Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2694361_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om skær-
pet rådighedssanktion
21. april 2023
J.nr. 23/00375 - 2023-2218
Kære udvalgsmedlemmer
Ankestyrelsen har nu gennemført den anden praksisundersøgelse ud af de tre, som
blev aftalt i
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd
og færre fejludbetalinger
fra 2018.
Praksisundersøgelsen vedlægges til jeres orientering.
Praksisundersøgelsen belyser udvalgte kommuners praksis i sager, hvor aktivitets-
parate og jobparate kontanthjælpsmodtagere er pålagt en skærpet rådighedssank-
tion efter § 40a i lov om aktiv socialpolitik. Undersøgelsen belyser også, om kom-
munerne tager de særlige hensyn til aktivitetsparate borgere, der skal iagttages, når
en aktivitetsparat borger pålægges en skærpet rådighedssanktion.
De særlige hensyn fastslår bl.a., at det er en betingelse for at kunne give en aktivi-
tetsparat person en skærpet rådighedssanktion, at kommunen har vurderet, om der
er andre forhold end de rimelige grunde, som kan føre til, at den aktivitetsparate
borger ikke skal stå til rådighed, herunder vurdere, om en sanktion vil fremme per-
sonens rådighed. Det er også en betingelse, at kommunen forud for en sanktion
over for aktivitetsparate borgere har udtømt alle rimelige muligheder for at komme
i personlig kontakt med borgeren med henblik på en vurdering af, om den aktivi-
tetsparate borger havde en rimelig grund.
Afgørelser om skærpet rådighedssanktion er en indgribende afgørelse, da afgørel-
sen medfører, at personen mister sit forsørgelsesgrundlag. Det er derfor vigtigt, at
kommunerne administrerer reglerne og de grundlæggende sagsbehandlingsregler
korrekt.
Undersøgelsens hovedresultater viser, at ud af 61 gennemgåede sager:
er 15 pct. (dvs. 9 afgørelser) i overensstemmelse med lovgivning og praksis
ville 85 pct. (dvs. 52 afgørelser) blive ændret på det foreliggende grundlag,
hvis de var forelagt Ankestyrelsen som klagesager.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 132: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om skærpet rådighedssanktion
ville 100 % (26 sager om aktivitetsparate) være blevet ændret af Ankestyrel-
sen, hvis de var blevet forelagt som klagesager.
Undersøgelsen viser også, at i:
90 pct. (dvs. 55 sager) har kommunerne ikke begrundet afgørelsen om skær-
pet rådighedssanktion tilstrækkeligt
75 pct. (dvs. 46 sager) er borgeren vejledt korrekt.
92 pct. (dvs. 56 sager) har kommunen truffet en forudgående afgørelse om
sanktion. Kommunen har i 57 pct. af disse (dvs. 24 sager) vejledt efter den
udvidet vejledningspligt.
56 pct. (dvs. 34 sager) har kommunen oplyst sagen tilstrækkeligt, inden der
blev truffet afgørelse i sagen.
Selvom undersøgelsen ikke er repræsentativ for praksis i alle landets kommuner,
peger denne og forrige praksisundersøgelse i retning af, at kommunerne har udfor-
dringer med at administrere reglerne på sanktionsområdet og overholde grundlæg-
gende sagsbehandlingsregler.
Jeg finder det særlig problematisk for borgernes retssikkerhed, når undersøgelsen
viser, at 85 pct. af de gennemgåede sager ville have været ændret, hvis de var fore-
lagt Ankestyrelsen som klagesager, herunder at alle afgørelser truffet over for en
aktivitetsparat borger ville blive ændret, fordi de særlige værnsregler for aktivitets-
parate ikke er blevet iagttaget. Det er hertil særlig bekymrende, når undersøgelsen
viser, at kommunerne i 72 pct. af sagerne ikke har taget stilling til, om der er tale
om en jobparat eller aktivitetsparat borger.
Det er dog positivt, at kommunerne i 97 pct. af sagerne har sørget for, at borgeren
har fået et tilbud eller en aktivitet samtidig med afgørelsen om skærpet rådigheds-
sanktion.
Ankestyrelsen vil efter offentliggørelsen afholde et dialogmøde med de deltagende
kommuner for at styrke kommunernes praksis på sanktionsområdet. Det er et skridt
i den rigtige retning.
Jeg har indskærpet de gældende regler for kommunerne i et brev til alle landets
borgmestre, samt opfordret alle kommuner til at følge op i forhold til egen praksis
og følge de anbefalinger, som fremgår af Ankestyrelsens praksisundersøgelse.
De bekymrende resultater giver også anledning til at overveje, om der er behov for
at justere reglerne. Dette vil jeg drøfte med
aftalepartierne bag ”Aftale
om mere
enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2