Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2741908_0001.png
Notat
Skønnet beskæftigelseseffekt af skattefri efterlønsudmeldelser i
2022
Som led i
Aftale om ny ret til tidlig pension (2020)
blev der givet mulighed for at alle,
som havde indbetalt til efterløn, kunne vælge at framelde sig ordningen og få de
indbetalte bidrag tilbagebetalt kontant og skattefrit i første halvår af 2022. Mulig-
heden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag gjaldt for indbetalinger frem
til og med den 10. oktober 2020 for personer, der på udmeldelsestidspunktet
endnu ikke havde nået efterlønsalderen.
I forbindelse med lovforslaget
1
blev det tidligere skønnet med betydelig usikker-
hed, at ca. 19.200 personer ville udtræde af efterlønsordningen som følge af mu-
lighed for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag. Den umiddelbare offentlige
merudgift forbundet med tilbagebetaling af efterlønsbidrag blev skønnet til ca. 2,1
mia. kr. i 2022.
Baseret på oplysninger fra a-kasserne, som er indsamlet af Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering, tyder det imidlertid på, at markant flere end skønnet har
valgt at udtræde af efterlønsordningen. Det skønnes, at ca. 48.000 personer, som
endnu ikke havde nået efterlønsalderen på udmeldelsestidspunktet, har valgt at be-
nytte muligheden for skattefri tilbagebetaling af efterlønsbidrag i første halvdel af
2022. Således tyder de seneste data på, at der har været 2,5 gange flere udmeldelser
end skønnet i reformøkonomien. Den umiddelbare offentlige merudgift forbun-
det med de tilbagebetalte efterlønsbidrag skønnes på den baggrund at løbe op i ca.
4,7 mia. kr.
Det blev i forbindelse med lovforslaget skønnet med betydelig usikkerhed, at mu-
ligheden for skattefri udmeldelse vil øge den strukturelle beskæftigelse svarende til
ca. 800 fuldtidspersoner i 2025, aftagende til i gennemsnit ca. 550 fuldtidspersoner
årligt frem mod 2035. Den aftagende tendens skal ses i sammenhæng med alders-
sammensætningen blandt de personer, der valgte at melde sig ud af ordningen. De
yngste har relativt lang tid til efterlønsalderen, hvorfor arbejdsudbudsvirkningen
fra disse personer først optræder på længere sigt. Samtidig er andelen, der vælger
at indbetale til efterlønsordningen markant mindre blandt de yngre årgange end
blandt de ældre årgange. På længere sigt forsvinder beskæftigelseseffekten i takt
med, at de yngste af dem, der valgte at melde sig ud af efterlønsordningen, når fol-
kepensionsalderen.
På baggrund af de seneste tal for antal udmeldelser, og opdaterede skøn for hvor
mange af de efterlønsberettigede, som fremover vil benytte efterlønsordningen,
1
Juni 2023
MPC/ANNHE
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20201/lovforslag/l183/20201_l183_som_fremsat.pdf
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Orientering om opdateret skønnet beskæftigelseseffekt af den skattefri udbetalingsmulighed af efterlønsordningen i 2022
2741908_0002.png
Side 2 af 2
skønnes det med betydelig usikkerhed, at muligheden for skattefri udmeldelse af
efterlønsordningen i første halvdel af 2022 vil bidrage til at øge den strukturelle
beskæftigelse svarende til 2.100 fuldtidspersoner i 2025, aftagende til i gennemsnit
ca. 1.050 fuldtidspersoner årligt frem mod 2035.
Det opdaterede skøn for beskæftigelseseffekten afspejler særligt det højere antal
udmeldelser af efterlønsordningen, samt en lidt anden aldersfordeling blandt de
udmeldte personer, end hvad der blev skønnet i forbindelse med aftalen, som har
betydning for, hvornår de konkrete udmeldelser påvirker beskæftigelsen.
Derudover er beregningen foretaget på baggrund af en opdateret efterlønsfrem-
skrivning, som indebærer nye skøn for, hvor stor en andel af de efterlønsberetti-
gede, som fremover ventes at gøre brug af deres efterlønsret,
jf. Opdateret fremskriv-
ning af tilbagetrækning før folkepensionsalderen (2023),
som kan findes på
www.fm.dk.