Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2667938_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 452
Doknr.
661742
Dato
28-02-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 13. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
7 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
Spørgsmål nr. 7:
”Kan ministeren i forlængelse af artiklen ”Andet påbud til samme friplejehjem – hvem
har ansvaret, når det går galt på friplejehjem” i Magasinet Pleje fra den 12. januar
2023 svare på, hvem der har ansvaret for at følge op på bemærkninger på friplejehjem
fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet og de kommunale tilsyn?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,
som har oplyst følgende, hvilket jeg kan henholde mig til:
”Når
Arbejdstilsynet afgiver påbud for overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne,
sendes påbuddet til arbejdsgiveren. Det vil som udgangspunkt sige den
juridiske enhed. Arbejdsgiveren får dermed pligt til at rette op på det ulovlige
forhold inden for en nærmere angiven frist. Inden for denne frist skal
arbejdsgiveren melde tilbage til Arbejdstilsynet, at påbuddet er efterkommet, og
hvordan det er efterkommet. Sker dette ikke, vil Arbejdstilsynet følge op over
for arbejdsgive”.
Jeg har endvidere indhentet
bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
som
oplyser følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed fører to forskellige tilsyn med plejeenheder, dels
et sundhedsfagligt tilsyn efter sundhedsloven og et ældretilsyn efter
serviceloven.
Det sundhedsfaglige tilsyn
Styrelsen fører på stikprøvebasis tilsyn med udvalgte behandlingssteder,
herunder med friplejehjem, ligesom styrelsen udfører reaktive tilsyn, hvis
styrelsen får en konkret bekymring for patientsikkerheden på stedet. Hvis
styrelsen vurderer, at de sundhedsmæssige forhold på stedet kan bringe
patientsikkerheden i fare, kan styrelsen give påbud til behandlingsstedet, jf.
sundhedslovens § 215 b. Styrelsen kan give påbud, hvor der er opstillet
sundhedsmæssige krav til den pågældende virksomhed, eller påbud om
midlertidigt at indstille virksomheden helt eller delvis.
Påbud adresseres til behandlingsstedet. I praksis vil friplejehjemmets ledelse
have ansvaret for at følge op på et påbud rettet mod det pågældende
1
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvem der har ansvaret for at følge op på bemærkninger på friplejehjem fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet og de kommunale tilsyn
2667938_0002.png
friplejehjem. Når Styrelsen for Patientsikkerhed har givet et påbud med
sundhedsmæssige krav, f.eks. påbud om at sikre forsvarlig medicinhåndtering
og tilstrækkelig journalføring, følger styrelsen altid op på påbuddet og sikrer
sig, at påbuddet bliver efterlevet. Opfølgning på sådanne påbud består
almindeligvis i, at styrelsen går et nyt tilsynsbesøg for at undersøge, om
forholdene er forbedret tilstrækkeligt til, at påbuddet kan ophæves. Styrelsen
kan dog også vælge at følge op på andre måder, hvis det vurderes relevant,
f.eks. anmode om at få tilsendt journalmateriale, instrukser mv. eller afholde
møde med deltagelse af behandlingsstedets ledelse.
Styrelsen orienterer efter en konkret vurdering kommunalbestyrelsen i den
relevante kommune om, at et friplejehjem har fået påbud. Det skyldes, at der
kan være beboere i friplejeboliger, der har behov for sygeplejeydelser, f.eks.
hjemmesygepleje, og at kommunalbestyrelsen har det overordnede
myndighedsansvar for, at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter
lægehenvisning til personer med ophold i kommunen, jf. sundhedslovens §
138. Den opgave kan kommunen løse ved at levere ydelserne selv eller indgå
aftale med en ekstern leverandør, f.eks. friplejehjemmet.
Kommunalbestyrelsen har således fortsat det overordnede myndighedsansvar
for varetagelse af opgaverne i hjemmesygeplejen – også i tilfælde, hvor
opgaverne varetages af et friplejehjem, herunder ansvaret for at borgerne får
den forsvarlige sundhedsfaglige ydelse de har krav på i henhold til den
beslutning om tildeling af hjemmesygepleje, som kommunen måtte have truffet
på baggrund af en henvisning til hjemmesygeplejen. Styrelsen vil i praksis
orientere den pågældende kommune om påbud til et friplejehjem, hvis det
vurderes nødvendigt af hensyn til at understøtte patientsikkerheden på
behandlingsstedet fremadrettet, og det vurderes, at kommunen ikke i øvrigt har
været involveret. Tilsvarende kan styrelsen indkalde den pågældende
kommune til et møde sammen med friplejehjemmet.
Ældretilsynet
I medfør af servicelovens § 150, stk. 1, fører Styrelsen for Patientsikkerhed
tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje, der ydes på både
kommunale og private plejeenheder, herunder friplejehjem, efter servicelovens
§§ 83-87. Bliver Styrelsen for Patientsikkerhed bekendt med overtrædelser,
mangler eller bekymrende forhold i forbindelse med styrelsens ældretilsyn, skal
styrelsen orientere den registreringspligtige enhed og den stedlige
kommunalbestyrelse, jf. servicelovens § 150, stk. 3. Det skal ses i
sammenhæng med, at det er den stedlige kommune, der har
forsyningsansvaret over for den enkelte borger. Det følger af servicelovens § 4,
hvorefter kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud
efter serviceloven. Kommunalbestyrelsen kan opfylde sit forsyningsansvar ved
brug af egne tilbud eller ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller
private tilbud.
Udsteder styrelsen et påbud med krav til den social- og plejefaglige indsats til
en plejeenhed, orienterer styrelsen altid den stedlige kommune. Dette gælder,
uanset om der er tale om en kommunal plejeenhed eller en privat plejeenhed,
herunder et friplejehjem. Udstedes et påbud, gennemfører styrelsen i
almindelighed et opfølgende tilsyn for at kontrollere, om plejeenheden har fulgt
op på påbuddet, herunder om plejeenheden efterlever de af styrelsen fastsatte
målepunkter og derved leverer den fornødne kvalitet, der forventes. I enkelte
tilfælde foretages opfølgningen administrativt, hvis det konkret vurderes, at der
herigennem sikres fornøden information til vurdering af opfyldelsen af
påbuddet. Såfremt målepunkterne ved det opfølgende tilsyn ikke er opfyldt,
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvem der har ansvaret for at følge op på bemærkninger på friplejehjem fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet og de kommunale tilsyn
2667938_0003.png
følger styrelsen løbende op, indtil det konkret vurderes, at målepunkterne er
opfyldt eller at plejeenheden er i stand til selv at udbedre de enkeltstående og
konkrete fund.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Vedrørende det
kommunale tilsyn med friplejeboliger
kan jeg oplyse følgende:
Det følger af servicelovens § 151, at den stedlige kommune har pligt til at føre
tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 (personlig og praktisk hjælp
og madservice), 83 a (rehabiliteringsforløb) og 86 (genoptræning og
vedligeholdelsestræning) løses i overensstemmelse med de afgørelser,
kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til
kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. § 139.
Kommunalbestyrelsen har endvidere bl.a. pligt til at føre det såkaldte
personrettede tilsyn, jf. servicelovens § 148, som også omfatter hjælp, ydet i
friplejeboliger. Det indebærer, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har
pligt til at yde hjælpen, også skal føre tilsyn med, at den hjælp, der er truffet
afgørelse om, fortsat opfylder sit formål.
Det følger af servicelovens § 151 a, at pligten til at følge op på enkeltsager og
føre tilsyn, jf. § 148, stk. 1 og 2, og § 151, stk. 1, for lejere og beboere i
friplejeboliger påhviler kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
friplejeboligerne ligger. Som led i tilsynsforpligtelsen skal kommunalbestyrelsen
hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg i friplejeboligerne. Tilsynet
omfatter indsatsen over for de lejere og beboere, der modtager kommunale
serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af friplejeboligleverandører eller
personer, der udfører opgaver for den friplejeboligleverandør, som tilsynet
omfatter. Som led i hvert tilsynsbesøg skal kommunalbestyrelsen sikre, at den
service, der generelt leveres i friplejeboligbebyggelsen, er i overensstemmelse
med friplejeboligleverandørens certifikation.
Konstaterer kommunalbestyrelsen ved tilsynsbesøget i friplejeboligerne, at
borgeren ikke modtager den hjælp, som denne efter afgørelsen har krav på,
skal kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 151 b, orientere borgeren og
den kommune, der har truffet afgørelse efter denne lov, hvis denne ikke er
identisk med beliggenhedskommunen.
Kommunalbestyrelsen kan meddele friplejeboligleverandøren de påbud, som
er nødvendige for at sikre, at hjælpen leveres i overensstemmelse med
afgørelsen. Kommunalbestyrelsen skal meddele friplejeboligleverandøren, at
undladelse af at levere hjælpen i overensstemmelse med afgørelsen kan
medføre indberetning til Sundhedsstyrelsen. Hvis friplejeboligleverandøren ikke
efterkommer påbuddet, indberetter kommunalbestyrelsen straks forholdet til
Sundhedsstyrelsen. Kommunalbestyrelsen udarbejder indstilling til brug for
afgørelser, der træffes af Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
3