Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 150
Offentligt
2703721_0001.png
SAMLENOTAT
Samlenotat om nye EU-grænseværdier for
erhvervsmæssig udsættelse for diisocyanater
og bly i henholdsvis direktiv 98/24/EF og di-
rektiv 2004/37/EF
Marts 2023
J.nr. 20235200067
AT-KT
FIN
KOM(2023) 71 final
- Generel indstilling
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat sendt til Folketin-
get den 30. marts 2023 er markeret med streg i venstre margin.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat direktivforslag om dels en skærpelse af grænse-
værdi i arbejdsmiljøet for bly og uorganiske blyforbindelser og dels forslag til ny
grænseværdi for diisocyanater samt anmærkning for diisocyanater om at undgå
hudeksponering og om stoffernes hudsensibiliserende og sensibiliserende virkning
ved indånding.
De nye grænseværdier foreslås indført ved ændringer af henholdsvis direktiv
98/24/EF om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet
mod risici i forbindelse med kemiske agenser (CAD) og direktiv 2004/37/EF om
beskyttelse af arbejdstagerne mod kræftfremkaldende stoffer, mutagener eller re-
produktionstoksiske stoffer (CMRD).
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne i EU mod ud-
sættelse for de pågældende stoffer og dermed begrænse risikoen for udvikling af
erhvervssygdomme såsom bl.a. allergisk astma, nedsat fertilitet, aborter eller al-
vorlige fødselsdefekter. Herudover bidrager forslaget til at skabe ensartede kon-
kurrenceforhold for virksomhederne i EU.
Forslaget vil indebære ændringer i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 202 af 21.
februar 2023 om grænseværdier for stoffer og materialer (grænseværdibekendtgø-
relsen) samt mindre justeringer i et bilag til bekendtgørelse nr. 1793 af 18. decem-
ber 2015 om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser). Ændringerne vil
følge af, at forslaget lægger op til skærpelser af de eksisterende danske grænsevær-
dier for bly og uorganiske blyforbindelser samt ophævelse af eksisterende danske
grænseværdier for seks diisocyanater, som erstattes af en 2-3 gange mere skærpet
EU-grænseværdi for alle diisocyanater.
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, ligesom administrative konsekvenser for erhvervslivet vurderes begræn-
sede. Skærpede grænseværdierne kan dog medføre omkostninger for enkelte virk-
somheder ift. evt. kontrolmålinger, lettere ombygning, øget ventilation m.m.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
2703721_0002.png
Regeringen finder, at forslaget kan bidrage til at sikre bedre beskyttelse af arbejds-
tagere i EU. Regeringen støtter forslaget og vil arbejde for at fastholde ambitionen
i Kommissionens forslag i de kommende forhandlinger samt, at Kommissionen for-
pligtes til at genbesøge den foreslåede grænseværdi for diisocyanater 5 år efter
ikrafttrædelse med henblik på at vurdere, hvorvidt en yderligere skærpelse vil være
teknisk mulig.
Det svenske formandskab ventes at sætte sagen på dagsordenen den 12. juni til ge-
nerel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. februar 2023 forslag om skærpelse af grænsevær-
dien for luftforurening i arbejdsmiljøet for bly og uorganiske blyforbindelser og en
skærpelse af den gældende grænseværdi for indhold af bly i blodet. Endvidere stil-
les forslag til en grænseværdi for luftforurening i arbejdsmiljøet for diisocyanater.
Grænseværdien for diisocyanater vil blive indført i direktiv 98/24/EF om beskyt-
telse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbin-
delse med kemiske agenser (CAD). Grænseværdierne for bly vil blive indført i di-
rektiv 2004/37/EF om beskyttelse af arbejdstagerne mod kræftfremkaldende stof-
fer, mutagener eller reproduktionstoksiske stoffer (CMRD).
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 153 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Artikel 153 har til formål at give EU
beføjelse til at støtte og supplere medlemsstaternes aktiviteter med hensyn til for-
bedringer, især dem der vedrører arbejdsmiljøet samt ved direktiver at vedtage mi-
nimumskrav til gradvis gennemførelse under hensyntagen til de betingelser og tek-
niske regler, der gælder i hver af medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan indføre
strengere beskyttelsesforanstaltninger, herunder mere restriktive grænseværdier
end fastsat i direktiverne.
Kommissionens forslag fremsættes på baggrund af to indstillinger fra Kommissio-
nens rådgivende trepartsudvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, som
blandt andet bygger på det europæiske kemikalieagenturs videnskabelige komité
for risikovurdering (RAC) om det sundhedsvidenskabelige grundlag for grænse-
værdierne for hhv. diisocyanater og bly og uorganiske blyforbindelser.
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet ved den almindelige lov-
givningsprocedure.
Bly og uorganiske blyforbindelser
er klassificeret som reproduktionstoksiske (dvs.
at det kan nedsætte menneskers frugtbarhed eller forårsage andre problemer i re-
produktionssystemet) og uorganiske blyforbindelser er endvidere klassificeret som
kræftfremkaldende. Udsættelse for bly og uorganiske blyforbindelser kan medføre
nedsat fertilitet, aborter eller alvorlige fødselsdefekter samt andre skadelige virk-
ninger på nervesystemet, nyrerne, hjerte- karsystemet. Endelig kan stofferne være
årsag til blodsygdomme.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
Erhvervsmæssig udsættelse for bly og uorganiske blyforbindelser kan primært ske
ved indånding og ved indtagelse via hånd-til-mund-kontakt på grund af utilstræk-
kelig rengøring og personlig hygiejne. Da bly ophobes i kroppen, er måling af kon-
centrationen af bly i blodet anerkendt som den bedste måde at vurdere erhvervs-
mæssig eksponering af bly.
Det fremgår af Kommissionens forslag og den tilhørende konsekvensanalyse, at
50.000 til 150.000 arbejdstagere i EU er udsat for bly, og at omkring 300 tilfælde
af dårligt helbred hvert år opstår som følge af tidligere erhvervsmæssig ekspone-
ring for bly. Bly tegner sig i EU for omkring halvdelen af al erhvervsmæssig ek-
sponering for reproduktionstoksiske stoffer.
Bly og uorganiske blyforbindelser var tidligere bredt anvendt i Danmark, bl.a. i
fremstilling af batterier, maling, pigment, blyhagl samt en række metalprocesser,
men flertallet af disse anvendelser er ikke længere tilladt. Det betyder, at arbejde
hvor udsættelse for bly og uorganiske blyforbindelser kan forekomme i Danmark i
dag begrænser sig til arbejde, som knytter sig til affaldshåndtering samt bl.a. ned-
rivnings- og vedligeholdelsesarbejde i bevaringsværdige bygninger. Kommissionen
vurderer, at det er muligt, at risikoen for udsættelse for bly i EU kan stige fremad-
rettet indenfor bl.a. bilbranchen, idet det forventes, at brugen af bly i batterier til
blandt andet elbiler ifølge Kommissionens konsekvensvurdering vil stige med 25%
årligt frem mod 2035.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at udsættelsen for bly på danske arbejdspladser
er væsentlig mere begrænset end i visse andre EU-lande med særlige industrier, fx
produktion af bilbatterier.
Diisocyanater
er stoffer, som kan gøre hud og luftvejene overfølsomme (sensibili-
serende) så immunsystemet aktiveres. De har derfor potentiale til at forårsage er-
hvervsmæssigt betinget hudallergi og allergisk astma. Ved tidlig udsættelse kan an-
sattes lunger påvirkes på en måde, som ændrer luftvejene til en
”overfølsom
til-
stand”. Når en ansat først er blevet overfølsom, kan yderligere eksponering for
stoffet, selv ved lave niveauer, udløse allergiske astmaanfald.
Anvendelsen af diisocyanater er udbredt i mange grene af industrien både i Dan-
mark og i resten af EU. Der er registreret anvendelse af i alt 19 forskellige diisocy-
anatforbindelser i EU i forbindelse med de europæiske kemikalieagenturs registre-
ring af industrielle kemikalier under REACH. Risiko for erhvervsmæssig
eksponering for diisocyanater forekommer primært i forbindelse med fremstilling
af polyurethan som faste stoffer og skum, plast, overfladebehandlingsmidler, lakker
og tokomponentmalinger og -klæbemidler. Disse produkter anvendes i vid
udstrækning i EU til byggeri, reparation af køretøjer, almindelige reparationer og
til fremstilling af tekstiler, møbler, motorkøretøjer og andre transportmidler,
husholdningsapparater, maskiner og computere. I Danmark er diisocyanater blandt
andet udbredt som isoleringsmateriale i fx fjernvarmerør og ifm. fremstilling af
vindmøllevinger.
Af Kommissionens forslag og den tilhørende konsekvensanalyse fremgår det, at er-
hvervsmæssige faktorer tegner sig for ca. 9-15% af astmatilfældene hos voksne i
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
2703721_0004.png
EU i den erhvervsaktive alder, og at diisocyanater er en af de mest almindelige år-
sager hertil. Det anslås, at diisocyanater er årsag til mellem 2.350 og 7.269 årlige
tilfælde af erhvervsbetinget astma i EU. Ifølge Kommissionens skøn er omkring
4,2 millioner arbejdstagere på mere end 2,4 millioner virksomheder i EU udsat for
diisocyanater. Langt størstedelen er mikrovirksomheder eller små og mellemstore
virksomheder.
3. Formål og indhold
Det svenske formandskab ventes at sætte sagen på dagsordenen den 12. juni til ge-
nerel indstilling. Medlemsstaterne ventes at bakke op om en vedtagelse.
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod udsæt-
telse for bly og uorganiske blyforbindelser samt diisocyanater og deraf mindske ri-
sikoen for udvikling af erhvervssygdomme. Dertil har forslaget til hensigt at forøge
effektiviteten af EU-lovgivningen på området og at skabe større klarhed og mere
ensartede konkurrenceforhold for virksomhederne.
På baggrund af en delt indstilling fra Kommissionens rådgivende udvalg, har Kom-
missionen foreslået en skærpelse af
EU’s
grænseværdi for luftforurening i arbejds-
miljøet for bly og uorganiske blyforbindelser fra 0,15 til 0,03 mg/m
3
og en skær-
pelse af grænseværdien for indhold af bly i blodet fra 20 til
15 μg
bly/100 ml.
Hertil foreslås en skærpelse af direktivets aktionsværdier for bly og uorganiske bly-
forbindelser, som udløser krav om helbredsundersøgelser, hvis målinger viser, at
ansatte har været udsat for forhøjede niveauer af bly. De hidtidige aktionsniveauer
skærpes i luften i arbejdsmiljøet fra 0,75 til 0,015 mg bly/m
3
og for indhold i blod
fra 40 til
9 μg Pb/100 ml blod.
Endelig indeholder forslaget en anbefaling om, at
koncentrationen af bly i blodet hos kvinder i den fødedygtige alder ikke må over-
stige nationale referenceværdier for den generelle befolkning, eller at den ikke er
højere end 4,5 Pb/100 ml blod, hvis der ikke er fastsat nationale referenceværdier.
I overensstemmelse med en samlet indstilling fra Kommissionens rådgivende ud-
valg foreslår Kommissionen endvidere at indføre en 8-timers grænseværdi for luft-
forurening i arbejdsmiljøet for diisocyanater på
6 μg
NCO/m
3
samt en korttids-
grænseværdi (STEL-værdi) på 12
μg
NCO/m
3
. Disse niveauer vurderes ifølge det
rådgivende udvalg at være de laveste værdier, som er teknisk mulige at gennem-
føre. På den baggrund foreslås en overgangsperiode med lempeligere grænsevær-
dier på hhv. 10 og 20
μg/m
3
frem til 31. december 2028. I tillæg til de to grænse-
værdier
indgår desuden en ”anmærkning om hudeksponering”,
som betyder, at der
er risiko for, at stoffet kan trænge igennem huden. Endelig er der tilføjet anmærk-
ning om, at stoffet er ”hudsensibiliserende
og sensibiliserende ved indånding”,
hvilket betyder, at stofferne kan fremkalde allergisk reaktion ved hudkontakt eller
indånding.
For diisocyanater foreslås, i overensstemmelse med udtalelse fra det europæiske
kemikalieagenturs videnskabelige komite for risikovurdering (RAC), at grænse-
værdien fastsættes på basis af disse molekylers funktionelle isocyanatgrupper
(NCO), hvilket betyder, at den kan være gældende for alle diisocyanatforbindelser.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
2703721_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke forholdt sig til det fremlagte direktivforslag.
Beskæftigelses- og Socialkomitten ventes at vedtage sin rapport i september 2023.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
I takt med udviklingen i den videnskabelige viden eller af hensyn til lokale forhold
har nogle medlemsstater allerede sænket deres grænseværdier for bly og/eller ind-
ført grænseværdier for diisocyanater. Der er således forskelle mellem medlemssta-
terne med hensyn til niveauet for gældende grænseværdier for bly og diisocyanater.
Arbejdstagere i EU er derfor i dag underlagt forskellige beskyttelsesniveauer.
Forskelle mellem de nationale grænseværdier kan forvride konkurrencen på det in-
dre marked, idet omkostningerne ved at overholde skærpede grænseværdier gene-
relt er højere. En ajourføring af grænseværdierne for bly og indførelse af grænse-
værdier for diisocyanater bidrager til større harmonisering på det indre marked og
mere lige vilkår for virksomhederne.
Dertil kommer, at revision eller indførelse af grænseværdier er kompleks og kræver
en høj grad af videnskabelig ekspertise, som vanskeligt kan tilvejebringes på en
ensartet måde i alle medlemsstater og ikke uden væsentlige omkostninger. Det er
således en fordel for medlemsstaterne at vedtage grænseværdier på europæisk ni-
veau.
6. Gældende dansk ret
Bly og uorganiske blyforbindelser
I Danmark er der fastsat en grænseværdi for luftforurening i arbejdsmiljøet for bly
på 50 µg Pb/m
3
og en grænseværdi for indhold af bly i blodet på 20 µg Pb/100 ml i
blodet, som ikke må overskrides. Bly og uorganiske blyforbindelser er omfattende
reguleret i både dansk og EU-sammenhæng, herunder via REACH-forordningen.
Det gælder forbud imod salg og import af produkter, der indeholder kemiske for-
bindelser med bly og ligeledes en række produkter med indhold af metallisk bly.
Reglerne indeholder enkelte undtagelser, herunder blandt andet brug til vedligehol-
delse af fredede og bevaringsværdige bygninger, som betyder, at anvendelsen af
bly kan forekomme i begrænset omfang i forbindelse med fx nedrivning eller ved
VVS og blikkenslagerarbejde.
Ved arbejde med og udsættelse for farlige stoffer og materialer, herunder bly, gæl-
der desuden et omfattende sæt generelle arbejdsmiljøregler, herunder at det skal
vurderes, om det er muligt at erstatte det farlige stof eller materiale med stoffer og
materialer, som ikke er farlige eller mindre farlige (substitution). Hvis dette ikke er
muligt, skal påvirkningen fra farlige stoffer og materialer fjernes eller begrænses
mest muligt ved tekniske og organisatoriske tiltag. Brug af personlige værnemidler
vil altid være den sidste løsning. For uorganiske blyforbindelser, som er kræftfrem-
kaldende, gælder endvidere skærpede krav, som indebærer, at stofferne skal fjer-
nes, erstattes eller begrænses til et minimum.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
For arbejde med bly og uorganiske blyforbindelser gælder i Danmark og i EU end-
videre en række særlige krav, som bl.a. indebærer, at der i hver enkelt arbejdssitua-
tion foretages en vurdering af, om der er risiko for blyoptagelse, og at dette i tvivls-
tilfælde afklares ved hjælp af målinger. Såfremt en risiko for blyoptagelse ikke kan
udelukkes, er det et krav, at virksomheden følger et måleprogram med regelmæssig
kontrol på arbejdsstedet af luftens indhold af blypartikler og kontrol af blyindhol-
det i blod hos nyansatte senest efter 15 dages ansættelse og herefter jævnligt. Reg-
lerne om måling kan udløse krav om, at ansatte helbredsundersøges, hvis en måling
af luftens indhold af bly ved den ansattes arbejdssted er højere end 75 µg Pb/m
3
el-
ler ved blodmålinger højere end 40 µg Pb/100 ml blod.
I tillæg til ovennævnte gælder en række yderligere krav for arbejde med bly, herun-
der bl.a. at arbejdet ikke må udføres af unge under 18 år, krav om at ansatte før spi-
sepauser og ved arbejdstids ophør benytter særlige baderum samt krav om rengø-
ring af arbejdsstedet og opsamling af blyholdigt affald i lukkede beholdere.
Diisocyanater
I Danmark har der siden 1979 været en 8 timers grænseværdier og korttidsgrænse-
værdier for seks diisocyanater på hhv 0,005 og 0,01 ppm (parts per million) hvilket
omregnet til direktivforslagets koncentrationsangivelse (på basis af funktionelle
isocyanatgrupper) er omkring
3 gange højere (mindre restriktive) end EU’s forslag.
Som omtalt ovenfor gælder der ved arbejde med og udsættelse for farlige stoffer og
materialer ud over grænseværdien et omfattende sæt generelle arbejdsmiljøregler,
herunder at virksomheder så vidt muligt skal substituere til mindre farlige produk-
ter og undgå unødig udsættelse af de ansatte.
Desuden har der siden 1978 været dansk særregulering af arbejde med isocyanater,
herunder således også diisocyanater. Særreglerne omfatter bl.a., at sprøjtearbejde
med isocyanater uden for lukkede systemer eller særligt indrettede sprøjtebokse/-
kabiner er forbudt. Dog er nogle få typer sprøjtearbejde tilladt, men hvert enkelt ar-
bejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet. I de danske særregler indgår også et forbud
mod, at personer må arbejde med denne type stoffer, hvis de har med eksem, astma
eller kroniske lungelidelser eller med hudallergi eller allergisk astma over for iso-
cyanater.
Derudover er der skrappe krav til sikkerhedsforanstaltninger under arbejdet, herun-
der brug af procesventilation og brug af værnemidler som egnede handsker, luftfor-
synet åndedrætsværn, evt. overtræksdragt samt krav om sikkerhedsskiltning og sik-
ring af, at andre ansatte ikke opholder sig i områder, hvor der er risiko for udsæt-
telse for isocyanater.
Arbejde med isocyanater indebærer endvidere fsva. de danske regler krav om sær-
lige arbejdshygiejniske foranstaltninger i form af vaske-, bade- og omklædningsfa-
ciliteter samt krav til bortskaffelse af forurenede materialer i særligt mærkede be-
holdere.
Endelig er der fastsat krav om uddannelse for personer, som arbejder med isocya-
nater, herunder også diisocyanater. For personer, der udfører eller overvåger ar-
bejde med diisocyanater i forbindelse med industriel og erhvervsmæssig brug, vil
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
det danske uddannelseskrav senest den d. 24. august 2023 erstattes af et tilsvarende
EU-dækkende uddannelseskrav i REACH-forordningen.
Samlet bidrager reglerne til, at ansatte ikke kan blive udsat for isocyanater på et ni-
veau, som kan medføre risiko for fx allergisk astma.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil nødvendiggøre ændring i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 202 af
21. februar 2023 om grænseværdier for stoffer og materialer (grænseværdibekendt-
gørelsen) i form af angivelse af nye skærpede grænseværdier for
bly og uorganiske
blyforbindelser.
Endvidere skal grænseværdien for
diisocyanater
og de tilhørende
anmærkninger indføres. Denne ny grænseværdi vil betyde, at eksisterende grænse-
værdier for 6 diisocyanat-forbindelser ophæves. Endelig skal der foretages mindre
ændringer af et bilag om Arbejde med metallisk bly og dettes ionforbindelser i be-
kendtgørelse nr. 1793 af 18. december 2015 om arbejde med stoffer og materialer
(kemiske agenser), så der er overensstemmelse ift. de nye EU-krav ift. betingel-
serne for hvornår, der skal foretages måling af bly i arbejdsmiljøluften og i ansattes
blod.
Disse ændringer forventes gennemført efter normal procedure ved inddragelse af
Arbejdsmiljørådet.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Det vurderes ligeledes, at forslaget ikke vil medføre væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det skyldes, særligt for bly og uor-
ganiske blyforbindelser, at der er tale om relativt små skærpelser af grænseværdi-
erne. Endvidere at grænseværdier generelt er et supplement til den i forvejen om-
fattende regulering ift. arbejde med kemiske stoffer og materialer. Både for diiso-
cyanater og bly og uorganiske blyforbindelser gælder der desuden særregulering,
som sikrer ekstra beskyttelse af arbejdstagere.
Der er således allerede i dag krav om et højt beskyttelsesniveau ved risiko for ud-
sættelse for bly og uorganiske blyforbindelser samt diisocyanater. På den baggrund
forventes det ud fra det nuværende vidensniveau, at en virksomhed efter ikrafttræ-
den af nye grænseværdier for de pågældende stoffer som udgangspunkt må forven-
tes at kunne fortsætte sine arbejdsprocesser uændret uden at tilvejebringe mere do-
kumentation end i dag og uden at skulle udskifte procesudstyr, ventilation, person-
lige værnemidler mv. eller i øvrigt ændre arbejdsrutiner. Det kan dog ikke udeluk-
kes, at de foreslåede grænseværdier for diisocyanater kan medføre omkostninger
for enkelte virksomheder i forhold til evt. kontrolmålinger, lettere ombygning, øget
ventilation mv.
I forhold til forslagets skærpelse af aktionsniveauer for, hvornår blymålinger udlø-
ser krav om helbredsundersøgelser, er det Arbejdstilsynets vurdering, at den øvrige
lovgivning for bly og uorganiske blyforbindelser også her betyder, at de skærpede
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
2703721_0008.png
aktionsniveauer ikke vil ændre på antallet af målinger og helbredsundersøgelser
ifm. arbejde med bly på danske arbejdspladser. Det kan dog ikke udelukkes, at de
skærpede aktionsniveauer kan medføre omkostninger for enkelte virksomheder i
forhold til evt. målinger, helbredsundersøgelser mv.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold. Beskæftigelsesministeriet har ikke modtaget høringssvar vedrø-
rende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt positive holdninger til forslaget blandt de øvrige medlems-
stater. I forhold til de foreslåede EU-grænseværdier for bly og uorganiske blyfor-
bindelser har en gruppe lande udtrykt ønske om en overgangsperiode før grænse-
værdiens ikrafttræden samt for ansatte, som på grund af historiske blyudsættelser
ikke umiddelbart vil kunne leve op til den skærpede biologiske grænseværdi for bly
i blodet på
15 μg
/100 ml blod. Endelig har det for en række lande været vigtigt at
sikre, at Kommissionens forslag om en særlig lav aktionsværdi på 4,5
μg
bly /100
ml blod til beskyttelse af kvinder i den fødedygtige alder ikke er diskriminerende
ved at udelukke kvinder på visse arbejdspladser. Ovennævnte emner har begrænset
betydning i Danmark, hvor man længe har haft lave grænseværdier og skrappe krav
vedrørende arbejde med bly.
I forhold til diisocyanater har der generelt været enighed om den foreslåede EU-
grænseværdi. En række lande forventes dog at kunne tilslutte sig Danmarks forslag
om, at Kommissionen skal genbesøge den foreslåede EU-grænseværdi senest 5 år
efter grænseværdiens ikrafttræden, hvis den teknologiske udvikling fremadrettet
muliggør en yderligere skærpelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser initiativet velkomment og støtter forslagets formål med at mind-
ske de europæiske arbejdstageres risiko for udvikling af erhvervssygdomme som
følge af udsættelse farlige stoffer på arbejdspladsen.
Det er en vigtig prioritet for den danske regering at sikre et sundt og sikkert ar-
bejdsmiljø. Regeringen finder, at der med forslaget tages et vigtigt skridt i den rig-
tige retning i forhold til at forebygge arbejdsrelaterede helbredseffekter, som kan
forårsages af bly, uorganiske blyforbindelser og diisocyanater. Forslaget vil blandt
andet fremme de europæiske arbejdstageres sikkerhed og sundhed gennem hele de-
res arbejdsliv og bidrage til mere lige vilkår for virksomhederne i EU.
Regeringen støtter, at grænseværdierne for erhvervsmæssig eksponering af bly,
uorganiske blyforbindelse skærpes, samt at der indføres en fælleseuropæisk græn-
seværdi for diisocyanater.
Med tanke på den udbredte brug af diisocyanater i hele EU, og for at reducere risi-
koen for at udvikle erhvervsbetinget astma, finder regeringen det vigtigt, at grænse-
værdien for diisocyanater så vidt muligt er opdateret i forhold til den tekniske ud-
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 150: Opdaterede samlenotater om de to direktivforslag om bindende standarder for ligestillingsorganer samt samlenotat om direktivforslag om beskyttelse af arbejdstagere mod bly og diisocyanater
2703721_0009.png
vikling. Regeringen vil derfor arbejde for, at Kommissionen forpligtes til at genbe-
søge den foreslåede grænseværdi for diisocyanater, hvis den teknologiske udvik-
ling fremadrettet muliggør en yderligere skærpelse.
Regeringen støtter desuden op om forslagets anbefaling om at sikre yderligere be-
skyttelse for kvinder i den fødedygtige alder.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om sagen blev oversendt til Folketinegts Europaudvalg
den 30. marts 2023.
9