Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 191
Offentligt
Bilag 4
Lønforhøjelse
Eksempel på hvor forskelligt to ens lønforhøjelser på tyve kroner i timen påvirker to fleksjobber
Person 01:
Arbejder tyve timer om ugen til 200 kr. i timen
Lønloft 32.066 kr.
Løn: ((200*20) *13) /3 = 17.333 kr.
Tilskud: 18.964 - ((15.401*0,3) +((1.932*0,55)) = 13.281 kr.
Samlet indtægt: 30.614 kr.
Lønforhøjelse således at lønnen nu er 220 kr. i timen
Lønloft 35.273 kr.
Løn: ((220*20) *13) /3 = 19.067 kr.
Tilskud: 18.964 - ((15.401*0,3) +((3.666 *0,55)) = 12.327 kr.
Samlet indtægt: 31.394 kr.
Person 02:
Arbejder tyve timer om ugen til 125 kr. i timen
Lønloft 20.042 kr.
Løn: ((125*20) *13) /3 = 10.833 kr.
Tilskud: 18.964 - (10.833*0,3) = 15.714 kr.
Fradrag for at ramme lønloft: 15.714
((15.714+10.833) -20.042) = 9.209 kr.
Samlet indtægt: 20.042 kr.
Lønforhøjelse således at lønnen nu er 145 kr. i timen
Lønloft 23.248 kr.
Løn: ((145*20) *13) /3 = 12.567 kr.
Tilskud: 18.964 - (12.567*0,3) = 15.194 kr.
Fradrag for at ramme lønloft: 15.194
((15.194+12.567) -23.248) = 10.681 kr.
Samlet indtægt: 23.248 kr.
Arbejdsgiver giver begge en lønforhøjelse på
1.734 kr.,
men
person 01
står på bundlinjen med
780 kr.
brutto, mens
person 02
står med
3.206 kr.
brutto
Så kort sagt går
954 kr.
fra arbejdsgiver ved
person 01
til staten, og lønmodtager opnår ikke meget ved den
påskønnelse fra arbejdsgiver, mens
person 02
modtager næsten det dobbelt, hvilket koster staten yderlige
1.472 kr.
Person 01 har med stor sandsynlighed uddannelse, anciennitet indenfor det man laver, viden, måske ansvar, mens
person 02 meget vel kan være ufaglært og uden den store tidligere tilknytning til arbejdsmarked.