Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2694561_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. april 2023
J.nr. 23/01829
Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af
ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers-
reglen
Kære udvalgsmedlemmer
Som opfølgning på den tidligere sag, hvor godt 5.700 ugifte borgere uberettiget fik
nedsat deres ydelse på grund af 225-timerreglen og sidenhen fik en efterbetaling af
kommunerne, besluttede den tidligere beskæftigelsesminister at iværksætte en fo-
kusrevision af kommunernes administration og forvaltning af 225-timersreglen
Beskæftigelsesudvalget er tidligere blevet orienteret om de
foreløbige
resultater af
fokusrevisionen om 225-timersreglen, fordi resultaterne bl.a. pegede på, at der i en
række kommuner var sket automatiske nedsættelser af borgernes ydelse som følge
af 225-timersreglen, uden at kommunen først havde truffet en afgørelse herom. Det
er ulovlig administration, og det var derfor nødvendigt at handle hurtigt, selvom
der var tale om foreløbige resultater.
Vi har nu modtaget det endelige resultat af fokusrevisionen, som desværre giver
anledning til yderligere bekymring.
Fokusrevisionens endelige resultater viser ifølge revisionsselskabet BDO, at kom-
munerne har vanskeligt ved at administrere 225-timersreglen i overensstemmelse
med lovgivningen. BDO har i fokusrevisionen fundet 11 væsentlige fejltyper i
kommunernes administration af 225-timersreglen, hvoraf fem fejltyper har stor be-
tydning for ydelsesudbetalinger og de omfattede personers retssikkerhed.
Fejlene optræder i forbindelse med vejledning af borgerne, stillingtagen til undta-
gelser og forlængelser, varsling, partshøring og afgørelse. Fejlene bunder ifølge
BDO dels i manglende registreringer eller manglende håndtering af manuelle pro-
cedurer, og dels i uhensigtsmæssigheder i systemunderstøttelsen af reglerne.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
BDO har kun fundet et meget begrænset antal fejl, hvor en borgers ydelse er ned-
sat, samtidig med at personen er undtaget fra 225-timersreglen pga. begrænset ar-
bejdsevne. Ifølge BDO har flere kommuner i dag en kontrol, der bygger på et tilsyn
med, at personer ikke bliver nedsat samtidig med, at de er undtaget.
Jeg er dog fortsat stærkt bekymret over fokusrevisionen resultater og har bedt om,
at der følges op med det samme over for kommunerne.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har anmodet KL om en udtalelse på
baggrund af fokusrevisionens resultater, herunder om resultaterne vurderes at være
kendetegnende for administrationen i de øvrige kommuner, som ikke indgår i un-
dersøgelsen. KL er samtidig anmodet om at udarbejde en handleplan for, hvordan
kommunerne vil rette op på administrationen af 225-timersreglen.
Dertil har styrelsen bedt KL om en status på kommunernes arbejde med genopret-
ning og tilbagebetaling i de sager, hvor der har været ydelsesnedsættelse uden for-
udgående afgørelse, som jeg også tidligere har orienteret udvalget om.
Jeg vil orientere Beskæftigelsesudvalget
om KL’s svar.
Ydelsesnedsættelser hos gifte personer
Jeg kan derudover orientere om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
som led i sin tilsynsforpligtelse - og på baggrund af den tidligere sag om uretmæs-
sige ydelsesnedsættelser hos ugifte borgere - har gennemført en dataanalyse med
det formål at undersøge, hvorvidt der er sket ydelsesnedsættelser for gifte personer,
selvom de pågældende personer er undtaget fra 225-timersreglen på grund af be-
grænset arbejdsevne.
Dataanalysen, der er gennemført for alle landets kommuner, viser, at 234 personer
fordelt på 73 kommuner har fået deres ydelse nedsat i perioden september 2020 til
september 2022, selvom de samtidigt har været undtaget for 225-timersreglen. Af
de 234 personer har 179 personer (knap 76 pct.) allerede fået fuld efterbetaling.
Dermed udestår en endelig afklaring af de resterende 55 personers sager, hvilket
kræver en sagsgennemgang i de relevante 42 kommuner.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har derfor anmodet KL om at sikre,
at de 42 kommuner, som fremgår af vedlagte bilag, har eller snarest får gennem-
gået de resterende sager og tilbagebetaler fejlagtigt nedsatte ydelser til de berørte
personer. Styrelsen har desuden anmodet KL om en redegørelse for kommunernes
gennemgang af sagerne. Endelig har styrelsen opfordret til, at kommunerne etable-
rer en fast løbende monitorering af og opfølgning på mulige uretmæssige nedsæt-
telser af borgernes ydelse som følge af 225-timersreglen.
Jeg vedlægger fokusrevisionen, notat om styrelsens dataanalyse af ydelsesnedsæt-
telser hos gifte personer undtaget fra 225-timersreglen, samt Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekrutterings brev til KL. Styrelsen vil desuden orientere Ombudsman-
den og Rigsrevisionen om fokusrevisionen og dataanalysen.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3