20.900
-14.400
0
400
0
-2.800
0
4.100
20.900
-14.400
0
0
0
-2.900
-200
3.400
20.900
-14.400
0
0
0
-2.900
-400
3.200
20.900
-14.400
0
800
0
-2.900
-500
3.900
20.900
-14.400
0
1.400
0
-2.900
-600
4.400
20.900
9.500
0
400
0
-8.900
0
21.900
20.900
17.300
0
0
1.000
-11.900
-1.100
26.200
20.900
17.300
0
0
2.000
-11.800
-1.700
26.700
20.900
17.300
0
800
3.000
-11.800
-2.200
28.000
20.900
17.300
0
1.400
3.900
-11.800
-2.600
29.200
0
23.900
0
0
0
-6.100
0
17.800
0
31.700
0
0
1.000
-9.000
-900
22.900
0
31.700
0
0
2.000
-9.000
-1.300
23.500
0
31.700
0
0
3.000
-9.000
-1.600
24.100
0
31.700
0
0
3.900
-9.000
-2.000
24.700
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023 og egne beregninger.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
2742774_0005.png
Bilagstabel 2
Beregning af beskæftigelsesgevinsten for samlevende par på kontanthjælp
ved at gå fra 0 til 1 fuldtidsbeskæftiget i lavtlønsjob. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
Begge på kontanthjælp (A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
En på kontanthjælp, en fuldtidsbeskæftiget (B)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Forskel (B - A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
= Beskæftigelsesgevinst
20.900
-11.900
0
0
0
-3.800
0
5.200
20.900
-15.900
0
0
0
-2.300
-200
2.500
20.900
-15.900
0
200
0
-2.300
-300
2.700
20.900
-15.900
0
500
0
-2.300
-400
2.900
20.900
-15.900
0
800
0
-2.300
-400
3.100
20.900
11.900
0
0
0
-9.900
0
23.000
20.900
15.900
0
0
1.000
-11.300
-1.100
25.400
20.900
15.900
0
200
2.000
-11.300
-1.500
26.200
20.900
15.900
0
500
3.000
-11.300
-2.000
27.000
20.900
15.900
0
800
3.900
-11.300
-2.400
27.900
0
23.900
0
0
0
-6.100
0
17.800
0
31.700
0
0
1.000
-9.000
-900
22.900
0
31.700
0
0
2.000
-9.000
-1.300
23.500
0
31.700
0
0
3.000
-9.000
-1.600
24.100
0
31.700
0
0
3.900
-9.000
-2.000
24.700
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023 og egne beregninger.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
2742774_0006.png
Bilagstabel 3
Beregning af beskæftigelsesgevinsten for ægtepar på kontanthjælp ved at
gå fra 1 til 2 fuldtidsbeskæftiget i lavtlønsjob. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
En på kontanthjælp, en fuldtidsbeskæftiget (A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Begge fuldtidsbeskæftiget (B)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Forskel (B - A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Beskæftigelsesgevinst
20.900
-9.500
0
-400
0
-4.700
0
6.300
20.900
-17.300
0
0
0
-1.800
-100
1.700
20.900
-17.300
0
0
0
-1.800
-100
1.700
20.900
-17.300
0
-300
0
-1.800
-200
1.300
20.900
-17.300
0
-300
0
-1.800
-300
1.200
41.800
0
0
0
0
-13.600
0
28.200
41.800
0
0
0
1.000
-13.600
-1.200
27.900
41.800
0
0
0
2.000
-13.600
-1.800
28.400
41.800
0
0
500
3.000
-13.600
-2.300
29.300
41.800
0
0
1.100
3.900
-13.600
-2.900
30.300
20.900
9.500
0
400
0
-8.900
0
21.900
20.900
17.300
0
0
1.000
-11.900
-1.100
26.200
20.900
17.300
0
0
2.000
-11.800
-1.700
26.700
20.900
17.300
0
800
3.000
-11.800
-2.200
28.000
20.900
17.300
0
1.400
3.900
-11.800
-2.600
29.200
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023 og egne beregninger.
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 237: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på MFU spm. 204 om gevinsten ved at tage et lavtlønsjob for et kontanthjælpspar med 0-4 børn
2742774_0007.png
Bilagstabel 4
Beregning af beskæftigelsesgevinsten for samlevende par på kontanthjælp
ved at gå fra 1 til 2 fuldtidsbeskæftiget i lavtlønsjob. 2023. Kr. pr. måned.
0 børn
En på kontanthjælp, en fuldtidsbeskæftiget (A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Begge fuldtidsbeskæftiget (B)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Disponibel indkomst efter daginstitution
Forskel (B - A)
Løn
+Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
-Skat mv.
-Nettoudgifter til daginstitution
=Beskæftigelsesgevinst
20.900
-11.900
0
0
0
-3.800
0
5.200
20.900
-15.900
0
0
0
-2.300
-200
2.500
20.900
-15.900
0
-200
0
-2.300
-300
2.200
20.900
-15.900
0
-100
0
-2.300
-300
2.300
20.900
-15.900
0
200
0
-2.300
-500
2.500
41.800
0
0
0
0
-13.600
0
28.200
41.800
0
0
0
1.000
-13.600
-1.200
27.900
41.800
0
0
0
2.000
-13.600
-1.800
28.400
41.800
0
0
500
3.000
-13.600
-2.300
29.300
41.800
0
0
1.100
3.900
-13.600
-2.900
30.300
20.900
11.900
0
0
0
-9.900
0
23.000
20.900
15.900
0
0
1.000
-11.300
-1.100
25.400
20.900
15.900
0
200
2.000
-11.300
-1.500
26.200
20.900
15.900
0
500
3.000
-11.300
-2.000
27.000
20.900
15.900
0
800
3.900
-11.300
-2.400
27.900
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel fra marts 2023 og egne beregninger.
7