Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 222
Offentligt
2732967_0001.png
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Jeg må desværre konstatere, at Ministeren endnu engang præsterer et intetsigende politikersvar.
Jeg skal ligesom Ministeren tillade mig at gentage mine synspunkter samt kommentere på Ministerens svar,
idet jeg henviser til min mail af 9. maj 2023 i sin helhed - og ikke mindst hvad problemet og pointen er i
sagen.
Jeg nægter at tro at embedsværket i ministeriet - og Ministeren selv, ikke kan forstå essensen i sagen, det
er nok mere et spørgsmål om Ministeren vil forstå det, og så er det en helt anden sag for politisk
behandling - og det er netop derfor jeg igen skriver til jer/udvalget med supplerende kommentarer til
Ministerens svar af 22. juni 2023.
Ministeren svarer/skriver:
"Folkepensionen og andre ydelser reguleres i dag med udgangspunkt i den faktiske lønudvikling på det
private arbejdsmarked.
(Ministeren undlader at bemærke at det er for lønudviklingen 2 år tilbage).
Historisk set har realværdien
af pensionsydelsen set i forhold til den generelle prisudvikling været stigende, og mekanismen har derfor
været til gavn for ydelsesmodtagerne"
Påstanden i sidste sætning er efter min opfattelse absolut forkert og bør dokumenteres, hvis Ministeren
fastholder.
Særligt Ministerens svar set i relation til, at der ikke tages hensyn til udgangspunktet for
procentberegningen, hvorved ligningen er forkert, idet procenter af ikke ret meget heller ikke giver ret
meget. Der er stor forskel om man får en månedlig stigning i pensionen på f. eks 3 % af grundbeløb
og
bemærk! hvis
fuldt pensionstillæg (i alt kr. 14.439 for enlige) på
kr. 420,00 (FØR SKAT)/
kr. 10.657 for
gifte/samboende med en stigning på
kr. 310,00 (FØR SKAT),
i forhold til 3 % af en månedlig
gennemsnitsløn/A-indkomst på kr. 26.833*) FØR SKAT, med en stigning på
kr. 805,00 (FØR SKAT).
*) iflg. Danmarks statistik.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 222: Henvendelse af 29/6-23 fra Jan C. Hansen, Ans By, vedrørende regulering af folkepension
2732967_0002.png
I skrivelsen fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering af 3. maj 2023 svares, hvilket måske i
virkeligheden er baggrunden for Ministerens svar, at:
"Der er gode grunde til ikke at regulere offentlige ydelser i takt med inflationen, særlig, når den er høj, som
vi har set på det seneste; det vil forværre inflationen, hvis forbrugerne fortsætter med det samme
efterspørgselsmønster. Og det lægger regeringen/Folketinget op til ved at hæve ydelserne i takt med
inflationen".
Skal det forstås således, at der skal holdes igen overfor folkepensionister og andre på offentlige ydelser
for at 'redde' landet fra yderligere inflation - det er et fuldstændig uantageligt og usympatisk
synspunkt, at de svageste endnu engang skal undgælde, oven i alle de øvrige nedskæringer og
besparelser de rammes med.
Endvidere fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering svar at:
"Vi kan også fortælle, at du langt fra er den eneste, der har skrevet og skriver til ministeren om
folkepension. Ministeren har modtaget
overvældende mange mails om det emne, særlig de seneste 7-8
måneder".
Så emnet må anses for at være væsentligt, da det åbenbart optager rigtig mange!!!
Ministeren tager heller ikke stilling til problemet,
1.
At folkepensionen m.v. iht. § 49 stk. 3 i Lov om Social Pension, som reguleres jvf. nedenfor anført
(og kapitel 7 i sin helhed) er umulig at gennemskue og efterberegne, samt superbureaukratisk -
med tillæg, fradrag, reguleringer op og ned med henvisning til andre beregninger i anden
lovgivning. Dernæst, så baseres reguleringerne på lønudviklingen på arbejdsmarkedet
(Tilpasningsprocentens § 3) -
endda 2 år bagud.
Stk. 3. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3 og 5-8, og § 69, reguleres en gang årligt
den 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent og § 49 a. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 9-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 222: Henvendelse af 29/6-23 fra Jan C. Hansen, Ans By, vedrørende regulering af folkepension
2732967_0003.png
12, § 32 e, stk. 1, § 32 h, stk. 2, 3. pkt., og § 48 a, stk. 1, reguleres en gang årligt den
1. januar med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf.
lov om en satsreguleringsprocent og § 49 a. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 4 og
13, reguleres en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1. januar 2020.
I Ministerens svar gentages og fremhæves hjælpepakkerne -
MEN
der er jo
KUN
en her og nu
løsning/hjælp, der ikke løser problemstillingen på sigt, og i øvrigt kun for de aller svageste - men det kan vi
andre jo hurtigt blive med den udhuling der sker under den nuværende ordning.
Jeg skal venligst endnu engang anmode Beskæftigelsesudvalget om at tage emnet op som dagsordenspunkt
på et kommende udvalgsmøde og/ eller, at det behandles i jers respektive partier - samt evt. at kalde
Ministeren i samråd om emnet med henblik på:
At der ved lovændring sikres en fair, ordentlig og aktuel regulering af folkepensionen m.v. -
således at der ikke fremover sker en årlig udhuling af satserne.
At beregningen for reguleringen simplificeres og gøres transparent - i princippet således at
borgerne selv kan efterregne om reguleringen er rigtig.
Jeg har stor forventning til at udvalgets medlemmer kan forstå ovennævnte, og politisk reagerer herpå.
Med venlig hilsen
Jan Clifford Hansen, cand. jur.
Ans Søpark 44, 4. tv.
DK-8643 Ans By
Mobil: 24 28 92 93