Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 206
Offentligt
2728198_0001.png
Tina Holm Madsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Opfølgning på fejl i administrationen af 225-timersreglen
Fokusrevisionen om kommunernes administration af 225-timersreglen
viste, at der var en række alvorlige fej i kommunernes administration.
Særligt alvorlig var fejlen om, at borgere var blevet sat ned i ydelsen
uden en forudgående afgørelse. Fejlen skyldtes, at det i Kommunernes
Ydelsessystem (KY) ikke var sikret, at der kun kan ske nedsættelse, når
der er truffet en afgørelse. Da fejlen blev fundet, meldte KOMBIT ud til
alle kommunerne, hvorledes kommunerne sikrer, at dette ikke sker
fremover.
KL har sammen med KOMBIT fulgt op på fejlen overfor alle kommuner.
Kommunerne har gennemgået samtlige sager, hvor borgeren er blevet
sat ned i ydelse og kontrolleret, om det er sket uden forudgående
afgørelse. Har det været tilfældet, er der blevet efterbetalt ydelse.
15 af de 98 kommuner har ikke fundet fejlen i de sager, som de har
gennemgået. Kommunerne har samlet efterbetalt den nedsatte ydelse i
lidt over 3.100 sager (måneder). Da de fleste borgere har fået efterbetalt
for flere måneder, er antal berørte personer noget lavere. KL vurderer at
mellem 500 og 1.000 børgere er berørte, svarende til omkring 5 pct. (+/-2
pct) af de omkring 13.600 borgere, som har fået nedsat ydelse som følge
af 225-timersreglen i den tid, hvor kommunerne har anvendt KY.
Resultatet af kommunernes sagsgennemgang findes i vedhæftede excel-
ark. 3 kommuner mangler forsat at afslutte de sidste sager bl.a. på grund
af, at parthøringsfristen i nogle sager endnu ikke er afsluttet, jf.
vedhæftede notat. En kommune har meldt, at sagsgennemgangen er
afsluttet, men de har ikke fremsendt oplysninger til KOMBIT
Kompliceret lovgivning øger risikoen for fejl
Ovennævnte fejl skyldes opsætningen af KY og er, som KL tidligere har
tilkendegivet naturligvis uacceptabel. Derudover har dialogen med
kommunerne vist, at der på flere områder har været tvivl om tolkningen af
225-timersreglen. Jeg vil i den forbindelse gerne kvittere for en god
dialog med jer og Ankestyrelsen omkring de nødvendige afklaringer af
reglerne.
Men vores dialog har også tydeligt vist, at lige netop 225-timersreglen er
en af de mest komplicerede regler at fortolke og dermed også at
administrere. Det gælder imidlertid ikke alene for kommunen. Den er
også meget svært at gennemskue for borgeren, hvilket reducerer den
motivationseffekt, som er sigtet med reglen. Det underbygges af det
meget lave antal ankesager på området. Derfor er det KL’s håb, at
Dato: 16. juni 2023
Sags ID: SAG-2022-00304
Dok. ID: 3340055
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 206: Orientering om KL's opfølgning på fokusrevision af 225-timersreglen
2728198_0002.png
Folketinget snart indgår aftale om en gennemgribende forenkling af
ydelsesområdet.
Forbedret administration af 225-timersreglen
Dialogen med kommunerne har også vist, at en forbedret it-
understøttelse af 225-timersreglen er helt afgørende for at sikre en
korrekt administration.
Efter at vi midt i maj 2023 modtog de sidste lovafklaringer, er der i
samarbejde med en række kommuner udarbejdet en behovsbeskrivelse
for den fremtidige it-understøttelse, som er en forudsætning for den
endelige løsningsbeskrivelse. Den forbedrede it-understøttelse forventes
løbende udrullet fra slut 2023 ind i 2024. KL og KOMBIT vil sideløbende
med den digitale udrulning sikre undervisning og opfølgning, som skal
bidrage til korrekt administration af reglen i kommunerne.
Analyse af ydelsesnedsættelser for ugifte borgere berørt af 225-
timerreglen
I jeres brev til KL var vedhæftet en analyse, som viste, at der i 55
konkrete sager er tvivl om, hvor vidt ugifte borgere omfattet af 225-
timersreglen har fået korrekt udbetaling. Som aftalt, vil vi bede de 42
berørte kommuner kontrollere om sagerne er behandlet korrekt. Af
GDPR-hensyn (KL og KOMBIT må ikke modtage cpr-numre) har det
desværre vist sig at være meget omstændigt at sikre opfølgning på
sagerne, men der er nu fundet en løsning. De 42 kommunerne har fået
de berørte cpr-numre i uge 24 med deadline for tilbagemelding den 23.
juni, hvorefter vi vil orientere jer, om der har været fejl i sagerne.
Dato: 16. juni 2023
Sags ID: SAG-2022-00304
Dok. ID: 3340055
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Claus Ørum Mogensen