Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2742491_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om ny opfølgning på den tidlige beskæftigelsesind-
sats og skærpet tilsyn som følge af et serviceeftersyn
CVR 10172748
28. august 2023
J.nr. 23/02478
2023-3622
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg skriver til jer, da Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har fo-
retaget et serviceeftersyn af opfølgningen på den tidlige, lovbundne beskæftigelses-
indsats og skærpet tilsyn med henblik på at justere identificerede uhensigtsmæssig-
heder.
I august 2018 indgik S, V, DF, SF, RV, KF og LA
Aftale om en forenklet beskæfti-
gelsesindsats.
Med aftalen blev det besluttet, at alle ledige borgere skal have fire
samtaler inden for det første halve år i ydelsesforløbet, samt at dagpenge-, kontant-
hjælp- og uddannelsesmodtagere skal deltage i aktivering. I den tidlige indsats føl-
ger vi således op på, om den ledige får minimum fire samtaler og et aktivt tilbud
1
inden for de første 6 måneder af ledighedsforløbet.
Ligeledes blev det aftalt at indføre skærpet tilsyn. Tilsynet følger op på, om kom-
muner, med en højere andel af borgere på offentlig forsørgelse end forventet, giver
en tilstrækkelig andel af ledige borgere fire samtaler og et tilbud. I skærpet tilsyn
fokuserer vi således på kommunernes gennemsnitlige indsats over for borgere med
mindst 12 måneders ledighed.
Serviceeftersynet viser, at tilsynsindsatserne medfører en række administrativt
tunge arbejdsgange i kommunerne. Dette medfører et stort fokus i kommunerne på
at leve op til proceskrav, der desværre betyder mindre tid til en effektiv beskæfti-
gelsesindsats, som bringer de ledige i arbejde. Desuden tilskynder det skærpede til-
syn til, at borgere, der potentielt er for syge, gives aktive tilbud for at leve op til fo-
kusmålene.
1
Lovkrav gældende for ydelsesgrupperne dagpenge, kontanthjælp og uddannelseshjælp.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 236: Orientering om ny opfølgning på den tidlige beskæftigelsesindsats og skærpet tilsyn som følge af et serviceeftersyn
Lempeligere opfølgningsmodel for den tidlige indsats
Jeg foreslår på den baggrund, at der administrativt laves en lempeligere opfølg-
ningsmodel for den tidlige indsats, som ikke kræver lovændring, hvor der foretages
følgende ændringer:
STARs opfølgning over for kommunerne foretages fremadrettet hvert halve år
frem for månedligt.
STAR følger fremadrettet op på samtlige ledige under ét frem for 8 forskellige
grupper, ofte med få ledige i de enkelte grupper.
STAR følger fremadrettet op på kommuner, der i 6 sammenhængende måneder
ikke lever op til kravene om tilbud eller samtaler frem for 3 sammenhængende
måneder.
STAR tilbyder fremadrettet hjælp til kommunerne frem for at stille krav om re-
degørelser og handleplaner.
Jeg vurderer, at tilpasningen af STARs opfølgning på den tidlige indsats vil med-
føre, at færre kommuner vil blive kontaktet. I 2022 blev 72 kommuner kontaktet
vedr. samtaler, men med den nye model ville det blot have været 20 kommuner.
Desuden vil afskaffelsen af kravet om, at kommuner skal udarbejde redegørelser og
handleplaner give en administrativ lettelse i kommunerne.
Ensartet opfølgning
De foreslåede lempelser af opfølgningen på den tidlige indsats i kommunerne, vil
tilsvarende blive overført til opfølgningsmodellen for den tidlige indsats i a-kas-
serne, når de overtager de første tre måneder af kontaktforløbet den 1. januar 2024.
På den måde sikres der en ensartet opfølgning over for både a-kasser og kommuner
i overensstemmelse med
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsat-
sen.
Derudover er det min plan, at vi ser nærmere på, om skærpet tilsyn også skal juste-
res, når vi skal i gang med at se på en kommende reform af beskæftigelsessystemet,
jf. regeringsgrundlaget, så vi understøtter at flest muligt kommer i arbejde.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2