Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 142
Offentligt
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed på virksomheder i
Grønland
I medfør af, § 4, § 6 b, § 7, § 15, § 56, § 67 i lov om arbejdsmiljø i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26. oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1382 af 23. december
2012 og lov nr. xx, fastsættes:
Kapitel 1
Område og formål
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde for en arbejdsgiver, jf. lov om arbejdsmiljø i Grønland
§ 2.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 31-32 om samarbejde mellem flere arbejdsgivere, der lader
arbejde udføre på samme arbejdssted, gælder også for arbejde, der ikke udføres for en
arbejdsgiver.
§ 2.
Sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden gennemføres gennem samarbejde
mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte.
Stk. 2.
Samarbejdet skal skabe rammer for de strategiske og de operationelle
arbejdsmiljøopgaver i virksomheden. Med strategisk menes de overordnede, planlagte,
fremadrettede og koordinerende opgaver, jf. § 17, stk. 2. Med operationel menes de daglige
opgaver, jf. §§ 18, stk. 2 og 19.
Kapitel 2
Virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation
§ 3.
I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation, jf.
dog § 7.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i disse virksomheder sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og
sundhed kan finde sted. Samarbejdet sker ved løbende direkte kontakt og dialog mellem
arbejdsgiveren, eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.
§ 4.
Arbejdsgiveren i virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde
med de ansatte og eventuelle arbejdsledere gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor
deltagerne
1)
2)
3)
4)
5)
tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå,
vurderer, om det foregående års mål er nået,
fastlægger mål for det kommende års samarbejde og
drøfter, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i
virksomheden.