Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2698952_0001.png
NOTAT
Opfølgning på fokusmål om samtaler og tilbud -
2022
12. april 2023
J. Nr. 23/01388
Tilsyn / FKO
Opfølgning på kommunernes afgivelse af samtaler og tilbud mv.
Da det generelt har været muligt at afholde digitale og telefoniske samtaler (bort
set fra 12. marts til 26. maj 2020) kan kommunerne blive udtaget til skærpet tilsyn
og efterfølgende sættes under administration, hvis kommunen ikke lever op til både
resultatmålet og fokusmålet om samtaler i 2022.
Kommunerne kan ikke blive omfattet af skærpet tilsyn på grund af manglende op-
fyldelse af fokusmålet om tilbud i 2022,
jf. bekendtgørelse nr. 301 af 20. marts
2023.
Det skal ses i lyset af, at kommunernes mulighed for at give aktive tilbud var
påvirket af restriktioner i perioden fra den 20. december 2020 til 30. maj 2021. Her
er der aftalt en let justeret opfølgning, der lægger sig tæt op ad det, der gælder i for-
bindelse med skærpet tilsyn.
Opfyldelse af fokusmålene på landsplan
Den samlede andel af borgere med 12 måneders ydelsesanciennitet, som ikke har
modtaget enten fire samtaler eller et aktivt tilbud de seneste 12 måneder, i perioden
fra januar 2020 til december 2022, fremgår af figur 1.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0002.png
Figur 1
Landsgennemsnit for andel af borgere som ikke opfylder fokusmålene for
samtaler og tilbud, januar 2020 til december 2022
25%
20%
15%
10%
5%
Anm.: Alle målgrupper indgår, herunder revalidering, selvom krav til kontaktforløb er forskellige. Stiplet linje viser
grænseværdi for fokusmål til personer med mindst 12 måneders anciennitet i det skærpede tilsyn med kommu-
nernes indsats. Opgørelserne indeholder personer med mindst 12 måneders anciennitet i januar 2020 til decem-
ber 2022.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS, Plandata, eInd-
komst.
Det fremgår af figuren, at landsgennemsnittet for begge fokusmål ligger under
grænseværdien for fokusmålene på 20 pct. Det fremgår samtidig, at andelen af bor-
gere, som ikke modtager fire samtaler har været faldende, mens der ses en mindre
stigning for så vidt angår kravet om minimum ét aktivt tilbud eller 225 timers ordi-
nær beskæftigelse. Andelen af borgere, der ikke modtager mindst et aktivt tilbud
eller 225 timers ordinær beskæftigelse, har været faldende siden januar 2022
Status på fokusmålet vedr. samtaler
De enkelte kommuners efterlevelse af fokusmålet om samtaler i de seneste tre må-
neder fremgår af tabel A1 i bilaget.
Samtlige 98 kommuner lever pt. op til fokusmålet om samtaler og bliver dermed
ikke omfattet af skærpet tilsyn for 2022.
Opfølgning på fokusmålet vedr. aktiv indsats
De enkelte kommuners efterlevelse af fokusmålet om tilbud de seneste tre måneder
kan ligeledes læses af tabel A1 i bilaget
Det fremgår af tabel 1, at 10 kommuner, ved den seneste opgørelse for januar 2023,
ikke lever op til fokusmålet om tilbud.
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2020
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
0%
Samtaler
Tilbud
Grænse
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0003.png
45 kommuner lever samtidig ikke op til resultatmålet. Disse kommuner kan også
ses i tabel A1 i bilaget. De øvrige 53 kommuner lever aktuelt op til resultatmålet.
Tabel 1
Kommuner som ikke opfylder fokusmål om tilbud, januar 2022 til decem-
ber 2022
Offentligt forsørgede (Resultatmål)
Mindst et aktiv til-
bud
Kommune
Nyborg
Furesø
Gentofte
Vesthimmerlands
Fredensborg
Jammerbugt
Mariagerfjord
Vejle
Odder
Bornholm
Forskel mellem for-
Fokusmål: Gns. Pas-
Forventede antal le- Faktisk antal ledige i ventet og faktisk an-
siv andel de seneste
dige i kommunen
kommunen
del ledige (pct. po-
12 mdr. (pct.)
int)
1710
1450
2280
1950
1650
1990
2250
5660
1010
1770
1650
1340
2200
1880
1510
1950
2270
5630
1030
1770
-0,27
-0,44
-0,17
-0,32
-0,58
-0,17
0,08
-0,04
0,16
-0,04
33,3
29,9
27,7
27,2
26,3
26
25,9
22
21,4
20.2
Anm.: Resultatmålet er baseret på Beskæftigelsesministeriets benchmarkanalyse, som sammenligner kommunens
andel på offentlig forsørgelse med det niveau, kommunen kan forventes at have på baggrund af kommunens
rammevilkår som beregnet i VIVEs benchmarkingmodel. Ydelsesgruppen A-dagpenge mv. omfatter a-dagpenge,
kontantydelse og arbejdsmarkedsydelse. Ydelsesgruppen Kontanthjælp mv. omfatter kontanthjælp, uddannel-
seshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse, revalidering og forrevalidering, ledig-
hedsydelse og ressourceforløb. Ydelsesgruppen Sygedagpenge mv. omfatter sygedagpenge og jobafklaringsfor-
løb. For fokusmål indgår alle målgrupper, herunder revalidering, selvom krav til kontaktforløb er forskellige.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS, Plandata,
eIndkomst og Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel.
To kommuner, Mariagerfjord og Odder, udtages på baggrund af deres indsats i
2022 til skærpet tilsyn light. Kommunerne, der omfattes af skærpet tilsyn light,
skal efter dialog med AMK'erne udarbejde en handleplan for, hvordan de vil gen-
oprette deres indsats for aktive tilbud.
Arbejdsmarkedskontorernes indsats
I tabel 2 fremgår, hvilke kommuner AMK har været i kontakt med, på baggrund af
fokusmålet om tilbud samt en beskrivelse af evt. iværksat indsats.
Tabel 2
Kontakt og indsats i kommuerne
Kommune
Indledende
Ønsker kommunen
møde/kontakt med
bistand
kommunen
Foretaget afdæk-
ning
Indsats i kommu-
nen
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet.
Har haft løbende dia-
log med kommunen
siden 2021 om ud-
vikling i begge fokus-
mål. Kommunen har i
Bornholm
23-03-2021
Nej
Ja
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0004.png
2021 og 2022 været
udfordret af for høje
passivandele ift. sam-
taler og tilbud for
langvarige ydelses-
modtagere. Opfylder
i 2022 fokusmålet for
samtaler, men fortsat
for høje andele uden
tilbud. Kommunen
har ikke ønsket bi-
stand efter de op-
fyldte resultatmålet.
Kommunen er gjort
opmærksom på ri-
siko for skærpet til-
syn light, hvis resul-
tatmålet fremover
ikke opfyldes.
Faxe
24-02-2022
Nej
Ja
AMK Øst er i løbende
dialog med kommu-
nen
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet,
men har høje andele
langvarige ydelses-
modtagere uden til-
bud inden for flere
målgrupper. Kommu-
nen blev tilbudt del-
tagelse i et gruppe-
sparringsforløb for
teamledere på kon-
tanthjælpsområdet
med samme udfor-
dring. Kommunen
deltog i forløbet, og
har markant ned-
bragt passivandele
for kontanthjælps-
modtagere. Vi er i di-
alog med kommunen
om tillige at ned-
bringe passivandele
for sygedagpenge-
modtagere. Kommu-
nen er kontaktet om
risiko for skærpet til-
syn light, hvis resul-
tatmålet fremover
ikke opfyldes.
På baggrund af ud-
fordringer med resul-
tater og efterlevelse
af fokusmål 2 har
AMK Syd foretaget en
dataanalyse, sagsgen-
nemgang, sparrings-
forløb om styring af
den virksomhedsret-
tede indsats for ud-
satte målgrupper.
Det er anbefalingen
på baggrund her af,
at Fredericia øger an-
delen af borgere med
aktive tilbud med
særligt fokus på an-
delen af aktivitetspa-
rate kontanthjælps-
modtagere i virksom-
hedsrettede tilbud og
ordinære løntimer
bl.a. igennem deres
deltagelse i projek-
terne Flere Skal Med
II og Afklaringspuljen
og ved at have fokus
Fredensborg
28-06-2022
Ja
Ja
Fredericia
10-03-2021
Ja
Ja
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0005.png
på effekten ved an-
vendelsen af de virk-
somhedsrettede akti-
veringsforløb. Op-
følgning igangsat.
Dataafdækning og
drøftelse med ledelse
og stabsmedarbej-
dere ift. styring af
indsatsen med mere
målrettede tilbud.
Der planlægges yder-
ligere samarbejde
med fokus på at løfte
indsatsen for udsatte
kontanthjælpsmodta-
gere mod flere ordi-
nære timer og virk-
somhedsrettet ind-
sats.
Datamæssigt samar-
bejde om at forbedre
kommunens tilbuds-
afgivning.
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet,
men har høje andele
langvarige ydelses-
modtagere uden til-
bud. Kommunen blev
tilbudt deltagelse i et
gruppesparringsfor-
løb for teamledere på
kontanthjælpsområ-
det med samme ud-
fordring. Kommunen
deltog i forløbet, men
har ikke nedbragt
passivandele og er
kontaktet om risiko
for skærpet tilsyn
light, hvis resultat-
målet fremover ikke
opfyldes. Der er aftalt
møde med kommu-
nen i april 2023 om
at nedbringe andelen
uden tilbud.
Der er gennemført et
taskforceforløb med
kommunen med fo-
kus på virksomheds-
rettet indsats og ordi-
nære timer for bor-
gere på kanten af ar-
bejdsmarkedet. Som
led i forløbet er der
fortaget dataanalyse,
selvevaluering, og
workflow-analyse.
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet,
men har høje passiv-
andele for flere mål-
grupper. Kommunen
blev tilbudt delta-
gelse i et gruppespar-
ringsforløb for team-
ledere på kontant-
hjælpsområdet med
samme udfordring.
Kommunen deltog i
forløbet, og har ned-
bragt passivandele
for kontanthjælps-
modtagere. Vi er i di-
alog med kommunen
Fredericia
3.kvt.2023
Ja
Ja
Frederikshavn
1. kvt. 2023
Ja
Ja
Furesø
28-06-2022
Ja
Ja
Faaborg-Midtfyn
3. kvt. 2022
Ja
Ja
Gentofte
28-06-2022
Ja
Ja
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0006.png
om tillige at ned-
bringe passivandele
for sygedagpenge-
modtagere. Kommu-
nen er kontaktet om
risiko for skærpet til-
syn light, hvis resul-
tatmålet fremover
ikke opfyldes. Der er
afholdt møde i marts
2023 om jobcentrets
indsats på tværs af
ydelsesgrupper, både
ift. samtaler og tilbud
i tidlig lovbunden
indsats og tilbud til
langvarige ydelses-
modtagere.
Holdt flere møder
med kommunen i
2022 og indgået et
datamæssigt samar-
bejde om at forbedre
kommunens tilbuds-
afgivning, herunder
er kommunen hen-
vist til anden kom-
mune med henblik på
inspiration vedr. mål-
styring. Har haft lø-
bende dialog med
kommunen om ud-
vikling i fokusmålet.
Kommunen opfylder
nu fokusmålet for til-
bud.
Kommunen er med
mellemrum kontak-
tet siden 2021 på
grund af høje andel
langvarige ydelses-
modtagere uden til-
bud. Kommunen har
ikke ønsket bistand.
Kommunen opfylder
nu fokusmålt for til-
bud.
AMK Øst er i løbende
dialog med kommu-
nen
På baggrund af ud-
fordringer med resul-
tater og indsats på fo-
kusmål 2 (tilbud) har
AMK Syd foretaget en
dataanalyse og sags-
gennemgang med
særligt fokus på de
aktivitetetsparate
kontanthjælpsmodta-
gere. Det er anbefa-
lingen heraf, at Ha-
derslev øger volumen
af aktivitetsparate
kontanthjælpsmodta-
gere og sygedagpen-
gemodtagere med
virksomhedsrettet
tilbud eller delvis
raskmelding, da det
er her at volumen i
målgrupperne, der
ikke opfylder fokus-
mål 2, er størst.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
Glostrup
26-08-2022
Ja
Ja
Guldborgsund
29-06-2021
Nej
Ja
Guldborgsund
29-06-2021
Nej
Ja
Haderslev
16-08-2021
Ja
Ja
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0007.png
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Haderslev
har på denne bag-
grund indsendt en re-
degørelse for hvor-
dan kommunen vil
genoprette indsatsen,
i juli 2022
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet,
men har haft høje
passivandele for
langvarige kontant-
hjælpsmodtagere.
Kommunen blev til-
budt deltagelse i et
gruppesparringsfor-
løb for teamledere på
kontanthjælpsområ-
det med samme ud-
fordring. Kommunen
deltog i forløbet, og
har markant ned-
bragt passivandele
for kontanthjælps-
modtagere. Har haft
løbende dialog med
kommunen om ud-
vikling i fokusmålet.
Kommunen opfylder
nu fokusmålet.
Datamæssigt samar-
bejde om at forbedre
kommunens tilbuds-
afgivning.
AMK Øst er i løbende
dialog med kommu-
nen
Har haft løbende dia-
log siden 2021 på
grund af høje andele
langvarige ydelses-
modtagere uden til-
bud. Der er gennem-
ført et Task Force
forløb, hvor der blev
lavet en sagsgennem-
gang på deres syge-
dagpenge- og jobaf-
klaringsområde.
Kommunen opfylder
fokusmålet for 2022.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Høje-Tår-
strup har på denne
baggrund indsendt
en redegørelse for
hvordan kommunen
vil genoprette indsat-
sen, i juli 2022
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Ikast-
Brande har på denne
baggrund indsendt
en redegørelse for
hvordan kommunen
vil genoprette indsat-
sen, i juli 2022
Der er gennemført et
Task Force Forløb,
hvor der blev lavet et
Herlev
28-06-2022
Ja
Ja
Hjørring
1. kvt. 2023
Ja
Ja
Hvidovre
11-03-2021
Nej
Ja
Høje Taastrup
09-03-2021
Ja
Ja
Høje-Taastrup
09-03-2021
Nej
Ja
Ikast-Brande
14-02-2022
Nej
Ja
Jammerbugt
3. kvt. 2022
Ja
Ja
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0008.png
datanotat, selvevalu-
ering og workflow,
for at forsøge at for-
bedre deres aktive
indsats.
Indgår i et taskforce-
forløb med henblik
på at styrke det job-
rettede fokus, virk-
somhedsrettede ind-
sats og ordinære ti-
mer for hele jobcen-
terets område. Der
gennemføres som led
i forløbet dataana-
lyse, kvalitativ af-
dækning af jobcente-
rets jobrettede fokus
og arbejde med mål-
gruppen. Samt en in-
spirations workshop
for medarbejdere og
ledere.
Aftalt TF-forløb. Selv-
evaluering og sags-
gennemgang m.m.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Lejre har
på denne baggrund
indsendt en redegø-
relse for hvordan
kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i
juli 2022
Kommunen har haft
for høje passivandele
(tilbud) for langva-
rige kontanthjælps-
modtagere. Kommu-
nen blev tilbudt del-
tagelse i et gruppe-
sparringsforløb for
teamledere på kon-
tanthjælpsområdet
med samme udfor-
dring. Kommunen
deltog i forløbet, og
har markant ned-
bragt passivandele
for kontanthjælps-
modtagere. Kommu-
nen opfylder nu fo-
kusmålet. Der er af-
holdt møde i marts
2023 om tilbud i tid-
lig lovbunden ind-
sats.
Deltager i sparrings-
forløb for ledere af
indsatsen for aktivi-
tetsparate kontant-
hjælpsmodtagere.
Der er aftalt med job-
centerledelsen, at vi
har en månedlig dia-
log med dem om de-
res udvikling i fokus-
mål om tilbud med
henblik på at vur-
dere, om de har be-
hov for yderligere
understøtning fra
AMK-Øst.
Langeland
1.kvt. 2023
Ja
Ja
Lejre
13-08-2021
Ja
Ja
Lyngby-Taarbæk
28-06-2022
Ja
Ja
Lyngby-Taarbæk
23-08-2022
Ja
Ja
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0009.png
Mariagerfjord
mar-23
Ja
Ja
Der er gennemført et
Task Force Forløb,
hvor der blev lavet
en sagsgennemgang
og workflow-analyse,
for at forsøge at for-
bedre kommunens
resultater.
Der gennemført to
parallelle taskforce-
forløb. Det ene om
sygedagpenge som
bestod af dataanalyse
og sparing med ledel-
sen. Det andet med
fokus på den virk-
somhedsrettede ind-
sats og ordinære ti-
mer for borgere på
kanten af arbejds-
markedet.
Der har været dialog
med jobcenteret om-
kring risikoen for
Skærpet Tilsyn Light
til april 2023. Jobcen-
teret er dog inde i en
positiv udvikling på
fokusmålet, og det
forventes at de kom-
mer til at efterleve
det inden længe.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Lejre har
på denne baggrund
indsendt en redegø-
relse for hvordan
kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i
juli 2022
Nyborg indgår i et ta-
skforceforløb med
henblik på at højne
den virksomhedsret-
tede indsats og ordi-
nære timer. Som led i
forløbet er der plan-
lagt greb som data-
analyse, selvevalue-
ring, workflow-ana-
lyse og workshop for
medarbejder og leder
Kommunen opfylder
aktuelt resultatmålet
og fokusmålet samlet
for alle langvarige
ydelsesmodtagere,
men har haft høje
passivandele for
langvarige kontant-
hjælpsmodtagere.
Kommunen blev til-
budt deltagelse i et
gruppesparringsfor-
løb for teamledere på
kontanthjælpsområ-
det med samme ud-
fordring. Kommunen
deltog i forløbet, og
har markant ned-
bragt passivandele
for kontanthjælps-
modtagere. Har haft
løbende dialog med
kommunen om data
Middelfart
3.kvt 2023
Ja
Ja
Morsø
09-12-2022
Ja
Ja
Morsø
15-09-2021
Nej
Ja
Nyborg
1.kvt. 2023
ja
ja
Næstved
28-06-2022
Ja
Ja
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0010.png
og tilbud til langva-
rige ydelsesmodta-
gere.
Der er gennemført et
Task Force Forløb,
hvor der blev lavet
en sagsgennemgang
på deres sygedag-
penge- og jobafkla-
ringsområde, for at
forsøge at forbedre
deres virksomheds-
rettede indsats. Og
derigennem forbedre
deres fokusmål for
tilbud.
AMK MN har gen-
nemført et taskforce-
forløb i Odder kom-
mune. Taskforce-for-
løbet indeholdte en
sagsgennemgang på
sygedagpenge- og
jobafklaringsområde,
for at forsøge at for-
bedre den virksom-
hedsrettede indsats
og derigennem for-
bedre odders afgi-
velse af aktive tilbud.
AMK MN har gen-
nemført en Work-
flow-analyse med
dertilhørende. Der er
fulgt op med direktør
og jobcenterchef.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Samsø har
på denne baggrund
indsendt en redegø-
relse for hvordan
kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i
juli 2022
Afholdt møde 20-09-
2021, hvor det er af-
talt, at JC udarbejder
handlingsplan. Hand-
lingsplan og mile-
pæle modtaget okto-
ber 2021. Aftalt op-
følgning 09-12-2021.
Telefonisk opfølgning
i den 17. maj.
Dataafdækning og
drøftelse med ledelse
og stabsmedarbej-
dere ift. styring af
indsatsen med mere
målrettede tilbud.
Datamæssigt samar-
bejde om at forbedre
kommunens tilbuds-
afgivning.
Der afholdes faste
møder hvor et fast
dagsordenspunkter
kommunens tilbuds-
afgivelse og risiko for
skærpet tilsyn
Datamæssigt samar-
bejde om at forbedre
Odder
mar-23
Ja
Ja
Odder
18-05-2022
Ja
Ja
Samsø
19-04-2021
Ja
Ja
Slagelse
23-02-2021
Ja
Ja
Svendborg
3.kvt.2022
Ja
Ja
Vesthimmerland
1. kvt. 2023
Ja
Ja
Aalborg
22-06-2021
Nej
Ja
Aarhus
1. kvt. 2023
Ja
Ja
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Orientering om resultatet af opfølgningen i 2022 på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne efter Covid-nedlukning af jobcentrenes aktiviteter i 2020/2021
2698952_0011.png
kommunens tilbuds-
afgivning.
Der har været afholdt
møde med kommu-
nen, hvor bl.a. deres
udfordringer med til-
budsafgivelse på ud-
dannelses- og kon-
tanthjælpsområdet
er blevet drøftet.
Der er den 14-02-
2022 taget telefonisk
kontakt til JC-chefen
omkring kommunens
risiko for skærpet til-
syn light.
Kommunen er omfat-
tet af den justerede
opfølgningsmodel
vedr. skærpet tilsyn
for tilbud. Aarhus har
på denne baggrund
indsendt en redegø-
relse for hvordan
kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i
juli 2022.
Der afholdes faste
møder hvor et fast
dagsordenspunkter
kommunens tilbuds-
afgivelse og risiko for
skærpet tilsyn
Aarhus
09-11-2022
Ja
Aarhus
14-02-2022
Nej
Ja
AMK har haft i alt 40 kontaktforløb med kommunerne. I 29 af kontaktforløbene
har de ønsket AMKs bistand. De iværksatte indsatser fra AMK dækker blandt an-
det over evaluering af samtaler, workflowanalyse, dataanalyse, kapacitetsstyring af
samtaler, selvevaluering, jobevidens og sagsgennemgang.
Status på kommuner omfattet af skærpet tilsyn light på baggrund af
indsatsen i 2021
Otte kommuner blev ved Beskæftigelsesministeriets opgørelse af beskæftigelses-
indsatsen i april 2022 omfattet af den justerede opfølgningsmodel for aktive tilbud
på baggrund af deres indsats i 2021. Det drejer sig om Haderslev, Høje-Taastrup,
Ikast-Brande, København, Lejre, Morsø, Samsø og Aarhus Kommuner. Alle otte
kommuner har levet op til fokusmålet om tilbud i 2022.
Bilag:
Bilag – Opgørelse af fokusmål de seneste tre måneder for alle kommuner
11