Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2728299_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1392
Afrapportering fra arbejdsgruppe om kapitaliserede arbejds-
skadeerstatninger
23. juni 2023
Kære udvalgsmedlemmer
Folketinget vedtog i december 2020 lovforslag nr. L 22 om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring, som bl.a. havde til formål at opdatere de levetidsforudsætninger,
som arbejdsskademyndighederne anvender, når en løbende arbejdsskadeerstatning
for tab af erhvervsevne skal omregnes til en kapitaliseret engangserstatning.
Lovforslaget udskiftede det forældede G82-levetidsgrundlag, som er baseret på for-
udsætninger om levetid fra 1970’erne,
med Finanstilsynets Benchmark for Leve-
tidsforudsætninger, som er baseret på årligt opdaterede data om levetid blandt ca.
tre millioner danskere med en arbejdsmarkedspension hos et bredt udsnit af danske
livs- og pensionsselskaber samt data fra Danmarks Statistik.
Finanstilsynets Benchmark blev anvendt, fordi det blev vurderet, at det er det mest
retvisende eksisterende levetidsgrundlag.
I forbindelse med lovprocessen blev der igangsat et arbejde, der skulle afdække
muligheden for udvikling af alternativer til Finanstilsynets Benchmark. Arbejds-
markedets parter og Forsikring & Pension skulle inddrages i arbejdet. Dette arbejde
er nu afsluttet.
Arbejdsgruppens undersøgelser og konklusioner
Arbejdet i arbejdsgruppen har været todelt, idet arbejdsgruppen i tillæg til afdæk-
ningen af mulige alternativer også har undersøgt forbedringspotentialer ved Finans-
tilsynets Benchmark.
Mulige alternativer til Finanstilsynets Benchmark
Arbejdsgruppen har undersøgt muligheden for at udvikle et levetidsgrundlag, som
udelukkende er baseret på data om levetiden blandt personer med arbejdsskader,
som har fået en erstatning for tab af erhvervsevne.
Finanstilsynet har i den forbindelse vurderet, at der vil være væsentlige forbehold
ved et sådant levetidsgrundlag. Det skyldes, at ovennævnte persongruppe med ar-
bejdsskader har en begrænset størrelse. Den begrænsede datamængde vil derfor re-
sultere i et levetidsgrundlag, som vil være forbundet med stor statistisk usikkerhed
og med store udsving, og som derfor vil medføre et arbitrært element i tilkendel-
serne af erstatning.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Afrapportering fra arbejdsgruppe om kapitaliserede arbejdsskadeerstatninger
Arbejdsgruppen har på den baggrund konkluderet, at Finanstilsynets Benchmark
fortsat bør anvendes, når en løbende arbejdsskadeerstatning skal omregnes til en
kapitaliseret engangserstatning.
Forbedring af Finanstilsynets Benchmark
Arbejdsgruppen har derudover drøftet mulige forbedringer af Finanstilsynets
Benchmark, herunder repræsentativiteten af levetiden i grundlaget. Benchmarket
indeholder således ikke levetidsdata fra alle livs- og pensionsselskaber, idet der er
en række selskaber, som ikke indgår i grundlaget. Det vurderes derfor, at det vil
kunne styrke repræsentativiteten af grundlaget, hvis grundlaget udvides med data
fra yderligere livs- og pensionsselskaber.
På den baggrund har Forsikring & Pension iværksat en udvidelse af datagrundlaget
i Finanstilsynet Benchmark med levetidsdata fra yderligere to store selskaber med
samlet ca. 500.000 nye medlemmer.
Løsningen sikrer, at datagrundlaget i Finanstilsynets Benchmark bliver mere repræ-
sentativt for hele den arbejdende befolkning, ligesom den sikrer, at grundlaget i
endnu højere grad afspejler levetiden blandt personer med arbejdsskader, som har
fået en erstatning for tab af erhvervsevne.
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at arbejdsgruppen, hvor bl.a. arbejdsmarkedets
parter er repræsenteret, er nået frem til en løsning, som understøtter, at en arbejds-
skadeerstatning for tab af erhvervsevne i videst muligt omfang skal have den
samme værdi, uanset om den udbetales løbende eller som en kapitaliseret engangs-
erstatning.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2