Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2727775_0001.png
SAMLENOTAT
Ændring af direktiv 2009/148/EF om beskyt-
telse af arbejdstagere mod farerne ved under
arbejdet at være udsat for asbest (asbestdi-
rektivet) - sænkelse af grænseværdien.
[x.] juni 2023
J.nr. 2022 - 7552
CAIJ
KOM (2022) 489
Revideret notat. Ændringer i samlenotat af 31. maj 2023 er markeret med streg i
venstre side.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 28. september 2022 offentliggjort forslag til æn-
dring af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af ar-
bejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest (asbestdirekti-
vet). Den danske sprogversion af forslaget er oversendt til Rådet den 3. oktober
2022.
Kommissionens hovedformål med initiativet er at styrke arbejdstagernes ret til et
højt niveau af beskyttelse af deres sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen og at
forebygge sygdom og død forårsaget af arbejdsrelateret kræft. Kommissionen fore-
slår at skærpe grænseværdien for erhvervsmæssig eksponering af asbest fra 0,1
fibre/cm
3
til 0,01 fibre/cm
3
.
Den danske grænseværdi blev pr. 1. januar 2022 skærpet fra 0,1 fibre/cm
3
til 0,003
fibre/cm
3
, og forslaget forventes derved ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark. Forslaget forventes ligeledes ikke at have statsfinansielle, erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Forslaget vil nødvendiggøre enkelte mindre præciseringer i Arbejdstilsynets be-
kendtgørelse nr. 1792 af 18. december 2015 om asbest.
Regeringen hilser initiativet velkomment og støtter forslagets formål med at styrke
arbejdstageres ret til et højt niveau af beskyttelse mod asbest på arbejdspladsen.
Regeringen støtter, at grænseværdien for erhvervsmæssig eksponering af asbest
skærpes med henblik på at sikre en ensartet og bedre beskyttelse af arbejdstagere i
hele EU mod eksponering for asbest.
Regeringen vil aktivt støtte, at grænseværdien skærpes yderligere end de 0,01
fibre/cm
3
, som Kommissionen har foreslået. Regeringen støtter desuden, at kravene
til målemetoder til kontrol af grænseværdier opdateres på baggrund af den tekno-
logiske udvikling på området.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0002.png
Den 11. november opnåede den fungerende regering opbakning til det forelagte
forhandlingsmandat. I december 2022 nåede Rådet til enighed om et mandat med
henblik på indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet. Europa-Parla-
mentet har siden som led i deres behandling af forslaget fastlagt sin position, som
indeholder en række ændringer af Kommissionens forslag, der for fleres vedkom-
mende – hvis de blev del af det endelige direktiv - ville udvide omfanget af revisio-
nen af direktivet.
Det svenske formandskab har senest oplyst, at man er optimistisk ift. at kunne opnå
en aftale med Europa-Parlamentet ultimo juni.
Indholdet af en endelig aftale er endnu ikke kendt. Imidlertid er det forventningen,
at aftalen mellem Rådet og Europa-Parlamentet vil indeholde en grænseværdi for
asbest på omkring 0,002 fibre/cm
3
og et krav om, at elektronmikroskopi anvendes
som målemetode til kontrol af grænseværdien.
Ligeledes er det forventningen, at aftalen kommer til at indeholde en række ele-
menter, som ikke var indeholdt i Kommissionens oprindelige forslag og Rådets ge-
nerelle indstilling, men som er foreslået af Europa-Parlamentet. Det gælder 1)
skærpelser af gældende krav om uddannelse og certificering af virksomheder, som
arbejder med nedrivning og asbestrenovering, 2) delvis ophævelse af undtagelser
for visse krav, når der er tale om arbejde med sporadisk og kortvarig udsættelse
for asbest ved et lavt niveau, samt 3) pålæggelse af Kommissionen til at analysere
behovet for, at direktivet udvides til også at omfatte andre mineralske fibre/materi-
aler.
Regeringen forventer at kunne støtte udbygningen af direktivet med disse tre ele-
menter. Det er samtidig vigtigt, at der i denne udbygning findes den rette balance
mellem øget arbejdstagerbeskyttelse og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Forslaget skal bidrage til at sikre bedre beskyttelse af arbejdstagerne mod ekspone-
ring for asbest under arbejdet.
Asbestdirektivet indeholder bl.a. en grænseværdi for erhvervsmæssig eksponering
af asbest på 0,1 fibre/cm
3
. Denne grænseværdi foreslår Kommissionen nu at
skærpe til 0,01 fibre/cm
3
. Foruden skærpelsen af grænseværdien indeholder forsla-
get en række mindre præciseringer i asbestdirektivet, som ikke indebærer substanti-
elle ændringer i direktivets bestemmelser.
Den danske grænseværdi blev pr. 1. januar 2022 skærpet fra 0,1 fibre/cm
3
til 0,003
fibre/cm3.
Udgangspunktet for den foreslåede lavere grænseværdi er bl.a., at den videnskabe-
lige og teknologiske udvikling har gjort det muligt at øge beskyttelsen i forhold til
arbejdstageres udsættelse for asbest på arbejdspladsen. Den nuværende grænse-
værdi på 0,1 fibre/cm³ blev fastsat i 2003.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0003.png
Det er ikke muligt at fastsætte en nedre grænse for, hvornår asbest ikke længere er
skadeligt
1
. Bl.a. på den baggrund gælder det i henhold til det eksisterende asbestdi-
rektiv, at eksponeringen for alle aktiviteter, hvor arbejdstagere kan udsættes for
støv fra asbest eller asbestholdige materialer, skal reduceres til et minimum og un-
der alle omstændigheder under den fastsatte grænseværdi for erhvervsmæssig ek-
sponering. Det er bl.a. også grunden til, at der, ud over en lav grænseværdi, findes
skrappe krav til beskyttelsesforanstaltninger i arbejdet med asbest.
Siden 2005 har asbest været forbudt at importere, producere og anvende mv. i EU.
Asbest findes dog fortsat i mange bygninger, selv om det ikke længere anvendes
generelt i EU. Risikoen for eksponering er hovedsagelig forbundet med håndtering
af asbest og spredning af asbestfibre under bygge- og anlægsarbejder, f.eks. i for-
bindelse med renovering og nedrivning.
Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse er arbejdsrelateret kræft den primære år-
sag til arbejdsrelaterede dødsfald i EU, hvilket især hænger sammen med ekspone-
ring for kræftfremkaldende stoffer såsom asbest.
Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse forventes forslaget at betyde, at 663 til-
fælde af kræft (bl.a. lungekræft og lungehindekræft) vil kunne undgås i løbet af de
næste 40 år. Samtidig forventer kommissionen, at forslaget vil resultere i øgede
omkostninger for virksomheder til at tilpasse arbejdspraksis til overholdelse af den
skærpede grænseværdi. Gennemsnitlige omkostninger pr. virksomhed over de næ-
ste 40 år vil dog ifølge analysen være lavere end 15 000 EUR, og vil i vid udstræk-
ning sandsynligvis blive dækket af kunderne.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 153 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) lige som det gældende asbestdirektiv.
Artikel 153 har til formål at give EU beføjelse til at støtte og supplere medlemssta-
ternes aktiviteter med hensyn til forbedringer, især dem, der vedrører arbejdsmil-
jøet for at beskytte arbejdstagernes sundhed og sikkerhed, og ved direktiver ved-
tage minimumskrav til gradvis gennemførelse under hensyntagen til de betingelser
og tekniske regler, der gælder i hver af medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan ind-
føre strengere beskyttelsesforanstaltninger, herunder en lavere grænseværdi end
EU’s grænseværdi for asbest i arbejdsmiljøet.
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet ved den almindelige lov-
givningsprocedure.
Rådets generelle indstilling blev vedtaget på EPSCO-rådsmødet den 8. december
2022. Europa-Parlamentet vedtog sin betænkning den 8. maj 2023. Det svenske
formandskab har oplyst, at man er optimistisk ift. at kunne indgå en aftale med Eu-
ropa-Parlamentet ultimo juni.
Asbest er et ”non-threshold carcinogen”. Det vil sige, at det er sundhedsskadeligt at blive
udsat for selv den mindste smule asbest, og at det ikke er muligt at fastsætte en nedre
grænse for, hvornår asbest ikke længere er skadeligt.
1
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0004.png
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at øge beskyttelse af arbejdstagerne mod er-
hvervsmæssig eksponering af asbest og dermed mindske risikoen for kræft.
Desuden er formålet at opnå en mere ensartet og bedre beskyttelse af arbejdstagere
i hele EU mod risici forårsaget af eksponering af asbest på baggrund af den eksiste-
rende videnskabelige ekspertise. Direktivet fastsætter minimumskrav til beskyttelse
af arbejdstagerne på EU-plan, mens medlemsstaterne kan fastsætte strengere be-
stemmelser nationalt.
Kommissionen foreslår ændring af EU’s grænseværdi for asbest, så værdien skær-
pes 10 gange, fra 0,1 fibre/cm
3
til 0,01 fibre/cm
3
. Grænseværdien vil uændret
gælde som tidsvægtet gennemsnit over en 8-timers arbejdsdag.
For så vidt angår målemetoder til kontrol af overholdelse af grænseværdien foreslår
Kommissionen, at det i direktivet præciseres, at der kan anvendes nyere målemeto-
der – den såkaldte elektronmikroskopi (EM) metode til bestemmelse af niveauet
for asbeststøv, der giver sammenlignelige eller bedre resultater end den ældre må-
lemetode fasekontrast mikroskopi (PCM).
De nyere målemetoder er mere følsomme, og kan dermed måle ned til et lavere
indhold af asbest end den ældre målemetode, som med forslaget fortsat vil kunne
anvendes. I dag anvendes der i medlemsstaterne både EM og PCM som måleme-
tode til kontrol af grænseværdi. Ved en grænseværdi, der er lavere end den foreslå-
ede EU-grænseværdi, kan kontrol af grænseværdien kun foretages ved hjælp af
EM-metoden.
Det præciseres endvidere i forslaget, at det tilføjes til gældende krav om at reducere
asbesteksponeringen til et minimum under grænseværdien, at eksponeringen under
alle omstændigheder skal reduceres til et så lavt niveau, som det er teknisk muligt.
Desuden præciseres det i forslaget, at det specifikt nævnes, at der før et nedriv-
nings- eller vedligeholdelsesarbejde, foruden information fra ejere af bygningen,
kan indhentes oplysninger fra relevante registre eller andre informationskilder for
at identificere materialer, der kan indeholde asbest.
Derudover er der forslag om mindre sproglige justeringer.
Som følge af drøftelserne i Rådet er det i seneste udkast til kompromistekst indar-
bejdet, at det, efter en implementeringsperiode på 7 år, gøres til et krav, at måleme-
toden til at lave kontrol af grænseværdier opdateres til den nyere og bedre elektron
mikroskopi (EM)-metode eller tilsvarende.
Trilogforhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet gik i gang i maj, og
forhandlerne nærmer sig efter sigende en aftale. Forventningerne til indholdet af en
endelig aftale er ifølge formandskabet først og fremmest en sænkelse af grænse-
værdien for asbest til 0,002 fibre/cm
3
og et krav om, at elektronmikroskopi anven-
des som målemetode til kontrol af grænseværdien.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0005.png
Aftalen forventes desuden at indeholde en række elementer, som ikke var indeholdt
i Kommissionens oprindelige forslag og Rådets generelle indstilling. Det gælder en
delvis ophævelse af undtagelser for visse krav, når der er tale om arbejde med spo-
radisk og kortvarig udsættelse for asbest ved et lavt niveau. Det betyder, at der uan-
set hvilken type asbestarbejde, der udføres, vil der gælde samme krav til arbejdshy-
giejniske foranstaltninger, ansattes adgang til helbredsundersøgelse samt til at ar-
bejdsgivers registrering af oplysninger om ansattes asbestarbejde. Det forventes
dog, at direktivet fortsat vil tillade, at der kan undtages for, at virksomheder skal
notificere myndighederne om asbestarbejde, før det påbegyndes, såfremt der er tale
om arbejde med sporadisk og kortvarig udsættelse for asbest ved et lavt niveau.
Det forventes derudover, at en endelig aftale vil indeholde et begrænset antal nye
eller præciserede tekniske krav til, hvordan nedrivning og renoveringsarbejde skal
finde sted. Der forventes desuden en mindre udvidelse af kravene til, hvilke oplys-
ninger der skal gives i forbindelse med anmeldelse af asbestarbejde til myndighe-
derne.
Det forventes også, at en endelig aftale vil præcisere kravene til uddannelse af an-
satte, der arbejder med asbestrenovering og nedrivningsarbejde, og stille krav om,
at medlemslandene sikrer, at dette arbejde kun foretages af certificerede virksom-
heder.
Endelig ventes Kommissionen at blive pålagt at analysere muligheden for, at andre
mineralske fibre/materialer kan omfattes af en evt. senere udvidelse af direktivets
anvendelsesområde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets plenarforsamling vedtog den 20. oktober 2021 en egen-initia-
tivbetænkning fra Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender (EMPL)
med henstillinger til Kommissionen om beskyttelse af arbejdstagere mod asbest
(A9-0275/2021). Blandt flere andre forslag indeholder betænkningen forslag om en
ajourføring af EU’s grænseværdi for erhvervsmæssig påvirkning for asbest, som
parlamentet ikke finder, beskytter tilstrækkeligt. På den baggrund opfordrer Eu-
ropa-Parlamentet i sin betænkning til, at grænseværdien fastsættes til 0,001
fibre/cm
3
frem for den nuværende grænseværdi på 0,1 fiber/cm
3
.
Europa-Parlamentets beskæftigelseskomité vedtog sin betænkning den 26. april
2023 og beslutningen om at indgå i trilogforhandlinger blev bekræftet på plenarfor-
samlingen den 8. maj 2023.
Europa-Parlamentets betænkning indeholder forslag om at sænke grænseværdien
for asbest yderligere til 0,001 fibre pr. cm3. Ligesom Rådet ønsker Parlamentet
desuden introduktion af elektron mikroskopi som målemetode, men med en kortere
overgangsperiode på 4 år.
Europa-Parlamentets betænkning indeholder desuden en udvidelse af direktivets
anvendelsesområde, så flere kemiske fibre/stoffer skal omfattes af direktivet. End-
videre ønsker Europa-Parlamentet at ophæve en bestemmelse om, at arbejde med
sporadisk og kortvarig udsættelse for asbest kan undtages visse af direktivets krav,
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0006.png
herunder bl.a. anmeldelse til myndighederne. Endelig indeholder Europa-Parla-
mentets betænkning forslag om mere detaljerede krav til blandt andet i) uddannelse
af arbejdstagere ii) brug af beskyttelsesforanstaltninger iii) virksomhedernes notifi-
kation til myndighederne forud for asbestarbejde og iv) certificering af virksomhe-
der, som laver asbestarbejde.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen konstaterer, at den videnskabelige viden om asbest har udviklet sig
siden den seneste revision af asbestdirektivet i 2003. For at sikre, at foranstaltnin-
gerne til beskyttelse af arbejdstagere mod eksponering for asbest er så effektive
som muligt på tværs af EU, finder Kommissionen, at direktivet skal holdes ajour
med denne viden.
Kommissionen fremhæver, at enkelte medlemsstater, herunder Danmark, har skær-
pet deres grænseværdier for asbest til under den grænseværdi, der er fastsat i EU-
lovgivningen. En revideret EU-grænseværdi fremmer ifølge Kommissionen en
bedre og mere harmoniseret beskyttelse af arbejdstagere og ens vilkår for virksom-
heder i hele EU. Det fremhæves desuden, at et mere ensartet beskyttelsesniveau
kan have positiv indvirkning på virksomhedernes mulighed for at agere på tværs af
landene.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Grænseværdi for asbest
Den danske grænseværdi for asbest i arbejdsmiljøet blev d. 1. januar 2022 skærpet
fra 0,1 til 0,003 fiber/cm
3
. Grænseværdien er fastsat i bekendtgørelse om grænse-
værdier for stoffer og materialer (grænseværdibekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om asbest (asbestbekendtgørelse) fastsætter i overensstemmelse
med det gældende asbestdirektiv, at måling til kontrol af grænseværdien skal ske
ved hjælp af fasekontrast mikroskopi (PCM) i overensstemmelse med den metode,
som WHO anbefalede i 1997, eller efter en anden metode (fx EM-metoden), der gi-
ver tilsvarende resultater. I Danmark betyder grænseværdien på 0,003 fibre/cm
3
, at
kontrol af grænseværdien kun foretages ved hjælp af EM-metoden.
Grænseværdiers samspil med den øvrige lovgivning
Fastsatte grænseværdier for stoffer og materialer i arbejdsmiljøluften som fx for as-
best supplerer arbejdsmiljølovens øvrige bestemmelser om arbejde med kemiske
stoffer og materialer, herunder den øvrige regulering af arbejde med asbest, jf. det
følgende afsnit. Arbejdsgiveren har derfor pligt til at sikre, at både grænseværdien
og de øvrige regler overholdes. Det er generelt sådan, at når den øvrige lovgivning
er overholdt, forventes grænseværdien også at være overholdt.
Regler om arbejde med asbest
Fremstilling, anvendelse og markedsføring af asbest og asbestholdigt materiale er
forbudt ifølge EU’s REACH-forordning. Andet arbejde med asbest eller asbesthol-
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0007.png
digt materiale (asbestarbejde), herunder nedrivning, er kun tilladt, når arbejdsmiljø-
lovgivningens skrappe krav til arbejdet overholdes. Det er et grundlæggende krav,
at virksomheden skal planlægge og tilrettelægge arbejdet, så det kan udføres fuldt
forsvarligt, så grænseværdien overholdes, og unødig påvirkning undgås ved at ek-
sponeringen reduceres til et så lavt niveau, som det er teknisk muligt.
Ifølge asbestbekendtgørelsen skal der forud for nedrivning eller vedligeholdelse
mv. af bygninger, hvor der kan være mistanke om asbest, foretages en såkaldt for-
undersøgelse for at afdække, om der forekommer asbestholdige materialer. I denne
undersøgelse kan der, foruden information fra ejere af bygningen, indhentes oplys-
ninger fra relevante registre eller andre informationskilder for at identificere mate-
rialer, der kan indeholde asbest. Hvis der forekommer asbest, skal asbestbekendt-
gørelsens regler følges, herunder regler om at anvende de rette beskyttelsesforan-
staltninger. Det meste asbestarbejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet, før det påbe-
gyndes, og ved nedrivningsarbejde skal der udarbejdes en skriftlig arbejdsplan. De
ansatte skal, hvis de er beskæftiget med indvendig nedrivning, have gennemgået en
arbejdsmiljøfaglig asbestuddannelse.
Arbejdsområder skal som minimum være afgrænset og skiltet, og hvis der ved ned-
rivning forekommer asbeststøv i væsentligt omfang, skal området afskærmes fra
omgivelserne ved hjælp af et støvtæt telt eller lignende. Dertil skal der anvendes
støvsvage arbejdsmetoder. Hvis det ikke kan hindres, at der sker udvikling af as-
beststøv, skal forureningen så vidt muligt fjernes med procesudsug, og der skal an-
vendes egnede personlige værnemidler. Derudover skal der i umiddelbar nærhed af
arbejdsområdet være håndvask, baderum og to omklædningsrum, et til personlige
værnemidler og et til dagligt tøj. Asbestaffald skal opbevares og bortskaffes i eg-
net, lukket emballage.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil nødvendiggøre enkelte mindre præciseringer i Arbejdstilsynets be-
kendtgørelse nr. 1792 af 18. december 2015 om asbest og Søfartsstyrelsens be-
kendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejds-
miljø i skibe, bl.a. i form af en præcisering af metode til måling af asbest. Præcise-
ringerne indebærer ikke substantielle ændringer og vil ikke have betydning for den
praktiske efterlevelse af regler på asbestområdet i Danmark.
Forslaget om en skærpet grænseværdi vil medføre ændringer i grænseværdibe-
kendtgørelsen. Ligeledes må de øvrige ændringsforslag forventes at medføre æn-
dringer i bekendtgørelsen for asbest. Et nyt direktiv med de ovenfor nævnte æn-
dringer og tilføjelser kan medføre en mindre styrkelse af beskyttelsesniveauet i
Danmark, om end det må forventes, at de danske regler generelt vil kunne sikre et
tilsvarende niveau, i det omfang de efterleves.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om sænkelse af grænseværdien forventes ikke at medføre økonomiske el-
ler administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der i Danmark er indført en
asbestgrænseværdi, der er lavere end den foreslåede grænseværdi. Desuden gælder
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0008.png
der i Danmark et generelt krav om at undgå unødig påvirkning fra stoffer og mate-
rialer. Det indebærer, at eksponeringen allerede i dag under alle omstændigheder
skal reduceres til et så lavt niveau, som det er teknisk muligt. Derudover fremgår
det af asbestbekendtgørelsen, at asbestarbejde skal tilrettelægges og udføres på en
sådan måde, at det i videst muligt omfang sikres, at personer på arbejdspladsen og i
omgivelserne ikke udsættes for eller kan blive udsat for asbeststøv.
Der er kun foretaget en konsekvensvurdering af de dele af forslaget, som ikke ved-
rører grænseværdien og målemetode til kontrol af grænseværdien. Det kan derfor
ikke udelukkes, at de øvrige dele af forslaget kan have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold.
Der er modtaget høringssvar fra Søfartsstyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Ledernes Hovedorganisation (Lederne), 3F samt et fælles høringssvar fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Akademikerne (AC).
Søfartsstyrelsen har ikke bemærkninger til forslaget. Søfartsstyrelsen pointerer, at
arbejdsmiljøreglerne til søs på dette område læner sig meget op mod arbejdsmiljø-
reglerne på land. Forslaget vil derfor ikke have særlige konsekvenser for søfarten
og fiskeriet, men vil dog stadig medføre enkelte mindre præciseringer i Søfartssty-
relsens bekendtgørelse om
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe.
FH og AC tilslutter sig vigtigheden af at sænke grænseværdien for erhvervsmæssig
eksponering af asbest, men finder det stærkt bekymrende, at man ikke er gået vi-
dere i den henseende, og henviser til, at Europa-Parlamentet i sin betænkning (A9-
0275/2021) har argumenteret for en sænkelse af grænseværdien til 0,001 fibre/cm
3
.
FH og AC henviser til, at det ikke er muligt at identificere en eksponeringstærskel,
under hvilken eksponering for asbest ikke indebærer en kræftrisiko, og at det derfor
er overraskende, at Kommissionen ikke har fulgt Europa-Parlamentets forslag om
en grænseværdi på 0,001 fibre/cm
3
. Hertil påpeger FH og AC, at regeringen bør
henlede opmærksomheden på, at flere lande har lavere grænseværdier, end den
som Kommissionen foreslår, herunder Danmark, og at der med den foreslåede
grænseværdi på 0,01 fibre/cm
3
vil blive tale om en uhensigtsmæssig konkurrence-
fordel for lande, som vælger at implementere EU’s foreslåede nye grænseværdi og
ikke nedsætte grænseværdien yderligere.
FH og Akademikerne bemærker i forlængelse heraf, at regeringen bør arbejde for,
at den europæiske grænseværdi sænkes til den laveste grænseværdi, der allerede er
implementeret blandt medlemsstaterne.
FH og AC påpeger desuden, at Kommissionen med sit ændringsforslag kun foku-
serer på grænseværdien for asbest, og ikke adresserer en række øvrige punkter,
hvor direktiv 2009/148/EF også med fordel kunne opdateres, som også Europa-
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
Parlamentet har fremhævet i sin betænkning (A9-0275/2021). FH og AC påpeger,
at det fx gælder ”…direktivets artikel 3, hvori undtagelserne i stk. 3, herunder skel-
nen mellem letsmuldrende og ikke-letsmuldrende asbestmateriale, kan medføre
stor risiko for arbejdstagerne, samt direktivets artikel 14, hvor uddannelseskravene
til arbejdstagere, der arbejder med asbest, bør løftes.”
FH og AC opfordrer regeringen til at arbejde for en bredere åbning af direktivets
bestemmelser for at sikre den bedst mulige beskyttelse for alle europæiske arbejds-
tagere.
DA er enig med Kommissionen i, at der er grundlag for at styrke indsatsen mod as-
best på EU-niveau.
DA og Lederne tilslutter sig Kommissionens forslag til grænseværdi, og påpeger,
at den lægger sig op ad anbefalingen om en grænseværdi på 0,01 fibre/cm
3
fra Det
Rådgivende Udvalg. DA henviser desuden til, at de to interessegrupper, der har an-
befalet 0,01 fibre/cm
3
, er Government Interest Group og Employers Interest Group.
DA og Lederne påpeger, at en bindende grænseværdi skal kunne efterleves i prak-
sis i alle EU-lande, og at det står de enkelte medlemsstater frit for at indføre skær-
pede nationale grænseværdier
DA henviser til, at asbest slet ikke må anvendes eller genbruges i EU - i nogen for-
mer - og pointerer, at EU-grænse-værdi på 0,01 fibre/cm3, som foreslået af Kom-
missionen, er fuldt ud beskyttende – bl.a. med henvisning til, at der i asbestdirekti-
vet, i tillæg til grænseværdien, er en hel række yderligere forebyggelsesforanstalt-
ninger i kraft.
Lederne pointerer ligeliges, at en EU-grænseværdi på 0,01 fibre/cm3, som foreslået
af Kommissionen, er fuldt ud beskyttende, da asbest ikke må anvendes i EU, og at
der i asbestdirektivet er en hel række yderligere forebyggelsesforanstaltninger.
DA og Lederne henviser desuden til, at EU-parlamentet har udtrykt ønske om en
grænseværdi, der er 10 gange lavere (0,001 fibre/cm3), på baggrund af anbefalin-
gen fra den Internationale Kommission om Sundhed på Arbejdspladsen (ICOP)
samt at de er opmærksomme på, at asbest stadig udvindes og anvendes i mange
lande uden for EU. DA og Lederne pointerer i forlængelse heraf, at det nødvendigt
at være opmærksom på, at ICOP’s anbefaling af den ”ekstraordinært lave grænse-
værdi”, sigter på beskyttelse ved daglig 8-timers asbestudsættelse i et helt arbejds-
liv.
DA og Lederne har begge påpeget, at Kommissionens forslag til ændring af artikel
6 bør justeres.
Følgende fremgår af Kommissionens ændringerforslag: ”the
exposure of workers
to dust arising from asbestos or materials containing asbestos at the place of work
shall be reduced to a minimum and in any case
to as low a level as is technically
possible
below the limit value laid down in Article 8”,
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0010.png
DA og Lederne giver udtryk for, at “technically possible” i praksis vil betyde, at
der ikke er nogle nedre grænse for, hvornår man har ”gjort nok”, da man altid tek-
nisk kan gøre mere. De foreslår, at udtrykket “technically possible” erstattes af
”practically feasible” eller noget lignende, der giver en pligt til at nedbringe fore-
komsten af asbest støv til et niveau, der er muligt at gennemføre i praksis.
3F tilslutter sig bestræbelserne for at opnå en asbestfri fremtid og vigtigheden af at
sænke grænseværdien for erhvervsmæssig eksponering af asbest og finder samti-
dig, at forslaget fra Kommissionen er for lempeligt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et stort flertal af medlemslandene har som forventet taget positivt imod forslaget.
Flertallet af medlemslandene bakker op om Kommissionens forslag om at sænke
grænseværdi til 0,01 fibre/cm
3
. Få lande, herunder Danmark, har efterspurgt en
grænseværdi, der er lavere end grænseværdien foreslået af Kommissionen.
Flere medlemslande har, ligesom Danmark, støttet op om at opdatere de nugæl-
dende bestemmelser om krav til målemetoder til kontrol af grænseværdier, så den
ældre PCM-målemetode erstattes af et krav om at benytte den nyere og bedre EM-
målemetode eller tilsvarende til kontrol af grænseværdier. Medlemslandene, der
har støttet en opdatering af målemetoder, har været opmærksomme på, at der er be-
hov for en overgangsperiode til implementering af den nye teknologi i hele EU.
På den anden side har en række medlemslande argumenteret for, at der er behov for
at holde fast i mulighed for at benytte både PCM- og EM-metoden til kontrol af
grænseværdier, da den nyere teknologi er bekostelig at implementere, og da PCM-
metoden er tilstrækkelig til at måle asbestniveauer på 0,01 fibre/cm
3
.
For så vidt angår Europa-Parlamentets betænkning er der principielt opbakning fra
medlemslandene til at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne. Samtidig har der
dog været et ønske om at sænke detaljeringsgraden i flere af Europa-Parlamentets
forslag. Flere medlemslande har – relateret hertil – gjort opmærksom på, at der
ikke er lavet en konsekvensanalyse af forslagene. Dette ventes afspejlet i den ende-
lige aftale.
En række af Europa-Parlamentets forslag har ikke fået opbakning fra medlemslan-
dene, herunder forslag om at henvise til Kommissionens bebudede kommende ini-
tiativ om screening for asbest i bygninger samt om helt at fjerne undtagelsen for
sporadisk eksponering med lav intensitet. En række lande støtter desuden ikke for-
slaget om at sænke grænseværdien eller gøre perioden for overgangen til nye måle-
metoder kortere.
Der forventes imidlertid at være flertal for en vedtagelse af et direktivforslag, der
ligger tæt op af det ovenfor skitserede kompromis, der tegner sig.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser initiativet velkomment, og støtter forslagets formål med at styrke
arbejdstageres ret til et højt niveau af beskyttelse mod asbest på arbejdspladsen.
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 203: Samlenotat om asbestdirektivet
2727775_0011.png
Det er en vigtig prioritet for den danske regering at sikre et sundt og sikkert ar-
bejdsmiljø. Det gælder i særdeleshed også, når det kommer til indsatsen mod ud-
sættelse for asbest, som det i foråret blev aftalt at styrke i aftalen om initiativer på
asbestområdet med tilslutning fra et bredt flertal af Folketingets partier (S, V, SF,
RV, EL, KF, DF, NB, LA, FG, ALT og KD).
Regeringen støtter op om, at der arbejdes efter enighed om en skærpelse af grænse-
værdien ved en hurtig proces, og at Kommissionen efterfølgende vil lave en opda-
teret guideline til at hjælpe medlemslande med implementering af alle direktivets
bestemmelser.
Regeringen støtter, at grænseværdien for erhvervsmæssig eksponering af asbest
skærpes. En lavere grænseværdi i EU vil være med til at sikre en ensartet og bedre
beskyttelse af arbejdstagere i hele EU mod risici forårsaget af eksponering for as-
best, herunder sygdom og død forårsaget af arbejdsrelateret kræft. En fælleseuro-
pæisk grænseværdi vil samtidig være med til at sikre mere ens konkurrencevilkår i
EU.
Regeringen vil aktivt støtte, at grænseværdien sænkes yderligere end de 0,01
fibre/cm
3
, som Kommissionen har foreslået.
Regeringen støtter desuden, at reglerne på asbestområdet opdateres, herunder på
baggrund af eksisterende videnskabelig og teknologisk viden og ekspertise.
Regeringen støtter, at kravene til anvendelse af målemetoder til kontrol af grænse-
værdier opdateres på baggrund af den teknologiske udvikling på området.
Endelig støtter regeringen, at direktivet udbygges med følgende tre elementer fore-
slået af Europa-Parlamentet 1) skærpelser af gældende krav om uddannelse og cer-
tificering af virksomheder, 2) delvis ophævelse af de hidtidige undtagelser for visse
krav ved arbejde med sporadisk og kortvarig udsættelse for asbest ved et lavt ni-
veau og 3) pålæggelse af Kommissionen pålægges til at analysere behovet for, at
direktivet udvides til også at omfatte andre mineralske fibre/materialer. Det er sam-
tidig vigtigt, at der i denne udvidelse findes den rette balance mellem øget arbejds-
tagerbeskyttelse og administrative samt erhvervsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt til Folketingets Europaudvalg til skriftligt forhandlingsop-
læg den 11. november 2022, hvor den fungerende regering opnåede opbakning til
forhandlingsmandatet. Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 21. oktober.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. juni 2023.
11