Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2681440_0001.png
NOTAT
Bilag 1: Kvartalsvis afrapportering af fokus-
mål om samtaler og tilbud (januar 2020 til
oktober 2022)
5. januar 2023
J.nr. 22/00547
2022 - 7404
TOK
MAT
Opfølgning på kommunernes afgivelse af samtaler og tilbud mv.
Partierne bag
Aftale om forenklet beskæftigelsesindsats
(2018) vil fra august 2021
kvartalsvist få forelagt en opgørelse over udviklingen i kommunernes opfyldelse af
de såkaldte fokusmål om samtaler og tilbud/225 timers beskæftigelse. Herudover
vil det fremgå, hvilken indsats de regionale arbejdsmarkedskontorer (AMK) har
påbegyndt eller planlagt i de kommuner, der ikke lever op til fokusmålene. Det er
aftalt i forbindelse med den tekniske gennemgang af skærpet tilsyn den 26. marts
2021.
Da det generelt har været muligt at afholde digitale og telefoniske samtaler (bort
set fra 12. marts til 26. maj 2020) kan kommunerne blive udtaget til skærpet tilsyn
og efterfølgende sættes under administration, hvis kommunen ikke lever op til kra-
vet vedrørende samtaler. Kommunerne kunne første gang komme under skærpet
tilsyn i april 2022 på baggrund af indsatsen i 2021. Ingen kommuner blev i april
2022 omfattet af skærpet tilsyn. Næste gang kommunerne kan omfattes af skærpet
tilsyn er april 2023.
Kommunerne kan ikke sættes under skærpet tilsyn på grund manglende opfyldelse
af kravet til tilbud mv., jf. bekendtgørelse nr. 564 nr. af 30. marts 2021. Det skal
ses i lyset af, at kommunernes mulighed for at give aktiv tilbud har været påvirket
af restriktioner i perioden fra den 20. december 2020 til 15. april 2021. Her er der
aftalt en let justeret opfølgning, der ligger sig tæt op ad det, der gælder i forbin-
delse med skærpet tilsyn.
Opfyldelse af fokusmålene på landsplan
Den samlede andel af borgere med 12 måneders ydelsesanciennitet, som ikke har
modtaget enten fire samtaler eller et aktivt tilbud de seneste 12 måneder, i perioden
fra januar 2020 til oktober 2022 fremgår af figur 1.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Orientering om status på skærpet tilsyn mht. om kommunerne har flere ledige end, hvad man kunne forvente ud fra kommunens rammevilkår
2681440_0002.png
Figur 1:
Landsgennemsnit for andel af borgere som ikke opfylder fokusmålene for samta-
ler og tilbud, januar 2020 til september 2022
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
Samtaler
Tilbud
Fokusmål
Anm.: Alle målgrupper indgår, herunder revalidering, selvom krav til kontaktforløb er forskellige. Stiplet linje viser græn-
seværdi for fokusmål til personer med mindst 12 måneders anciennitet i det skærpede tilsyn med kommunernes indsats.
Opgørelserne indeholder personer med mindst 12 måneders anciennitet i marts 2021 til februar 2021. Der gælder særlige
regler for perioden 1. marts 2020
30. juni 2020 (suspensions- og genåbningsperiode i forbindelse med corona-virus).
Denne periode behandles som en corona-relateret død periode ved beregning af ydelsesforløbenes varighed, det vil sige at
optælling af timer/dage sættes i bero i denne periode.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings-
og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS, Plandata, eInd-
komst.
Det fremgår af figuren, at landsgennemsnittet for begge fokusmål ligger under
grænseværdien for fokusmålene på 20 pct. Det fremgår samtidig, at andelen af bor-
gere, som ikke modtager de fire samtaler har været faldende, mens der ses en min-
dre stigning igennem det meste af perioden for så vidt angår kravet om minimum ét
aktivt tilbud eller 225 timers ordinær beskæftigelse. Andelen af borgere der ikke
modtager mindst et aktivt tilbud eller 225 timers ordinær beskæftigelse har været
faldende siden december 2021.
Status på fokusmålet vedr. samtaler
De enkelte kommuners efterlevelse af fokusmålet om samtaler i de seneste tre må-
neder fremgår af bilag 2b.
Samtlige 98 kommuner lever pt. op til fokusmålet om samtaler og er dermed på nu-
værende tidspunkt ikke i risiko for at omfattes af skærpet tilsyn i april 2023.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Orientering om status på skærpet tilsyn mht. om kommunerne har flere ledige end, hvad man kunne forvente ud fra kommunens rammevilkår
2681440_0003.png
Opfølgning på fokusmålet vedr. aktiv indsats
De enkelte kommuners efterlevelse af fokusmålet om tilbud de seneste tre måneder
kan ligeledes læses af tabel A1 i bilag 2b.
Det fremgår af bilag 2b, at 19 kommuner, pr. januar 2023, ikke lever op til fokus-
målet om tilbud.
6 kommuner lever samtidig ikke op til resultatmålet og er i risiko for at blive om-
fattet af den justerede opfølgning for tilbud. Det drejer sig om: Guldborgsund, Ha-
derslev, Haderslev, Høje-Tåstrup, Lyngby-Taarbæk, Mariagerfjord og Odder Kom-
muner. Disse kommuner kan også ses i tabel 1. De øvrige 13 kommuner lever aktu-
elt op til resultatmålet.
Tabel 1
Kommuner som ikke opfylder fokusmål om tilbud og resultatmål, november 2021 til
oktober 2022
Offentligt forsørgede (Resultatmål)
Kommune
Forventede antal
Faktisk antal ledige i
ledige i kommunen kommunen
Mindst et aktiv tilbud
Forskel mellem for- Fokusmål: Gns. pas-
ventet og faktisk an- siv andel de seneste
tal ledige (Forskel i 12 mdr. (%)
andel i pct. point)
Mariagerfjord
Odder
Høje-Tårstrup
2.310
1.040
2.960
2.320
1.070
3.280
2.090
3.130
3.650
10 (0,06)
30 (0,21)
320 (0,92)
10 (0,02)
120 (0,34)
20 (0,06)
28,4
21,3
21,1
21,1
20,7
20,1
Lyngby-Taarbæk 2.080
Haderslev
3.010
Guldborgsund
3.630
Anm.: Resultatmålet er baseret på Beskæftigelsesministeriets benchmarkanalyse, som sammenligner kommunens andel
på offentlig forsørgelse med det niveau, kommunen kan forventes at have på baggrund af kommunens rammevilkår som
beregnet i VIVEs benchmarkingmodel. Ydelsesgruppen A-dagpenge mv. omfatter a-dagpenge, kontantydelse og arbejds-
markedsydelse. Ydelsesgruppen Kontanthjælp mv. omfatter kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse samt overgangsydelse, revalidering og forrevalidering, ledighedsydelse og ressourceforløb. Ydelsesgruppen Syg-
dagpenge mv. omfatter sygedagpenge og jobafklaringsforløb. For fokusmål indgår alle målgrupper, herunder revalidering,
selvom krav til kontaktforløb er forskellige. Der gælder særlige regler for perioden 1. marts 2020
30. juni 2020 (suspensi-
ons- og genåbningsperiode i forbindelse med corona-virus). Denne periode behandles som en corona-relateret død periode
ved beregning af ydelsesforløbenes varighed, det vil sige at optælling af timer/dage sættes i bero i denne periode.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings-
og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS, Plandata, eInd-
komst og Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel.
Kommuner, som ikke lever op til hverken fokusmålet om tilbud eller resultatmålet,
tilbydes en styrket task force-indsats. Ved manglende progression bedes kommu-
nen udarbejde redegørelse til Beskæftigelsesministeren. En kommune udviser i
2022 progression ved at opfylde fokusmålet vedr. tilbud ved opgørelsen af kommu-
nerens indsats for 2022 i april 2023, jf. aftalen i forbindelse med den tekniske gen-
nemgang den 26. marts 2021.
Arbejdsmarkedskontorerne (AMK) har indledt dialog med kommunerne, for at un-
derstøtte progression i indsatsen.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Orientering om status på skærpet tilsyn mht. om kommunerne har flere ledige end, hvad man kunne forvente ud fra kommunens rammevilkår
2681440_0004.png
Arbejdsmarkedskontorernes indsats
I tabel 3 fremgår, hvilke kommuner AMK har været i kontakt med, på baggrund af
fokusmålet om samtaler samt en beskrivelse af evt. iværksat indsats.
Tabel 2
Kontakt og indsats i kommunerne
Kommune
Indledende
Ønsker kommu-
møde/kontakt
nen bistand
med kommunen
24/02-22
Nej
Foretaget af-
dækning
Ja
Indsats i
kommunen
AMK Øst er i løbende dialog med kom-
munen
På baggrund af udfordringer med re-
sultater og efterlevelse af fokusmål 2
har AMK Syd foretaget en dataanalyse,
sagsgennemgang, sparringsforløb om
styring af den virksomhedsrettede
indsats for udsatte målgrupper. Det er
anbefalingen på baggrund her af, at
Fredericia øger andelen af borgere
med aktive tilbud med særligt fokus på
andelen af aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere i virksomhedsret-
tede tilbud og ordinære løntimer bl.a.
igennem deres deltagelse i projek-
terne Flere Skal Med II og Afklarings-
puljen og ved at have fokus på effekten
ved anvendelsen af de virksomheds-
rettede aktiveringsforløb. Opfølgning
igangsat.
AMK Øst er i løbende dialog med kom-
munen
På baggrund af udfordringer med re-
sultater og indsats på fokusmål 2 (til-
bud) har AMK Syd foretaget en data-
analyse og sagsgennemgang med sær-
ligt fokus på de aktivitetetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere. Det er anbefa-
lingen heraf, at Haderslev øger volu-
men af aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere og sygedagpenge-
modtagere med virksomhedsrettet til-
bud eller delvis raskmelding, da det er
her at volumen i målgrupperne, der
ikke opfylder fokusmål 2, er størst.
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Haderslev har på
denne baggrund indsendt en redegø-
relse for hvordan kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i juli 2022
AMK Øst er i løbende dialog med kom-
munen
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Høje-Tårstrup har på
denne baggrund indsendt en redegø-
relse for hvordan kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i juli 2022
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Ikast-Brande har på
Faxe
Fredericia
10/03-21
Ja
Ja
Guldborgsund
29/06-21
Nej
Ja
Haderslev
16/08-21
Ja
Ja
Hvidovre
11/03-21
Nej
Ja
Høje-Tårstrup
09/03-21
Nej
Ja
Ikast-Brande
14/02-22
Nej
Ja
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Orientering om status på skærpet tilsyn mht. om kommunerne har flere ledige end, hvad man kunne forvente ud fra kommunens rammevilkår
2681440_0005.png
denne baggrund indsendt en redegø-
relse for hvordan kommunen vil gen-
oprette indsatsen, i juli 2022
Aftalt TF-forløb. Selvevaluering og
sagsgennemgang m.m.
Lejre
13/08-21
Ja
Ja
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Lejre har på denne
baggrund indsendt en redegørelse for
hvordan kommunen vil genoprette
indsatsen, i juli 2022
Deltager i sparringsforløb for ledere af
indsatsen for aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere. Der er aftalt med
jobcenterledelsen, at vi har en måned-
lig dialog med dem om deres udvikling
i fokusmål om tilbud med henblik på
at vurdere, om de har behov for yderli-
gere understøtning fra AMK-Øst.
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Lejre har på denne
baggrund indsendt en redegørelse for
hvordan kommunen vil genoprette
indsatsen, i juli 2022
AMK MN har gennemført et taskforce-
forløb i Odder kommune. Taskforce-
forløbet indeholdte en sagsgennem-
gang på sygedagpenge- og jobafkla-
ringsområde, for at forsøge at for-
bedre den virksomhedsrettede indsats
og derigennem forbedre odders afgi-
velse af aktive tilbud.
AMK MN har gennemført en Work-
flow-analyse med dertilhørende. Der
er fulgt op med direktør og jobcenter-
chef.
Lyngby-Taar-
bæk
23/08-22
Ja
Ja
Morsø
15/09-21
Nej
Ja
Odder
18/05-22
Ja
Ja
Samsø
19/04-21
Ja
Ja
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Samsø har på denne
baggrund indsendt en redegørelse for
hvordan kommunen vil genoprette
indsatsen, i juli 2022
Afholdt møde 20-09-2021, hvor det er
aftalt, at JC udarbejder handlingsplan.
Handlingsplan og milepæle modtaget
oktober 2021. Aftalt opfølgning 09-12-
2021. Telefonisk opfølgning i den 17.
maj.
Der afholdes faste møder hvor et fast
dagsordenspunkter kommunens til-
budsafgivelse og risiko for skærpet til-
syn
Der er den 14-02-2022 taget telefo-
nisk kontakt til JC-chefen omkring
kommunens risiko for Skærpet Tilsyn
Light.
Kommunen er omfattet af den juste-
rede opfølgningsmodel vedr. skærpet
tilsyn for tilbud. Aarhus har på denne
baggrund indsendt en redegørelse for
hvordan kommunen vil genoprette
indsatsen, i juli 2022.
Der afholdes faste møder hvor et fast
dagsordenspunkter kommunens til-
budsafgivelse og risiko for skærpet til-
syn
Slagelse
23/02-21
Ja
Ja
Aalborg
22/06-21
Nej
Ja
Aarhus
14/02-22
Nej
Ja
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Orientering om status på skærpet tilsyn mht. om kommunerne har flere ledige end, hvad man kunne forvente ud fra kommunens rammevilkår
AMK har været i kontakt med 15 kommuner og 7 af de kontaktede kommuner har
ønsket AMKs bistand. De iværksatte indsatser fra AMK dækker blandt andet over
evaluering af samtaler, workflowanalyse, dataanalyse, kapacitetsstyring af samta-
ler, selvevaluering, jobevidens og sagsgennemgang.
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn light på baggrund af indsatsen i
2021
8 kommuner blev ved beskæftigelsesministeriets opgørelse af beskæftigelsesindsat-
sen i april 2022 omfattet af den justerede opfølgningsmodel for aktive tilbud på
baggrund af deres indsats i 2021. Det drejer sig om Haderslev, Høje-Tårstrup,
Ikast-Brande, København, Lejre, Morsø, Samsø og Aarhus Kommuner. To af de
otte kommuner efterlever på nuværende tidspunkt ikke fokusmålet om tilbud eller
resultatmålet (Haderslev og Høje-Tårstrup Kommune). De resterende seks kommu-
ner lever alle op til fokusmålet på nuværende tidspunkt.
Bilag:
-
Bilag 2b - Kommunernes fokusmål de seneste 3 måneder
6