Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2723688_0001.png
Fra:
jan clifford Hansen
Sendt:
9. maj 2023 08:46
Til:
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>; Hans Andersen <[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>; Kirsten Normann Andersen <[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Regulering af Folkepension m.v.
Denne sag/henvendelse er med udgangspunkt i Lov om social pension, LBK nr. 527 af 25/4-2022.
Kære medlem af beskæftigelsesudvalget
Som det fremgår af vedhæftede mailkorrespondance - og svar fra Beskæftigelsesminister Ane-
Halsboe-Jørgensen, har jeg ad flere omgange forgæves forsøgt at opnå forståelse for det absolut
nødvendige i at få ændret reglerne for regulering af folkepensionen m.v., idet der særligt
er nedenstående forhold der bør ændres hurtigst muligt:
Problemet er:
1.
At folkepensionen m.v. iht. § 49 stk. 3 i Lov om Social Pension reguleres som nedenfor
anført (og kapitel 7 i sin helhed).
Stk. 3. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3 og 5-8, og § 69, reguleres en gang årligt den 1.
januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent og § 49 a. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 9-12, § 32 e, stk. 1, §
32 h, stk. 2, 3. pkt., og § 48 a, stk. 1, reguleres en gang årligt den 1. januar med 1,7 pct.
tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent og § 49 a. De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 4 og 13, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1. januar 2020.
For det første er beregningerne umulige at gennemskue og superbureaukratiske - med tillæg,
fradrag, reguleringer op og ned med henvisning til andre beregninger i anden lovgivning.
Dernæst, så baseres reguleringerne på lønudviklingen på arbejdsmarkedet (Tilpasningsprocentens
§ 3) - endda 2 år bagud.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 9/5-23 fra Jan C. Hansen, Ans By, vedrørende regulering af folkepension
2723688_0002.png
Fsv. angår pensionen og den yderst beskedne stigning, der er 'spist op' allerede ved den første
regning der kommer ind ad døren, er det grotesk og fuldstændig forkert beregnet, idet der ikke
tages hensyn til udgangspunktet for procentberegningen hvorved ligningen er forkert, idet
procenter af ikke ret meget heller ikke giver ret meget (der kommer ikke noget ud af ingenting,
undtagen lommeuld�½��
som Storm P udtrykte det).
Der er stor forskel om man får en månedlig stigning i pensionen på f. eks 3 % af grundbeløb og
fuldt pensionstillæg (i alt kr. 14.439 for enlige) på
kr. 420,00 (FØR SKAT)/
kr. 10.657 for
gifte/samboende
med en stigning på
kr. 310,00 (FØR SKAT),
i forhold til 3 % af en månedlig
gennemsnitsløn/A-indkomst for arbejdende på
kr. 26.833 *) FØR SKAT, med en stigning på
kr.
805,00 (FØR SKAT).
*)
Månedlig gennemsnits A-indkomst iflg. Danmarks Statistik.
Reguleringen bør være ud fra omkostningsudviklingen i samfundet og i øvrigt ikke reguleret i
procent.
BEMÆRK
- leveomkostningerne er de samme uanset om man er rig eller svagt
stillet/fattig (der findes ikke 'pensionist priser' for mælk, ost, kød, brød, kaffe m.v. - eller øvrige
faste omkostninger), måske er de månedlige faste udgifter endda højere for pensionister, der kan
have ekstra udgifter til medicin, ekstra hjemmepleje og rengøring m.v. i takt med nedskæringer i
øvrigt.
Alternativt et månedligt
fast beløb/regulering
der modsvarer lønudviklingen (f. eks. gennemsnit
jvf. ovenfor - altså
kr. 805,00)
Aktuelt forhandles der store lønstigninger på arbejdsmarkedet, der iflg. økonomer også vil
medføre store her og nu prisstigninger - medens pensionerne står stille - og 'reallønnen', hvis man
kan kalde det, udhules mere og mere år efter år.
I Ministerens svar angives og fremhæves hjælpepakkerne -
MEN
der er jo
KUN
en her og nu
løsning/hjælp, der ikke løser problemstillingen på sigt, og i øvrigt kun for de aller svageste - men
det kan vi andre jo hurtigt blive med den udhuling der sker under den nuværende ordning.
I svaret fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering svares, at:
"Der er gode grunde til ikke at regulere offentlige ydelser i takt med inflationen, særlig, når den er
høj, som vi har set på det seneste; det vil forværre inflationen, hvis forbrugerne fortsætter med det
samme efterspørgselsmønster. Og det lægger regeringen/Folketinget op til ved at hæve ydelserne i
takt med inflationen".
Skal det forstås således, at der skal holdes igen overfor folkepensionister for at 'redde' landet fra
yderligere inflation - det er et fuldstændig uantageligt synspunkt, at de svageste endnu engang
skal undgælde, oven i alle de øvrige nedskæringer og besparelser de rammes med.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 9/5-23 fra Jan C. Hansen, Ans By, vedrørende regulering af folkepension
2723688_0003.png
Jeg skal venligst anmode om at Beskæftigelsesudvalget tager emnet op som dagsordenspunkt på
et kommende udvalgsmøde således:
At der ved lovændring sikres en fair, ordentlig og aktuel regulering af folkepensionen
m.v. - således at der ikke fremover sker en årlig udhuling af satserne.
At beregningen for reguleringen simplificeres og gøres transparent - i princippet således
at borgerne selv kan efterregne om reguleringen er rigtig.
Jeg ser frem til at modtage en reaktion fra beskæftigelsesudvalgets formand Bjarne Laustsen.
Med venlig hilsen
Jan C. Hansen, cand. jur.
Ans Søpark 44, 4. tv.
DK-8643 Ans By