Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2694562_0001.png
NOTAT
Analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer
undtaget fra 225-timersreglen
21. april 2023
J.nr. 23/01829
YS
ALAK/HEKA
Som en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsynsforpligtelse har
styrelsen gennemført en dataanalyse om ydelsesnedsættelser for
gifte personer
undtaget fra 225-timersreglen i alle kommuner i perioden fra september 2020 til
september 2022 på grundlag af data fra Kommunernes Ydelsessystem (KY), som
KOMBIT har leveret i et særudtræk til styrelsen.
Styrelsens dataanalyse udspringer af den tidligere sag om uretmæssig nedsættelse
af hjælpen til ugifte personer, der var undtaget fra 225-timersreglen pga. begrænset
arbejdsevne.
I dette notat beskrives analysens resultater, baggrund og metode nærmere.
Resultater
Dataanalysen viser, at 234 personer fordelt på 73 kommuner har fået deres ydelse
nedsat samtidig med, at de umiddelbart har været undtaget fra 225-timersreglen på
grund af begrænset arbejdsevne. Samlet udgør ydelsesnedsættelserne i alt 1,8 mio.
kr. (nedsættelsessummen).
Styrelsens gennemgang af de 234 personers sager viser følgende:
Fuld efterbetaling:
For 179 personer (svarende til knap 76 pct.) er der sket fuld efterbetaling for
samtlige måneder, hvor der er sket nedsættelse. Efterbetalingen er i alt 1,1 mio.
kr.
Delvis efterbetaling:
For 19 personer (svarende til ca. 8 pct.) er der sket en delvis efterbetaling for
samtlige måneder, hvor der er sket nedsættelse. Efterbetalingen er i alt 0,2 ud af
0,3 mio. kr.
Ingen efterbetaling:
For 22 personer (svarende til ca. 9 pct.) fordelt på 22 kommuner er der ikke sket
en efterbetaling i nogle af månederne. Den samlede nedsættelsessum er på 0,2
mio. kr. Det betyder, at den gennemsnitlige betaling, som mangler at blive tilba-
gebetalt, udgør ca. 8.400 kr. pr. person eller 3.000 kr. pr. måned.
Kombination af fuld, delvis eller ingen efterbetaling
For 14 personer (svarende til 6 pct.) fordelt på 13 kommuner er der sket en
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
kombination af fuld, delvis eller ingen efterbetaling for en eller flere måneder.
Der er sket fuld eller delvis efterbetaling for i alt 0,1 mio. kr. ud af den fulde
nedsættelsessum på 0,2 mio. kr. Det betyder, at den gennemsnitlige betaling,
som mangler at blive tilbagebetalt, udgør ca. 8.000 kr. pr. person eller 1.800 kr.
pr. måned.
Styrelsen er opmærksom på, at de personer, som delvist eller ingen efterbetaling
har modtaget, kan være behandlet korrekt, da andre forhold gør, at ydelsen er ble-
vet nedsat (indtægtsfradrag, modregning, manglende ATP-bidrag, anden sanktion
eller andet) eller, at der er sket efterbetalinger i mellemtiden (Styrelsen modtager
ikke efterregistreringer, da styrelsen har modtaget et særudtræk fra KOMBIT).
En endelig afklaring kræver, at kommunerne gennemgår de 55 personers sager.
Baggrund
Styrelsens dataanalyse udspringer af den tidligere sag om uretmæssig nedsættelse
af hjælpen til ugifte personer, der var undtaget fra 225-timersreglen pga. begrænset
arbejdsevne.
Datagrundlaget på gifte som var nedsat på grund af 225-timersreglen var på davæ-
rende tidspunkt mangelfuldt, hvorfor der var for stor usikkerhed forbundet med
data. I november 2022 kunne KOMBIT levere at særtræk af data fra KY, som
kunne danne grundlag for dataanalysen.
Dataanalysen er sket som led i styrelsens tilsynsforpligtelse på beskæftigelsesområ-
det. Styrelsen fører tilsyn med kommunerne ved at følge med i, hvordan lovgivnin-
gen inden for området administreres, herunder om lovgivningen overholdes, og om
borgerens retstilling og ret til hjælp er sikret.
Metode
Grundlaget for dataanalysen er et særudtræk fra KY, som KOMBIT har leveret til
styrelsen, vedrørende gifte personer nedsat af 225-timersreglen i perioden septem-
ber 2020 til september 2022.
Ved at koble oplysningerne fra KY om personer nedsat i ydelse som følge af 225-
timersreglen med oplysninger vedrørende undtagelsesmarkering fra 225-timersreg-
len fra KY og Det Fælles Datagrundlag (DFDG), kunne styrelsen identificere,
hvem og hvor mange gifte personer, der er blevet nedsat i ydelse, selvom perso-
nerne i samme periode var undtaget for 225-timersreglen. Styrelsen identificerede
på den baggrund 234 personer og en samlet ydelsesnedsættelse på 1,8 mio. kr.
Styrelsen bemærker, at kommunerne er overgået gradvist til KY i perioden fra sep-
tember 2020 til november 2021. Styrelsens analyse er dækkende for den enkelte
kommune fra det tidspunkt kommunen er overgået til KY. Styrelsen har ikke mu-
lighed for at undersøge eventuelt uretmæssige ydelsesnedsættelser af gifte personer
undtaget fra 225-timersreglen før kommunernes overgang til KY. Det skyldes, at
der ikke indgik oplysninger vedrørende ydelsesnedsættelse isoleret til 225-timers-
reglen i KMD Aktiv, som kommunerne brugte som ydelsessystem før KY.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
Med henblik på at efterprøve styrelsens datagrundlag og om kommunerne efterføl-
gende har efterbetalt den oprindelige nedsættelse blev seks kommuner i december
2022 udvalgt (Glostrup, Odense, Rødovre, Sønderborg, Silkeborg og Aarhus) til
validering af styrelsens oplysninger og opgørelser.
På baggrund af valideringen med de seks kommuner er styrelsen blevet klogere på,
hvordan kommunernes efterbetalinger optræder i de data, som styrelsen har modta-
get fra KY. Koblet med oplysninger vedrørende 225-timersreglen fra KY, kunne
styrelsen konstatere, om der på tidspunktet for dataudtrækket var sket en efterbeta-
ling og hvornår efterbetalingen er sket.
3