Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2693269_0001.png
NOTAT
Redegørelse for BM's resterende lovforslag
på lovprogrammet 2022/23 samt politiske
prioriteringer
19. april 2023
J.nr. 2023 - 3158
CAIJ
Theresa Nørregaard Jørgensen
Lovforslag som er fremsat
Ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland (Psykisk arbejdsmiljø, virk-
somhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, styrkelse af krav til ar-
bejdspladsvurdering, udvidelse af Arbejdstilsynets reaktionsmuligheder,
indsamling, behandling og videregivelse af data, aftale-forløb med virksom-
hederne, forhøjet bødeniveau m.v.)
fremsat d. 28. februar
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
Den grønlandske arbejdsmiljølov er fra 1986 og har senest
gennemgået en større ajourføring i 2005. Den tidligere
grønlandske Naalakkersuisoq for Arbejdsmarked udtrykte
i 2019 over for den daværende beskæftigelsesminister et
ønske om, at den grønlandske lov om arbejdsmiljø blev
revideret, så den er tidssvarende. 1. behandling fandt sted
d. 30. marts 2023.
-
1. juli 2023
Inatsisartut har på efterårssamlingen 2022 tilsluttet sig
lovforslaget uden bemærkninger.
Ændring af lov om Arbejdsmarkedets fond For Udstationerede og ændring
af barselsloven (Udmøntning af Dansk Arbejdsgiverforenings og Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisations aftale om principper for justering af Arbejds-
markedets Fond for Udstationerede m.v., samt ændring af en varslingsfrist
i barselsloven)
fremsat d. 15. marts
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
Lovforslaget udmønter bl.a. en aftale om principper for
justering af Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede,
indgået mellem DA og FH i forbindelse med overens-
komstforhandlingerne på det private arbejdsmarked i
2020.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0002.png
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Lovforslaget konsekvensretter desuden en varslingsfrist i
barselsloven, som ved en fejl ikke indgik i lov nr. 343 af
22. marts 2022 om indførelse af øremærket orlov. Æn-
dringen ensretter lønmodtageres frister for varsling af or-
lov over for arbejdsgivere.
-
1. juli 2023
-
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
Lov om en ekstra økonomisk støtte til modtagere af ældrecheck, engangsbe-
løb til uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg på grund
af en funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere samt ophævelse af lov
om den sociale pensionsfond
fremsat d. 22. marts
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Lovforslaget udmønter dele af
Aftale om inflationshjælp
indgået den 10. februar 2023 mellem regeringen, SF, DD,
RV, DF, ALT og NB.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der giver hhv.
ekstra økonomisk støtte og engangsbeløb til:
Modtagere af ældrecheck. Støtten består af et skattefrit
engangsbeløb på 5.000 kr., med forventet udbetaling i
maj 2023. Den ekstra økonomiske støtte udbetales til
pensionister, der er berettiget til og har fået udbetalt
ældrecheck for 2023.
Modtagere af SU-handicaptillæg eller SU-forsørgertil-
læg som enlig forsørger. Skattefrit engangsbeløb på
1.000 kr. til modtagere for december 2022. Engangsbe-
løbet forventes udbetalt i maj 2023.
Derudover ophæver lovforslaget lov om den sociale pensi-
onsfond, som ikke er en del af aftalen. Midlerne i den so-
ciale pensionsfond er opbrugt i overensstemmelse med lo-
ven, og fonden er som følge deraf tom.
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Aftale om inflationshjælp indgået den 10. februar 2023
mellem regeringen, SF, DD, RV, DF, ALT og NB.
3. maj 2023.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0003.png
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
Lovforslaget har til formål at støtte de økonomisk vanske-
ligst stillede pensionister med små formuer og lave ind-
komster samt SU-handicaptillægsmodtagere og enlige for-
sørgere på SU, som rammes særligt hårdt af de høje pri-
ser.
Lov om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier
fremsat d. 29.
marts
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Aftale om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefa-
milier, som blev indgået den 23. februar.
I henhold til aftalen ydes et ekstraordinært skattefrit beløb
i to rater til alle børnefamilier, hvor en eller begge foræl-
dre i januar 2023 modtog hjælp i kontanthjælpssystemet
eller ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb. Hjælpen udbetales på baggrund af
hjemmeboende børn i alderen 0-14 år i januar 2023.
Regeringen, SF, RV og ALT.
Dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Første rate udbetales i juni. Anden rate udbetales primo
august.
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
-
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Lov om ansættelsesbeviser og visse ansættelsesvilkår
fremsat d. 29. marts
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Lovforslaget udgør en implementering af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2019/1152 af 20. juni 2019 om
gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den Euro-
pæiske Union. FH og DA indgik den 30. juni 2022 en for-
ståelsesaftale om lovimplementeringen, og denne aftale er
lagt til grund i forbindelse med udformningen af lov-
forslaget, der endvidere har været behandlet i Beskæfti-
gelsesministeriets Implementeringsudvalg.
-
1. juli 2023
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0004.png
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
-
Lovforslag som fremsættes efter d. 18. april
Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Forlængelse af retten til
uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følge-er-
hverv, inden for en pulje i resten af 2023)
Apr II
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Puljen stammer oprindeligt fra aftalen om erstatning til
minkavlere fra januar 2021 (S, V, RV, SF, LA) og giver
ledige fra mink- og følgeerhverv ret til uddannelse.
Lovforslaget forlænger den såkaldte minkpulje i resten af
2023.
Lovforslaget var i høring i efteråret 2022, men blev ikke
fremsat pga. valgudskrivelsen.
Puljen forlænges med 10 mio. kr. i 2023.
Der lægges op til en lille ændring i puljen, hvorfor der har
været fornyet høring: Et prisloft på 600.000 kr. for uddan-
nelser, der kan bevilges gennem puljen. Man kan med pul-
jemidlerne tage alle uddannelser inden for prisloftet.
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
S, V, RV, SF, LA
1. juni 2023
Der forventes afskedigelser inden for branchen i 2023, og
der er derfor brug for puljen.
Ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet al-
mindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om individuel boligstøtte
(Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen arbejds-
indtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg, justering af reg-
lerne med henblik på mere rimelige pensionsberegninger m.v.)
Apr II
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
Lovforslaget udmønter dele af aftalen
En ny reformpakke
for dansk økonomi
(DKM1).
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0005.png
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Formålet med lovforslaget er at lempe reglerne om ind-
tægtsregulering af folkepensionen, så det er mere attrak-
tivt for folkepensionister at arbejde efter opnået pensions-
alder. Ændringen udmøntes ved at ændre reglerne for ind-
tægtsregulering af folkepensionens grundbeløb og pensi-
onstillæg, hvormed pensionistens egen indtægt ved per-
sonligt arbejde fremover ikke skal indgå i indtægtsgrund-
laget ved beregningen.
Dernæst skal lovforslaget sikre mere rimelige pensionsbe-
regninger ved at justere i pensionsreglerne.
Lovforslaget indeholder endvidere mindre ændringer af
pensionslovgivningen af teknisk karakter, samt en mindre
ændring i lov om individuel boligstøtte.
Forligs- eller afta-
lekreds
En ny reformpakke for dansk økonomi
(DKM1) blev ind-
gået den 21. januar 2022 mellem den daværende S-rege-
ring, SF, RV, DF og KD. Den nuværende regering bakker
op om den del af aftalen, som lovforslaget udmønter.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023. Følgende elementer
får virkning fra den 1. januar 2024: afskaffelse af ind-
tægtsregulering som følge af pensionistens egen arbejds-
indtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg
og de mere rimelige pensionsberegninger. Endvidere får
førstnævnte element om afskaffelse af indtægtsregulering
som følge af pensionistens egen arbejdsindtægt i folke-
pensionens grundbeløb og pensionstillæg tilbagevirkende
kraft til den 1. januar 2023. Virkningen herfor vil ske i
forbindelse med efterregulering af pensionen for 2023.
Denne efterregulering finder sted i 2024.
DKM1-aftalen indeholdt
udover ovenstående initiativ
et initiativ om afskaffelse af ægtefællemodregning i folke-
, senior- og førtidspension. Dette initiativ er allerede gen-
nemført ved lov.
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Fritagelse for fradrag i
efterløn for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024)
Apr II
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om en akutplan for
sygehusvæsenet mellem regeringen og Danske Regioner
indgået den 23. februar 2023.
Formålet med lovforslaget er at give incitament til, at
sundhedspersonale kan vende tilbage til arbejdsmarkedet
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0006.png
fra efterløn. Lovforslaget forventes at bidrage positivt til
at afvikle aktuelle udfordringer i sundhedsvæsenet.
Formålet opnås ved midlertidigt at fritage for fradrag for
arbejde i efterløn i 2023 og 2024 for alle medarbejdere i
sundhedsvæsenet. Lovforslaget vil få tilbagevirkende
kraft for udbetalt efterløn i perioden fra og med den 1. ja-
nuar 2023 til og med den 30. juni 2023.
Udmøntningen af lovforslaget svarer til tilsvarende regel-
ændringer ifm. Covid-19 og arbejde relateret til fordrevne
fra Ukraine.
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
Aftale om en akutplan for sygehusvæsenet
mellem regerin-
gen og Danske Regioner indgået den 23. februar 2023.
Loven træder i kræft den 1. juli 2023.
For at undgå tilskyndelse til, at flere overgår til efterløn,
vil det være en betingelse, at medlemmet er overgået til
efterløn ved påbegyndelsen af arbejdet. Derfor vil det for
arbejde, hvor ansættelsesforholdet er påbegyndt før den 1.
januar 2023, alene være merarbejde, der ikke vil medføre
fradrag i efterlønnen.
Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsforsikring m.v.
og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsløshedskasserne får ansvaret for kon-
taktforløbet i de første tre måneder, et forenklet kontaktforløb m.v., perma-
nentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til vej-
ledning m.v.)
Maj I
Baggrunden for
lovforslaget, herun-
der evt. sammen-
hæng med andre
lovforslag og/eller
politiske aftaler
Lovforslaget er en opfølgning på anden delaftale om ny-
tænkning af beskæftigelsesindsatsen fra juni 2022, som
blev indgået mellem den daværende regering (S), SF, EL,
DF og arbejdsfællesskabet af løsgængere fra juni 2022.
Partierne er enige om at nytænke beskæftigelsesindsatsen,
så jobcentrene bruger ressourcerne der, hvor de har størst
effekt og kommer flest ledige til gavn. Det er vigtigt med
en stærk beskæftigelsesindsats uden unødigt bureaukrati,
hvor hjælpen er målrettet den enkelte.
Som led i aftalen er det aftalt, at nytænkningen af beskæf-
tigelsesindsatsen samlet set skal tilvejebringe en bespa-
relse på 300 mio. kr. i 2022, 750 mio. kr. 2023 og en årlig
besparelse på 1,1 mia. kr. fra 2024 og frem inden for
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 131: Skriftlig redegørelse for den del af lovprogrammet for indeværende folketingssamling, der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort
2693269_0007.png
jobcentrenes samlede indsatsområde (2020-pl) til at finan-
siere dele af
aftale om ret til tidlig pension.
Forligs- eller afta-
lekreds
Ikrafttrædelse
Bemærkninger eller
opmærksomheds-
punkter
S, SF, EL, DF
1. januar 2024
Det bemærkes, at høringsperioden har været forkortet i
forhold til de vanlige fire uger for at kunne nå fremsæt-
telse den 3. maj med henblik på vedtagelse i dette folke-
tingsår.
Den sene fremsættelse og forventet vedtagelse sker af
hensyn til IT-understøttelse og implementering i a-kasser
og jobcentre, som kræver mindst seks måneder. Det er en
forudsætning for aftaleøkonomien, at aftalen kan træde i
kraft pr. 1. januar 2024.
7