Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2731106_0001.png
Ældreminister Mette Kierkgaards talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Det talte ord gælder
ÆLU alm. del samrådsspm. A-B
28. juni 2023 13:00-14:00
Ældreudvalget
Cirka 10 minutter
Svar på samrådsspørgsmål A og B
ÆLU
1
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvad ministerens
forventninger er til, hvad et nyt tilsyn skal afdække, som ikke
allerede er afdækket af det kommunale tilsyn i sagen om den
ringe kvalitet i ældreplejen i Herning Kommune? Vil ministeren
herunder redegøre for, om flere tilsyn er en hensigtsmæssig brug
af ressourcer?
Der henvises til, at det af artiklen ”Notat fra Herning afslører
udsultet ældrepleje: På 17 punkter er plejen forringet” bragt på
dr.dk d. 3. juni 2023 fremgår, at ældreministeren har anmodet
Herning Kommune om en redegørelse for forholdene af den
kommunale ældreplejen, og at hun vil aktivere det generelle tilsyn
af ældreplejen, som Styrelsen for Patientsikkerhed står for. Dette
på baggrund af et notat fra kommunens plejecentre, der
kortlægger 17 forringelser i ældreplejen som konsekvens af
besparelser på området.
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvordan en
kommende ældrelov kan forbedre den ringe kvalitet, som er
beskrevet i redegørelsen fra Herning Kommune? Og vil
ministeren svare på, hvornår ministeren forventer at fremsætte
forslag til en ny ældrelov?
Der henvises til, at det af artiklen ”Notat fra Herning afslører
udsultet ældrepleje: På 17 punkter er plejen forringet” bragt på
dr.dk d. 3. juni 2023 fremgår, at ældreministeren har anmodet
Herning Kommune om en redegørelse for forholdene af den
kommunale ældreplejen, og at hun vil aktivere det generelle tilsyn
af ældreplejen, som Styrelsen for Patientsikkerhed står for. Dette
på baggrund af et notat fra kommunens plejecentre, der
kortlægger 17 forringelser i ældreplejen som konsekvens af
besparelser på området.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Kirsten Normann
Andersen (SF)
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
1. Indledning
Tak for samrådsspørgsmålene A og B, som jeg har set
frem til at besvare her i dag.
Jeg vil tillade mig at besvare samrådsspørgsmålene
samlet, da der i høj grad er sammenhæng mellem de
stillede samrådsspørgsmål og dermed også mellem de
besvarelser, jeg vil give.
Spørgsmålene tager udgangspunkt i beskrivelsen af nogle
meget bekymrende forhold i ældreplejen i Herning
Kommune, som er beskrevet i et notat, som kommunen
har udarbejdet.
2. Sagen kort
Jeg vil gerne indlede med at sige, at jeg blev meget
bekymret over at høre og læse om situationen på
plejecentrene i Herning Kommune.
Vi skal selvfølgelig passe på med at lade enkelte sager og
eksempler tegne det samlede billede af vores ældrepleje.
Men vi kan omvendt heller ikke blot parkere dem som
bekymrende enkeltsager. Sagen illustrerer en udfordret
ældrepleje, og at der er behov for politisk handling – både
lokalt og fra nationalt hold. Det vil jeg komme tilbage til.
Det hører dog også med til den samlede fortælling om
ældreområdet, at de ældre i langt overvejende grad er
tilfredse med den pleje og omsorg, de får, når man spørger
ud over det samlede danske landskab af kommuner.
I samrådsspørgsmålene henvises der til artiklen bragt på
DR.dk den 3. juni om notatet fra Herning Kommune.
Det fremgår af notatet, at de faktisk oplevede og
observerede konsekvenser af budgetoverholdelsen blandt
medarbejdere og ledere på plejecentrene i kommunen bl.a.
er:
o
At meget tid i sengen øger risikoen for forskellige
komplikationer, ensomhed og underernæring.
o
At manglende tid til forebyggelse vil medføre flere
indlæggelser, flere tryksår, flere infektioner osv.
o
At en lavere faglighed medfører en begyndende
stigning i brugen af antipsykotisk medicin til beboere
med demens.
3
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
[Redegørelse
fra Herning Kommune]
Beskrivelserne af forholdene på plejehjem i Herning
Kommune, som fremgik af notatet og artiklen på DR.dk var
efter min opfattelse meget bekymrende.
Som ældreminister er det min opgave generelt at følge
med i, om myndighederne overholder lovgivningen på
ældreområdet. Jeg bad derfor ministeriet om at anmode
Herning Kommune om en redegørelse for at få
kommunens version af forholdene.
Det gjorde jeg, fordi omtalen og notatet såede tvivl om
kommunen overholdt de pligter til at levere omsorg og pleje
til de ældre på kommunens plejehjem, som følger af
lovgivningen.
Jeg bad også ministeriet om at orientere Styrelsen for
Patientsikkerhed, som varetager det statslige ældretilsyn
og det sundhedsfaglige tilsyn på ældreområdet.
Det gjorde jeg for at være sikker på, at styrelsen var
opmærksom på forholdene på plejehjemmene i Herning
Kommune
Den 12. juni modtog ministeriet så en redegørelse fra
Herning Kommune.
Det fremgår af redegørelsen, at Herning Kommune
overholder servicelovens krav om konkrete og individuelle
vurderinger af borgernes sager.
Kommunen skriver også, at de har gennemført
økonomiske tilpasninger og tilført området 20 mio. kr.
ekstra i 2023.
Kommunen skriver, at midlerne er tilført, bl.a. for at sikre, at
kommunen kan levere den rette service og sikre, at det
nødvendige personale er til stede på plejecentrene.
3. Tilsyn og kvalitet
I samrådsspørgsmål A bliver der spurgt til, om flere tilsyn
er en hensigtsmæssig brug af ressourcer
Og hvorvidt et nyt tilsynsbesøg i Herning Kommune ville
have afdækket den ringe kvalitet.
Det synes jeg ikke, der kan gives et entydigt ”ja-nej”-svar
på. Først og fremmest er det afgørende og nødvendigt, at
der tages ansvar lokalt for den ældrepleje, der leveres, da
kvalitet ikke blot skal sikres via statslige tilsynsbesøg.
4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
For vi har jo kommunalt selvstyre i Danmark, som betyder,
at det er op til den enkelte kommune at prioritere inden for
deres økonomiske råderum.
Og at det er den enkelte kommunes ansvar at tilrettelægge
ældreplejen inden for lovens rammer.
Det mener jeg, at vi på Christiansborg skal have respekt
for. Vi skal generelt have tillid til, at kommunerne evner at
prioritere rigtigt.
Men når det er sagt, synes jeg også, det er vigtigt, at
tilsynene på området medvirker til at understøtte kvaliteten
i plejen og omsorgen, og selvfølgelig også gribe ind med fx
påbud, i de tilfælde hvor der er behov for det.
Og her er det vigtige, at tilsynet i de tilfælde, hvor der er
udfordringer med kvaliteten, understøtter, at der bliver
rettet op, så kvaliteten kommer på plads.
Og ja, det kan måske nogen gange afstedkomme, og det
ser vi også i tilsynene, at der skal aflægges et nyt
tilsynsbesøg for at følge op.
Så derfor synes jeg også, at tilsyn er en del af svaret, fordi
det kan være med til at understøtte kvalitet og at der også
derfor og set i det lys, at der skal bruges de nødvendige
ressourcer på det.
[Sanering
af tilsyn og kontrolopgaver i en ældrelov]
Jeg mener derfor fortsat, at tilsyn er en hjørnesten i forhold
til at sikre kvalitet i ældreplejen, og det skal ses i lyset af, at
vi ser ind i en omfattende frisættelse af ældreplejen.
Med så omfattende en frisættelse, hvor plejeopgaven
tilrettelægges lokalt og med et ønske om at bygge på tillid
til medarbejderne og deres faglighed, er der behov for en
opfølgning på kvaliteten både lokalt men også via tilsyn.
Så de ældre og pårørende kan være trygge i mødet med
ældreplejen, og som også kan være en del af værnet om
de ældres retssikkerhed.
Det vil derfor være en naturlig følge af frisættelsen at
udvikle tilsynet med ældreplejen
Tillid til medarbejderne og tilsynets kontrol med kvalitet og
bidrag til læring skal ikke ses som hinandens
modsætninger. Men derimod som indbyrdes afhængige.
Derfor er jeg generelt optaget af, at et nyt ældretilsyn ikke
kun skal kontrollere, men at det i lige så høj grad skal
bidrage til læring og udvikling i plejeenhederne. Og i den
5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
forbindelse også tidligt at sætte ind, hvis der ses at være
potentiale for kvalitetsforbedringer.
Så det af personalet opleves trygt og som en hjælp og
støtte til læring og kvalitetsudvikling.
Med en lærende tilgang, vil et nyt ældretilsyn fx kunne
bidrage med viden og rådgivning ind i en proces, hvor
plejeenhederne bliver skarpe på, hvordan de opfylder den
nye ældrelovs bærende værdier og implementerer det i det
daglige pleje- og omsorgsarbejde.
Samtidig med, at der skal være fokus på mere kvalitet i
tilsynene, skal vi nøje afveje og balancere, hvordan et
fremtidigt ældretilsyn kan medvirke til at understøtte
mindsket dokumentation, så der frigøres tid til det
borgernære arbejde.
I takt med øget frisættelse er et stærkt og velfungerende
tilsyn en del af svaret på at sikre kvaliteten i ældreplejen,
men det er langt fra det eneste svar.
[Ledelse
og kultur]
Fordi noget af det der også har stor betydning for
kvaliteten i ældreplejen er ledelsen, da det er ledelsen, der
skal sikre, at de ansætter de rigtige medarbejdere.
Og det er ledelsen, der skal gå forrest og sætte faglig
retning og være med til at skabe en arbejdsplads med en
sund kultur, hvor værdighed, selvbestemmelse og blik for
den enkelte borgers behov skal være i højsædet.
Det er ledelsen, som skal gribe ind, hvis der er tegn på en
usund kultur.
Det er også derfor, at det lokale ansvar skal sættes fri, så
det netop er de ledere, som er tæt på borgerne og
medarbejderne, som beslutter og bestemmer, hvordan
arbejdet skal tilrettelægges og gives.
4. Ældreloven
[Forbedringerne ved frisættelse]
I samrådsspørgsmål B bliver der spurgt til, hvordan en
kommende ældrelov vil forbedre kvaliteten, som er
beskrevet i redegørelsen fra Herning.
Som sagt, er der meget som påvirker kvaliteten i
ældreplejen. Det er min klare overbevisning, at mere tilsyn
eller flere økonomiske ressourcer ikke alene vil kunne løse
alle de udfordringer, som vi ser på ældreområdet i dag.
6
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
Derfor er vi i regeringen bl.a. i gang med at udarbejde et
forslag til en ny ældrelov, hvor formålet lige præcis vil være
at styrke kvaliteten i ældreplejen. Og hvor vi fokuserer på
kernen i ældreplejen, som er en alderdom med livsglæde,
nærvær og selvbestemmelse.
En ældrelov, der skal medvirke til at imødegå og løse
nogle af de alvorlige udfordringer, vi står overfor i
ældreplejen. Og blot for at nævne nogle af de udfordringer,
så har vi fået bygget et system, som kommer før
mennesket. Hvor tilliden til, at vi i fremtiden kan få den
pleje og omsorg, der er behov for, er lav. Og hvor vi er
udfordret på arbejdskraften.
Ældreloven skal være med til at bevæge Danmark fra en
velfærdsstat til et velfærdssamfund med langt mere lokal
frihed, ansvar og engagement.
Et samfund hvor den ældre borger sættes før systemet, får
styrkede valgmuligheder og medarbejderne mødes med
tillid og respekt for fagligheden i deres dagligdag.
Samlet set betyder det, at frisættelsen er mere end
regelforenkling og afbureaukratisering. Det er en helt nye
måde at styre og forvalte, som også kommer til at ændre
ledelse, kultur, kompetencer og arbejdskraft.
5. Afrunding
Jeg vil gerne afslutningsvist svare opsummerende på de
to samrådsspørgsmål:
Jeg er overbevist om, at både et stærk tilsyn, der både har
fokus på kontrol og læring, og den rette finansiering af
kommunernes opgaver er hjørnesten i forhold til at sikre
kvaliteten i ældreplejen.
Jeg er dog også overbevist om, at de greb ikke udgør hele
svaret. Derfor mener jeg, at vi er nødt til at tænke
grundlæggende nyt, netop som vi lægger op til i
regeringen med ny ældrelov.
Vi skal tænke nyt – bl.a. i form af en kommende ældrelov,
som skal give tilliden og ansvaret tilbage til borgerne,
medarbejderne og den lokale ledelse og skabe kvaliteten
den vej.
Vi skal udvikle – ikke afvikle vores velfærd. Og det er
derfor vi skal insistere på kvalitet.
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 28/6-2023 om kvaliteten af ældreplejen i Herning Kommune og om tilsynets rolle generelt
Det sker ikke ved hurtige snuptagsløsninger – det kræver
et langt sejt træk, og det er der almindelig enighed om
også blandt de forskellige aktører på området. Her er der
bred enighed om, at der er sat en bevægelse i gang ude
omkring i forhold til at gentænke ældreplejen.
Vi er godt i gang med at arbejde videre med et forslag til
en ny ældrelov. Når vi laver en ældrelov, som får så store
konsekvenser for alle ældre, så skal vi være sikre på, at
løsningerne er tænkt godt igennem, så de holder på den
lange bane.
Jeg er derfor optaget af, at arbejdet ikke forhastes, da der
skal laves gennemtænkte løsninger til gavn for borgere og
medarbejdere.
Jeg ser frem til at drøfte et forslag til en ny ældrelov med
alle Folketingets partier.
Tak for ordet.
8