Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2697488_0001.png
NOTAT
Resumé af langsigtede effekter af jobpræ-
mieordning
31. januar 2023
J.nr. 2023-2954
DOA
SIL
Sammenfatning
Jobpræmieordningen har haft en positiv effekt for gruppen af langtidsledige dag-
pengemodtagere. Der er positive effekter af ordningen både i de to år, hvor jobpræ-
mieordningen løber og et års tid efter udløb af ordningen. Der er ingen effekter af
jobpræmieordningen for gruppen af langtidsledige kontanthjælpsmodtagere mfl.
De langsigtede effekter er dermed i tråd med de overordnede konklusioner fra ef-
fektanalysen af de kortsigtede effekter offentliggjort i 2021.
Positive effekter for langtidsledige dagpengemodtagere
Evaluatorerne finder en signifikant positiv effekt på beskæftigelsesgraden af job-
præmieordningen for langtidsledige dagpengemodtagere. Beskæftigelsesgraden sti-
ger således med 3 pct. point for gruppen af dagpengemodtagere der modtog job-
præmie sammenholdt med en sammenlignelig gruppe, der
ikke
modtog jobpræmie.
Den positive effekt er på godt 3 procentpoint i jobpræmieperioden.
I det første år efter, at jobpræmieordningen er ophørt, er effekten stadig godt 3 pro-
centpoint, hvilket indikerer, at de personer, som finder job som følge af ordningens
økonomiske incitament, lykkes med at fastholde deres beskæftigelse, også efter det
økonomiske incitament er bortfaldet.
Fra april 2020 og frem er der ikke længere en statistisk signifikant forskel mellem
målgruppen og sammenligningsgruppens beskæftigelsesgrad. Det er tidsmæssigt
sammenfaldende med udbruddet af covid19 i Danmark.
Der findes ingen overordnede effekter af at være omfattet af jobpræmieordningen
hos kontanthjælpsgruppen m.fl. Hverken i de 24 måneder, hvor det var muligt at få
en jobpræmie (april 2017-marts 2019) og i perioden efter fra april 2019 til januar
2022.
Positive bidrag af ordningen på de offentlige finanser for gruppen af dagpen-
gemodtagere
Samlet vurderer evaluatorerne, at den positive effekt for langtidsledige dagpenge-
modtagere medfører et positivt bidrag til de offentlige finanser på 15.561 kr. pr
dagpengemodtager på jobpræmieordningen. Beløbet er lidt højere end vurderet i
analysen af de kortsigtede effekter (12.474 kr.).
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 140: Orientering om langsigtede effekter af jobpræmieordningen
2697488_0002.png
Baggrund
Jobpræmieordningen fra 2017 omfattede personer, som pr. 1. december 2016
havde haft mindst et års sammenhængende forløb på bl.a. kontant- og uddannelses-
hjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller ressourceforløb (benævnt kontant-
hjælpsmodtagere mfl. i effektanalysen). Derudover omfattede ordningen også dag-
pengemodtagere, der på skæringsdatoen havde været ledige i en sammenhængende
periode på mindst 1�½ år.
Jobpræmien udgjorde 10 pct. af arbejdsindkomsten, dog maksimalt 2.500 kr. pr.
måned. Jobpræmien påvirkede ikke størrelsen af indkomstafhængige offentlige
ydelser. Der kunne maksimalt udbetales jobpræmie i 18 måneder. En person kunne
dermed modtage op til 45.000 kr. i jobpræmie.
Metode
Evaluatorerne anvender en såkaldt propensity score matching metode
1
. Denne me-
tode har en række fordele og ulemper. Fordelen er, at den intuitivt giver mening;
der dannes en matchet sammenligningsgruppe, som på alle observerbare karakteri-
stika minder om indsatsgruppen (dvs. gruppen, der har modtaget jobpræmieordnin-
gen). Dens ulempe består bl.a. i, at analysen ikke kan tage højde for de uobserver-
bare karakteristika dvs. faktorer, som der ikke er registerdata om fx motivation og
evner.
Evaluatorerne nævner bl.a. at langtidsledige dagpengemodtagere har kortere tid til
udløb af dagpengeperioden, hvilket, hvis der er en interaktion mellem det ekstra
økonomiske incitament og det at være tættere på dagpengeudløb, kan føre til en
overvurdering af effekterne. Om disse skævheder er til stede er imidlertid ikke mu-
ligt for evaluatorerne at vurdere.
Det bemærkes endvidere, at der er en mindre diskrepans mellem evaluators opgø-
relse af det samlede udbetalte beløb og det faktisk udbetalte beløb, da det ikke fuld-
stændig præcist kan identificeres hvem den oprindelige gruppe af jobpræmiemod-
tagere er. Det skyldes, at de anvendte oplysninger om ydelser og indkomst i
DREAM opdateres og overskrives hver måned. Der vil derfor være en lille gruppe
borgere, som på baggrund af de oprindeligt anvendte oplysninger om indkomst og
ydelser var en del af målgruppen, men som ikke er det med de opdaterede oplys-
ninger.
1
Evaluatorerne havde oprindelig lagt an på at evaluere ordningen gennem et RD design
dvs. hvor målgruppen lige over/under tærskelværdi ift. at blive omfattet af ordningen sam-
menlignes. Dette var imidlertid ikke muligt.
2