Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 4136
Doknr.
706821
Dato
22-05-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 4. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 29
(alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 29:
”Vil ministeren redegøre for, om en ældre borger eller en borger med alvorlige
kroniske lidelser har ret til en kommunal aflastningsplads efter udskrivning fra
et sygehus i fald dennes pleje- og omsorgsbehov ikke kan dækkes
tilstrækkeligt via hjemmehjælp og hjemmesygepleje?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der spørges til reglerne om midlertidigt
ophold efter servicelovens § 84, stk. 2.
Efter servicelovens § 84, stk. 2, kan kommunen tilbyde midlertidigt ophold til
personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.
Bestemmelsen er nærmere beskrevet i punkt 83 i vejledning om hjælp og
støtte efter serviceloven. Det fremgår heraf, at personer, der bor alene, kan
komme i en situation, hvor et midlertidigt ophold vil være den bedste løsning,
hvis der skal ydes den optimale pleje og omsorg. For eksempel kan ældre, der
er udskrevet fra hospitalet efter et hoftebrud, have behov for lidt ekstra opsyn
de første par uger. Eller det kan være en ældre med en dobbeltsidig
lungebetændelse af en karakter, der ikke nødvendiggør hospitalsindlæggelse,
men hvor den ældre føler sig utryg ved at være alene hjemme. Det kan også
være en ældre, der har været udsat for en psykisk belastning i form af overfald
eller andet. Der er alene tale om et tilbud, og borgeren kan derfor vælge ikke at
tage imod tilbuddet, men i stedet få den eventuelt fornødne hjælp i egen bolig.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at kommunalbestyrelsen
kan
tilbyde
midlertidigt ophold i medfør af § 84, stk. 2 – kommunalbestyrelsen er således
ikke forpligtet til at tilbyde et ophold. Tilbydes der ikke et midlertidigt ophold,
skal kommunen dog sikre, at borgeren får dækket sit behov for omsorg og pleje
på anden vis.
Hjælp efter bestemmelsen kan ydes uafhængigt af alder og diagnoser. Hjælp
efter serviceloven tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte borgers behov og forudsætninger og i samarbejde
med den enkelte, så modtageren ud fra sine personlige forudsætninger får
indflydelse på og ansvar for sin egen tilværelse.
1