Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2733656_0001.png
Forsvarsministeriet
Indledning
Forsvarsministeriet har den 17. maj 2023 anmodet Forsvarsministeriets
Personalestyrelse (FPS) om en vurdering af, om unge, der deltager i
Forsvarets dag, er undtaget fra forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af handicap.
Det er FPS’ overordnede vurdering, at deltagere i Forsvarets dag er
undtaget fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap.
Det er dog ligeledes vurderingen, at det kan anses som mindre klart,
om deltagere i Forsvarets dag, som ville have søgt til Beredskabsstyrel-
sens redningstjeneste, ligeledes er undtaget fra forbuddet mod for-
skelsbehandling på grund af handicap. Det er dog FPS’ vurdering, at
uanset om der måtte gælde en undtagelse til forbuddet mod forskels-
behandling på grund af handicap, så er den nuværende proces for vur-
dering af unges egnethed til at forrette værnepligtstjeneste, i overens-
stemmelse med gældende lovgivning. FPS finder således samlet set, at
administrationen af værnepligtsområdet er sket i overensstemmelse
med lovgivningen.
Vurdering
Beskyttelse mod handicapforskelsbehandling
Forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap er reguleret i for-
skelsbehandlingsloven (lovbekendtgørelse nr. 1001 af 24. august 2017
med senere ændringer) og lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (lov nr. 688 af 8. juni 2018 med senere ændringer).
Det følger af § 2, stk. 2, i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund
af handicap, at loven ikke gælder, hvis forskelsbehandlingsloven finder
anvendelse.
Af forskelsbehandlingslovens § 2, stk. 1, og § 3, stk. 1, fremgår bl.a., at
en arbejdsgiver ikke må forskelsbehandle lønmodtagere eller ansøgere
til ledige stillinger ved ansættelse, og at en arbejdsgiver ikke må for-
skelsbehandle ansatte for så vidt angår adgang til erhvervsuddannelse.
Beskyttelsen skal fortolkes bredt og i lyset af art. 3, stk. 1, i beskæfti-
gelsesdirektivet (Rådets direktiv 2000/787EF af 27. november 2000 om
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
1. juni 2023
CHJ-CHJ1
2023/017632
2841158
Ingen
Forsvarsministeriets
Personalestyrelse
Lautruphøj 8
2750 Ballerup
Tlf.: +45 7281 9000
Fax: +45 7281 9900
E-mail: [email protected]
www.forpers.dk
EAN: 5798000201576
CVR: 16 28 71 80
Side 1 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til be-
skæftigelse og erhverv), jf. afsnit 3.2 i Beskæftigelsesministeriets vej-
ledning om forskelsbehandlingsloven.
EU-Domstolen har ved dom af 2. juni 2022 i sag C-587/20, udtalt, at
direktivet har ”til formål at tilgodese samfundsmæssige og almene inte-
resser med det øjemed at afskaffe alle hindringer, der er begrundet i
forskelsbehandling, for adgangen til levevej og for evnen til at bidrage
til samfundet gennem arbejde uanset den juridiske kvalificering af det
arbejde, der er tale om”, jf. præmis 34.
Ligebehandlingsnævnet har derudover i en række konkrete afgørelser
fundet, at forskelsbehandlingslovens beskyttelseskreds også omfatter
personer, der ikke indgår i et traditionelt ansættelsesforhold, f.eks. en
frivillig i marinehjemmeværnet (afgørelse af 7. marts 2018 i j.nr. 2017-
6810-22935), en relationsarbejder i en kommune (afgørelse af 1. marts
2023 i j.nr. 22-23258) og en potentiel kandidat til Folketinget (afgørelse
af 23. september 2022 i j.nr. 21-8536).
Enhver dansk mand er undergivet værnepligt efter værnepligtsloven
(lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006 om værnepligt med senere
ændringer). Sådan pligttjeneste anses som udgangspunkt ikke for et an-
sættelsesforhold.
Det er dog FPS’ vurdering, at værnepligtige ud fra en samlet betragtning
må anses for omfattet af forskelsbehandlingsloven. FPS har herved lagt
vægt på beskæftigelsesdirektivets formål, som er at fastlægge en gene-
rel ramme for bekæmpelsen af forskelsbehandling med hensyn til be-
skæftigelse og erhverv, at beskæftigelsesdirektivet har et bredt anven-
delsesområde samt den omstændighed, at værnepligtige – i lighed med
ansatte – skal udføre tjenesten/arbejdet personligt, får anvist et eller
flere faste arbejds-/tjenestesteder, er undergivet tilsyns- og instrukti-
onsbeføjelse og udfører tjenesten/arbejdet i Forsvarets/Beredskabssty-
relsens navn og for disses regning og risiko.
Beskyttelsens omfang
Af forskelsbehandlingslovens § 1, stk. 1, fremgår bl.a., at loven omfat-
ter enhver direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af handi-
cap.
Direkte forskelsbehandling er i § 1, stk. 2, defineret som når en person
på grund af bl.a. handicap behandles ringere end en anden bliver, er
blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation. Indirekte for-
skelsbehandling er i § 1, stk. 3, bl.a. defineret som når en bestem-
melse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil
stille personer med handicap ringere end andre personer, medmindre
den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt be-
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 2 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
grundet i et sagligt formål, og midlerne til at opfylde det er hensigts-
mæssige og nødvendige, jf. dog § 2 a vedrørende tilpasningsforanstalt-
ninger.
Bedømmelsen af unge til værnepligt tager udgangspunkt i at få klarlagt
eventuelle helbredsmæssige problemer og på den baggrund foretage
en helhedsvurdering af den enkeltes egnethed til at aftjene værnepligt,
jf. også Forsvarsministerens svar af 9. april 2013 på spm. 162 (For-
svarsudvalget 2012-2013, FOU Alm.del). Når en handicappet ung vur-
deres uegnet til værnepligtstjeneste er begrundelsen herfor således
ikke den pågældendes handicap, men derimod en samlet vurdering af,
hvorvidt den unge kan tåle de fysiske og psykiske belastninger, som
ligger i værnepligtsuddannelsen, samt indgå i samarbejder, grupper og
sociale relationer. En eventuel forskelsbehandling på grund af handicap
vil som følge heraf være indirekte.
Værnepligt er som tidligere nævnt pligttjeneste, og fritagelse for denne
pligttjeneste vil som udgangspunkt ikke være udtryk for, at den handi-
cappede objektivt stilles ringere end andre – tværtimod er der snarere
tale om ”positiv” forskelsbehandling, idet den pågældende netop und-
tages fra en pligt og altså ikke fratages en ret. Ud fra denne betragt-
ning vil en fritagelse fra værnepligt derfor ikke udgøre forskelsbehand-
ling i forskelsbehandlingslovens forstand.
Dette gælder dog ikke for så vidt angår kvinder, der frivilligt møder til
Forsvarets dag, og som ikke er underlagt et krav om pligttjeneste.
Samtidig kan også en handicappet mand, der ikke vurderes egnet til
værnepligtstjeneste, men som samtidig har et ønske om at aftjene
værnepligt, subjektivt føle sig ringere stillet end andre. En fritagelse fra
værnepligt kan i sådanne situationer potentielt udgøre forskelsbehand-
ling i forskelsbehandlingslovens forstand.
Undtagelse til forbud mod handicapforskelsbehandling
I det omfang, der foreligger forskelsbehandling efter forskelsbehand-
lingsloven, følger det af forskelsbehandlingslovens § 1 a, at Forsvars-
ministeren kan undtage væbnede styrker ”i aktiv tjeneste” fra forbud-
det mod forskelsbehandling på grund af bl.a. handicap. Beskæftigelses-
direktivets artikel 3, stk. 4, anfører på samme vis, at medlemsstaterne
kan fastsætte, at direktivet ikke finder anvendelse på de væbnede styr-
ker for så vidt angår forskelsbehandling på grund af bl.a. handicap.
Det er FPS’ vurdering, at tilføjelsen af ”i aktiv tjeneste” i forskelsbe-
handlingslovens § 1 a ikke indeholder en begrænsning i undtagelsens
anvendelsesområde. FPS har herved lagt vægt på, at der i forarbej-
derne til forskelsbehandlingslovens § 1 a ikke er angivet, at bestem-
melsen hjemler en snævrere undtagelsesadgang end beskæftigelsesdi-
rektivets artikel 3, stk. 4, samt på forarbejdernes henvisning til direkti-
vets betragtning 18, der anerkender hensynet til de væbnede styrkers
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 3 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
operationelle karakter, jf. LFF nr. 92 af 11. november 2004, de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 10. Af henvisningen til hensynet til de
operative behov følger, at direktivet ikke må medføre, at de væbnede
styrker skal være forpligtet til ansættelse eller fortsat ansættelse af en
person, der ikke opfylder de nødvendige krav for at udføre samtlige op-
gaver, der kan blive pålagt vedkommende.
Hjemlen i forskelsbehandlingslovens § 1 a er udnyttet af Forsvarsmini-
steren, idet det følger af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 350 af 30.
marts 2012, at militært personel, der indordnes i rækkefølgen af mili-
tære grader, og som er ansat eller indkaldt til tjeneste i det militære
forsvar, jf. personellovens § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 667 af 20.
juni 2006 med senere ændringer), er undtaget fra forbuddet mod for-
skelsbehandling på grund af bl.a. handicap.
Af forarbejderne til personellovens § 1, stk. 1, fremgår, at der ved
”indkaldt” personel forstås indkaldte værnepligtige mænd og kvinder
på værnepligtslignende vilkår, der er indkaldt til den første samlede
tjeneste eller efterfølgende tjeneste i forsvaret, jf. LFF nr. 159 af 9. fe-
bruar 2006, de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1-3.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 3, at personel, der indgår i
redningsberedskabets freds- og krigsmæssige beredskab samt i red-
ningsberedskabets internationale katastrofe-, bistands- og nødhjælps-
arbejde, også er undtaget fra forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af handicap. Beredskabsstyrelsens værnepligtige må som følge
heraf anses som omfattet af denne bestemmelse i det omfang, de ind-
går i det nævnte beredskab.
Det fremgår ikke direkte af bekendtgørelsen, om den – ligesom for-
skelsbehandlingsloven og beskæftigelsesdirektivet – også omfatter
selve ”ansættelsen”/vurderingen af egnetheden. Der gælder dog efter
FPS’ opfattelse ikke et skærpet hjemmelskrav i den foreliggende situa-
tion, hvorfor almindelige fortolkningsprincipper kan anvendes ved den
juridiske vurdering.
Det er på denne baggrund FPS’ vurdering, at bekendtgørelsen ud fra
almindelig ordlydsfortolkning og formålsfortolkning skal forstås sådan,
at undtagelsen fra forbuddet mod forskelsbehandling efter bekendtgø-
relsen også gælder i forbindelse med ”afprøvning”.
FPS har i den forbindelse lagt vægt på, at bekendtgørelsen samt for-
skelsbehandlingslovens § 1 a, som bekendtgørelsen er udstedt med
hjemmel i, skal fortolkes i overensstemmelse med formålene i beskæf-
tigelsesdirektivet, der også omfatter adgang til lønnet beskæftigelse.
Derudover har FPS lagt vægt på, at Ligebehandlingsnævnet ved afgø-
relse af 4. oktober 2017 i j.nr. 2017-6810-22002 har fundet, at en an-
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 4 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
søger til løjtnantsuddannelsen var omfattet af personkredsen i be-
kendtgørelsen, idet optagelse på uddannelsen ville medføre en tidsbe-
grænset ansættelse i Forsvaret. Ligebehandlingsnævnet henviste i be-
grundelsen også til gradbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 294 af
24. marts 2010), hvori værnepligtige også indordnes i rækkefølgen af
militære grader. Der er herefter efter FPS’ opfattelse i denne sammen-
hæng ikke grundlag for at skelne mellem ansøgere til militære stillinger
og unge, der afprøves til værnepligt.
Endelig har FPS lagt vægt på, at det klart fremgår af bekendtgørelsens
ordlyd, at handicapbeskyttelsesreglerne ikke skal iagttages efter an-
sættelsen/værnepligten er påbegyndt, og det ville medføre en fornufts-
stridig retstilstand, hvis FPS var forpligtet til at iagttage handicapbe-
skyttelsesreglerne i forbindelse med ansættelsen/afprøvning til værne-
pligt, men ville kunne se bort fra beskyttelsesreglerne straks efter, at
medarbejderen tiltrådte sin stilling/den værnepligtige påbegyndte tje-
nesten.
Det er dog også FPS’ vurdering, at det er uklart om beskæftigelsesdi-
rektivets artikel 3, stk. 4, og forskelsbehandlingslovens § 1 a hjemler
adgang til at undtage Beredskabsstyrelsens redningspersonel fra for-
buddet mod forskelsbehandling som udmøntet i bekendtgørelsens § 3.
Direktivet og loven giver således adgang til undtagelse af de ”væbnede
styrker”, hvilket Beredskabsstyrelsens personel traditionelt set ikke er
en del af. Der kan derfor stilles spørgsmål ved om bekendtgørelsen,
hvorefter der har været administreret, kan anses for at være fuldt i
overensstemmelse med direktivet og loven.
Værnepligtsloven indebærer en systematik, som medfører, at der først
foretages en vurdering af den unges egnethed, hvorefter den unge ud-
skrives til værnepligtstjeneste, jf. værnepligtslovens § 18. Herefter for-
deles de udskrevne værnepligtige til henholdsvis forsvaret og rednings-
beredskabet, jf. værnepligtslovens § 22.
Såfremt bekendtgørelsens § 3 vedrørende redningspersonel må anses
for uhjemlet (og redningsberedskabets personel dermed ikke er undta-
get fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap), af-
hænger vurderingen af, om de unge, der afprøves, alle kan anses for
omfattet af undtagelsen i bekendtgørelsens § 1, stk. 1.
På den ene side kan det anføres, at langt de fleste værnepligtige tilgår
Forsvaret, en mindre del tilgår Beredskabsstyrelsen, og en meget lille
del bliver militærnægtere m.v., ligesom hovedformålet med værne-
pligtsordningen er deltagelse i det militære forsvar. Den indledende af-
prøvning foretages således til værnepligten som sådan og herunder
særligt den militære værnepligt. Dette illustreres også af, at afprøvnin-
gen foretages ved session under ”Forsvarets dag” (og ikke under ”For-
svarets og Beredskabets dag”). Der er efter FPS’ opfattelse heller ikke
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 5 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
tvivl om, at formålet med bekendtgørelsen har været at undtage samt-
lige værnepligtige fra forbuddet mod forskelsbehandling. På samme vis
som ovenfor ville det derudover umiddelbart medføre en fornuftsstridig
retstilstand, hvis FPS var forpligtet til at iagttage handicapbeskyttelses-
reglerne i forbindelse med afprøvning til værnepligt, men ville kunne se
bort fra beskyttelsesreglerne straks efter, at en værnepligtig var fordelt
til Forsvaret.
På den anden side kan det anføres, at der ved afprøvningen netop
endnu ikke er sket ”fordeling” til det militære forsvar, hvilket umiddel-
bart er en betingelse for at anvende bekendtgørelsens § 1, stk. 1. Det
er derudover ikke en ubetydelig andel af de unge, der efter egnetheds-
vurderingen fordeles til redningsberedskabet, hvor de – såfremt be-
kendtgørelsens § 3 må anses for uhjemlet – ikke er undtaget fra for-
buddet mod forskelsbehandling, ligesom direktivet og forskelsbehand-
lingsloven umiddelbart ikke synes at hjemle adgang til etablering af en
sådan undtagelse. Det kan endvidere anføres, at det i en sådan situa-
tion ikke bør komme de unge til skade, at afprøvningen i henhold til
værnepligtsloven er tilrettelagt således, at der ikke skelnes mellem af-
prøvning til det militære forsvar og redningsberedskabet.
Det er på denne baggrund FPS’ vurdering, at det er mindre klart, om
den måde, hvorpå afprøvningen til værnepligt er tilrettelagt på, hvor
der ikke skelnes mellem afprøvning til væbnede styrker og afprøvning
til redningsberedskabet, fuldt ud kan anses for omfattet af undtagelsen
i bekendtgørelsens § 1, stk. 1.
Øvrige bemærkninger
FPS skal i forlængelse heraf bemærke, at det er FPS’ opfattelse, at den
proces for vurdering af unges egnethed til at forrette værnepligtstjene-
ste, der følges i dag, er i overensstemmelse med gældende lovgivning,
uanset om der måtte gælde en undtagelse til forbuddet mod forskels-
behandling på grund af handicap.
I en sådan situation følger det af forskelsbehandlingslovens § 1, stk. 3,
at en eventuel forskelsbehandling skal være objektivt begrundet i et
sagligt formål, ligesom midlerne til at opfylde det skal være hensigts-
mæssige og nødvendige.
Som tidligere nævnt tager bedømmelsen af unge til værnepligtstjene-
ste udgangspunkt i at få klarlagt eventuelle helbredsmæssige proble-
mer og på den baggrund foretage en helbredsvurdering af den enkeltes
egnethed til at aftjene værnepligt. Hovedsigtet med vurderingen er at
sikre og beskytte den værnepligtiges helbred og sandsynliggøre, at han
eller hun kan tåle de fysiske og psykiske belastninger, som ligger i
værnepligtsuddannelsen, samt kan indgå i samarbejder, grupper og so-
ciale relationer. Er der tvivl, tages der hensyn til den værnepligtiges
helbred frem for at følge den værnepligtiges ønske. Lægerne på For-
svarets dag-centrene arbejder ud fra et ensartet sæt retningslinjer for,
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 6 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
hvordan lidelser klassificeres. Nogle få af disse retningslinjer er ultima-
tive, men for langt de fleste sygdomme vil lægens bedømmelse af den
værnepligtiges egnethed afhænge af et konkret lægefagligt skøn. Se
også Forsvarsministerens svar af 9. april 2013 på spm. 162 (Forsvars-
udvalget 2012-2013, FOU Alm.del).
Værnepligten har en særlig karakter, hvor unge, der erklæres egnede,
pligtmæssigt indkaldes til en fysisk og psykisk krævende værnepligts-
tjeneste, som de ikke frivilligt kan ”opsige” på dette tidspunkt, hvis tje-
nesten måtte vise sig at være mere belastende, end de havde forudset.
Det er derfor også FPS’ vurdering, at der påhviler FPS en særlig forplig-
telse til at sikre, at de unge er tilstrækkeligt fysisk og psykisk robuste
til at klare de belastninger, som de udsættes for.
Det er FPS’ vurdering, at de nævnte hensyn netop er udtryk for, at der
forfølges et sagligt mål, ligesom den tilrettelagte procedure for vurde-
ringen er hensigtsmæssig og nødvendig.
Det følger dog også af forskelsbehandlingslovens § 2 a, at arbejdsgive-
ren skal træffe hensigtsmæssige foranstaltninger (foretage tilpasnin-
ger) for at give en person med handicap adgang til beskæftigelse/ud-
dannelse, medmindre arbejdsgiveren derved pålægges en uforholds-
mæssig stor byrde.
Udstrækningen af tilpasningsforpligtelsen i forskelsbehandlingslovens §
2 a er i forarbejderne (LFF nr. 92 af 11. november 2004, de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 11) beskrevet sådan, at når omfanget af de
foranstaltninger, der er påkrævet for at kunne vurdere, hvad der skal
til for at ansætte en person med handicap, er afklaret, skal arbejdsgi-
veren, afhængig af udgiftens størrelse, afholde denne. Der stilles som
udgangspunkt store krav til arbejdsgiverens undersøgelser/overvejelser
(og dokumentationen heraf), ligesom der lægges op til, at der foreta-
ges en konkret vurdering for så vidt angår hver enkelt stilling og hver
enkelt (handicappet) ansøger.
Det følger dog også bl.a. af betragtning 18 i beskæftigelsesdirektivet,
at direktivet ikke må medføre, at de væbnede styrker og redningstje-
nesterne skal være forpligtet til ansættelse af en person, der ikke op-
fylder de nødvendige krav for at kunne udføre
samtlige
opgaver, der
kan
blive pålagt vedkommende under hensyn til det legitime mål at
sikre disse tjenesters operationelle karakter. Overvejelser om tilpas-
ning af tjenesten m.v. er således mindre relevante, hvis det skønnes,
at eventuelle tilpasninger ikke vil medføre, at den handicappede bliver i
stand til at varetage
samtlige
opgaver, som denne
kan
pålægges.
Egnethedsvurderingen af de unge beror på et skøn, men den omstæn-
dighed at nogle få af de angivne retningslinjer er ”ultimative”, er efter
FPS’ opfattelse ikke udtryk for, at skønnet ulovligt sættes under regel
eller ikke iagttager tilpasningsforpligtelsen. Ved denne vurdering har
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 7 af 8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Orientering om juridisk vurdering fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse
FPS lagt vægt på, at der er tale om en masseforvaltningssituation, jf.
også Højesterets dom af 26. januar 1993 (U1993.307H), og at de fast-
lagte retningslinjer tager udgangspunkt i kravene til værnepligtstjene-
sten. FPS har også lagt vægt på, at det i praksis vil være meget svært
administrerbart, såfremt der stilles større krav til dokumentation for
undersøgelser/overvejelser vedrørende tilpasninger og ved det det læ-
gefaglige skøn.
Det er som følge heraf FPS’ opfattelse, at FPS iagttager tilpasningsfor-
pligtelsen ved den beskrevne proces for egnethedsvurderingen af vær-
nepligtige.
I forlængelse heraf kan FPS tilføje, at det følger af § 34 i bekendtgø-
relse nr. 66 af 11. januar 2017 om Forsvarets Dag, herunder session
og indkaldelse til værnepligtstjeneste mv., at der er klageadgang for så
vidt angår klager over egnethed. En værnepligtig, der klager over ses-
sionens afgørelse om egnethed, skal således efter stk. 1 indkaldes til
en ny session (vurdering), og der må ved vurderingen ikke være geo-
grafisk og personmæssigt sammenfald med den session, der oprinde-
ligt har bedømt den værnepligtige, jf. stk. 2. Herefter kan afgørelsen
påklages til Værnepligtsnævnet, jf. stk. 4. Ved såvel den fornyede vur-
dering som ved behandlingen ved Værnepligtsnævnet foretages der så-
ledes en efterprøvelse af, hvorvidt de hensyn, der har indgået i den op-
rindelige egnethedsvurdering, kan begrunde resultatet.
FPS skal for god ordens skyld bemærke, at det ikke har været muligt
for FPS inden for de tidsmæssige rammer at foretage en gennemgang
og vurdering af klassifikationen af de enkelte lidelser i de retningslinjer,
som lægerne ved Forsvarets dag-centrene anvender.
Endvidere kan det oplyses, at kriterierne og rammerne for den
sundhedsmæssige vurdering på Forsvarets dag løbende revideres, så
det sikres, at den lægefaglige udvikling løbende inddrages. FPS er ak-
tuelt i gang med en større gennemgang med henblik på at sikre, at re-
gelgrundlaget er nutidigt og tidssvarende, bl.a. under inddragelse af
Forsvarets Sanitetskommando.
FPS kan derudover afslutningsvis til orientering oplyse, at den nuvæ-
rende proces for afprøvning af værnepligtige har eksisteret i hvert fald
siden 2008.
Sagsnr.: 2023/017632
Dok.nr.: 2841158
Side 8 af 8