Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2730648_0001.png
Til høringsparter
Arbejdstilsynet
Jura og Forenkling
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR nr. 21481815
Høringsbrev
Vedlagt fremsendes udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, som
Arbejdstilsynet skal anmode om bemærkninger til
senest fredag den 18. august
2023.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt på e-mail til
[email protected]
og
[email protected].
Formål
Formålet med lovforslaget er at implementere dele af aftalen fra marts 2023 om
en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping. Det drejer
sig om initiativet om, at der skal ske en forenkling af Arbejdstilsynets
reaktionstyper og virkemidler.
Formålet med lovforslaget er endvidere at implementere anbefalinger om
arbejdspladsvurdering (APV) fra det midlertidige AMO-udvalg, som blev
nedsat som følge af aftalen fra april 2019 om en ny og forbedret arbejdsmiljø-
indsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet m.v. Udvalget skulle bl.a. drøfte
om APV kan blive et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet.
Herudover er formålet med lovforslaget at præcisere uddannelsessteders pligter
og ansvar ved praktiske øvelser af arbejdsmæssig karakter, at modernisere
sprogbrugen om arbejdslederens pligter, og at ophæve en gebyrbestemmelse om
automatisk regulering.
Indhold
Med lovforslaget foreslås det, at forenkle Arbejdstilsynets reaktionstyper og
virkemidler, ved at
Sag
20235000358
Ansvarlig:
[Ansvarlig Not Offshore]
Side 1/2
indføre én entydig reaktion ved overtrædelser, hvor virksomheder skal
handle straks, således at reaktionerne forbud, strakspåbud med betydelig fare
og strakspåbud uden betydelig fare fremover betegnes strakspåbud.
afskaffe kompetencepåbud, således at virksomhederne stilles frit til at
beslutte, hvordan et konstateret arbejdsmiljøproblem skal løses, herunder om
de har brug for at indhente ekstern sagkyndig bistand. Dog foreslås det at
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 214: Lovudkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven
opretholde Arbejdstilsynets mulighed for at påbyde, at undersøgelse af det
psykiske arbejdsmiljø skal foretages af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.
afskaffe ordningen med bindende forhåndsbesked, da ordningen har vist
sig kun at have begrænset arbejdsmiljømæssig værdi.
afskaffe gebyrbelagt skærpet tilsyn, da virkemidlet har vist sig kun at have
begrænset arbejdsmiljømæssig værdi.
Side 2/2
Derudover foreslås det at nyaffatte størstedelen af bestemmelsen om APV, så
det bl.a. bliver tydeligere, at APV er et handlingsorienteret redskab, som vil
understøtte virksomhedernes systematiske arbejdsmiljøarbejde.
Videre foreslås det at indføre en selvstændig bestemmelse, der præciserer
uddannelsessteders pligter og ansvar i forhold til elever, lærlinge og studerende,
når disse i forbindelse med undervisningen udfører praktiske øvelser af
arbejdsmæssig karakter.
Endvidere foreslås det at modernisere sprogbrugen i bestemmelsen om
arbejdslederens pligter, så det gøres tydeligt, at de også omfatter det psykiske
arbejdsmiljø.
Endelig foreslås det at ophæve en gebyrbestemmelse om automatisk regulering
med det generelle pris- og lønindeks.
Konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at
lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar 2024.
Det foreslås dog, at ministeren bemyndiges til at fastsættelse datoen for
ikrafttrædelse af ændringerne vedrørende indførelse af èn entydig reaktion, når
virksomhederne skal handle straks samt afskaffelse af kompetencepåbud og
gebyrbelagt skærpet tilsyn.
Med venlig hilsen
Jeanne Borgqvist