Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Jeg må desværre konstatere, at Ministeren endnu engang præsterer et intetsigende politikersvar.
Jeg skal ligesom Ministeren tillade mig at gentage mine synspunkter samt kommentere på Ministerens svar,
idet jeg henviser til min mail af 9. maj 2023 i sin helhed - og ikke mindst hvad problemet og pointen er i
sagen.
Jeg nægter at tro at embedsværket i ministeriet - og Ministeren selv, ikke kan forstå essensen i sagen, det
er nok mere et spørgsmål om Ministeren vil forstå det, og så er det en helt anden sag for politisk
behandling - og det er netop derfor jeg igen skriver til jer/udvalget med supplerende kommentarer til
Ministerens svar af 22. juni 2023.
Ministeren svarer/skriver:
"Folkepensionen og andre ydelser reguleres i dag med udgangspunkt i den faktiske lønudvikling på det
private arbejdsmarked.
(Ministeren undlader at bemærke at det er for lønudviklingen 2 år tilbage).
Historisk set har realværdien
af pensionsydelsen set i forhold til den generelle prisudvikling været stigende, og mekanismen har derfor
været til gavn for ydelsesmodtagerne"
Påstanden i sidste sætning er efter min opfattelse absolut forkert og bør dokumenteres, hvis Ministeren
fastholder.
Særligt Ministerens svar set i relation til, at der ikke tages hensyn til udgangspunktet for
procentberegningen, hvorved ligningen er forkert, idet procenter af ikke ret meget heller ikke giver ret
meget. Der er stor forskel om man får en månedlig stigning i pensionen på f. eks 3 % af grundbeløb
og
bemærk! hvis
fuldt pensionstillæg (i alt kr. 14.439 for enlige) på
kr. 420,00 (FØR SKAT)/
kr. 10.657 for
gifte/samboende med en stigning på
kr. 310,00 (FØR SKAT),
i forhold til 3 % af en månedlig
gennemsnitsløn/A-indkomst på kr. 26.833*) FØR SKAT, med en stigning på
kr. 805,00 (FØR SKAT).
*) iflg. Danmarks statistik.