Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 141
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som ændret
ved § 3 i lov nr. 875 af 21. juni 2022, § 6 i lov nr. 879 af 21. juni 2022 og § 1 i lov nr. 295 af 20.
marts 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 97 a, stk. 1,
indsættes efter »den 31. december 2022«: »og i perioden fra og med den 1. juli
2023 til og med den 31. december 2023« og efter »ret til« indsættes: »at påbegynde«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
§3
Stk. 1.
For personer, der i perioden fra og med den 1. januar 2023 til den 1. juli 2023 har fået
bevilget eller er påbegyndt et tilbud om en hel erhvervsuddannelse efter § 90 eller § 96 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvor tilbuddet ville have opfyldt betingelserne i § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, skal jobcenteret med virkning fra den 1. juli 2023 ændre tilbuddet til et
tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
For personer, der i perioden fra og med den 1. januar 2023 til den 1. juli 2023 har fået
bevilget eller er påbegyndt et tilbud om dele af en erhvervsuddannelse efter § 90 eller § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor tilbuddet ville have opfyldt betingelserne i § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, bortset fra betingelsen om at tilbuddet skal omfatte en hel erhvervs-
uddannelse, skal jobcenteret med virkning fra den 1. juli 2023 ændre tilbuddet til et tilbud efter §
97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis personen ønsker dette.
Stk. 3.
For medlemmer af en arbejdsløshedskasse, der er omfattet af stk. 1 eller 2, skal
arbejdsløshedskassen efterbetale dagpenge opgjort efter § 48 a, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efterbetalingen skal ske med virkning fra den 1. juli 2023, dog
tidligst fra den 1. i måneden efter påbegyndelsen af det ændrede tilbud. Arbejdsløshedskassen skal
efterbetale dagpengene hurtigst muligt, efter jobcenteret har ændret medlemmets tilbud, og senest
ved 2. udbetaling af dagpenge. Medlemmer, der har optaget lån efter § 74 i-n i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. den 1. juli 2023 eller senere, har ret til efterbetaling efter 1. pkt., når
lånet med påløbne renter er indfriet. Indfrielse af lånet inklusive renter kan ske ved modregning i
efterbetalingsbeløbet efter 1. pkt.
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Genindførelse af uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct. i 2023
2.1. Gældende ret
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
1. Indledning
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti har
den 24. april 2023 indgået aftale om finansloven for 2023. Det følger af regeringens forslag til
finansloven for 2023, at uddannelsesløftet med 110 pct. dagpenge genindføres fra den 1. juli 2023
og i resten af 2023, og at positivlisten revideres, så den dækker en tredjedel af aktiviteten på
erhvervsuddannelserne, hvor arbejdsmarkedets parter er med til at udvælge erhvervsuddannelserne
til positivlisten.
Dette lovforslag indeholder derfor en genindførelse af uddannelsesløftet med 110 pct. dagpenge i
2023, så retten også gælder i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023.
2. Genindførelse af uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct. i 2023
2.1. Gældende ret
I § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der fastsat regler om en midlertidig ordning med
ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er
behov for arbejdskraft.
Efter § 97 a, stk. 1, i loven havde dagpengemodtagere, som er fyldt 30 år, i perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2022, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse
efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, i følgende tilfælde:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, dvs.
personen er ufaglært.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er faglært med forældet
uddannelse.
Dagpengemodtagere havde således under den midlertidige ordning i § 97 a ret til et uddannelsesløft i
form af ret til tilbud om en erhvervsuddannelse, som fremgik af en positivliste, i perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2022, hvis betingelserne herfor i øvrigt var opfyldt.
Efter lovens § 97 a, stk. 2, udarbejder Beskæftigelsesministeriet den landsdækkende positivliste,
hvor der er behov for arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser personen kan vælge
imellem. Den landsdækkende positivliste er udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet med
inddragelse af Beskæftigelsesrådets teknikergruppe, og positivlisten omfattede pr. 1. august 2020
uddannelser (trin og specialer), der tilsammen udgjorde op til 23 pct. af den samlede
uddannelsesaktivitet på erhvervsuddannelserne. Med finanslovsaftalen for 2021 blev positivlisten
pr. 1. januar 2021 udvidet, så den fremover også omfatter SOSU-assistentuddannelse og
erhvervsuddannelser inden for grønne jobs.
Efter lovens § 97 a, stk. 3, er en person, som er under uddannelse efter bestemmelsen, fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik til at være aktivt
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde. Dermed er personen fritaget for både at søge og
tage job, herunder dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i
uddannelsen.
Efter lovens § 97 a, stk. 4, kunne der ikke gives tilbud om en erhvervsuddannelse efter
bestemmelsen, hvis en person inden for de seneste 6 måneder var ophørt med et tilbud efter § 96,
som var påbegyndt forud for den 1. august 2020. Bestemmelsen betyder, at der var en
karensperiode, således at en dagpengemodtager ikke havde ret til, og at jobcenteret ikke kunne give
et tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 97 a, før der var gået 6 måneder efter ophøret med den
tidligere uddannelse efter lovens § 96.
Et tilbud efter lovens § 97 a kunne alene gives efter aftale med personen, jf. lovens § 101, stk. 2.
Personen havde dermed ikke pligt til at tage imod et tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 97 a,
men når personen havde indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet, havde personen pligt til at
påbegynde og deltage i tilbuddet.
En personen, der ved ydelsesskift overgår til en anden målgruppe i lovens § 6, har efter lovens §
55, stk. 4, ret til at fortsætte tilbuddet, selvom personer i den nye målgruppe ikke i øvrigt har ret til
eller kan få tilbud om en erhvervsuddannelse. Dermed vil personen have mulighed for at kunne
færdiggøre den erhvervsuddannelse, som personen påbegyndte som dagpengemodtager.
Retten til at fortsætte uddannelsen giver ikke i sig selv ret til en forsørgelsesydelse. Tilbuddet
fortsættes på den ydelse, som personen er berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne færdiggøre
uddannelsen på SU, hvis personen har ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden
ydelse. Hvis personen har en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil pågældende endvidere
kunne fortsætte uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 196 a, refunderer staten 80 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter § 97 a,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter målgruppe, jf. lovens § 55, stk. 4.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., modtager et medlem
dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110
pct. af dagpengenes højeste beløb, hvis medlemmet påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med satsen, så længe personen
deltager i tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af
dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget dagpengeret.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen om finansloven for 2023, at muligheden for at påbegynde et uddannelsesløft
med 110 pct. dagpenge på udvalgte erhvervsuddannelser genindføres i perioden fra og med 1. juli
2023 til og med 31. december 2023.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Det følger af regeringens forslag til finansloven for 2023, at positivlisten fremover vil dække en
tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne, og at arbejdsmarkedets parter er med til at
udvælge erhvervsuddannelserne til positivlisten. Det følger ligeledes af regeringens forslag til
finansloven for 2023, at positivlisten skal omfatte SOSU-assistentgrunduddannelsen og
uddannelser, der understøtter grøn omstilling på arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeriet foreslår på baggrund af aftalen og finanslovsforslaget, at den
midlertidige ordning i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, genindføres i 2023, så
dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, har ret til uddannelsesløft
i form af tilbud om en erhvervsuddannelse,
som fremgår af positivlisten. Det forslås præciseret, at
dagpengemodtageren skal påbegynde et uddannelsesløft under ordningen i perioden.
I overensstemmelse med finanslovsforslaget, vil positivlisten blive revideret, så den dækker en
tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne inklusiv SOSU-assistent grunduddannelsen og
uddannelser der understøtter grøn omstilling på arbejdsmarkedet, hvor arbejdsmarkedets parter er
med til at udvælge erhvervsuddannelserne til positivlisten. Positivlisten forventes revideret og
offentliggjort ultimo juni 2023.
Med lovforslaget vil dagpengemodtagere i perioden 1. juli 2023-31. december 2023 have ret til at
påbegynde et uddannelsesløft i form et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Flere dagpengemodtagere vil dermed kunne påbegynde en erhvervsuddannelse på positivlisten,
hvor de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse, herunder reglerne og
betingelserne om følgende:
Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for henvist
arbejde under uddannelsen.
Tilbuddet gives efter aftale med personen.
Dagpengene udbetales med satsen, så længe personen deltager i tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet
vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget
dagpengeret.
Der er ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelses- og målgruppeskift, hvis personen fortsat er
omfattet af en målgruppe i lovens § 6. Tilbuddet fortsættes på den evt. ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Genindførelse af ret til uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse med
forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2. halvår 2023
Forslaget om genindførelse af uddannelsesløft på 110 pct. i 2. halvdel af 2023 skønnes at medføre
offentlige merudgifter før skat og tilbageløb på 77,6 mio. kr. i 2023, 106,6 mio. kr. i 2024 og 6,7
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
2697651_0006.png
UDKAST
mio. kr. i 2025. Forslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb på
87,9 mio. kr. i 2023, 120,3 mio. kr. i 2024 og 7,5 mio. kr. i 2025. jf. tabel 3.1. Der er ikke indregnet
en langsigtet opkvalificeringseffekt, da den vil være meget begrænset som følge af, at forslaget
alene genindfører retten til at påbegynde en erhvervsuddannelse i 2. halvår af 2023.
Tabel 3.1. Samlede økonomiske konsekvenser af genindførelse af uddannelsesløft på 110 pct.
dagpenge i 2. halvår 2023, mio. kr. 2023 pl.
2023
2024
2025
2026
Uddannelsesudgifter
Dagpengeudgifter
SU
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
Der er foretaget afrundinger
28,7
50,1
-1,2
77,6
87,9
40,2
68,1
-1,7
106,6
120,3
2,6
4,2
-0,1
6,7
7,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forslaget indebærer udgifter til uddannelse som følge af mertilgang, øgede dagpengeudgifter under
uddannelsesløft samt adfærd som følge af en øget tilgang til dagpengesystemet. Udgifterne til
uddannelse afholdes uden for puljen til uddannelsesløft på en særskilt lovbunden bevilling med 80
pct. statsrefusion. De kommunale nettoudgifter (20 pct.) er omfattet af budgetgarantien.
Der er i merudgifterne taget højde for, at personer, som har fået bevilget eller er påbegyndt et
tilbud om en hel eller dele af en erhvervsuddannelse efter § 90 eller § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor tilbuddet ville have opfyldt betingelserne i § 97 a i samme lov, med
virkning fra 1. juli 2023 kan få ændret tilbuddet til et tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. overgangsbestemmelserne i § 3, stk. 1-2. Tilsvarende er der medregnet, at
arbejdsløshedskassen skal efterbetale merudgifter til dagpenge med virkning fra 1. juli 2023, jf.
overgangsbestemmelserne i § 3, stk. 3.
Merudgifterne efter skat og tilbageløb på 87,9 mio. kr. i 2023, 120,3 mio. kr. i 2024 og 7,5 mio. kr.
i 2025 håndteres som et led i finansloven for 2023.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter til uddannelse på 28,7 mio. kr. i 2023, 40,2 mio. kr. i
2024 og 2,6 mio. kr. i 2025. Merudgifterne til dagpenge udgør 50,1 mio. kr. i 2023, 68,1 mio. kr. i
2024 og 4,2 mio. kr. i 2025.
Mindreudgifterne til SU skønnes at opstå som følge af, at personer i det ordinære uddannelses-
system overgår til dagpengesystemet for at tage et uddannelsesløft på 110 pct. af dagpengene.
Mindreudgifterne udgør -1,2 mio. kr. i 2023, -1,7 mio. kr. i 2024 og -0,1 mio. kr. i 2025.
Tabel 3.2. Samlede økonomiske konsekvenser af genindførelse af uddannelsesløft på 110 pct.
dagpenge fordelt på stat og kommune, mio. kr. 2023 pl.
2023
2024
2025
2026
Stat
38,8
53,7
3,3
0,0
Kommune
38,8
52,9
3,4
0,0
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
2697651_0007.png
UDKAST
- heraf budgetgaranti
I alt
Der er foretaget afrundinger
38,8
77,6
52,9
106,6
3,4
6,7
0,0
0,0
Forslaget skønnes at medføre statslige merudgifter på 38,8 mio. kr. i 2023, 53,6 mio. kr. i 2024 og
3,3 mio. kr. i 2025, jf. tabel 3.2. Forslaget skønnes at medføre kommunale merudgifter på 38,8
mio. kr. i 2023, 52,9 mio. kr. i 2024 og 3,4 mio. kr. i 2025. Alle kommunale merudgifter er
omfattet af budgetgarantien.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter. Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øget administration i regioner og staten.
Lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget indhold
understøtter muligheden for digital administration og sikrer, at dagpengeudbetalingerne fortsat kan
ske digitalt og under hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de it-systemer, som
arbejdsløshedskasserne allerede har i anvendelse. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes
oplysninger kan finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund ikke at være relevante
for de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er den 27. april 2023 sendt i høring med høringsfrist den 3. maj 2023 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO Danmark, Bedre
Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Cabi, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
handicapforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier,
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
2697651_0008.png
UDKAST
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Professionshøjskoler, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR
danske
revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Kristelig Fagbevægelse,
LAFS
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af førtidspensionister,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SIND og Udbetaling Danmark.
10. Sammenfattende skema:
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis
ja,
angiv
nej, anfør »Ingen«)
omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Staten:
stat, kommuner og regioner 2023: -1,2 mio. kr.
2024: -1,7 mio. kr.
2025: -0,1 mio. kr.
2026: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
2025: 0,0 mio. kr.
2026: 0,0 mio. kr.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen
Staten:
2023: 40,0 mio. kr.
2024: 55,4 mio. kr.
2025: 3,4 mio. kr.
2026: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
2023: 38,8 mio. kr.
2024: 52,9 mio. kr.
2025: 3,4 mio. kr.
2026: 0,0 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
2697651_0009.png
UDKAST
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav
i
EU-
regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter
§ 97 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, havde personer omfattet af § 6, nr. 1
(dagpengemodtagere), som er fyldt 30 år, i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den
31. december 2022, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, i følgende tilfælde:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, dvs.
personen er ufaglært.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er faglært med forældet
uddannelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at der i
§ 97 a, stk. 1,
efter datoen: den 31. december 2022, indsættes periode-
angivelsen: og i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, og at der
efter ordene: ret til, indsættes ordene: at påbegynde.
Det foreslås dermed, at den midlertidig ordning med ret til uddannelsesløft i form af ret til tilbud
om en erhvervsuddannelse i § 97 a genindføres i 2023, så den gælder i perioden fra og med den 1.
juli 2023 til og med den 31. december 2023. Der foreslås endvidere en præcisering af lovteksten, så
det fremgår, at en dagpengemodtager skal påbegynde tilbuddet under ordningen senest den 31.
december 2023.
Positivlisten for ordningen vil blive revideret, så den dækker en tredjedel af aktiviteten på
erhvervsuddannelserne inklusiv SOSU-assistent grunduddannelsen og uddannelser der understøtter
grøn omstilling på arbejdsmarkedet, hvor arbejdsmarkedets parter er med til at udvælge
erhvervsuddannelserne til positivlisten. Positivlisten forventes revideret og offentliggjort ultimo
juni 2023.
Forslaget betyder, at den
midlertidige ordning med ret til tilbud om en erhvervsuddannelse efter
lovens § 97 a, genindføres, så dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller
faglærte med forældet uddannelse, i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31.
december 2023, igen har ret til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse,
som fremgår af
positivlisten, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt.
Dermed vil dagpengemodtagere i denne periode i 2023 have ret til at påbegynde et uddannelsesløft
i form af tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a.
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Med forslaget vil flere dagpengemodtagere kunne påbegynde en erhvervsuddannelse på positiv-
listen, hvor de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i § 3 om overgangsordninger for personer, der har
fået bevilget eller er påbegyndt et tilbud om en hel eller en del af erhvervsuddannelse i perioden den
1. januar 2023 til den 1. juli 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i øvrigt ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 210 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til § 3
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i § 2, stk. 1, hvor det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2023.
I
§ 3, stk. 1,
foreslås det, at for personer, der har fået bevilget eller er påbegyndt et tilbud om en hel
erhvervsuddannelse, som ville have opfyldt betingelserne i lovens § 97 a, skal jobcenteret med
virkning fra den 1. juli 2023 ændre tilbuddet til et tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Med forslaget skal jobcentrene snarest muligt efter den 1. juli 2023 automatisk ændre et tilbud om
en hel erhvervsuddannelse til dagpengemodtagere efter § 90 eller § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som er bevilget eller påbegyndt i perioden den 1. januar 2023 til den 1. juli
2023, og som ville have opfyldt betingelserne i lovens § 97 a, til et tilbud efter lovens § 97 a.
Ændringen skal ske med virkning fra den 1. juli 2023.
Baggrunden for, at jobcenteret skal ændre tilbuddet automatisk, er, at dagpengemodtagerne i
perioden har fået bevilget eller har deltaget i et tilbud, som de ville have haft ret til at få bevilget og
påbegynde efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis ordningen ikke var udløbet per
1. januar 2023.
Når jobcenteret har ændret tilbuddet med virkning fra den 1. juli 2023, skal dagpengemodtagerens
arbejdsløshedskasse foretage en efterbetaling af dagpenge fra den 1. juli 2023, hvor personen herefter
skulle have modtaget dagpenge efter § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Overgangsreglen betyder, at disse dagpengemodtagere fra 1. juli 2023 stilles på samme måde som
dagpengemodtagere, der først den 1. juli 2023 eller senere får bevilget et tilbud efter § 97 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
I stk. 2,
foreslås det, at for personer, der har fået bevilget eller er påbegyndt et tilbud om dele af en
erhvervsuddannelse, som ville have opfyldt betingelserne i lovens § 97 a, bortset fra betingelsen om
at tilbuddet skal omfatte en hel erhvervsuddannelse, skal jobcenteret med virkning fra den 1. juli
2023 ændre tilbuddet til et tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis personen
ønsker dette.
Med forslaget skal jobcentrene snarest muligt efter den 1. juli 2023 ændre et tilbud om dele af en
erhvervsuddannelse til dagpengemodtagere efter § 90 eller § 96 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som er bevilget eller påbegyndt i perioden den 1. januar 2023 til den 1. juli
2023, og som ville have opfyldt betingelserne i lovens § 97 a, bortset fra betingelsen om at tilbuddet
skal omfatte en hel erhvervsuddannelse, til et tilbud efter lovens § 97 a, hvis personen ønsker dette.
Ændringen skal ske med virkning fra den 1. juli 2023.
For dagpengemodtagere, der har fået tilbud om dele af en erhvervsuddannelse, skal jobcenteret alene
ændre tilbuddet, hvis dagpengemodtageren ønsker at tilbuddet ændres til et tilbud om en hel
erhvervsuddannelse efter § 97 a med virkning fra den 1. juli 2023.
Baggrunden er, at der kan være dagpengemodtagere som alene ønsker at deltage og fuldføre den
kortere del af en erhvervsuddannelse, som de har fået bevilget/er påbegyndt. Der henvises i den
forbindelse til, at et tilbud om en hel erhvervsuddannelse efter § 97 a er frivilligt for personen, jf. §
100, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Når jobcenteret har ændret tilbuddet med virkning fra den 1. juli 2023, skal dagpengemodtagerens
arbejdsløshedskasse foretage en efterbetaling af dagpenge fra den 1. juli 2023, hvor personen herefter
skulle have modtaget dagpenge efter § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Overgangsreglen betyder, at disse dagpengemodtagere fra 1. juli 2023 stilles på samme måde som
dagpengemodtagere, der først den 1. juli 2023 eller senere får bevilget et tilbud efter § 97 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
I
stk. 3, 1. pkt.,
foreslås det, at for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, der er omfattet af stk. 1
eller 2, vil arbejdsløshedskassen skulle efterbetale dagpenge efter § 48 a, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne vil skulle efterbetale dagpenge til medlemmer omfattet
af forslaget til § 3, stk. 1 og 2, med et beløb op til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats,
dog højst 110 pct. af dagpengenes højeste beløb, når et jobcenter har ændret medlemmets tilbud efter
§ 90 eller § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til et tilbud efter lovens § 97 a med virkning
fra den 1. juli 2023.
Forslaget betyder, at medlemmet i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni
2023 har fået udbetalt dagpenge efter § 48 a, med 80 eller 100 pct. af højeste dagpengesats, jf. §§ 47
og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Der vil således ikke skulle ske en efterregulering af
dagpengesatsen for denne periode.
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
UDKAST
Hvis kommunen ikke i juli 2023 når at ændre tilbuddet efter forslagets § 3, stk. 1 og 2, med virkning
fra 1. juli 2023, men det først sker på et senere tidspunkt og med virkning fra den 1. juli 2023, vil
arbejdsløshedskassen skulle efterregulere udbetalingen af dagpenge for denne periode efter reglerne
i nærværende § 3, stk. 3.
Det efterbetalte beløb vil skulle opgøres som forskellen mellem de dagpenge, som medlemmet har
fået udbetalt under deltagelsen i et tilbud efter § 90 eller § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
og de maksimalt 110 pct. dagpenge, som medlemmet har fået ret til efter jobcenteret har ændret
medlemmets tilbud, jf. § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
I
stk. 3, 2. pkt.,
foreslås, at dagpengene vil skulle efterbetales med virkning fra den 1. juli 2023, dog
tidligst fra den 1. i måneden efter påbegyndelsen af det ændrede tilbud.
Forslaget betyder, at når jobcenteret har ændret medlemmernes tilbud til et tilbud efter § 97 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats med virkning fra den 1. juli 2023, vil medlemmernes dagpengesats
skulle skifte med virkning fra den 1. juli 2023, dog tidligst fra den 1. i måneden efter at medlemmer
er påbegyndt det ændrede tilbud. Dette vil svare til gældende regler for skift af dagpengesats.
I
stk. 3. pkt.,
foreslås, at arbejdsløshedskassen vil skulle efterbetale dagpengene hurtigst muligt, efter
jobcenteret har ændret medlemmets tilbud, og senest ved 2. udbetaling af dagpenge.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne vil skulle efterbetale dagpengene hurtigst muligt, efter
jobcenteret har ændret medlemmets tilbud, og senest ved 2. udbetaling af dagpenge til
arbejdsløshedskassernes medlemmer op til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst
110 pct. af dagpengenes højeste beløb.
I forbindelse med tilbud med 80 pct. dagpenge efter § 48 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. har medlemmet ret til at låne et beløb svarende til forskellen op til medlemmets hidtidige
dagpengesats med fradrag af 37 pct., jf. lovens § 75 i. Lånet forrentes fra udbetalingstidspunktet, jf.
lovens § 75 k.
I
stk. 3, 4. pkt.,
foreslås det derfor, at medlemmer, der har optaget lån efter § 74 i-n i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. den 1. juli 2023 eller senere, vil have ret til efterbetaling efter 1. pkt.,
når lånet med påløbne renter er indfriet.
Forslaget betyder, at lån, der vil være optaget den 1. juli 2023 eller senere efter § 75 i, jf. § 75 k, i
loven, skal være indfriet, før arbejdsløshedskassen kan efterbetale dagpengene op til 110 pct. til
medlemmerne.
Herved sikres, at medlemmer for samme periode ikke vil kunne få både efterbetalt dagpenge med op
til 110 pct. højeste dagpenge og have fået udbetalt et lån som supplement til udbetaling af dagpenge
under tilbud med 80 pct. dagpengenes højeste beløb, jf. § 48 a, jf. § 75 1, i loven.
I
stk. 3, 5. pkt.,
foreslås, at indfrielse af lånet inklusive renter vil kunne ske ved modregning i
efterbetalingsbeløbet efter 1. pkt.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne vil kunne vælge, om indfrielsen af lånet inklusive renter
kan ske enten ved tilbagebetaling af lånet med renter, eller at indfrielsen kan ske ved modregning i
det beløb, som arbejdsløshedskassen vil skulle efterbetale efter 1. pkt.
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Lovudkast til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
2697651_0014.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som
ændret ved § 3 i lov nr. 875 af 21. juni 2022, §
6 i lov nr. 879 af 21. juni 2022 og § 1 i lov nr.
295 af 20. marts 2023, foretages følgende
ændring:
§ 97 a.
Stk. 1.
I perioden fra og med den 1. august
2020 til og med den 31. december 2022 har
personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30
år, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse
efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår
af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde,
jf. dog stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse
eller anden erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med eller overstiger en
erhvervsuddannelse.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller
anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med, men ikke overstiger, en
erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen
ikke har været anvendt i de seneste 5 år.
Stk. 2-4…
1.
I
§ 97 a, stk. 1,
indsættes efter »den 31.
december 2022«: »og i perioden fra og med
den 1. juli 2023 til og med den 31.
december 2023« og efter »ret til« indsættes:
»at påbegynde«.
14