Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1392
Afrapportering fra arbejdsgruppe om kapitaliserede arbejds-
skadeerstatninger
23. juni 2023
Kære udvalgsmedlemmer
Folketinget vedtog i december 2020 lovforslag nr. L 22 om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring, som bl.a. havde til formål at opdatere de levetidsforudsætninger,
som arbejdsskademyndighederne anvender, når en løbende arbejdsskadeerstatning
for tab af erhvervsevne skal omregnes til en kapitaliseret engangserstatning.
Lovforslaget udskiftede det forældede G82-levetidsgrundlag, som er baseret på for-
udsætninger om levetid fra 1970’erne,
med Finanstilsynets Benchmark for Leve-
tidsforudsætninger, som er baseret på årligt opdaterede data om levetid blandt ca.
tre millioner danskere med en arbejdsmarkedspension hos et bredt udsnit af danske
livs- og pensionsselskaber samt data fra Danmarks Statistik.
Finanstilsynets Benchmark blev anvendt, fordi det blev vurderet, at det er det mest
retvisende eksisterende levetidsgrundlag.
I forbindelse med lovprocessen blev der igangsat et arbejde, der skulle afdække
muligheden for udvikling af alternativer til Finanstilsynets Benchmark. Arbejds-
markedets parter og Forsikring & Pension skulle inddrages i arbejdet. Dette arbejde
er nu afsluttet.
Arbejdsgruppens undersøgelser og konklusioner
Arbejdet i arbejdsgruppen har været todelt, idet arbejdsgruppen i tillæg til afdæk-
ningen af mulige alternativer også har undersøgt forbedringspotentialer ved Finans-
tilsynets Benchmark.
Mulige alternativer til Finanstilsynets Benchmark
Arbejdsgruppen har undersøgt muligheden for at udvikle et levetidsgrundlag, som
udelukkende er baseret på data om levetiden blandt personer med arbejdsskader,
som har fået en erstatning for tab af erhvervsevne.
Finanstilsynet har i den forbindelse vurderet, at der vil være væsentlige forbehold
ved et sådant levetidsgrundlag. Det skyldes, at ovennævnte persongruppe med ar-
bejdsskader har en begrænset størrelse. Den begrænsede datamængde vil derfor re-
sultere i et levetidsgrundlag, som vil være forbundet med stor statistisk usikkerhed
og med store udsving, og som derfor vil medføre et arbitrært element i tilkendel-
serne af erstatning.