Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2694560_0001.png
KL
Att. Claus Ørum Mogensen
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Opfølgning på fokusrevision om 225-timersreglen samt data-
analyse om ydelsesnedsættelser for gifte personer undtaget
fra 225-timersreglen.
CVR 55568510
april 2023
J.nr. 22/08740
Kære Claus Ørum Mogensen
Som KL er bekendt med, iværksatte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i
2022 på foranledning af den tidligere beskæftigelsesminister en ekstern fokusrevi-
sion med det formål at opnå viden om kommunernes administration af 225-timers-
reglen.
Styrelsen har samtidig selv gennemført en dataanalyse om ydelsesnedsættelser for
gifte personer
undtaget fra 225-timersreglen. Baggrunden for fokusrevisionen og
dataanalysen er den tidligere sag om uretmæssig nedsættelse af hjælpen til 5.700
ugifte personer, der var undtaget fra 225-timersreglen pga. begrænset arbejdsevne.
Fokusrevisionen er nu blevet afsluttet af revisionsfirmaet BDO, og styrelsen over-
sender fokusrevisionen til KL med ønske om en udtalelse fra KL om resultaterne
samt en handleplan for kommunernes opfølgning. Ligeledes oversender styrelsen
resultaterne af dataanalysen med ønske om opfølgning fra KL.
Fokusrevision om 225-timersreglen
Fokusrevisionen bygger på en gennemgang af i alt 300 sager i 20 kommuner. De
300 sager består af 141 sager med aktivitetsparate og 159 sager med job- og uddan-
nelsesparate personer i kontanthjælpssystemet. Der er målrettet udsøgt personer,
som er hhv. gifte eller ugifte samt sager, hvor personerne er hhv. omfattet og und-
taget for reglen.
Fokusrevisionen består også af interviews og opfølgende dialog med de udvalgte
kommuner samt en registerbaseret analyse med henblik på at finde sager, hvor der
er modsætningsforhold i sagerne, som kan undre. Det er f.eks. personer med høj
beskæftigelsesgrad, som er nedsat.
Fokusrevisionen undersøger således kommunernes administration af 225-timers-
reglen.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
Fokusrevisionens resultater
Fokusrevisionen viser ifølge BDO, at kommunerne har vanskeligt ved at admini-
strere 225-timersreglen i overensstemmelse med lovgivningen. BDO har i fokusre-
visionen fundet 11 væsentlige fejltyper i kommunernes arbejde med administratio-
nen af 225-timersreglen, hvoraf fem fejltyper har stor betydning for ydelsesudbeta-
linger og de omfattede personers retssikkerhed.
Fejlene spænder over udfordringer i vejledningen af borgerne, udfordringer i stil-
lingtagen til undtagelse/forlængelse af borgere fra reglen og udfordringer ifm. vars-
ling, partshøring og afgørelse. Fejlene bunder ifølge BDO dels i manglende regi-
streringer eller manglende håndtering af manuelle procedurer, og dels i uhensigts-
mæssigheder i systemunderstøttelsen af reglerne.
På baggrund af den samlede risikovurdering fremhæver BDO fem centrale risici
for fejl i administration af 225-timersreglen:
Kommunerne lever generelt ikke op til den særlige vejledningsforpligtigelse,
der ligger omkring varslingssituationen.
Personer, der nedsættes i hjælp, får i for mange tilfælde nedsat hjælpen uden en
afgørelse eller en afgørelse, der kommer for sent.
Omfattede personer varsles ikke eller varsles ikke rettidigt.
Manglende registrering af undtagelser og manglende stillingtagen til undtagel-
ser er hyppige årsager til fejl med ydelsesmæssige konsekvenser.
Manglende registrering af forlængelsesgrunde medfører også fejl.
BDO har kun fundet et meget begrænset antal fejl, hvor en borgers ydelse er nedsat
samtidig med, at personen er undtaget fra 225-timersreglen pga. begrænset arbejds-
evne. Ifølge BDO har flere kommuner i dag en kontrol, der bygger på et tilsyn
med, at personer ikke er nedsat samtidig med, at de er undtaget.
Opfølgning på fokusrevisionen
Styrelsen anmoder KL om en udtalelse om fokusrevisionens resultater, herunder
om og i så fald hvordan resultaterne også er kendetegnende for administrationen i
øvrige kommuner, som ikke indgår i undersøgelsen. Styrelsen anmoder desuden
KL om en handleplan for, hvordan kommunerne vil rette op på administrationen af
225-timersreglen.
Desuden anmoder styrelsen om en status på kommunernes arbejde med genopret-
ning og tilbagebetaling i de sager, hvor der har været ydelsesnedsættelse uden for-
udgående afgørelse, herunder hvornår KL forventer at kunne opgøre omfanget af
disse ydelsesnedsættelser.
Dataanalyse om ydelsesnedsættelser hos gifte personer
Styrelsen har som led i sin tilsynsforpligtelse - og på baggrund af den tidligere sag
om uretmæssige ydelsesnedsættelser hos ugifte borgere - gennemført en dataana-
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Orientering om fokusrevision af 225-timersreglen og analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte personer som følge af 225-timers reglen, fra beskæftigelsesministeren
lyse med henblik på at identificere omfanget af ydelsesnedsættelser for gifte perso-
ner, der samtidigt er undtaget fra 225-timersreglen på grund af begrænset arbejds-
evne.
Dataanalysen viser, at 234 personer fordelt på 73 kommuner har fået deres ydelse
nedsat, og heraf har 179 personer (knap 76 pct.) allerede fået fuld efterbetaling.
Dermed udestår en endelig afklaring af de resterende 55 personers sager, hvilket
kræver en sagsgennemgang i de relevante 42 kommuner.
Styrelsen skal på denne baggrund anmode KL om at sikre, at de 42 kommuner,
som fremgår af vedlagte bilag, har eller snarest får valideret de sager, der berører
de resterende 55 gifte personer og at en eventuel tilbagebetaling til de berørte per-
soner effektueres. Styrelsen skal desuden anmode om, at KL indsender en redegø-
relse til styrelsen om kommunernes validering af sagerne.
Endelig skal styrelsen opfordre KL til at arbejde for, at kommunerne har en fast lø-
bende monitorering af og opfølgning på mulige uretmæssige nedsættelser af bor-
gernes ydelse som følge af 225-timersreglen.
Jeg vedlægger fokusrevisionen, notat om analyse af ydelsesnedsættelser hos gifte
personer undtaget fra 225-timersreglen samt overblik over antal sager til validering
fordelt på de 42 kommuner.
Venlig hilsen
Tina Holgaard Madsen
Kontorchef
3