Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2692119_0001.png
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Offentliggørelse af en fokusrevision om kommuner og a-kas-
sers praksis som følge af forenklingen af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats
18. april 2023
J.nr 22/08547 2023-2867
Kære beskæftigelsesudvalg
Med
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018 blev reglerne om
ret og pligttilbud for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere forenklet, og kontakt-
forløbet blev gjort ensrettet på tværs af målgrupper.
Formålet med aftalen var især at give kommuner og a-kasser større frihed og inci-
tament til at tilpasse beskæftigelsesindsatsen til den enkelte ledige med intention
om, at kommunerne skal give samtaler og tilbud ud fra en konkret vurdering af den
enkelte lediges behov.
I aftalen blev det besluttet, at de nye regler for den aktive indsats skulle evalueres 2
år efter, at reglerne trådte i kraft. En del af reglerne har dog de facto været suspen-
deret i store dele af 2020 og 2021 pga. covid-19. Derfor er revisionen gennemført
lidt mere end 2 år efter ikrafttrædelsen, for at undersøge praksis i perioden efter co-
vid-19.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt BDO gennemføre en fokus-
revision, der undersøger kommunernes og a-kassernes administration af kontakt-
forløbet, fællessamtaler og ret og pligttilbud, efter at de nye regler trådte i kraft den
1. januar 2020. Formålet med fokusrevisionen er særligt at afdække, om samtaler
og tilbud gives med udgangspunkt i en vurdering af den lediges behov. Jeg skriver
til jer for at orientere jer om resultaterne af fokusrevisionen.
Hovedkonklusionerne er som følger:
Kommunerne holder flere samtaler end før forenklingen, og der gives generelt
tilbud i ligeså høj grad som før reformen.
Kommunerne giver i høj grad samtaler og tilbud ud fra individuelle vurderinger
af den lediges behov, også efter 6 måneders ledighed, hvilket følger intentio-
nerne med forenklingen.
Virksomhedsrettede tilbud fylder mindre i indsatsen end før reformen, og ordi-
nær uddannelse og øvrig vejledning og opkvalificering fylder mere.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om offentliggørelsen af en fokusrevision om kommuner og a-kassers praksis som følge af forenklingen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Der er udfordringer med at få indkaldt borgeren til fællessamtalerne og med at
afholde fællessamtaler med deltagelse af både jobcenter og a-kasse. Det gælder
også ved 2. og 3. fællessamtale, som a-kassen har pligt til at deltage i. Ca. 20
pct. af dagpengemodtagerne bliver ikke indkaldt til den første fællessamtale,
mens ca. 35 pct. ikke bliver indkaldt til 2. og 3. fællessamtale, som de ellers har
krav på ifølge lovgivningen. Samlet set er der kun deltagelse af både a-kasse og
jobcenter i 36 pct. af fællessamtalerne.
Jeg synes, det er positivt, at fokusrevisionen viser, at de ledige får den indsats, som
det var intentionen med aftalen. Det er vigtigt for den enkelte ledige, at man får det
tilbud og de samtaler, der hjælper en i job eller tættere på.
Det er dog bekymrende, at der er mellem 20 og 35 pct. af borgerne, der ikke får de
fællessamtaler mellem jobcenter og a-kasse, som de har krav på. Det skal der rettes
op på.
På baggrund af fokusrevisionen har jeg bedt STAR om at gå i dialog med kommu-
nerne, a-kasserne, Danske A-kasser (DAK) og Kommunernes Landsforening (KL)
om den lave grad af fælles deltagelse i fællessamtalerne.
Jeg vedlægger BDOs afrapportering til jeres orientering.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2