Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 177
Offentligt
Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 127
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 127 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at afskaffe efterlønnen, hvis efterlønspe-
rioden forkortes med �½ år årligt fra og med 2025, således at efterlønnen er afskaf-
fet i 2030? Der bedes opgjort effekter i alle årene 2025-2035 på de offentlige fi-
nanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb
og adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP. Der ønskes foretaget 2 opgørelser, dels
hvor Arne-pension er afskaffet, dels hvor Arne-pension ikke er afskaffet.
Svar
I 2025 er efterlønsalderen med gældende regler 64 år, og efterlønsperioden er tre
år. En gradvis forkortelse af efterlønsperioden med �½ år årligt fra 2025 indebærer,
at efterlønsperioden forkortes for personer født i 1961 og senere. Da folkepensi-
onsalderen stiger fra 67 år til 68 år i 2030, er det antagelsesvist lagt til grund, at ef-
terlønsperioden forkortes fra 1 år til 0 år i 2029
–
dvs. en fuld udfasning i år 2029,
for personer født i 1963 eller senere,
jf. bilagstabel 1 og 2.
Afkortelsen af efterløns-
perioden med et helt år i 2029 er nødvendig for at opfylde kriteriet om fuld af-
skaffelse i 2030.
I det følgende beregnes den skønnede strukturelle marginalvirkning af en gradvis
afskaffelse af efterlønsordningen på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP,
opgjort med udgangspunkt i to scenarier
–
hhv. gældende regler og et kontrafak-
tisk scenarie, hvor
Aftale om en ny ret til tidlig pension (2020)
ikke var blevet gennem-
ført.
Det skal bemærkes, at da der endnu ikke foreligger observerede data for effek-
terne af
Aftale om en ny ret til tidlig pension (2020),
er opgørelserne nedenfor baseret
på de skønnede virkninger af ordningen. Beregningerne er i særdeleshed omfattet
af usikkerhed, da disse ikke tager højde for eventuelle effekter af det politiske ser-
viceeftersyn af
Aftale om en ny ret til tidlig pension (2020),
som aftalepartierne har for-
pligtiget sig til at foretage senest i 2030. Da en afskaffelse af efterlønnen i sagens
natur må indebære en adfærdsvirkning (efterløn er ikke en mulighed) har det ikke
været muligt på meningsfuld vis at opgøre en umiddelbar provenuvirkning, dvs.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K