Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2724474_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Konges Vænge 8
3400 Hillerød
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. juni 2023
J.nr.
Kære bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Tak for tilsynsmaterialet og for jeres indsats i 2022. Som led i det lovfastsatte tilsyn
med bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) sender jeg hermed
Beskæftigelsesministeriets tilsynsbrev vedrørende 2022.
Jeg ser med alvor og bekymring på den udvikling i sagsbehandlingen, som bestyrel-
sen beskriver i beretningen for 2022. Jeg noterer mig, at bestyrelsen deler min be-
kymring, og jeg har bedt Beskæftigelsesministeriet drøfte udviklingen med AES sna-
rest muligt, herunder om der er effekt af de initiativer, som bestyrelsen har sat i værk.
Jeg noterer mig også, at 2022 har været præget af udrulningen af AES’ nye sagsbe-
handlingssystem (ANS). Jeg anerkender, at opgaven med at udvikle og idriftsætte
ANS har været en stor og nødvendig opgave, der har trukket på mange ressourcer i
AES. Det er min forventning, at et nyt sagsbehandlingssystem er et skridt i retning
af en mere tidssvarende sagsbehandling, hvor nye teknologier kan understøtte og
effektivisere sagsbehandlingen fremadrettet.
Arbejdsskadesager - sagsporteføljen og sagsbehandlingstid
Der blev i 2022 afsluttet det laveste antal sager siden oprettelsen af AES i 2016, og
produktiviteten i hele 2022 har været på det laveste niveau siden 2018. Sagsporte-
føljen er steget markant med 16.900 sager til 56.800 sager ved udgangen af 2022.
Jeg noterer mig, at de primære årsager til det høje antal verserende sager er en kom-
bination af det lave antal afsluttede sager som følge af idriftsættelsen af ANS, og
ekstraordinært mange anmeldte sager i 2022, herunder en del som følge af covid-19.
Alderen på de verserende nye sager er steget med 2,3 måneder i gennemsnit til 11,1
måneder ved udgangen af 2022. Samtidig er antallet af verserende sager over 2 år
mere end fordoblet og var ved udgangen af 2022 på 5.500 sager.
Ligeledes kan jeg konstatere, at sagsbehandlingstiden er steget markant på alle om-
råder, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager i 2022 var på 10 må-
neder. Værst står det til for nye sager med erhvervsevnetab, hvor den gennemsnitlige
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 192: Orientering om tilsyn med AES 2022
sagsbehandlingstid er steget med 6 måneder til 32 måneder i 2022. Tilsvarende er
graden af fristoverholdelse for de lovbestemte frister faldet for de fleste områder i
2022.
Den negative udvikling i sagsbehandlingstid, fristoverholdelse og ophobning af en
stor portefølje af sager giver anledning til væsentlig bekymring. Jeg noterer mig, at
resultatet af udviklingen er, at AES i 2022 har tilkendt 1,3 mia. kr. mindre i erstat-
ninger end i 2021, og at niveauet for udmåling af erstatninger er det laveste siden
2016. Konkret betyder det, at borgere, der er kommet til skade eller er blevet syge af
at gå på arbejde, venter længere tid på at få en afklaring af deres sag, og i sidste ende
venter længere tid på at få den erstatning, de har ret til. Det er naturligvis ikke til-
fredsstillende. Alle, der får en arbejdsskade i Danmark, skal mødes af et system, der
griber dem og sikrer dem en retfærdig og rettidig behandling af deres sag. Det gælder
fx de mennesker, der har fået senfølger efter covid-19, mens de passede deres arbejde
under covid-19 pandemien.
Det er AES’ bestyrelse, der har ansvaret for at sikre, at sagsbehandlingen i AES ud-
føres hensigtsmæssigt og forsvarligt under behørig hensyntagen til borgernes rets-
sikkerhed. Jeg noterer mig, at bestyrelsen er bevidst om den alvorlige situation, AES
står i, og om bestyrelsens ansvar for at sikre en tilfredsstillende sagsbehandling. Jeg
noterer mig også, at bestyrelsen med henblik på at forbedre produktiviteten, fortsat
arbejder med yderligere tekniske forbedringer af ANS, og derudover har igangsat en
række andre tiltag målrettet den enkelte sagsbehandler, der skal forbedre den aktuelle
situation omkring sagsbehandlingen i AES. Jeg noterer mig, at produktiviteten har
været stigende i løbet af 2022, og ifølge bestyrelsen har nået et tilfredsstillende ni-
veau i slutningen af året.
Jeg forventer, at bestyrelsen har en opmærksomhed på de nødvendige tiltag for at
sikre en stabil drift af en fortsat høj kvalitet. Jeg noterer mig, at både interne og
eksterne faktorer spiller ind i sagsbehandlingstiden. I den forbindelse ser jeg det væ-
sentligt, at AES har fokus på at opgøre længden på henholdsvis de interne og de
eksterne sagstrin, der indgår i den samlede sagsbehandlingstid, og jeg vil følge ud-
viklingen i sagsbehandlingen af arbejdsskader tæt.
Private erstatningssager
Hvad angår det private erstatningsområde noterer jeg mig, at der er blevet afsluttet
2.700 private erstatningssager, hvilket næsten er en fordobling i forhold til 2021, der
dog var historisk lav. Jeg noterer med bekymring, at sagsbehandlingstiden for private
erstatningssager fortsat er høj, og for sager med erhvervsevnetab er den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid på 31 måneder i 2022. Jeg bemærker samtidig, at bestyrelsen
forventer, at porteføljen på det private erstatningsområde vil blive stabiliseret i 2023.
Jeg ser frem til at følge med i, hvordan de indsatser, som bestyrelsen har iværksat,
vil have indflydelse på området.
AES Grønland
Jeg noterer mig med bekymring, at AES Grønland i 2022 har afsluttet under halvt så
mange sager, som AES Grønland har afsluttet i gennemsnit om året i perioden 2017-
2021. Jeg noterer mig også, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager
er steget fra ca. 6 måneder til ca. 17 måneder. Jeg forventer, at bestyrelsen tager
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 192: Orientering om tilsyn med AES 2022
2724474_0003.png
situationen i AES Grønland alvorligt, og tager de nødvendige tiltag for at sikre, at
sagsbehandlingen bliver stabiliseret.
AES’ økonomi
AES har haft et underskud på 172 mio. kr. i 2022, og jeg noterer mig, at underskuddet
har været væsentligt større end budgetteret, samt at AES’ egenkapital nu er negativ.
Jeg er opmærksom på, at udgifterne har været højere som følge af udgifter relateret
til idriftsættelsen af ANS. Ligeledes har indtægterne været påvirket af idriftsættelsen
af ANS, fordi antallet af afsluttede sager har været lavere end de foregående år.
Jeg noterer mig, at bestyrelsen har lagt en plan for at øge produktionen og dermed
sikre genopretning af egenkapitalen frem mod 2025. Jeg noterer mig også, at både
den interne og den eksterne revision har påtegnet årsrapporterne for både AES og
AES Udbetaling uden forbehold. Jeg vil i den kommende periode følge med i, om
de investeringer bestyrelsen har foretaget i ANS, og de øvrige initiativer som besty-
relsen har iværksat, i tilstrækkelig grad sikrer øget produktivitet og genopretning af
økonomien.
Veteransager
Veteraners arbejdsskader er fra 15. december 2022 overflyttet til Forsvarsministeri-
ets ressort. Fremover vil ansvaret for veteranområdet derfor høre under Forsvarsmi-
nisteren. Det lovfastsatte tilsyn med bestyrelsen vil dog fortsat være forankret i Be-
skæftigelsesministeriet, som i relevant omfang vil inddrage Forsvarsministeriet.
Arbejdsskadeaftalen
Med arbejdsskadeaftalen fra september 2022 var aftalepartierne enige om, at der skal
sættes ind, så sagsbehandlingstiderne for de sager, der tager længst tid, forkortes, og
så tilskadekomne hurtigere får klarhed over deres økonomiske situation. Derfor har
vi fra politisk side taget skridt i retning af at skabe lettelser i sagsbehandlingen i AES
og nedbringe sagsbehandlingstiden. AES har bidraget med værdifuld teknisk og ad-
ministrativ bistand til udmøntningen af arbejdsskadeaftalen.
Som led i arbejdsskadeaftalen har jeg anmodet bestyrelsen om en redegørelse for de
forhold, der påvirker sagsbehandlingstiden i AES og mulige forbedringspotentialer.
Derudover har jeg anmodet om at modtage en plan med årlige delmål for, hvordan
AES kan indfri de politiske målsætninger for sagsbehandlingstiden, som blev fastsat
i arbejdsskadeaftalen i september 2022, og som erstatter de lovbestemte frister fra 1.
juli 2024.
Jeg ser frem til at modtage redegørelsen og planen inden udgangen af 2023, og jeg
ser frem til, at den kan danne grundlag for et fortsat godt og konstruktivt samarbejde
med bestyrelsen og administrationen i AES, så vi i fællesskab kan sikre et arbejds-
skadesystem, der griber de mennesker, der kommer til skade af at gå på arbejde i
Danmark, og hurtigst muligt giver dem en afklaring.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
3