Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Orientering om ny opfølgning på den tidlige beskæftigelsesind-
sats og skærpet tilsyn som følge af et serviceeftersyn
CVR 10172748
28. august 2023
J.nr. 23/02478
–
2023-3622
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg skriver til jer, da Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har fo-
retaget et serviceeftersyn af opfølgningen på den tidlige, lovbundne beskæftigelses-
indsats og skærpet tilsyn med henblik på at justere identificerede uhensigtsmæssig-
heder.
I august 2018 indgik S, V, DF, SF, RV, KF og LA
Aftale om en forenklet beskæfti-
gelsesindsats.
Med aftalen blev det besluttet, at alle ledige borgere skal have fire
samtaler inden for det første halve år i ydelsesforløbet, samt at dagpenge-, kontant-
hjælp- og uddannelsesmodtagere skal deltage i aktivering. I den tidlige indsats føl-
ger vi således op på, om den ledige får minimum fire samtaler og et aktivt tilbud
1
inden for de første 6 måneder af ledighedsforløbet.
Ligeledes blev det aftalt at indføre skærpet tilsyn. Tilsynet følger op på, om kom-
muner, med en højere andel af borgere på offentlig forsørgelse end forventet, giver
en tilstrækkelig andel af ledige borgere fire samtaler og et tilbud. I skærpet tilsyn
fokuserer vi således på kommunernes gennemsnitlige indsats over for borgere med
mindst 12 måneders ledighed.
Serviceeftersynet viser, at tilsynsindsatserne medfører en række administrativt
tunge arbejdsgange i kommunerne. Dette medfører et stort fokus i kommunerne på
at leve op til proceskrav, der desværre betyder mindre tid til en effektiv beskæfti-
gelsesindsats, som bringer de ledige i arbejde. Desuden tilskynder det skærpede til-
syn til, at borgere, der potentielt er for syge, gives aktive tilbud for at leve op til fo-
kusmålene.
1
Lovkrav gældende for ydelsesgrupperne dagpenge, kontanthjælp og uddannelseshjælp.