Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 210
Offentligt
2729653_0001.png
Evaluering
Voksenlærlingeordningen – hvad har for-
søgsordningerne fra 1. august 2020 betydet?
Juni 2023
J.nr. 22/13434-2 – 2023-3632
Data og Analyse, A2
Den 1. august 2020 trådte tre nye forsøgsordninger i kraft, der bl.a. skulle udvide
målgruppen for voksenlærlingeordningen. Forsøgsordningerne indebar:
Forsøg med lempet krav om forudgående ledighed fra 6 til 3 måneder for fag-
lærte voksenlærlinge, der kommer fra ledighed. Udløb ved udgangen af 2022.
Forsøg med adgang til voksenlærlingeordningen for faglærte med en forældet
uddannelse, der kommer fra beskæftigelse. Udløb ved udgangen af 2021.
Forsøg med suspendering af positivlisten for uddannelser der gælder voksenlær-
linge, der kommer fra beskæftigelse. Udløb ved udgangen af 2021.
Forsøgene blev vedtaget ud fra en intention om at styrke opkvalificeringen målret-
tet områder, hvor der forventes et behov for arbejdskraft, samt for at styrke mulig-
hederne for at ufaglærte kan blive faglærte.
I undersøgelsen ses der nærmere på, hvad de tre forsøg har betydet for antallet af
voksenlærlinge. Evalueringen viser, at der er sket en markant stigning i antallet af
voksenlærlinge i forsøgsperioden, men at stigningen kun i begrænset omfang skyl-
des forsøgsordningerne. Undersøgelsen er udelukkende deskriptiv og undersøger
således ikke, hvorvidt forsøgene har haft effekter.
Derudover belyser undersøgelsen udviklingen i voksenlærlingeordningen, og ser
nærmere på hvad voksenlærlingeordningen bidrager til i det samlede billede af er-
hvervsuddannelser for voksne. Voksenlærlingene i forsøgsperioden sammenlignes
med en tidligere gruppe af voksenlærlinge og andre voksne over 25 år på erhvervs-
uddannelserne på fx uddannelsesbaggrund, branche og personlige karakteristika.
Denne del af evalueringen viser bl.a., at en stor andel af voksenlærlinge har ufag-
lært baggrund, samt at ordningen i stigende grad anvendes til uddannelse af SOSU-
personale.
Undersøgelsens hovedresultater:
Det årlige antal af voksenlærlinge er steget fra 3.600 i 2016 til 6.900 lærlinge i
2021. Der er sket en markant stigning i antallet af voksenlærlinge i forsøgsperi-
oden, men data viser, at det i mindre grad skyldes forsøgsordningerne.
Omkring 600 elever er kommet ind via de tre forsøgsordninger fra august 2020
til december 2021.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
Ca. 400 ud af de 600 voksenlærlinge, som er kommet ind via en forsøgsordning,
er kommet ind via forsøget med et lempet ledighedskrav på tre måneder. Evalu-
eringen belyser dog ikke, hvorvidt denne gruppe, uanset forsøget, ville være
startet efter 6 måneder.
Suspenderingen af positivlisten har ikke haft den store betydning, da et fåtal af
voksenlærlingene, under 50, er kommet ind via denne.
Over halvdelen af alle voksenlærlingene kommer med en baggrund som ufag-
lært. Voksenlærlingeordningen er altså vigtig ift. at opkvalificere ufaglært ar-
bejdskraft.
I forsøgsperioden er der kommet langt flere voksenlærlinge på uddannelserne
under hovedområdet
Omsorg, sundhed og pædagogik.
Det er især SOSU-ud-
dannelserne, der driver stigningen.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0003.png
Udvikling i antal voksenlærlinge og målgrupper
Dette afsnit beskriver udviklingen i antallet af voksenlærlinge før og i forsøgsperi-
oden, samt hvor mange voksenlærlinge der er kommet ind gennem de forskellige
forsøgsordninger i perioden.
Siden 2016 er det årlige antal af voksenlærlinge steget fra 3.600 til 6.900 i 2021.
Stigningen er især sket over forsøgsperioden fra august 2020 til december 2021,
jf.
figur 1.
Figur 1
Påbegyndte uddannelsesforløb. 2016-2021.
Anm.:
Voksenlærlinge
dækker de voksenlærlingeforløb, der blev påbegyndt fra 1. januar 2016 til 31. december
2021.
Året 2016 er valgt som startår, da kommunerne fra dette år registrerer voksenlærling tilgange. Slutåret,
2021, er valgt, da det er det sidste fulde år, som kan opgøres, og da to ud af tre forsøgsordninger ophører
dette år.
Kilde: Voksenlærlingeregistret , Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
Forsøgsordningerne
Omkring 10.600 voksenlærlinge påbegyndte deres uddannelse i forsøgsperioden,
jf.
tabel 1
nedenfor. I sammenligningsperioden før forsøgsperioden (fra 1. august
2018 til 31. december 2019) påbegyndte 6.200 lærlinge et voksenlærlingeforløb.
Den største ændring mellem de to perioder er blandt de voksenlærlinge, der kom-
mer fra ledighed – især fra gruppen af ufaglærte og faglærte med forældet uddan-
nelse, hvor antallet af voksenlærlinge er mere end fordoblet.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0004.png
Omkring 600 voksenlærlinge startede deres uddannelse ved en af forsøgsordnin-
gerne. Heraf er størstedelen, nemlig 400 voksenlærlinge, kommet ind via forsøget
med lempet ledighedskrav.
Suspenderingen af positivlisten har ikke haft den store betydning, da det er godt 50
af voksenlærlingene, som er kommet ind på uddannelser, som ikke var på positivli-
sten året før. Det indikerer, at det ikke ville have særlige konsekvenser for brugen
af ordningen at afskaffe positivlisterne.
Tabel 1
Status før voksenlærlingeforløbet
I forsøgsperioden
Antal
Faglært med forældet uddannelse, beskæftigelse
Faglært, ledighed
-
Faglært, over 3 mdr. ledighed
- Faglært, over 6 mdr. ledighed
Ufaglært eller faglært med forældet uddannelse, ledig
Ufaglært, beskæftigelse
-
Suspendering af positivlisten
Ukendt
Samlet
10.600
150
1.700
400
1.300
5.500
3.250
50
200
6.200
3
52
31
2.650
2.400
43
38
Andel
1
16
950
Før forsøgsperioden
Antal
Andel
0
15
Anm.:
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperiode
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021. Suspenderingen af positivisten er fundet
ved at holde seneste positivliste fra før forsøgsperiode op imod, hvilke specialer de ufaglærte fra beskæftigelse
påbegyndte i suspensionsperioden.
Forsøgsordningerne er markeret med fed.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
Alternative forklaringer
Som beskrevet ovenfor, er det således ikke forsøgsordningerne, som har drevet den
generelle stigning i antallet af voksenlærlinge. Der er flere andre forhold, som kan
være med til at forklare stigningen:
At voksenlærlingeordningen er blevet brugt under COVID-19, på samme måde
som efteruddannelseskurser bliver brugt til at hindre fyringsrunder ved starten
på en lavkonjunktursperiode
1
. Det understøttes af, at der ses et fald i antallet af
voksne på erhvervsuddannelserne (EUV) fra 2020-2021, mens antallet af vok-
senlærlinge stiger.
1
Evaluering af Job-VEU modellen,
april 2021, HBS Economics & BDO, s. 15ff
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0005.png
At FH har afviklet en kampagne for STAR for at få igangsat flere voksenlærlin-
geforløb i perioden 2019-2020. Kampagnen havde fokus på kommunikationstil-
tag, lokalt engagement i bl.a. a-kasser og faglige organisationer samt vejledning
af målgrupper, virksomheder og sagsbehandlere. Det er derfor også en mulig-
hed, at kampagnen har spillet en rolle ift. stigningen i antallet af voksenlærlin-
geforløb.
Boks 1
Voksenlærlinge og EUV-elever
Voksenlærlinge er personer, som er over 25 år, der gennemfører et lærlingeforløb med
skole- og oplærings- eller praktikperioder. Voksenlærlinge skal være fyldt 25 år ved ud-
dannelsesaftalens påbegyndelse dvs. tidspunktet, hvor lærlingen starter som lærling hos
arbejdsgiveren. Voksenlærlingen skal altså have en aftale med en virksomhed.
Voksne på erhvervsuddannelser (EUV) er elever, der er fyldt 25 år. Derudover skal ele-
verne have afsluttet folkeskolen eller tilsvarende undervisning, have mindst 2,0 i både
dansk og matematik fra folkeskolen, og erhvervsskolen skal foretage en vurdering af, om
eleven kan gennemføre uddannelsen. Hvis eleven ikke opfylder kravene kan erhvervssko-
len tilbyde en optagelsesprøve.
Karakteristik af voksenlærlingene – baggrund, branche og ud-
dannelse
Dette afsnit beskriver, hvad der karakteriserer voksenlærlinge før og under forsøgs-
perioden og sammenligner løbende med EUV-elever. Sammenligningen af voksen-
lærlinge før og under forsøgsperioden skal afdække, om der er sket en udvikling i
bl.a. voksenlærlingenes alder og uddannelsesniveau over tid. Derudover skal sam-
menligningen af voksenlærlinge med gruppen af EUV-elever belyse, hvad der er
særligt for voksenlærlingene, når man ser på det samlede billede af elever på er-
hvervsuddannelser for voksne. Det bemærkes, at EUV-eleverne må forventes, at
være en stærkere gruppe, hvad angår fx beskæftigelseshistorik, end voksenlærlin-
gene. Det skyldes, at voksenlærlingeordningen er rettet mod ledige og ufaglærte
målgrupper. Det er dog stadig væsentligt fx at sammenholde, hvilke uddannelser
voksenlærlinge typisk tager med det samlede billede af erhvervsuddannelser for
voksne, da det giver en større forståelse af, hvad voksenlærlingeordningen særligt
bidrager til.
Hvem er voksenlærlingene?
Voksenlærlingene, der påbegyndte deres uddannelse i forsøgsperioden, var ældre
end tidligere lærlinge,
jf. figur 2.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0006.png
Figur 2
Aldersfordeling
Anm.:
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperiode
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
For-
søgsperiode.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Befolkningsregistret og egne beregninger.
Voksenlærlingene kommer hovedsageligt med en uddannelsesbaggrund som ufag-
lært,
jf. figur 3.
Før forsøgsperioden udgjorde denne gruppe 62 pct. af voksenlær-
lingene, mens andelen i forsøgsperioden var 55 pct. Overvægten af ufaglærte indi-
kerer, at voksenlærlingeordningen har betydning ift. at opkvalificere ufaglært ar-
bejdskraft. Dette billede understøttes af en sammenligning med EUV-eleverne,
hvor flest har en uddannelsesbaggrund som faglært og 39 pct. er ufaglærte.
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0007.png
Figur 3
Højest fuldførte uddannelsesniveau for lærlingene
Anm.: Elever med uoplyst uddannelse er ikke vist i figuren, men indgår i beregning.
Ufaglært
er elever med grundskole, gymnasiale uddannelser og adgangsgivende uddannelsesforløb som højest
fuldførte uddannelse.
Faglært
er elever med en erhvervsfaglig uddannelse.
KVU
er elever med en kort videregå-
ende uddannelse.
MVU
er elever med bachelor og mellemlang videregående uddannelse.
LVU
er elever med en
lang videregående uddannelse og forskeruddannelse.
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperiode
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
For-
søgsperiode.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Uddannelsesregistret og egne beregninger.
Voksenlærlingene og EUV-elever er hovedsaligt i beskæftigelse i årene før deres
uddannelse,
jf. figur 4.
Som forventet er EUV-eleverne dog i højere grad i beskæf-
tigelse end voksenlærlingene, mens voksenlærlingene er mere på offentlige forsør-
gelsesydelser end EUV-eleverne.
Det samlede billede af voksenlærlingenes beskæftigelse de tre år før starten på de-
res uddannelse er nogenlunde uændret før og under forsøgsperioden. Det samme
gælder den tid, voksenlærlingene har brugt på offentlig forsørgelse og ordinær ud-
dannelse i årene op til starten på deres forløb.
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0008.png
Figur 4
Beskæftigelses- og ydelseshistorik tre år før påbegyndelsen af uddannel-
sen
Anm.: Procenten angiver andelen af de 156 uger før uddannelsesstart eleven er i en given tilstand.
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperiode
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
For-
søgsperiode.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, DREAM og egne beregninger.
Voksenlærlinges specialer og branchetilknytning under uddannelse
I dette afsnit bliver det belyst, hvilke uddannelser voksenlærlinge tager, og i hvilke
brancher voksenlærlingenes praktikvirksomhed er i.
Andelen af voksenlærlinge, der påbegynder deres uddannelse inden for området
Omsorg, sundhed og pædagogik
er næsten fordoblet i forsøgsperioden sammenlig-
net med den tidligere periode. I forsøgsperioden var andelen 36 pct.,
jf. figur 5.
Uddannelser inden for
Teknologi, byggeri og transport
var både under (38 pct.) og
før (46 pct.) forsøgsperioden størst blandt voksenlærlingene, mens det for EUV-
eleverne i forsøgsperioden er uddannelserne inden for
Omsorg, sundhed og pæda-
gogik
(51 pct.).
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0009.png
Figur 5
Eleverne fordelt efter hovedindgange for erhvervsuddannelserne
Anm.:
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperiode
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
For-
søgsperiode.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
Social- og sundhedsassistent og -hjælper var hos voksenlærlingene og EUV-ele-
verne, de specialer som flest påbegyndte,
jf. tabel 2.
I tabellen er vist en top 10 spe-
cialer for voksenlærlingene og EUV-eleverne. Det er stort set de samme specialer,
der er på gruppernes lister.
Stigningen af voksenlærlinge inden for
Omsorg, sundhed og pædagogik
fra før til
under forsøgsperioden viser sig også i opgørelsen af specialerne. Påbegyndelsen af
et speciale som social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent er
begge 8 procentpoint større.
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0010.png
Tabel 2
Hyppigste 10 specialer på elevandele
I forsøgsperioden
Pct.
Social- og sundhedshjælper
Social- og sundhedsassi-
stent
Elektriker 1
Tømrer
Industrioperatør
Administration
Bygningsmaler
Offentlig administration
Lager og logistikoperatør
Godschauffør
Samlet antal
18 Social- og sundhedshjælper
15
5
4
2
2
2
2
2
2
10.600
Social- og sundhedsassi-
stent
Elektriker 1
Tømrer
Offentlig administration
Administration
Lager og logistik
Bygningsmaler
Kok
Industrioperatør
Før forsøgsperioden
Pct.
10
Social- og sundhedsassi-
stent
EUV
Pct.
28
14
7
4
3
3
2
2
2
2
12.200
7 Social- og sundhedshjælper
6
5
4
3
3
3
3
3
6.200
Den pædagogiske assi-
stentuddannelse
Rengøringstekniker
Industrioperatør
Offentlig administration
Tømrer
Administration
Buschauffør
Elektriker 1
Anm.:
Før forsøgsperioden
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
I
forsøgsperioden
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
I forsøgsperioden.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
De fleste lærepladser som voksenlærlingene og EUV-eleverne får ude i virksomhe-
derne ligger inden for branchen
Offentlig administration, undervisning og sundhed,
jf. figur 6.
Under forsøgsperioden er andelen af voksenlærlingene med en læreplads
i branchen vokset fra 30 til 43 pct. Stigningen i branchen
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
hænger sammen med den tidligere konstaterede stigning i
uddannelser inden for
Omsorg, sundhed og pædagogik.
Sammenligner man voksenlærlingene med EUV-eleverne får voksenlærlinge i hø-
jere grad en læreplads i brancherne
Handel og transport
og
Bygge og anlæg.
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0011.png
Figur 6
Branchetilhørsforhold for de virksomheder, hvor eleverne er i praktik
Anm.: Brancherne er opgjort ved DB07 10-grupper.
Branchegruppen
Rest
dækker over
Ejendomshandel og udlejning, Finansiering og forsikring, Information og
kommunikation, Kultur, fritid og anden service, Landbrug, skovbrug og fiskeri.
Før forsøgsperiode
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
For-
søgsperioden
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
forsøgsperioden.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0012.png
Bilag 1: Data og population
Voksenlærlinge er givet ud fra voksenlærlingeregistret, der er baseret på oplysnin-
ger fra Plandata, Bestand og manuelle indberetningerne fra jobcentrene. Voksen-
lærlingeregistret indeholder oplysninger om hvert enkelt voksenlærlingeforløb, og
hvilken tilgang lærlingen har til forløbet fra 2016 og frem. I data kan yderligere
ses, hvilken virksomhed voksenlærlingeforløbet er foregået på og et start- og slut-
tidspunkt er angivet. Registret er blevet koblet med erhvervsuddannelsesoplysnin-
ger fra Lærepladsstatikken og Elevtalsstatistikken hentet hos Styrelsen for It og
Læring (STIL). I undersøgelsen er kun medtaget de voksenlærlinge, hvor læreplad-
sen og uddannelsesforløbet kan genfindes i oplysninger fra STIL. Dette er gjort for
at få mere retvisende start- og slutdatoer for voksenlærlingeforløbet samt få knyttet
uddannelsesoplysninger til forløbet. Det er ligeledes fra Lærepladsstatikken og
Elevtalsstatistikken, at oplysningerne om EUV-eleverne er hentet fra.
Ud over uddannelses- og virksomhedsoplysninger knyttes der også til eleverne en
beskæftigelses-, ydelses-, uddannelses- og selvforsørgelsesgrad opgjort over tre år
ved at bruge Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM. Yderligere hen-
tes der oplysninger om højest fuldførte uddannelse fra uddannelsesregistret og op-
lysninger om alder, køn, herkomst, bopæl, børn og civilstatus er taget fra befolk-
ningsregistret.
I undersøgelsen ses der på de på voksenlærlinge, der er startet under perioden med
alle tre forsøgsordninger 1. august 2020 til 31. december 2021. Slutåret, 2021, er
valgt, da det dels er seneste fulde år, hvor voksenlærlingene kan opgøres og dels at
to ud af de tre forsøgsordninger ophører dette år. Disse sammenlignes med EUV-
elever med start i samme periode og voksenlærlinge, der påbegynder deres forløb
1. august 2018 til 31. december 2019. Perioden for voksenlærlinge fra før forsøgs-
perioden er valgt, da den vil indeholde samme antal måneder som forsøgsperioden.
Figur B 1
Figur B 2
Voksenlærlinge
EUV
Anm.: Måneden er opgjort efter startdatoen for uddannelsesforløbet
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken og egne beregninger.
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0013.png
Bilag 2: Yderligere deskriptiv statistik
Tabel B.1
Yderligere karakteristika for voksenlærlinge og EUV-elever
Forsøgsperioden
Alder (år)
Køn (pct.)
- Kvinder
- Mænd
Antal børn
Civilstatus (pct.)
- Enlig
- Samboende
- Samlevende
- Ægtepar
- Ukendt
Herkomst (pct.)
- Dansk
- Efterkommer
- Indvandre
74
3
23
10.600
88
3
9
6.200
74
3
23
12.200
43
15
12
30
0
77
26
23
70
0
24
9
7
11
0
54
46
0,8
47
53
0,7
65
35
0,9
36
Før forsøgsperioden
34
EUV
38
Anm.:
Før forsøgsperioden
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
Forsøgsperioden
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
EUV
opgøres over samme periode som
Forsøgsperioden.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Befolkningsregistret og egne beregninger.
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0014.png
Figur B.3
Fordeling af elever på kommuner – under
forsøgsperioden
Anm.: Kommunen angiver elevens bopælskommune under uddannelsen.
Under forsøgsperioden
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Befolkningsregistret og egne beregninger.
14
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0015.png
Figur B.4
Fordeling af elever på kommuner – før forsøgsperioden
Anm.: Kommunen angiver elevens bopælskommune under uddannelsen.
Før forsøgsperioden
dækker de voksenlærlingeforløb, der påbegyndes 1. august 2018 til 31. december 2019.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Befolkningsregistret og egne beregninger.
15
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 210: Orientering om evaluering af tre forsøg med voksenlærlingeordningen
2729653_0016.png
Figur B.5
Fordeling af elever på kommuner - EUV
Anm.: Kommunen angiver elevens bopælskommune under uddannelsen.
EUV
dækker perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.
Kilde: Voksenlærlingeregistret, Lærepladsstatistikken, Elevtalsstatistikken, Befolkningsregistret og egne beregninger.
16