Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2655541_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 365
Doknr.
656296
Dato
02-02-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 11. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren i forlængelse af artiklen "Plejecenter træt af bureaukrati: Skal
ringe til skoler én gang om måneden" fra Frederiksborg Amts Avis den 2.
september 2022 oplyse, om regeringen vil tage initiativ til at afbureaukratisere
disse proceskrav og i givet fald hvornår?”
Svar:
Jeg vil henvise til
vedlagte ӮLU
alm. del
svar på spm. 4”, hvor det oplyses,
at Ældreministeriet ikke opstiller de proceskrav i forbindelse med FL21-
midlerne ”Flere hænder og højere kvalitet i ældreplejen”, som skildres i artiklen.
Når puljer skal udmøntes, er det altid en balance at sikre, at midlerne anvendes
til formålet, uden at tilskudsmodtagere pålægges unødige dokumentationskrav.
Det er min opfattelse, at vi har fundet en afbalanceret løsning i forbindelse med
FL21-midlerne. Det understøttes af, at 96 kommuner har ønsket at modtage
det fulde tilskud i 2022, ligesom at foreløbige tal fra Social- og Boligstyrelsen
viser, at kommunerne samlet set forventer at sende endnu flere i uddannelse i
perioden 2021-2024 end forudsat.
Jeg vil dog opfordre kommuner eller lokale plejecentre til at kontakte Social- og
Boligstyrelsen, hvis de er i tvivl om, hvordan de skal leve op til kravene for
deres tilskud.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
Bilag:
Bilag 1: ÆLU alm. del - svar på spm. 4.
1