Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 172
Offentligt
NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljø-
området i 2022
April 2023
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Neden for følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2022.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem mange år haft en lav klageprocent, og også i 2022 er
det kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. I år ligger klageprocenten på 1,5
pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, ligger på niveau med
2021. Arbejdstilsynet har selv ophævet 24 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket
er en smule lavere end 2021, hvor det var 28 pct. Antallet af afgørelser, som omgø-
res af Arbejdsmiljøklagenævnet, er 10 pct. mod 13 pct. i 2021.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager er 42 dage, hvilket er på ni-
veau med 2021, hvor den var 41 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at fastholdelsen af det forholdsvis lave antal ophævede og
omgjorte sager bl.a. skyldes det fortsatte fokus på kvalitet i afgørelser, som Ar-
bejdstilsynet har. Arbejdstilsynet har arbejdet målrettet med at understøtte, at der
træffes juridisk rigtige og forståelige afgørelser i forhold til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også frem over dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende opfølgningstiltag.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i Ar-
bejdstilsynet.
Del 1. Antal afgørelser ophævet af Arbejdstilsynet i remonstrati-
onsperioden i 2022 og baggrunden herfor
Arbejdstilsynets har i 2022 afgivet 20.664 afgørelser
1
inden for arbejdsmiljøområ-
det.
Arbejdstilsynet
modtog
i 2022 klage over 328 arbejdsmiljøafgørelser. Det svarer
til en klageprocent
på 1,6 pct.
299 af de 328 indkomne klager er nedenfor fordelt på de 7 største AMP emner.
1
Inklusiv afgørelser om kompetencepåbud.