Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 206
Offentligt
2728196_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. juni 2023
J.nr. 23/07341
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg har den 21. april 2023 orienteret jer om offentliggørelsen af fokusrevisionen af
225-timersreglen samt om Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings analyse
af ydelsesnedsættelser hos gifte personer undtaget fra 225-timersreglen.
Jeg vil med nærværende brev orientere jer om KL’s opfølgning på fokusrevisionen,
jf. vedlagte brev fra KL til styrelsen.
KL har til deres brev vedlagt et notat fra KOMBIT (Kommunernes it-fællesskab)
med en opsamling på korrektioner af sager vedrørende 225-timersreglen,
jf. ved-
lagte notat.
Opfølgning på fokusrevisionen
KL oplyser indledningsvist, at de sammen med KOMBIT har fulgt op på fejlen
med automatiske ydelsesnedsættelser over for alle 98 kommuner. 15 kommuner
har oplyst, at de ikke har fundet sager med den konkrete fejl i sagerne, og 4 kom-
muner mangler endnu at give en endelig tilbagemelding til KL og KOMBIT ved
den angivne deadline.
Det foreløbige resultat er ifølge KL en efterregulering på ca. 13 mio. kr. KL vurde-
rer, at mellem 500 og 1.000 borgere er berørte af fejlen.
Endelig orienterer KL om, at KOMBIT forventer at udrulle forbedringer af it-un-
derstøttelsen af 225-timersreglen fra slut 2023 ind i 2024. KL og KOMBIT vil
sideløbende hermed sikre undervisning og opfølgning, som skal styrke korrekt ad-
ministration af 225-timersreglen.
KL’s opfølgning forholder sig dog ikke til to af de punkter, som
styrelsen tidligere
har efterspurgt. Det drejer sig om en vurdering af, hvorvidt udfordringsbilledet fra
fokusrevisionen er kendetegnende for samtlige kommuner, og om en handleplan
for, hvordan kommunerne vil rette op på administrationen af 225-timersreglen.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 206: Orientering om KL's opfølgning på fokusrevision af 225-timersreglen
Karakteren og omfanget af de udfordringer, som fokusrevisionen har påvist, under-
streger, at der er behov for, at alle kommuner forholder sig konkret til resultaterne
af fokusrevisionen og anbefalingerne fra BDO.
Styrelsen har på den baggrund bedt KL om yderligere opfølgning,
jf. vedlagte brev.
Styrelsen har konkret anmodet KL om:
en samlet og endelig tilbagemelding på omfanget af automatiske ydelsesnedsæt-
telser uden afgørelser.
skriftlig bekræftelse på, hvorvidt der er sket genopretning og tilbagebetaling i
samtlige fundne sager.
en status på implementering af de initiativer, som skal sikre mod ydelsesnedsæt-
telser uden forudgående afgørelse, indtil fejlen er rettet i systemunderstøttelsen
en udtalelse om fokusrevisionens resultater, herunder om resultaterne også er
kendetegnende for administrationen i de kommuner, som ikke indgår i undersø-
gelsen.
en handleplan for, hvordan kommunerne vil rette op på administrationen af reg-
len med fokus på anbefalingerne i fokusrevisionen til kommunernes systemun-
derstøttelse og forretningsgange.
Jeg er enig med KL i, at omfanget af fejl i administrationen, som fokusrevisionen
har afdækket, også peger på, at reglen er meget kompleks. Jeg mener derfor, at vi i
forbindelse med regeringens overvejelser om ændringer af kontanthjælpssystemet
skal se nærmere på selve reglen.
Afslutningsvis kommer KL med en status på kommunernes opfølgning på de 55 sa-
ger, hvor gifte borgere kan være nedsat i ydelse som følge af 225-timersreglen,
selvom de samtidigt var undtaget på grund af begrænset arbejdsevne, som jeg tidli-
gere har orienteret udvalget om. Kommunerne har deadline for tilbagemelding til
KL den 23. juni 2023.
Jeg vil orientere jer på ny, når styrelsen har modtaget de anmodede oplysninger fra
KL.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2