Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2718120_0001.png
Organisering af BUM-
modellen på ældreområdet
Pia Kürstein Kjellberg og Emmy Hjort-Enemark Topholm
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
Organisering af BUM-modellen på ældreområdet
© VIVE og forfatterne, 2023
e-ISBN: 978-87-7582-097-9
Projekt: 302249
Finansiering: Notatet er finansieret af Social-, Bolig- og Ældreministeriets årlige træk-
ningsret på analyse- og forskningsopgaver fra VIVE
VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K
www.vive.dk
VIVEs publikationer kan frit citeres med tydelig kildeangivelse.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0003.png
Introduktion
Dette notat er udarbejdet som en delleverance i regi af et
trækningsretsprojekt for Social-, Bolig- og Ældreministe-
riet om organisering af visitation i ældreplejen.
Notatet har til formål at formidle VIVEs viden om visita-
tion og BUM-modeller på ældreområdet set i forhold til
faste, tværfaglige og selvstyrende teams.
Notatet består af følgende afsnit:
Baggrund om BUM-modellen på ældreområdet
BUM-modeller og faste, tværfaglige og selvstyrende
teams
Decentrale visitationsmodeller i Nederlandene og
Danmark
Opsummering
Litteraturliste.
Første version af notatet blev udarbejdet i maj 2022 til
internt brug i Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Det er senere opdateret og kvalitetssikret med henblik på
udgivelse.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
1
Baggrund om BUM-modellen
på ældreområdet
BUM-modellen på ældreområdet udspringer af fritvalgslovgivningen fra 2003
og den deraf følgende adskillelse af myndighed og leverandør.
I dette kapitel beskriver vi formålet med fritvalgslovgivningen (afsnit 1.1) samt
kravet om adskillelse af myndighed og leverandør i lovgivningen (afsnit 1.2). Vi
beskriver herudover organiseringen af myndighedsfunktionen i kommunerne
(afsnit 1.3) samt de udfordringer, der opleves af hhv. bestillere og udførere in-
den for rammen af den nuværende organisering (afsnit 1.4).
Kapitlet er baseret på eksisterende studier og lovgivning om hhv. frivalgslov-
givningen og organiseringen af bestiller-udfører-modellen på ældreområdet
(Ankestyrelsen, 2004; Dalsgaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020; Foged, Top-
holm og Kjellberg, 2022; Rostgaard, 2017; Socialministeren, 2001; Social- og
Indenrigsministeriet, 2002; Sundheds- og Ældreministeriet, 2015; Topholm &
Kjellberg, 2023; Vinge & Topholm, 2021).
1.1
Formålet med frit valg
Frit valg af leverandør af personlig pleje og praktisk hjælp for borgere i eget
hjem blev indført i serviceloven i 2003. I lovforslaget står følgende om formå-
let med indførslen af frit valg:
”Det primære formål med dette lovforslag er at
sætte borgeren i centrum og skabe bedre rammer for en ældrepolitisk indsats
baseret på kontinuitet, selvstændighed, værdighed og respekt for de ældre og
for deres individuelle ønsker og behov”
(Socialministeren, 2001). Politisk var
ønsket, at det frie valg skulle forøge brugerautonomi og kvalitet i plejen, redu-
cere udgifterne og mere implicit fremme konkurrenceudsættelse af centrale
serviceydelser (Rostgaard, 2017).
Frit valg af leverandør giver borgeren mulighed for at vælge mellem flere leve-
randører af pleje og praktisk bistand efter servicelovens § 83, men fx ikke re-
habiliteringsforløb efter § 83a eller vedligeholdende træning efter § 86 (Anke-
styrelsen, 2004). Det står beskrevet, jf. § 91 i serviceloven:
”Kommunalbesty-
relsen skal skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge
mellem to eller flere leverandører af denne hjælp, hvoraf den ene leverandør
kan være kommunal”
. Kommunerne skal derfor sikre, at borgeren har et alter-
nativ til den kommunale leverandør ved at 1) indgå kontrakt med to eller flere
4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
leverandører eller 2) tilbyde modtagerne et fritvalgsbevis. Jævnfør § 88 i ser-
viceloven skal kommunalbestyrelsen som myndighed
”træffe afgørelse om til-
deling af personlig hjælp og pleje”
ved en
”konkret, individuel vurdering af be-
hovet for hjælp til de opgaver, som modtageren ikke selv kan udføre”
. Endvi-
dere skal ansøgeren jf. § 89 i serviceloven skriftligt oplyses om den bevilgede
hjælp. Kommunen kan eventuelt undlade at fremsende en ny skriftlig oplys-
ning ved
”mindre, begunstigende justeringer i hjælpen”
.
1.2
Adskillelse af bestiller og udfører
Ifølge Ankestyrelsen (2004) forudsatte loven om frit leverandørvalg en adskil-
lelse af de kommunale myndighedsfunktioner (bestillerne) og leverandøropga-
ver (udførerne) på ældreområdet
”af hensyn til borgernes retssikkerhed, klar-
hed om ansvarsfordelingen samt tydeliggørelse af serviceniveauet, de afsatte
ressourcer og de trufne afgørelser”
samt hensynet til
”myndighedens habilitet
i forhold til leverandørkredsen”
(Ankestyrelsen, 2004).
Af den første vejledning om supplement til vejledning om sociale tilbud til æl-
dre m.fl. efter lov om social service fremgår det således også, at
”det er en
forudsætning for frit valg og en konsekvens af loven, at der sker adskillelse af
de kommunale myndigheds- og leverandøropgaver”
(Social- og Indenrigsmini-
steriet, 2002). Adskillelsen af myndighed og leverandør blev på tidspunktet for
indførslen af loven vurderet essentielt af flere grunde:
1)
For det første, fordi det dermed tydeliggøres over for borgere og
kommunalpolitikere, at kommunalpolitikernes fornemmeste pligt er at
varetage myndighedsopgaverne i forhold til borgerne i kommunen, at
træffe beslutning om tilrettelæggelse og prioritering af de kommunale
myndighedsopgaver samt sikre, at beslutninger og afgørelser efterle-
ves i forhold til borgerne.
2)
For det andet, fordi adskillelsen skaber større gennemsigtighed, både
om borgernes rettigheder og om de politiske prioriteringer, der er fo-
retaget.
3) For det tredje, fordi der ved adskillelsen skabes en klar ansvarsforde-
ling mellem myndighed og leverandør.
4) For det fjerde, fordi sammenhængen mellem serviceniveau, afsatte
ressourcer og de reelle afgørelser bliver mere tydelig (Social- og In-
denrigsministeriet, 2002).
5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
I den gældende vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven fremgår det
at:
”… en klar adskillelse af kommunalbestyrelsens myndighedsfunktion og le-
verandøropgaver skaber mere gennemsigtighed om borgernes rettigheder og
de politiske prioriteringer, der er foretaget i kommunen. Samtidig gøres sam-
menhængen mellem det fastsatte serviceniveau, afsatte ressourcer og afgø-
relserne i forhold til borgeren mere tydelig. Endelig skabes en klar ansvars- og
opgavefordeling mellem myndighed og leverandører, herunder private leve-
randører”
(Sundheds- og Ældreministeriet, 2015).
1.3
Organisering af BUM-modellen i kommunerne
Adskillelse mellem bestiller og udfører har resulteret i centralt organiserede
myndighedsafdelinger i kommunerne med visitatorer som bestillerne af ydel-
ser efter serviceloven (Ankestyrelsen, 2004).
Denne typisk centrale og adskilte organisering af myndighedsfunktionen følger
af principperne om uvildighed og armslængde i afgørelserne om tildeling af
hjælp efter serviceloven, selvom der ikke, jf. serviceloven eller lov om frit valg,
er krav om adskillelse på et bestemt organisationsniveau (Ankestyrelsen, 2004).
Myndighedsafdelingernes faggrupper og deres opgaveløsning er opdelt på
forskellige måder (Dalsgaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020). Således er visita-
torerne i nogle kommuner opdelt efter cpr-numre, mens man i andre kommu-
ner anvender en geografisk opdeling af visitatorerne. I nogle kommuner væl-
ger visitatorerne sager fra en fælles, prioriteret sagsliste, og i andre kommuner
arbejdes der i en struktur med fælles sagsstamme, hvor visitatorerne ikke har
egne sager (Dalsgaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020).
Der er i henhold til Foged, Topholm & Kjellberg (2022) ca. 1.500 visitatorer be-
skæftiget på det kommunale ældreområde. Heri indgår de myndighedsperso-
ner, der er beskæftiget med visitation til servicelovens § 83, 83a og 86, men
fx ikke de myndighedspersoner, der er beskæftiget med visitation til sund-
hedslovens § 138 eller servicelovens § 112 og 113. Til gengæld indgår de myn-
dighedspersoner, der er beskæftiget med visitation til plejebolig, hvilket ikke
er direkte relevant for drøftelsen af myndighedens organisering af faste, tvær-
faglige teams på ældreområdet.
6
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
1.4
Dialog mellem bestiller og udfører
Myndighed og leverandør har forskellig viden om og forskellige perspektiver
på borgerne, samtidig med at de er gensidigt afhængige af hinandens faglig-
hed (Dalsgaard, Kærsgaard & Lemvigh, 2020).
Som konsekvens af armslængdeprincippet har de visitatorer, der er ansat i
kommunernes myndighedsafdelinger ikke førstehåndskendskab til, hvordan
borgerne rent faktisk reagerer, og hvad de magter i de situationer, hvor hjæl-
pen skal leveres.
Myndigheden er imidlertid ansvarlig for den løbende opfølgning på borgersa-
ger – og de skal træffe afgørelse på et tilstrækkeligt oplyst grundlag. De har
brug for, at oplysninger om borgeren er ajourførte, og det er derfor leverandø-
rens opgave at sikre, at ændringer i borgerens tilstand løbende dokumenteres
og videregives til myndigheden, som herefter revurderer og evt. revisiterer
borgeren (Dalsgaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020).
I nogle – men langt fra alle – kommuner er der etableret mere eller mindre sy-
stematiseret dialog og samarbejde mellem myndighed og leverandør (Dals-
gaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020). Dialogen kan fx bestå i jævnlige, formali-
serede møder mellem myndighed og leverandør, hvor fokus er på faglige drøf-
telser (Dalsgaard, Kjærgaard & Lemvigh, 2020).
Dialogen mellem myndighed og leverandør tager dog typisk form som skriftlig
kommunikation (dokumentation) igennem adviser eller opgaver i kommuner-
nes omsorgssystemer.
1.5
Udfordringer i den eksisterende model
VIVEs studier finder en tendens til, at kommunernes organisering af samarbej-
det om visitation og revisitation af den bevilgede hjælp opleves som bureau-
kratisk og tidstung (Topholm & Kjellberg, 2023).
Effektiv og ligeværdig dialog om borgers behov for hjælp er en udfordring de
steder, hvor der er stor afstand og begrænset adgang mellem myndighed og
leverandør (Topholm & Kjellberg, 2023).
Social- og sundhedsmedarbejdere oplever, at de bruger længere tid på denne
dialog i dag end tidligere (Vinge & Topholm, 2021), og også visitatorerne oplever
den skriftlige dialog som tidstung og ineffektiv (Topholm & Kjellberg, 2023).
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
Det er især videns- og perspektivforskellene, som udfordrer dialogen mellem
faggrupperne, og som forbindes med unødigt tidsforbrug og dokumentation. I
social- og sundhedsmedarbejdernes perspektiv er kommunernes organisering
af BUM-modellen et stort problem og en kilde til megen frustration og tid
brugt på at ”sidde og skrive”, ”uddybe ned til mindste detalje” og ”argumen-
tere” (Vinge & Topholm, 2021).
Medarbejderne i hjemmeplejen oplever det som en væsentlig kompetence at
kunne argumentere fagligt – og på skrift i it-systemerne – for mere tid til de op-
gaver og borgere, de mener, kræver det. Samtidig er en central udfordring, at
skriftligheden er en barriere for at dokumentere blandt nogle udførende medar-
bejdere, hvilket kan medføre misforståelser i dialogen, hvis der ikke er mulighed
for mundtlig sparring (Topholm & Kjellberg, 2023; Vinge & Topholm, 2021).
VIVEs seneste undersøgelse af visitationsprocesser på ældreområdet finder,
at udfordringer i den eksisterende organisering af visitationsprocesser både er
relateret til 1) ufleksible bevillinger i enkeltydelser med standardtider, som ikke
altid stemmer overens med borgers reelle behov, 2) begrænsede muligheder
for at udøve fagligt skøn i borgerkontakten og tilrettelægge hjælpen efter bor-
gerens aktuelle behov, 3) begrænsede muligheder for at justere i ydelser og
tid til ydelser, så den matcher den leverede hjælp samt 4) højt tidsforbrug
brugt på formaliseret og skriftlig dialog via omsorgssystemerne (Topholm &
Kjellberg, 2023).
Mulighed for udvikling på området ses i form af 1) bredere og mere fleksible
bevillinger, 2) (delvis) decentral organisering af visitatorer i form af deltagelse
på tværfaglige møder og/eller faste arbejdsdage hos leverandøren, 3) plan-
lægning af kørelister med pakker/besøg frem for ydelser samt iv) organisering
i faste, tværfaglige og selvstyrende teams (Topholm & Kjellberg, 2023).
I de følgende kapitler udfolder vi de udfordringer og muligheder, der ligger i
BUM-modellen set i forhold til en organisering med faste, tværfaglige og selv-
styrende teams efter inspiration fra den nederlandske Buurtzorg-model.
8
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0009.png
2
BUM-modeller og faste,
tværfaglige og selvstyrende
teams i ældreplejen
VIVE har i perioden fra april 2021 – april 2023 gennemført en række forskellige
studier af BUM-modeller i relation til arbejdet med introduktion af faste, tvær-
faglige og selvstyrende teams på ældreområdet.
1
Som led i dette arbejde er der bl.a. gennemført observation og interview med
de udførende medarbejdere samt med ledere og medarbejdere i visitatio-
nen/visitationerne i tre kommuner, der har fået midler fra Sundhedsstyrelsens
pulje for nærvær og omsorg til at udvikle indsatsen på ældreområdet ”med Bu-
urtzorg-modellen som løftestang” (Kjellberg, 2021, 2023a, 2023b)
2
. Endvidere
er der afholdt interview med en række centrale videnspersoner med interesse
i udvikling af området, ligesom der er gennemført evalueringer af puljen for fa-
ste teams (Buch & Topholm, 2023) og fremfærds udviklingsrum (Kjellberg,
Buch & Anderberg, 2023).
I dette kapitel præsenteres resultatet af VIVEs studier specifikt i forhold til
spørgsmålet om reorganisering af BUM-modellen.
2.1
Kommunernes forsøg
Der er store forskelle på de forsøg med udvikling og afprøvning af nye organi-
seringsformer, der gennemføres inden for rammerne af 1) Sundhedsstyrelsens
pulje for nærvær og omsorg på ældreområdet, 2) Fremfærdsprojektet nærvær
i omsorg samt 3) Socialstyrelsens pulje for faste, tværfaglige og selvstyrende
teams (Buch & Topholm, 2023; Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023).
I nogle kommuner introduceres teams, der alene leverer hjemmepleje (person-
lig og praktisk bistand efter servicelovens § 83) og delegerede sygeplejeydel-
ser (delegerede ydelser efter sundhedslovens § 138).
For et overblik over VIVEs aktiviteter på området henvises til hjemmesiden: https://www.vive.dk/da/te-
maer/aeldrepleje/tvaerfaglige-og-selvstyrende-teams/
2
De tre kommuner er: Haderslev, Syddjurs og Ikast-Brande.
1
9
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0010.png
I andre kommuner introduceres teams, der både leverer hjemmepleje (service-
loven 83), delegeret og ikke-delegeret sygepleje (sundhedsloven § 138), reha-
biliteringsforløb (serviceloven § 83a) samt aktivitet og træning (serviceloven §
86, sundhedsloven § 140). Der er også eksempler på sociale teams (servicelo-
ven § 85) i nogle kommuner.
Mange kommuner har investeret i udvikling af et nyt samarbejde mellem myn-
dighed og leverandør, der involverer, at visitator deltager på ugentlige møder i
teamet samt evt. har en eller flere arbejdsdage, hvor de møder ind i teamet og
varetager deres arbejde fra denne fysiske lokation.
Enkelte kommuner har også investeret i udvikling af nye modeller for faglig og
økonomisk styring som del i deres udviklingsarbejde. Se fx beskrivelserne af
udviklingsprojekterne i København, Haderslev, Rudersdal, Syddjurs, Kolding
og Assens i VIVEs evalueringsrapporter (Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023;
Kjellberg 2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023).
2.2
Pakker og pakkestrukturer
Det er fælles for alle de kommuner, VIVE har haft kontakt med, at borgerne vi-
siteres til teamet via kommunens myndighedsafdeling. Her træffes der afgø-
relse om, hvilken type hjælp, borgeren er berettiget til – der sendes et afgørel-
sesbrev – og der foretages en bestilling af hjælp i form af en større eller min-
dre ydelsespakke, der specificerer, hvilken type hjælp der kan gives, og hvor
meget tid der som udgangspunkt kan bruges.
3
Der er stor forskel fra kommune til kommune i, om der bevilges hjælp inden for
en bred ydelsespakke, der skitserer et overordnet muligt indhold for indsatsen
i tilknytning til en overordnet økonomi (eksempelvis en morgenpakke på 45
minutter, der fx kan indeholde ydelser som personlig hygiejne og ernæring),
eller om der bevilges hjælp i form af enkeltydelser (eksempelvis personlig hy-
giejne 30 minutter og ernæring 10 minutter). Hermed er der også forskel på,
hvor meget den centrale myndighedsafdeling er involveret i at definere, hvil-
ken form for hjælp der skal leveres.
Det er fælles for alle kommuner, der arbejder med pakker, at pakken efterføl-
gende ”pakkes op” af leverandøren – konkret ved, at en planlægger gennem-
går det skrevne materiale om borgeren og lægger et antal besøg med tilknyt-
tede ydelser ind på social- og sundhedspersonalets køreliste. I de kommuner,
der arbejder med enkeltydelser, er det ligeledes planlæggeren, der modtager
bestillingen og lægger de bestilte ydelser ind på den enkelte medarbejders
3
Afgørelsen træffes i nogle tilfælde på baggrund af telefonhenvendelser og i andre tilfælde på bag-
grund af et fysisk besøg og/eller et afklaringsforløb ved leverandøren.
10
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0011.png
køreliste med et givent antal minutter til at varetage en given mængde opga-
ver i en given borgers hjem.
4
Kjellberg (2012, 2023a) har beskrevet denne proces i detaljer, herunder hvor-
dan det skrevne materiale, der er udarbejdet af myndighedsafdelingen i for-
bindelse med visitationsprocessen, kun eventuelt efterfølgende tilgås af hen-
holdsvis planlæggeren og de udkørende medarbejdere, der i stedet orienterer
sig i, hvilken pakke/ydelse der er bevilget, og hvor mange minutter der
kan/skal bruges på opgaven set i relation til den enkelte borgers behov.
Social- og sundhedsmedarbejderen går til planlæggeren og beder om mere
tid, hvis social- og sundhedsmedarbejderen vurderer, at der ikke er tid nok til
besøget, og/eller hvis social- og sundhedsmedarbejderen ikke vurderer, at
hans/hendes samlede køreliste hænger sammen (Kjellberg, 2012, 2023a; Top-
holm & Kjellberg, 2023).
Planlæggeren går i dialog med social- og sundhedsmedarbejderen om, hvorvidt
der kan gives mere tid, og justerer eventuelt tiden i det omfang, det er muligt in-
den for rammen af pakken (Kjellberg, 2012, 2023a; Topholm & Kjellberg, 2023). I
det omfang det ikke er muligt, kan planlæggeren gå i dialog med visitator om
muligheden for at bevilge mere tid – hvilket i givet fald både skal være skriftligt
velbegrundet og begrundet i kommunens overordnede ramme for bevilling af
hjælp i hjemmet (Kjellberg, 2012, 2023a; Topholm & Kjellberg, 2023).
Nedenfor listes nogle af de mest væsentlige pointer vedrørende samarbejdet
mellem bestiller og udfører fra VIVEs tidligere studier af rehabilitering på æld-
reområdet:
5
Observationsstudier gennem 10-15 år viser, at der decentralt fra ledelsen
i hjemmeplejen kan blive lagt pres på planlæggeren for at bruge hele pak-
ken og således sikre, at den fulde økonomi anvendes (Kjellberg, 2010,
2012, 2021; Kjellberg, Ibsen & Kjellberg, 2011; Kjellberg et al., 2013; Mad-
sen et al., 2014).
Observationsstudier gennem 10-15 år viser, at der er større tilskyndelse
for de udførende medarbejdere til at justere de planlagte besøg i opadgå-
ende retning end i nedadgående retning, da det giver dem en ”buffer” i
det daglige arbejde, som kan anvendes i tilfælde af uforudsete hændelser
(fx en borger, der er faldet), samt i tilfælde af, at kolleger har brug for
hjælp (medarbejdere med god tid på kørelisten kan træde til og hjælpe
4
5
Systemet giver inforation om gennemsnitstider, der i mange tilfælde opleves som bindende af de ud-
førende medarbejdere. Se Kjellberg (2023a) for en nærmere beskrivelse af dette, og hvordan det
medfører, at en principielt set rummelig pakkemodel i praksis kan opleves som meget begrænsende
af de udførende medarbejdere, der sidder med planlægning og udfører opgaven i leverandørleddet.
For en samlet beskrivelse af KORAs (nu VIVE) studier om rehabilitering på ældreområdet genvises til
Petersen et al. (2017).
11
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0012.png
kolleger, der har svært ved at nå deres arbejde) (Kjellberg, 2010, 2012,
2023a, 2023b; Kjellberg, Ibsen & Kjellberg, 2011; Kjellberg et al., 2013;
Madsen et al., 2014).
Et studie af rehabilitering til alle borgere i hjemmeplejen finder, at hjælpen
bliver mere præcis, når den revurderes hver tredje måned af en sygeple-
jerske eller terapeut, der deltager på et besøg i borgerens hjem, taler med
borgeren, de pårørende samt social- og sundhedspersonalet og efterføl-
gende konkret gennemgår, 1) hvad der skal leveres, 2) hvilket tidsforbrug
der er brug for, og 3) hvordan bevillingen derfor skal tilpasses (Kjellberg
et al., 2013).
Studier af rehabilitering på ældreområdet finder samtidig, at myndigheds-
afdelingerne oplever et behov for at sætte ind med mere opfølgning i for-
hold til at sikre, at den hjælp, der gives, matcher borgerens aktuelle be-
hov – men at det sjældent er noget, de oplever, at de har tilstrækkeligt
med tid til. Det betyder – i henhold til myndighedsafdelingerne – at bor-
gerne i nogle tilfælde får hjælp, som de ikke længere har behov for, fx på
området for praktisk bistand (Kjellberg, 2010, 2012; Kjellberg, Ibsen &
Kjellberg, 2011; Kjellberg et al., 2013; Madsen et al., 2014).
2.3
Manglende selvbestemmelse
VIVEs foreløbige studier af faste, tværfaglige og selvstyrende teams på æld-
reområdet viser, at bevillingsmodellen i flere kommuner opleves at stå i vejen
for at tilrettelægge indsatsen smidigt og med afsæt i borgerens behov (Kjell-
berg, 2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023).
Det gør den bl.a., fordi det ikke er de udførende medarbejdere – i teamet – der
selv kan træffe beslutning om, hvilken hjælp borgeren skal have (Kjellberg
2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023).
Det kan de, hvad angår sygepleje, hvor medarbejderne ofte er selvvisite-
rende.
6
Men det kan de ikke, hvad angår hjemmepleje (serviceloven § 83), og
typisk heller ikke, hvad angår aktivitet og træning (serviceloven § 86, sund-
hedsloven § 140), rehabiliteringsforløb (serviceloven § 83a) og hjælpemidler
(serviceloven § 112, § 113).
Den manglende selvbestemmelse i forhold til tilrettelæggelse af indsatsen i
borgerens hjem betyder noget, fordi den tager tid og motivation fra de udfø-
rende medarbejdere og i mange tilfælde forsinker indsatsen i borgerens hjem
6
Se dog Dalsgaard, Foged & Lemvigh (2021) og Kjellberg (2021) om introduktionen af BUM-modeller på
sygeplejeområdet.
12
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
(Kjellberg, 2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023). For sygeplejerskerne i
de tværfaglige teams er det den lette del af jobbet, der består i at udrede pro-
blemstillingen og træffe aftale med borgeren om, hvad der skal ske, og hvad
de vil gøre for at hjælpe og få borgeren på højkant igen. De er også vant til at
lave den sygeplejefaglige dokumentation i omsorgssystemet. Men de oplever
det hverken som let eller meningsfuldt at tage dialogen med myndigheden, om
der kan bevilges mere tid – eventuelt bare i en periode – samt med hjælpemid-
delterapeuterne, om borgeren kan få et ekstra hjælpemiddel. Særligt i de situ-
ationer, hvor myndigheden beder om uddybende begrundelser for at give
mere tid, og den ekstra tid/det ekstra hjælpemiddel ikke bare lige kan bevil-
ges, opleves det som opslidende og som en barriere for, at borgeren får den
hjælp, som han eller hun har brug for (Kjellberg, 2023a, 2023b; Topholm &
Kjellberg, 2023).
Nogle kommuner har indført faste, ugentlige møder mellem myndigheden og
de udførende medarbejdere med henblik på at lette og smidiggøre dialogen
(Buch & Topholm, 2023; Kjellberg, 2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023;
Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023).
VIVEs foreløbige studier peger på, at det kan være med til at skabe en større
forståelse parterne imellem og hermed til at sikre en mere smidig beslutnings-
proces (Buch & Topholm, 2023; Kjellberg, 2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg,
2023; Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023). De peger også på, at det kan med-
virke til at gøre hjælpen mere præcis, idet der er en forbedret løbende dialog om
borgerens behov og dermed et forbedret beslutningsgrundlag for myndigheden
i forhold til, hvilken hjælp der skal tildeles (Buch & Topholm, 2023; Kjellberg,
2023a, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023; Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023).
Krav om myndighedsgodkendelse forud for igangsættelse af fx et § 83a-for-
løb opfattes samtidig som en udfordring. Det betyder, at terapeuterne skal
vente op til en uge med at sætte ind i et hjem, hvor udfordringen er der her og
nu, og hvor forskning om effekten af rehabilitering viser, at det gør en forskel,
om der sættes ind med det samme (Kjellberg & Ibsen, 2012).
Ligeledes er det i mange kommuner fortsat visitator, der skal oprette og af-
slutte ydelser i systemet – og som skal træffe afgørelse om afslutning af for-
løb. Det medfører både, at visitatorerne bliver flaskehalse, og at der fortsat er
krav til de udførende medarbejdere om at tilvejebringe den fornødne skriftlige
dokumentation, for at visitator kan gennemføre de ønskede ændringer (Kjell-
berg, 2023b; Topholm & Kjellberg, 2023).
13
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0014.png
2.4
Dokumentation i flere systemer
De systemer, der er udviklet til at dokumentere indsatsen, er samtidig udviklet
på en måde, så de møder lovkravene – og de forskellige trends og tendenser –
der ses på forskellige delområder. Konkret er der ét modul, der er udviklet til
sygeplejen, og ét modul, der er udviklet til hjemmeplejen. Sygeplejen bevæger
sig alene inden for deres modul – og de er på udebane, når de opfordres til at
tage ansvar for den faglige ledelse af borgerforløb og således også tage an-
svar for, hvad der leveres på hjemmeplejedelen. De terapeuter, der er ansat i
eller tilknyttet teamet, er dygtige til at dokumentere inden for rammerne af
hjemmeplejemodulet og kan kompetent vejlede hjælperne. Mange ting figure-
rer imidlertid flere steder, og det er et åbent spørgsmål, om der både skal do-
kumenteres på serviceloven og sundhedsloven for en given borger, når der fx
sættes ind med en indsats i forhold til ernæring, som indebærer, at borgeren
får støtte til mad i en periode, og der både er brug for, at sygeplejerskerne og
social- og sundhedspersonalet forholder sig til og tager ansvar for indsatsen.
I forhold til et overordnet rehabiliteringsperspektiv
7
er der desuden ikke noget
i systemerne, der understøtter indsatsen. Det, der beskrives, beskrives frag-
menteret, og borgerens funktionsevne vurderes fx for hver enkelt tilstand og
ikke samlet set i hjemmeplejemodulet. Det samlede blik på borgeren – og der-
med den helhed af indsatser, der skal igangsættes – understøttes ikke af det
nuværende system.
2.5
Parallelle processer
Set i forhold til en opgørelse af tidsforbruget i forhold til visitationsprocesser
er det vigtigt at være opmærksom på, at dette ikke kun er noget, der foregår i
relationen mellem bestiller og udfører på servicelovsområdet, men også noget,
der foregår parallelt på henholdsvis service- og sundhedslovsområdet og (in-
den for hver af de to lovgivninger) parallelt på forskellige paragrafområder.
Når en borger fx udskrives fra sygehus, så etableres der
både
processer for
hjemmepleje og sygepleje – og for hjælpemidler og rehabilitering – også
selvom indsatsen ultimativt skal leveres af samme, tværfaglige og selvsty-
rende teams (Topholm & Kjellberg, 2023).
Dalsgaard, Foged og Lemvigh (2021) har beskrevet forskellige modeller for
økonomistyring på sygeplejeområdet, hvor de finder, at der i kommunerne er
tre forskellige modeller:
7
For en definition og indføring i rehabiliteringsbegrebet henvises til Maribo et al. (2022).
14
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
Central tildelingsmodel, hvor der er indført fuld tværfaglig BUM på såvel
sygepleje som hjemmepleje og aktivitet og træning for at understøtte den
tværfaglige organisering på ældreområdet som helhed.
Decentral tildelingsmodel, hvor det er de udførende sygeplejersker selv,
der træffer beslutning om, hvilken indsats borgeren skal have.
Kombinationsmodellen med koordinatorer i hjemmesygeplejen, der træf-
fer beslutning og fordeler indsatsen på medarbejdernes kørelister.
I de forsøg, VIVE har observeret, er alle tænkelige kombinationer til stede, og
det opleves generelt set som en udfordring med den centrale tildelingsmodel,
at sygeplejerskerne skriftligt skal begrunde den indsats, som de finder nød-
vendig i hjemmet, og efterfølgende vente på at få lov til at sætte i gang (Kjell-
berg, 2021, 2023b). Udfordringen genfindes ikke i de øvrige to modeller, der
er beskrevet ovenfor.
Der er tilfælde, hvor sygeplejen får lov at igangsætte på formodet efterbevil-
ling, dvs. at der først efterfølgende tages stilling til, om den indsats, der er
igangsat, kan godkendes (inkl. tidsforbruget). Også i disse tilfælde oplever sy-
geplejerskerne det som en udfordring, at deres faglige vurdering skal godken-
des af andre sygeplejersker, og at der således ikke er tillid til, at de – som fag-
personer – gør deres arbejde ordentligt (Kjellberg, 2021).
15
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
3
Decentrale visitations-
modeller i Nederlandene og
Danmark
Tillid og kontrol
I Nederlandene gik de for 5 år siden bort fra den model, hvor det er en central
vurderingsafdeling, der træffer beslutning om, hvilken hjælp borgerne skal
modtage. I stedet er sygeplejerskerne i de tværfaglige teams autoriserede til
at foretage vurderingen af, hvilke konkrete indsatser, borgeren har behov for,
og der gennemføres forskellige former for stikprøvekontrol (Bech et al., 2021).
Der var megen drøftelse af modellen i Nederlandene på det tidspunkt, hvor
den blev indført, men der har – så vidt VIVE er orienteret – ikke været noget øn-
ske om at ændre beslutningen efterfølgende. Således er det i Nederlandene sy-
geplejerskerne ved leverandørerne, der foretager vurderingen hver tredje må-
ned og på denne baggrund sørger for, at den hjælp, der leveres i hjemmet, er
tidssvarende og leveres med afsæt i borgerens behov (Kjellberg & Buch, 2022).
Den nederlandske model (Buch, 2020; Bech et al., 2021; Kjellberg & Buch,
2022) minder på mange måder om den model, der blev afprøvet i Fredericia i
2012 (Kjellberg, Navne & Ibsen, 2013). Her var det muligt at sikre en mere
præcis tildeling af hjælp med afsæt i borgerens behov, når en sygeplejerske
eller terapeut hver tredje måned tog på besøg i hjemmet og gennemførte en
samtale med borgeren, eventuelle pårørende og det faste personale i hjemmet
om, hvad der fortsat kunne og skulle gøres i hjemmet (Kjellberg, Navne & Ib-
sen, 2013).
Der findes teams uden sygeplejersker i Nederlandene, men de må ”låne” ek-
spertise ind fra andre teams for at foretage de obligatoriske 3 måneders-vur-
deringer – svarende til, at et eventuelt dansk team eller privat leverandør be-
stående af kun social- og sundhedspersonale må ”låne” en sygeplejerske, hvis
de ikke selv har én ansat (Kjellberg & Buch, 2022).
3.1
16
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
3.2
Danske forsøg med alternative organiseringer
Der ses aktuelt en række forskellige forsøg på at opbløde BUM-modellen på
ældreområdet og sikre mere plads til, at de udførende medarbejdere kan
bruge deres faglige skøn (se fx også Sundhedsstyrelsen, 2022), herunder i
sammenhæng med afprøvninger af faste, tværfaglige og selvstyrende teams
på ældreområdet.
Eksemplerne omfatter forsøg med visitation til døren, hvor borgeren bliver til-
delt hjælp og støtte i hjemmet, jf. servicelovens § 83 uden nærmere angivelse
af, hvilken form for hjælp der vil blive givet (Kjellberg, 2023a; Kjellberg, Buch &
Anderberg, 2023). Det skaber de overordnede rammer for, at det udførende
personale selv kan tilrettelægge hjælpen i samarbejde med borgeren – i prin-
cippet uden indblanding fra en central myndighedsafdeling.
Andre forsøg handler typisk om at bringe visitationen (myndighedskompeten-
cen) tættere på de udførende medarbejdere, fx ved at hvert team får en fast
visitator, ved at den faste visitator deltager i de ugentlige teammøder, eller
(ultimativt) at visitator sidder sammen med medarbejderne og arbejder et par
dage om ugen (Kjellberg, Buch & Anderberg, 2023; Buch & Topholm, 2022).
Der er også forsøg med definition af nye, større og mere rummelige pakker –
og herunder med mere målrettede udrednings- og rehabiliteringsforløb samt
nye former for afregning (fx forløbshonorering). Det giver potentielt teamene
større handlerum og incitament til at arbejde med rehabilitering. De fastholder
dog samtidig den overordnede grundstruktur, hvor det er funktioner med la-
vere kendskab til borgeren end udførerne, der ultimativt træffer afgørelse om,
hvilken form for hjælp der kan gives – og hvor der sker en rituel forhandling,
hvor visitationen fastholder, at der ”både er gynger og karusseller” – og at den
enkelte borger får hjælp jf. sit funktionsniveau og ikke i forhold til det faktiske
tidsforbrug, som medarbejderne vurderer, at der er brug for.
VIVE har i forskellige sammenhænge drøftet muligheden for, at de udførende
medarbejdere i de tværfaglige borgerteams over en 3-5 års periode vil kunne
kompetenceudvikles til at varetage myndighedsfunktionen. Det personale, der
arbejder i de centrale myndighedsafdelinger, er på forhånd typisk uddannet
som sygeplejerske eller terapeut, dvs. de har samme grundfaglige uddannelse
som dele af personalet i de tværfaglige teams. VIVEs foreløbige resultater pe-
ger på, at det vil kræve en videreuddannelse af de udførende medarbejdere i
de tværfaglige borgerteams i varetagelse af myndighedsfunktionen (Kjellberg
2023a, Kjellberg 2023b). Endvidere vil opgaven potentielt kunne komme til at
stille medarbejderne i et dilemma, hvor deres professionsfaglige vurdering (jf.
17
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
sundheds- og serviceloven) tilsiger, at de skal gøre ét, mens deres myndig-
hedsfaglige vurdering (jf. forvaltningsloven) tilsiger, at de skal gøre noget an-
det (Kjellberg, 2023a, 2023b).
VIVEs studier peger også på, at de muligheder, der ligger i eksisterende lov-
givning, og hvor alle borgere potentielt kan bevilges et rehabiliteringsforløb,
ikke nødvendigvis udnyttes (Kjellberg, 2023a, 2023b).
Det sker dels som følge af, at det er forskellige aktører, der varetager indsat-
sen, og man ikke umiddelbart ønsker at åbne op for, at de tværfaglige teams,
der arbejder på ældreområdet, også kan anvende rehabilitering som ydelse.
Dels som følge af at der i nogle kommuner er frit valg af leverandør af rehabilite-
ring jf. serviceloven, og at det på denne baggrund er opfattelsen, at der skal en
myndighedsperson ind over, før forløbet kan igangsættes (Kjellberg, 2023b).
3.3
Økonomi og afregning
Økonomi og afregning knyttes i dag tæt til BUM-modellen, idet det er den
centrale myndighedsafdeling, der træffer beslutning om, hvilken hjælp der kan
gives, og hvilken økonomisk ramme der er for levering af indsatsen. En tanke
om at slippe de faglige vurderinger fri kan i denne kontekst virke skræmmen-
de, fordi det er en ”blankocheck” til et privat og legitimt profitmaksimerende
marked.
VIVEs studier af den nederlandske Buurtzorg-model peger på, at det er nød-
vendigt med styring
på andre måder,
hvis ønsket er at skabe basis for decen-
tral behovsvurdering (Bech et al., 2021; Kjellberg & Buch, 2022). I Danmark
kender vi det fx fra almen praksis- og fysioterapi-området. Her er det veldefi-
neret, hvilke overordnede ydelser der kan leveres, og der foretages løbende
stikprøvekontrol og monitorering i forhold til ydelsesforbruget. Modellen, hvor
bestiller og udfører er den samme person, er således ikke kun kendt fra Ne-
derlandene, men også fra dansk kontekst.
Det er en fællesnævner for den nederlandske model og de danske modeller, at
sundhedsprofessionelle på bachelor- eller specialistniveau er autoriserede til
at foretage vurderingen, samt at der arbejdes med mere end afregningsmeka-
nismer som en del af den samlede økonomistyring (Bech et al., 2021).
Konkret er der i den hollandske model bl.a. indført incitamenter i kontrakten til,
at leverandørerne af hjemme- og sygepleje skal reducere det gennemsnitlige
antal timer pr. borger pr. år (Bech et al., 2021). Endvidere monitoreres og laves
der sammenligninger på tværs af teams, og der arbejdes fagligt og kulturelt på
at understøtte rehabiliteringskulturen på teamniveau (Bech et al., 2021).
18
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
4
Opsummering
BUM-modeller er udprægede på ældreområdet, hvor de understøtter lovtek-
stens krav om skriftlighed i afgørelsen samt frit leverandørvalg i forhold til ser-
vicelovens § 83.
På sygeplejeområdet er BUM-modeller indført i nogle, men ikke alle kommu-
ner, og der ses mange forskellige kombinationer af visitationsmodeller på
tværs af fag og opgaver. Det gælder både i forhold til servicelovens §§ 83,
83a, 86 samt §§ 112 og 113 og i forhold til sundhedslovens §§ 138 og 140.
For de tværfaglige teams, der etableres på ældreområdet, udgør det en barri-
ere og kilde til irritation, at disse teams ikke kan igangsætte de indsatser, som
de fagligt vurderer er nødvendige, herunder inden for et rehabiliteringsper-
spektiv. De systemer, der er udviklet til dokumentation, understøtter desuden
ikke den tværfaglige indsats med afsæt i borgerens behov. Tværtimod opfor-
drer de til dobbeltdokumentation i det omfang, at der både skal dokumenteres
i forhold til service- og sundhedslovsdelen.
De forsøg med opblødning af BUM-modellen, der aktuelt gennemføres i Dan-
mark, sker inden for de eksisterende rammer og handler altovervejende om at
bringe myndighedsfunktionen tættere på de udførende medarbejdere, dvs. at
kompensere for modellens svagheder via øget dialog og mindre afstand. Det
handler også om at indføre mere fleksible bevillinger som eksempelvis større
pakker, der skal give mere fleksibilitet og indflydelse på tilrettelæggelse af
hjælpen i udfører-leddet.
Et mere radikalt opgør med BUM-modellen, hvor de udførende medarbejdere i
større omfang selv får mulighed for at tilrettelægge indsatsen med afsæt i
borgerens behov, kræver et tæt tværfagligt samarbejde mellem sygeplejer-
sker, terapeuter og social- og sundhedspersonale, samt at sygeplejersker og
terapeuter uddannes og autoriseres til at foretage vurderingen.
Samtidig vil der skulle økonomistyres på nye måder, end det kendes i dag,
hvor økonomistyringen i vid udstrækning sker ved, at en central myndigheds-
afdeling ”udmåler” den indsats, som leverandørerne efterfølgende kan få be-
taling for at levere. Her er det vigtigt, at økonomistyringen understøtter reha-
bilitering. Det er fortsat et indsatsområde både i Danmark og udlandet.
19
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0020.png
Litteratur
Ankestyrelsen (2004).
Frit valg i ældreplejen – Erfaringer fra landets kommu-
ner
. København: Ankestyrelsen.
Bech, M., Buch, M.S., Kjellberg, P.K. & Kjellberg, J. (2021). Buurtzorg behøver
ikke være økonomichefens værste mareridt. Kommunal Sundhed:
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/vive-buurtzorg-koncept-behoe-
ver-ikke-vaere-oekonomichefens-vaerste-mareridt
Buch, M.S. (2020).
Buurtzorgs model for hjemmesygepleje og hjemmepleje: In-
troduktion til modellen, oversigt over litteraturen og perspektiver for af-
prøvninger i en dansk kontekst
. København: VIVE – Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd.
Buch, M.S. & Topholm, E.H.-E. (2022).
Ikast-Brande Kommunes ”erantispro-
jekt”: Opsamling af læring, oplevede resultater og opmærksomhedspunk-
ter
. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd.
Buch, M.S. & Topholm, E.H.-E. (2023).
Evaluering af pulje til faste, tværfaglige
og selvstyrende teams i ældreplejen: Midtvejsrapport
. København: VIVE –
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Dalsgaard, C.T., Foged, S.K. & Lemvigh, K. (2021).
Økonomisk styring af kom-
munalt leveret sygepleje: Inspiration til kommunerne
. København: VIVE –
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Dalsgaard, C.T., Kjærgaard, M. & Lemvigh, K. (2020).
Økonomisk styring af
hjemmepleje og rehabiliteringsforløb: Inspiration til kommunerne
. Køben-
havn: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Foged, S.K., Topholm, E.H.-E. & Kjellberg, P.K. (2022).
Estimat over antallet af
visitatorer det kommunale ældreområdet. Notat
. København: VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjellberg, J. & Ibsen, R. (2012).
Træning som hjælp: Økonomievaluering
. Kø-
benhavn: Dansk Sundhedsinstitut.
Kjellberg, P.K. (2010).
Hverdagsrehabilitering i Fredericia Kommune: 1. deleva-
luering
. København: Dansk Sundhedsinstitut.
20
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
Kjellberg, P.K. (2012).
Træning som Hjælp: Tidlige projekterfaringer fra Odense
Kommune
. København: KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning.
Kjellberg, P.K. (2021).
Forsøg med Buurtzorg-modellen i Ikast-Brande Kom-
mune: Midtvejsevaluering af forsøg med Lokalpleje i Bording-Engesvang
.
København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd.
Kjellberg, P.K. (2023a).
Kaffe først – mennesket før bureaukratiet: Evaluering
af et Buurtzorg-inspireret udviklingsprojekt i Haderslev Kommune
. Køben-
havn: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjellberg, P.K. (2023b).
Mere Værdig Pleje: Evaluering af et Buurtzorg-inspire-
ret udviklingsprojekt i Syddjurs Kommune
. København: VIVE – Det Natio-
nale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjellberg, P.K. & Buch, M.S. (2022).
Medarbejdersammensætning i Buurtzorg
sammenlignet med den danske ældrepleje. Notat
. København: VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjellberg, P.K., Buch, M.S. & Anderberg, E.M. (2023).
Nærvær i omsorg: Evalu-
ering af seks kommunale udviklingsprojekter
. København: VIVE – Det Nati-
onale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjellberg, P.K., Ibsen, R. & Kjellberg, J. (2011).
Fra pleje og omsorg til rehabili-
tering: Erfaringer fra Fredericia Kommune
. København: Dansk Sundhedsin-
stitut.
Kjellberg, P.K., Kjellberg, J., Navne, L.E. & Ibsen, R. (2013).
Trænende Hjemme-
hjælp i Fredericia Kommune: Organisations- og økonomievaluering
. Køben-
havn: KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse
og Forskning.
Madsen, M.H., Christensen, I.E., Kjellberg, P.K., Kjellberg, J. & Ibsen, R. (2014).
Gør borgeren til mester i Esbjerg Kommune: Organisations- og økonomi-
evaluering
. København: KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning.
Maribo, T., Ibsen, C., Thuesen, J., Nielsen, C.V., Johansen, J.S., Vind, A.B.
(Red.). (2022).
Hvidbog om rehabilitering
. 1. udgave. Aarhus: Rehabilite-
ringsforum Danmark.
Petersen, A., Graff, L., Rostgaard, T., Kjellberg, J. & Kjellberg, P.K. (2017).
Re-
habilitering på ældreområdet: Hvad fortæller danske undersøgelser os om
21
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0022.png
kommunernes arbejde med rehabilitering i hjemmeplejen?
København:
Sundhedsstyrelsen.
Rostgaard, T. (2017).
Frit valg i hjemmeplejen: Arbejdsvilkår for medarbejdere i
privat og offentlig hjemmepleje
. København: KORA – Det Nationale Institut
for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Socialministeren (2001). 2001/2 LSF 130: Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde og lov om individuel boligstøtte. (Frit valg af leverandør af personlig
og praktisk hjælp m.v.): https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/ft/200122L00130
Social- og Indenrigsministeriet (2002). VEJ nr 95 af 09/10/2002: Vejledning
om supplement til vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl. efter lov om
social service (Frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp).
https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2002/95
Sundhedsstyrelsen (2022).
Visitationsmodeller
. Internt arbejdsdokument udle-
veret til VIVE i forbindelse med denne undersøgelse.
Sundheds- og Ældreministeriet (2015). VEJ nr 9341 af 08/05/2015: Vejledning
om hjælp og støtte efter serviceloven. Vejledning nr. 2 til serviceloven:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2015/9341
Topholm, E.H.-E. & Kjellberg, P.K. (2023).
Visitation på ældreområdet: En kvali-
tativ analyse af processer omkring visitation og revisitation
. København:
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Vinge, S. & Topholm, E.H.-E. (2021).
Social- og sundhedshjælpere og social-
og sundhedsassistenter i kommunerne: En analyse af udviklingen i uddan-
nelserne, opgaverne og rammerne samt medarbejdernes perspektiv på
området
. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd.
22
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil redegøre for sin holdning til anbefalingerne i VIVE´s rapport "Organisering af BUM-modellen på ældreområdet"
2718120_0023.png